کد خبر: 2091

تاریخ بروزرسانی : 1401/08/19

سرفصل های درس دوران تاریخی ایران (مادها و هخامنشی)

منابع آزمون دکتری

درس دوران تاریخی ایران

نام بسته درسی : درس دوران تاریخی ایران(ماد و هخامنشی)

—————————————————-

فهرست:

✅ ماد و هخامنشی

✅ ماناها

✅ معماری دوره ی ماد

✅ نوشیجان تپه

✅ تپه ی آتشدان

✅ گودین تپه

✅ تپه باباجان تپه

✅ مقایسه سه مکان باستانی گودین، نوشیجان و باباجان

✅ تکنولوژی عصر  آهن

✅ منشور کوروش

✅ تخت جمشید

✅ شوش

بخش هایی از بسته درسی دوران تاریخی ایران(ماد و هخامنشی)

ماد و هخامنشی

منابعی که از دوره ی اکدی وبابلی بر جای مانده از اقوام منطقه ی زاگرس با نامهای لولوبی ها،گوتی ها، ایلامی ها و کاسی ها یاد می کنند. برخی از نژاد شناسان جایگاه اصلی این اقوام را مخصوصا لولوبی ها، گوتی ها و کاسی ها را در آسیای مرکزی مطرح می کنند. از طرفی برخی دیگر از نژاد شناسان عقیده بر این دارند که قبل از اینکه لولوبی ها، گوتی ها و کاسی ها در هزاره ی سوم پ.م از آسیای مرکزی به عنوان اقوام هند و اروپایی به منطقه ی زاگرس راه یابند، قبل از این اقوام در هزاره ی چهارم پ.م هم اقوامی از آسیای صغیر به سوی ایران حرکت کرده و در ایران استقرار یافته اند. ولی متأسفانه اسناد تاریخی در رابطه با اقوام هزاره ی چهارم پ.م هیچگونه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار نمی دهند.

دلیل ترک آسیای صغیر چیست؟

علت های مخالفی را در این رابطه مطرح می کنند:

  • یکی از این علت ها، عدم وجود چراگاه برای دام ها بود.
  • احتمالأ بر اثر شیوع امراض مختلف.
  • درگیری بین اقوام و فشار برخی از اقوام به اقوام دیگر.

در مورد اقوام هزاره ی چهارم، اطلاعاتی در دست نیست. ولی از اقوام هزاره ی سوم اطلاعاتی در دست نیست، ولی از اقوام هزاره ی سوم اطلاعاتی در دست است و این منابع، منابع بین النهرینی است.

گوتی ها بیش از 100سال در بین النهرین حضور داشتند ولی اطلاعات ما از آن ها بسیار اندک است. آخرین پادشاه گوتی که براساس اسناد در بین النهرین بدست آمده “هنری داوازیر” است.اسناد اکدی از شخصی به نام “اوتوخگل” یاد می کنند که بت “هنری داوازیر” مبارزه می کنند. “هنری” از “اوتوخگل” شکیت خورده و مجبور به ترک بین النهرین شده و به زاگرس برمی گردند.

معرفی جامع و تخصصی رشته باستان شناسی

ما حملات لولوبی ها را به بین النهرین داریم. در سنگ نوشته ی سرپل ذهاب، پیروزی “آنوبانی نی” را بر بین النهرینی ها نشان می دهد. کتیبه ای که در سنگ یادمان “آنوبانی نی” مطرح است، با خط و زبان آکدی نوشته شده است و کتیبه اینرا می گوید: “هر ان کس که این لوح را نابود کند به نفرین خدایان گرفتار باد و نسل او بر باد رود.”

طبق درس دوران تاریخی ایران قدرت سومی که بعد از لولوبی ها در بین النهرین وطرح است، کاسی ها هستند. کاسی ها از قفقاز به شمال غربی راه می یابند و استقرار ان ها در تالش امروزی است. حضور کاسی ها بر اساس مطالعات انجام شده در تالش ثابت شده است. به دلیل وجود قبرهای کاسی ها از همه ی این اقوام با نام “هند و اروپایی” یاد می شود چون این اقوام از هند گسترش می یابند و تا اروپا ادامه می یابند.

تمدنی که در”جزیره کرت” در جنوب دریای اژه است و قدمت آن به 2000 پ.م می رسد، احتمالأ از اقوام هند و اروپایی هستند، بنابراین اگر بخواهیم بیشترین حضور اقوام هند و اروپایی ایرانی را در آسیای صغیر مطرح کنیم، به سراغ کاسی ها می رویم.

در قرن 16پ.م به بین النهرین حمله می کنند. در زمان بابلی ها، شهرهای بابلی را به تصرف درمی آورند. از قرن 16 تا قرن 12پ.م، ما حضور کاسی ها را در بین النهرین داریم.(حدود 550 سال).کاسی ها بعد از 550سال حضور در بین النهرین، بر اثر قدرت گرفتن ایلامی ها و حضور آن ها در بین النهرین در جنگی که بین کاسی ها و ایلامی ها روی می دهد، کاسی ها شکست می خورند و به زاگرس برمی گردند.(1200پ.م)

در مورد کاسی ها هیچ خط و نگارشی در ایران نداریم. اسامی پادشاهان کاسی را بر اساس اسناد آشوری در دست داریم. قبل از مادها، در شمال غرب ایران به موجودیت لولوبی ها ،کاسی ها، گوتی ها و ایلامی هابرمی خوریم که بعد از بازگشتن از بین النهرین، در ایران ساکن می شوند و به عنوان اقوام سومی مطرح می شوند.

معرفی جامع و تخصصی رشته باستان شناسی

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x