کد خبر: 16222

تاریخ بروزرسانی : 1401/08/23

بازار کار و آینده شغلی رشته زبان و ادبیات فارسی

منابع آزمون دکتری

 

آینده شغلی رشته زبان و ادبیات فارسی

 

ادبیات فارسی هویت جامعه ایران و آثار ادبی سرمایه های ملی و معنوی این مرز و بوم است به همین دلیل توجه به زبان و ادبیات فارسی دارای اهمیت ویژه ای است. رشته زبان و ادبیات فارسی یکی از رشته های زیر مجموعه گروه انسانی است.

آینده تحصیلی رشته زبان و ادبیات فارسی

داوطلبان در صورت قبولی در رشته زبان و ادبیات فارسی باید یک دوره کارشناسی 4 ساله راطی کنند. در دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی فقط دارای یک گرایش است به بیان دیگر گرایش بندی نشده است و دانشجویان باید 148 واحد درسی را گذرانده تا مدرک کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی را کسب کنند. اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی داوطلبان با توجه به علاقه خود می توانند گرایش های مختلف رشته زبان و ادبیات فارسی از جمله ادبيات حماسي، ادبيات غنايي، ادبيات عرفاني و ادبيات تعليمي را انتخاب کنند. البته این گرایش ها به صورت رسمی است. داوطلبان به جز این رشته ها در صورت علاقه شخصی در گرایش های جدیدی مانند نقد ادبی، ادبیات تطبیقی، ادبیات کودک و نوجوان و … می توانند ادامه تحصیل دهند.

اما از مهارت‌هايي که در داخل رشته‌ي زبان و ادبيات فارسي نهفته است و انتظار مي‌رود که هر فارغ‌التحصيل اين رشته، تاحدودي با آن‌ها آشنايي داشته باشد، يکي «ويراستاري» است که بازار کار نسبتاً خوبي نيز دارد؛ در حقيقت، مهارت در ويرايش، يکي از مهارت‌هاي اصلي يک اديب و فارغ‌التحصيل زبده‌ي ادبيات است.

فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی می توانند مسئولیت های مختلفی در بخش فرهنگی جامعه ازجمله معلمی در مراکز آموزشی و در مراکزی همچون بخشداری، فرمانداری، شهرداری، استانداری بر عهده گیرند. ویراستاری یکی از مهارت هایی است که بازار نسبتا خوبی در آینده شغلی رشته زبان و ادبیات فارسی دارد. روزنامه نگاری، نویسندگی و گویندگی نیز از مجموعه فعالیت هایی است که فارغ التحصیلان این رشته در آن وارد و مشغول فعالیت شوند. در آخر می توان زیبا ترین بخشی که یک فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی به آن بپردازد  را حوزه شاعری و نویسندگی دانست. برای آشنایی بیشتر با  سرفصل های ازمون دکتری زبان و ادبیات فارسی کلیک کنید.

از گرايش‌هاي نهفته در ادبيات فارسي که هنوز به طور منفک و رسمي در دانشگاه‌ها تدريس نمي‌شود ولی در آینده شغلی رشته زبان و ادبیات فارسی تاثیر میگذارد، اما واحدهايي را در مقاطع کارشناسي و بالاتر اين رشته شامل مي‌شود و يا در کلاس‌هاي آزاد مي‌توان آن‌ها را پيگيري نمود، مي‌توان به «ادبيات جهان»، «نسخه‌شناسي» و تصحيح نسخه، «شاهنامه‌پژوهي»، «زبان پهلوي» و ديگر زبان‌هاي باستاني، تمرکز بر روي يکي از آثار کلاسيک ادبي مثل غزليات حافظ، مثنوي معنوي و …، «داستان‌نويسي»، «نقد شعر و داستان»، «طنزپردازي»، «شرح نويسي» و … اشاره کرد.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x