کد خبر: 16645

تاریخ بروزرسانی : 1401/07/10

بازار کار و آینده شغلی رشته سنجش و اندازه گیری

منابع آزمون دکتری

بازار کار و آینده شغلی رشته سنجش و اندازه گیری

رشته سنجش و اندازه گیری به بیان ساده به کاربرد آمار و سنجش و اندازه گیری در تحقیقات روانشناسی و آموزشی می پردازد. به بیان جامع تر، این رشته ارزیابی، ارزشیابی، سنجش و اندازه گیری صفات، ویژگی ها و خصوصیات انسانی با استفاده از ابزارهای مختلف و متفاوت و با گستره ای از روش های کیفی محض تا کمی محض را بر عهده دارد تا از این طریق از افراد در موقعیتهای مختلف شغلی و همچنین آموزش و پرورش استفاده کند.

رشته سنجش و اندازه گیری، علم بین­ رشته ­ای نسبتاً جدیدی است که برای درک مفاهیم آن لازم است تسلط کافی در حیطه­ های زیر داشت:

✅ داشتن دانش در زمینه مباحث سنجش و اندازه ­گیری، روش ­شناسی، ارزیابی و ارزشیابی است.
✅ داشتن دانش در حیطه ریاضی بخصوص در حیطه جبر خطی و حسابان و آمار به طور نظری و کاربردی
✅  داشتن دانش در زمینه نرم افزارهای مختلف آماری و توانایی استفاده از آن­ها. علاوه بر این باید در زمینه برنامه نویسی کامپیوتری هم به تسلط نسبی رسید چرا که امروزه در بسیاری از مقالات جدید از نرم افزارهایی که نیاز به کد نویسی دارند مثل  استفاده می­شود.
✅ داشتن دانش در مورد یک سازه رفتاری خاص در یکی از حیطه ­های علوم رفتاری مثل علوم تربیتی، روان­شناسی، مدیریت، پرستاری، پزشکی و به طور کلی هر علمی که با انسان سر و کار دارد.

علاوه بر این از آن­جایی که این رشته در ایران جدید است دانشجویان باید از سطح زبان انگلیسی مناسبی برخوردار باشند بخصوص در مهارت­های شنیدن و حرف زدن. بسیاری از کارگاه­ های تخصصی و اساتید صاحب نظر در این حیطه خارج از ایران می باشد. هم­چنین کتاب­های فارسی کمی در این حیطه ترجمه شده است و معمولاً مقالات و کتاب­های ترجمه­ شده به دلیل جدید بودن مباحث، کمی مبهم به نظر می رسد.

مطالعه در زمینه خلاقیت، تفکر انتقادی و  فلسفه علم نیز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی توصیه می شود.

بسیار مهم: مهم­تر از همه ارتباط دادن این مجموعه دانش با هم و داشتن ایده ­ای مناسب است. دانستن قوی­ترین روش­های آمار و ریاضی و توانایی قوی در برنامه­ نویسی کامپیوتری بدون دانستن نظریه ­های مربوط به یک سازه مربوط به انسان هیچ مفهومی نخواهد داشت و در نهایت منجر به سر در گمی می­شود مگر برای کسانی که خواهان انجام تحقیقات صرفاً نظری در این رشته باشند و این امر مستلزم دانشی بسیار قوی در حیطه ریاضیات و آمار است.

پس باید صبورانه و هدفمند وارد این رشته شد و مطالعه مداوم داشت.

برای نمونه زمینه آموزشی دکتر تمپلین (. TemplinDr) استاد دانشگاه Nebraska-Lincoln را برای شما از سایت  ایشون  (http://JonathanTemplin.com ) در این جا قرار می­دهیم.

✴️ Ph.D. in Psychology (Quantitative; 2004)

University of Illinois at Urbana-Champaign

✴️ M.A. in Psychology (2002)

University of Illinois at Urbana-Champaign

✴️ M.S. in Statistics (2002)

University of Illinois at Urbana-Champaign

✴️ B.A. in Psychology (magna cum laude; 1998)

California State University, Sacramento; Minor: Statistics

✴️ A.A. in General Studies (1996)

American River College; Sacramento, California

✴️ A.S. in Mathematics and Physical Science (1996)

American River College; Sacramento, California

متخصصین این رشته توانایی ارزیابی اطلاعات سیستمهای آموزشی، پروسه ها و اطلاعات خروجی این سیستمها را دارا می باشند.در حال حاضر در مفطع دکتری این رشته تدریس می شود(برای دیدن سرفصل های آزمون دکتری سنجش و اندازه گیری کلیک کنید)

بازار کار رشته سنجش و اندازه گیری

مشاغل زیر به طور مستقیم به رشته سنجش و اندازه گیری ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد : 

✅ مشاور

✅ مشاور شغلی

✅ استاد دانشگاه

✅ پژوهشگر

✅ روانشناس

منابع پیشنهادی رشته سنجش و اندازه گیری

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x