کد خبر: 16802

تاریخ بروزرسانی : 1402/05/11

بهترین روش های مطالعه کنکور دکتری

منابع آزمون دکتری

مطالعه کنکور دکتری

بهترین روش های مطالعه کنکور دکتری

برای موفقیت روش های مختلفی برای مطالعه کنکور دکتری وجود دارد (برای اطلاعات بیشتر روش های مطالعه در کنکور دکترا کلیک کنید) . در عجیب ترین اخبار دکتری ملاحظه میکنیم که برنامه ریزی کنکور دکتری از مهم ترین عوامل موفقیت است .اما در این قسمت به برخی روشها می پردازیم. این روش ها عبارتند از:

🔴 مطالعه طرح شبکه‌ای مغز

🔴 مطالعه حاشیه نویسی

🔴 مطالعه برجسته سازی

🔴 مطالعه پس ختام

🔴 مطالعه گزینشی

مطالعه طرح شبکه ای مغز

در این روش مطلب خوانده می شود بعد از درک مطلب نکات به صورت کلیدی به بهترین شکل نوشته می شود که شامل نکات اصلی و فرعی است.

* مشخص کردن عنوان مطلب: باید عنوان را به گونه ای برجسته کرد که چشم در نخستین نگاه متوجه آن شود. (داخل کادر یا با رنگی غیر از رنگ زمینه)

* تمایز شاخه های اصلی از شاخه های فرعی: برای این کار می توان از کادرها و خطوط و رنگ ها استفاده کرد. اختصاص جایگاه مشخصی به شاخه های اصلی در کنار عنوان مطلب، یادگیری و بازیابی مطالب را آسان می کند.

* محدودیت شاخه های اصلی: شاخه های اصلی باید تعدادشان کم باشد. اگر شاخه های اصلی بیشتر از حد متعارف باشد باید با یافتن وجوه مشترک میان شاخه ها، هر چند شاخه را در یک گروه طبقه بندی کنیم: مثلاً اگر شش شاخه بود به دو شاخه و هر شاخه را به سه شاخه کوچک تر تقسیم کنیم.

* به کارگیری علایم و قراردادها: خوب است از علایم اختصاری در طرح ها استفاده شود. مثلاً به جای حرف مهم “م” و به جای بزرگ “ب”

انواع طرح های شبکه ای

1. مدل شعاعی: عنوان مطالب در وسط صفحه و در داخل کادر، و شاخه های اصلی که از سایر نکات فرعی و مرتبط با هر شاخه متمایز شده است در پیرامون عنوان مطالب واقع می شود.

2. مدل سازمانی:

الف) عنوان مطلب در بالای طرح شبکه ای و شاخه های اصلی در پایین عنوان مطلب و متصل به آن قرار می گیرد و مطالب فرعی هر شاخه نیز در پایین هر شاخه اصلی به ترتیب در زیر آن واقع می شوند.

ب) می توان آن را به صورت آکولادی از کنار صفحه اجرا کرد. در این شیوه عنوان مطلب در سمت راست صفحه قرار می گیرد و شاخه های اصلی از طریق یک آکولاد به آن متصل می گردد. مطالب فرعی نیز به همین شکل به هر شاخه اصلی متصل می شود.

مطالعه حاشیه نویسی

در این روش مطلب خوانده می شود سپس خلاصه یا نکات کلیدی در حاشیه کتاب یا جزوه نوشته می شود.

در این روش فرد ابتدا متن را می‌خواند بعد خلاصه آن یا نکات مهم آن را در حاشیه کتاب یادداشت می‌کند. این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد. این روش نیز ضعف در سازماندهی درست مطالب در ذهن را دارد و عملا بازیابی مطالب مطالعه شده مشکل خواهد بود و بهتر است به دلایل اشاره شده در روش قبلی برای آمادگی آزمون تستی استفاده نگردد.

مطالعه برجسته سازی

در این مورد همزمان مطلب خوانده میشود و زیر نکات مهم خط کشیده میشود.

در این روش فرد ، همان‌طور که متن را می‌خواند، زیر نکات مهم خط می‌کشد یا با ماژیک فسفوری آن را رنگ می‌کند.
دو نوع برجسته سازی: کسانی که زیر نکات مهم را خط می‌کشند نیز دو حالت دارد.

1ـ اول مطالعه و فهم بعد خط: کسانی که اول مطلب را مطالعه می‌کنند و می‌فهمند بعد زیر نکات مهم را خط می‌کشند از روش مناسب‌تری استفاده می‌کنند. زیرا با مراجعه بعدی این نکات مهم تداعی‌گر سایر نکات می‌شود.

2ـ انحصار توجه به خط کشیدن: برخی افراد به جای اینکه مطلب را مطالعه کنند و بفهمند تمام توجه آنها به خط کشیدن و برجسته کردن منحصر می‌شود. وقتی یک فصل را تمام می‌کنند. می‌بینند که تنها چیزی که آنها به دست آورده‌اند خط خطی کردن کتاب است اما از فهم مطلب چیزی عایدشان نگشته است.

این روش نیز به دلیل تکرار و تشابه در خط کشیدن باعث تداخل مطالب در ذهن میگردد و سازماندهی مطالب مطالعه شده نیز به صورت صحیح از بین خواهد رفت چون امکان دارد شما برخی مطالب را با هم در یادآوری اشتباه بگیرید و عملا کارایی بازیابی مطالب پایین خواهد آمد توصیه میگردد برای آزمون های تستی از این روش استفاده نشود چون به خاطر آوردن جزئیات مطالب مشکل خواهد بود ولی برای آزمون های تشریحی به نسبت بهتر است

مطالعه پس ختام

این روش شامل 6 مرحله است :

✔️ پیش خوانی

✔️ سوال کردن

✔️ خواندن

✔️ تفکر

✔️ از حفظ گفتن

✔️ مرور کردن

 

مطالعه گزینشی

در این روش چند پاراگراف از اول و اخر هر فصل خوانده میشود. سوالات کتاب مطالعه میشود.روی تیترها و عناوین فرعی تمرکز کرده و نتیجه گیری در انتهای کتاب را نیز مطالعه میکنند.(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه صحیح مطالعه در آزمون دکتری کلیک کنید)

برخی معتقدند از آنجا که شیوه نگارش کتابهای درسی، تحلیلی است، اطلاعات کلیدی در اوایل و اواخر فصل قرار دارد، بنابراین در مطالعه اینگونه کتابها باید نکات زیر رعایت شود:
🔴 ـ چند پاراگراف اول هر فصل را بخوانید.
🔴 ـ چند پاراگراف آخر را نیز بخوانید.
🔴 ـ اگر کتاب دارای پرسشهایی باشد آنها را مطالعه کنید.
🔴 ـ تیتر ها و عنوانهای فرعی را بخوانید.
🔴 ـ یکی دو خط از هر پاراگراف در اواسط متن را که به نظر مهم می آید، بخوانید.
🔴 ـ بخش نهایی کتاب یا خلاصه نتایج را هم بخوانید.
این روش نیز روش مناسبی برای مطالعه کنکور دکتری نیست. زیرا فرد نمی‌تواند بر کلیت مطالب تسلط پیدا کند.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

www.phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x