کد خبر: 2714

تاریخ بروزرسانی : 1402/05/04

انواع آزمون زبان در دکتری

منابع آزمون دکتری

آزمون زبان در دکتری

مهم‌ترین انواع آزمون زبان در دکتری برای داوطلبان چیست؟

برای بعضی‌ گذشتن از سد آن سخت‌تر از خود آزمون دکتراست؛ کابوسی است که گاهی از همان ترم‌های نخست کارشناسی‌ارشد گریبان آنها را می‌گیرد؛ عده‌ای را به کل از آزمودن بخت خویش برای راه‌یابی به دوره دکترا نا امید می‌کند و گروهی دیگر را سخت به تکاپو می‌اندازد که پایه‌های زبان خود را قوی کنند.

اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین آزمون زبان در دکتری برگزار می‌شوند و کاربرد هر یک از آنها چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

پکیج های آمادگی آزمون زبان موجود شده است که نیازی به تهیه پکیج های جداگانه نخواهید داشت ، مباحث بصورت فیلم آموزشی و نکته محور بوده که توسط مدرس تا یکسال پشتیبانی مستقیم خواهید داشت + سوالات جدیدترین آزمون ها با شما تمرین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیام دهید 09306406058
پکیج MSRT / پکیج EPT / پکیج Tolimo / پکیج UTEPT / …

300 واژه ی زبان انگلیسی پرتکرار آزمون دکتری

 

MSRT؛ آزمون زبان انگلیسی وزارت علوم

MSRT، جامع‌ترین آزمونی است که در ایران برگزار می‌شود. برگزار کننده‌ آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و تمام دانشگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی آن را می‌پذیرند.

بیشتر داوطلبان MSRT، دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی و علوم انسانی هستند. این آزمون زبان به صورت معمول، سالانه 10 تا 12 بار برگزار می‌شود. تعداد دفعات شرکت در این آزمون محدودیتی ندارد و داوطبان می‌توانند تا زمان کسب نمره دلخواه، در هر تعداد آزمون‌ که نیاز است شرکت کنند اما اگر از شرکت در آزمون انصراف دهند یا تاریخ آن را جابه‌جا کنند، نمی‌توانند هزینه را پس بگیرند.

میزان سختی MSRT را تا حد زیادی می توان با آزمون‌های بین‌المللی TOEFL PBT و TOLIMO مقایسه کرد.

۳۰ سوال شنیداری، ۴۰ سوال درک مطلب و ۳۰ سئوال گرامر محتوای این آزمون را تشکیل می‎دهند.

بعضی منابع پیشنهادی بری آمادگی شرکت در MSRT عبارتند از:

•  TOEFL Preparation KIT

•  Barron’s – 11th Edition

•  Arco

• Betty azar

•  Vocabulary for high school students

•  504 Essential Words For Toef

 

MHLE؛ آزمون زبان در دکتری برای وزارت بهداشت

این آزمون ویژه دانشجویان داوطلب شرکت در کلیه دوره‌های علوم پزشکی دانشگاه‌های دولتی است. MHLE را وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌کند.

اگر داوطلبان گروه علوم پزشکی تنها قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری را داشته باشند بهتر است درMHLE شرکت کنند چرا که محتوای لغات و متون آزمون تقریبا در تمامی بخش‌ها، تخصصی این حوزه است و داوطلبان آشنایی بیشتری با آنها دارند. اما اگر شرکت در آزمون دکترای هر دو دانشگاه دولتی و آزاد در برنامه آنها قرار دارد باید به سراغ MSRT بروند چرا که دانشگاه آزاد مدرک MHLE را نمی‌پذیرد. البته یک مزیت دیگر MSRT نسبت به MHLE نیز تعداد دفعات برگزاری بیشتر آن در طول سال است که شانس داوطلبان را کسب نمره قابل افزایش می‌دهد.

محتوای کلی MHLE و همچنین سیستم نمره‌دهی آن نیز تاحدودی مشابه آزمون MSRT است با این تفاوت که لغات مورد استفاده، تخصصی رشته‌های گروه علوم پزشکی هستند.

این آزمون از چهار بخش تشکیل شده است؛ ۳۰ سئوال شنیداری، ۳۰ سئوال درک مطلب، ۲۰ سئوال واژگان و ۲۰ سئوال گرامر.

برخی از منابع لازم برای شرکت در MHLE عبارتند از:

  TOEFL Preparation KIT

  Barron’s How to Prepare for the TOEFL – 11th Edition

•  Longman_Complete_Course_for_the TOEFL

  504 Essential Words For TOEFL

آزمون MHLE هر سال پنج یا شش بار در تهران و تعدادی از شهرستان‌ها برگزار می‌شود. تعداد دفعات شرکت در این آزمون نیز محدودیتی ندارد.

 

EPT ؛ آزمون زبان دانشگاه آزاد

این آزمون ویژه داوطبان شرکت در گروه‌های پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. اگر داوطبان قصد قطعی برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را دارند بهتر است در EPT شرکت کنند چرا که پذیرفته شدن در آن آسان‌تر از دیگر آزمون‌ها فرض می‌شود؛ بر خلاف سایر آزمون‌های ملی زبان که سه مهارت Listening، Readingg و Grammar را مورد سنجش قرار می‌دهند، در EPT فقط دو مهارت Reading و Grammar وجود دارد و مهارت Listening در آن سنجیده نمی‌شود. ضمن آنکه دانشگاه آزاد حداقل نمره را برای مدرک EPT پنجاه می‌داند ولی برای مدرک MSRT حداقل نمره قابل قبول را 65 اعلام کرده است.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش بدون آزمون دانشجویان ممتاز در دوره دکتری (Ph.D) دانشگاه گیلان 1404-1403

میزان سختی EPT را می‌توان با آزمون بین‌المللی TOEFL PBT مقایسه کرد با آن تفاوت که بخش شنیداری و نگارش ندارد.

از تعداد ۱۰۰ سوال مطرح شده در این آزمون، ۳۰ سئوال به درک مطلب، ۳۵ سئوال به لغات و ۳۵ سئوال به گرامر اختصاص دارد.

منابع شناخته شده این آزمون عبارتند از:

•  Understanding and Using English Grammar – By: Betty Azar

•  Mosaic 1 and 2 (Reading)

•  Select Reading (Pre intermediate- Intermediate and Upper intermediate)

  504 Absolutely Essential Words for TOEFL – Fifth Edition

این آزمون 10 تا 12 بار در سال برگزار می‌شود. محل برگزاری آن فقط در تهران و در دانشگاه علوم و تحقیقات است.

 

UTEPT؛ آزمون زبان دانشگاه تهران

UTEPT، مرکز آزمون زبان دانشگاه تهران است. مدرک آن در همین دانشگاه و تعداد دیگری از دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم اعتبار دارد. UTEPTT در سال شش بار برگزار می‌شود.

۳۰ سوال واژگان، ۳۰ سوال گرامر و ۴۰ سوال درک مطلب، محتوای این آزمون را تشکیل می‌دهند.

تعدادی از منابع این آزمون عبارتند از:

  504 Absolutely Essential Words

•  400 Must-Have Words For The TOEFL

  Barron’s Essential Words For The TOEFL

•  Grammar Digest

آزمون ETPNU چیست؟

به آزمون زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور گفته می شود که مانند آزمون تافل کاغذی است و بصورت دوره ای برای دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور برگزار می شود. قابل توجه است که این دانشجویان باید مدرک ETPNU و یا دیگر آزمون های ملی زبان را تا قبل از برگزاری آزمون جامع گرفته باشند(ادامه جزئیات این آزمون).

نکات مهم در مورد همه آزمون‌ها

– هر چهار آزمون مورد اشاره تنها در داخل کشور اعتبار دارند و فاقد اعتبار بین‌المللی هستند اما کسانی که تقاضای دریافت فرصت مطالعاتی خارج از کشور را دارند باید مدرک MSRT را ارائه کنند.

– بر خلاف تصور بسیاری از داوطبان پرسش‌های مطرح شده در این آزمون‌ها تنها از منابع خاص طرح نمی‌شوند. منابع معرفی شده تنها برای کسب آمادگی اولیه کفایت می‌کنند چرا که در سال‌های اخیر، سلیقه طراحان سوال به سمت طرح پرسش از مجلات علمی معتبر دنیا گرایش پیدا کرده است. داوطبان باید آمادگی لازم برای درک متون علمی تخصصی منتشر شده در چنین مجلاتی را داشته باشند. به عبارت دیگر منابع مورد اشاره تنها منابعی نیستند که سئوالات آزمون از آنها استخراج می‌شوند بلکه تمامی مجلات بین‌المللی انگلیسی زبان و مقالات به روز دنیا نیز در دسته‌بندی منابع سئوالات قرار دارند. افرادی که در سال‌های اخیر در آزمون‌های ملی زبان شرکت کرده و صرفا منابع مورد اشاره را مطالعه کرده‌اند با ابهامات، لغات و نکات جدیدی روبه‌رو شده‌اند که همین امر نشان می‌دهد نباید تنها به منابع معرفی شده اکتفا کرد.

حداقل نمره قابل قبول در این آزمون‌ها، به رشته و دانشگاه مورد نظر داوطبان بستگی دارد. دانشگاه‌های مختلف ارقام متفاوتی را به عنوان کف نمره مورد پذیرش اعلام کرده‌اند اما در اکثر دانشگاه‌ها و برای بیشتر آزمون‌ها حداقل نمره پذیرفته شده 50 است. نمره EPT در بعضی از منابع از 1000 اعلام شده که در این صورت حداقل نمره قابل قبول 500 است.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
11 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داوود مومنی
میهمان
داوود مومنی
13 مرداد ، 1401

حتما کتاب های واژگان ۵۰۴ و ۱۱۰۰
و کتابهای آمادگی تست تافل مخصوصا کتاب لانگمن پیشنهاد میشه. کتاب GRE برای سطح پیشرفته، ولی همه اینا کتابای اصلیشون نه کتابایی ک تاایف شدن و فارسی دارن. مفت نمی ارزن

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

سلام دوستان. میشه لطفا در مورد آزمون msrt راهنمایی کنید؟ به چه صورت هست؟ سطح سوالات سخته؟ مثلا با زبان متوسط میشه قبول شد؟ هرچند وقت این آزمون انجام میشه؟ و در صورتی که شرکت کردیم و نمره مورد نظر رو به دست نیوردیم میشه مجدد شرکت کرد؟ یا مثلا فقط سالی یه بار میشه شرکت کرد

مریم عزتی
میهمان
مریم عزتی
13 مرداد ، 1401

با منابعی مثل فست گرامر و تافل کیت و لغات ۵۰۴ و تافل میشه نمره ۵۰ تا ۶۰ رو اورد
برای نمره بالاتر باید شخص پایه زبان قوی داشته باشه و یا درگیر مطالعه متون مختلف باشه.
در ادوار اخیر اکثر سوالات واژگان در هیچکدام از این کتاب های لغات نیست. سوالات گرامر هم حداقل ۱۰ سوال از ۳۰ سوال جز گروه سوالات بسیار سخت هست و فقط افراد با دانش زبان ادونس و بالاتر می تونند نمره های بالایی بیارند

من خودم نمره ۵۵ شدم با سطح زبان متوسط. ولی دوستی داشتم مسلط به زبان که ۱۰ سال امریکا زندگی و کار کرده بود در این ازمون ۷۷ شد

ناصر عابدی
میهمان
ناصر عابدی
13 مرداد ، 1401

ازمونmsrt ازمون استانداردی نیست اصلا. من رشتم زبانه این ازمون به مفهوم واقعی کلمه اتلاف وقت است. روی ازمون استدارد دیگری بهتر از این مثلا تولیمو مانور بدین.

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

لطفاً کتاب برای آمادگی آزمون msrt معرفی کنید
کدوم یکی از این کتابهای کمکی خوبه؟ زبان اصلی نمی‌خوام خواهش میکنم اگر تجربه‌ ای دارید در این کتابها بگید.
کتاب های فست زبان چطوره؟ خوبن؟

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
24 مرداد ، 1399

خوب است

mahmoud.sanchoule@gmail.com
mahmoud.sanchoule@gmail.com
20 آبان ، 1397

سپاس بیکران خیلی خوب

M.g
میهمان
M.g
21 خرداد ، 1396

Salam
Nomeye ept baraye daneshgah azad Chandra ast email?

11
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x