کد خبر: 5414

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/24

موقعیت شغلی و درآمد رشته حقوق در ایران

منابع آزمون دکتری
 
موقعیت شغلی و درآمد رشته حقوق در ایران

موقعیت شغلی و درآمد رشته حقوق در ایران

اینجا به موقعیت شغلی و درآمد رشته حقوق در ایران خواهیم پرداخت ؛ در حال حاضر به دلیل توسعه این رشته و تعداد زیاد فارغ التحصیلان آن، که از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی وارد بازار کار می شوند، یافتن کار مناسب برای فارغ التحصیلان با دشواری هایی توام است و بخصوص متقاضیانی که علاقه مند به کار خاصی در این رشته هستند، مثل متقاضیان وکالت، با محدودیت هایی مواجه می شوند. اما در کل یک دانشجوی خوب و علاقه مند می تواند پس از گواهی لیسانس به شغل های متنوعی مثل وکالت دعاوی دادگستری، مشاور حقوقی بانک ها، شهرداری ها، شرکت ها و وزارتخانه ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی جذب گردد و درآمد مناسبی کسب کند.

⭐⭐⭐ رشته حقوق عمومی

⭐⭐⭐ رشته حقوق جزا و جرم شناسی

⭐⭐⭐  رشته حقوق بین الملل عمومی

⭐⭐⭐ رشته حقوق خصوصی

⭐⭐⭐ رشته حقوق نفت و گاز

فارغ‌التحصیلان این رشته، هم می‌توانند به‌صورت شخصی اقدام به تأسیس دفتر وکالت کنند و خدمات مشاوره ارائه دهند و هم می‌توانند با استخدام در شرکت‌های خصوصی، ادارات دولتی و… به‌عنوان یک کارمند، کسب درآمد کنند. آینده و بازار کار این شغل چه در داخل و چه در خارج از کشور، قابل‌توجه است؛ بنابراین هرچقدر دانش و مهارت بیشتری به دست بیاورید، درآمد و دستمزد شما نیز افزایش پیدا می‌کند. (لیست واحد های دانشگاهی دارای امکانات خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی)

پس از رایج ترین موقعیت شغلی و درآمد رشته حقوق در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔️ حقوق قضایی

✔️ وکالت

✔️ محضرداری

✔️ کارشناسی‌ حقوقی‌ یا مشاوره‌ حقوقی‌

آینده شغلی‌ : فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در زمینه‌های‌ مشروح‌ زیر می‌توانند فعالیت‌ کنند:

🔴 حقوق‌ قضایی‌

تعریف‌ و هدف‌ : رسیدگی‌ به‌ دعاوی‌ حقوقی‌ و کیفری‌ در محاکم‌ قضایی‌، نمونه‌ وظایف‌ شاغلین‌ در این‌ رشته‌: رسیدگی‌ به‌ دعاوی‌ حقوقی‌ مابین‌ اشخاص‌ در موارد املاک‌ مستغلات‌ و کیفر ی‌ مانند: کلاهبرداری‌، سرقت‌، قتل‌ و غیره‌.
 آینده شغلی‌ ‌ : با توجه‌ به‌ کمبود قاضی‌ در سطح‌ کشور و قوه قضائیه‌ و در مقابل‌ فراوانی‌ جرم‌ و جنایات‌ در سطح‌ جامعه‌ و از سویی‌ دیگر حقوق‌ و مزایای‌ بالایی‌ که‌ این‌ شغل‌ دارد، آینده خوبی‌ برای‌ این‌ رشته‌ پیش‌ بینی‌ می‌گردد و به‌ جوانان‌ توصیه‌ می‌شود با توجه‌ به‌ خصوصیات‌ شخصیتی‌ که‌ لازمه‌ این‌ شغل‌ است‌ گرایش‌ بیشتری‌ به‌ این‌ شغل‌ نشان‌ دهند.
 شرایط‌ احراز شغل‌ قضاوت‌ : داشتن‌ کارشناسی‌ حقوق‌ و بعد از آن‌، گذراندن‌ یک‌ دوره‌ دو ساله‌ کارورزی‌ و قبولی‌ در آزمون‌ مربوط‌ به‌ آن‌، شرایط‌ اشتغال‌ به‌ این‌ رشته‌ فراهم‌ می‌گردد.

🔴 وکالت‌

تعریف‌ و هدف‌ : رشته‌ای‌ است‌ مقدس‌ و عبارتست‌ از پاسداری‌ از عدالت‌ و جلوگیری‌ از ظلم‌ و ستم‌ و دفاع‌ از حق‌ مظلوم‌ و احقاق‌ حق‌ او و اقامه‌ دعوی‌ علیه‌ کسانی‌ که‌ حقوق‌ دیگران‌ را پایمال‌ نموده‌اند.
شرایط‌ احراز شغل‌ قضاوت‌: کارشناسی‌ حقوق‌ و قبولی‌ در امتحان‌ ورودی‌ وکالت‌ و گذراندن‌ دوره کارآموزی‌.

🔴 محضر داری‌

 تعریف‌ : اداره‌ امور دفتر خانه‌ اسناد رسمی‌ با تایید سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک‌ کشور به‌ موجب‌ ابلاغ‌ وزیر دادگستری‌، نظارت‌ بر تنظیم‌ و ثبت‌ کلیه‌ اسناد در دفترخانه‌ و اوراق‌ رسمی‌ مخصوص‌ مانند: اسناد ملکی‌، وکالت‌ نامه‌، وثیقه‌ نامه‌، اعتراض‌ نامه‌، تقسیم‌ نامه‌، ضمانت‌ نامه‌، اجاره‌ نامه‌ و مدارک‌ مربوط‌ به‌ ازدواج‌ و طلاق‌.
آینده‌ شغلی‌ این‌ رشته‌ : با توجه‌ به‌ افزایش‌ حجم‌ معاملاتی‌ که‌ در کشور انجام‌ می‌گیرد و لزوم‌ ثبت‌ این‌ معاملات‌ در دفاتر رسمی‌ و همچنین‌ آمار ازدواج‌ و متأسفانه‌ افزایش‌ آمار طلاق‌، این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ همیشگی‌ مورد نیاز جامعه‌ می‌باشد.

🔴 کارشناسی‌ حقوقی‌ یا مشاوره‌ حقوقی‌

 نهادها، ادارات‌ و سازمانهای‌ دولتی‌ و غیر دولتی‌ اغلب‌ نیاز به‌ کارشناس‌ حقوقی‌ یا مشاور حقوقی‌ دارند و همچنین‌ شرکتهای‌ تجاری‌ معتبر، از مشاور حقوقی‌ بی‌ نیاز نخواهند بود. بدیهی‌ است‌ نهادهای‌ دولتی‌ کارشناسان‌ خود را اغلب‌ از طریق‌ آزمون‌ استخدام‌ می‌کنند. جامعه‌ای‌ که‌ بخواهد به‌ سمت‌ قانونمندی‌ و تخصصی‌ شدن‌ حرکت‌ نماید نیاز به‌ مشاوران‌ حقوقی‌ دارد زنان‌ نیز می‌توانند در مشاغل‌ حقوقی‌ به‌ فعالیت‌ بپردازند، به‌ جز در مسند قضاوت‌ که‌ برخی‌ محدودیتها در این‌ مورد برای‌ فعالیت‌ بانوان‌ اعمال‌ می‌شود.

پردرآمدترین شغل رشته حقوق چیست؟

در حال حاضر به دلیل توسعه این رشته و تعداد زیاد فارغ التحصیلان آن، که از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی وارد بازار کار می شوند. یافتن کار مناسب برای فارغ التحصیل با دشواری هایی توام است و بخصوص متقاضیانی که علاقه مند به کار خاصی در این رشته هستند. مثل متقاضیان وکالت، با محدودیت هایی مواجه می شوند. اگرچه روند ورود به شغل وکالت که مهم‌ترین شغل در این رشته است کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما درحال‌حاضر به دلیل محدود بودن تعداد کسانی که در هر شهر می‌توانند در آزمون وکالت قبول شوند، بازار کار خوبی دارد. با اینحال رقابت بین وکلا نیز زیاد است. در مورد درآمد رشته وکالت باید بگوییم معمولاً وکلایی که چندین پرونده موفقیت‌آمیز داشته‌اند می‌توانند درآمد خوبی را تجربه کنند. گفتنی است بازار کار و فرصت‌های شغلی و همچنین درآمد رشته حقوق در ایران برای خانم‌ها و آقایان برابر است.

🌏 پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران برای زنان با مدرک دکتری

✅ به نظر می رسد با توجه به بازار کار نسبتا مناسب رشته حقوق و نیازهای حقوقی و حل دعاوی بسیار بین مردم، رشته حقوق از میان سایر رشته های دانشگاهی گروه علوم انسانی بهترین رشته برای خانم ها باشد و مشاغل وکالت، مشاور حقوقی و استادی دانشگاه در رشته حقوق بهترین و پردرآمدترین شغل گروه علوم انسانی برای خانم ها با مدرک دکتری باشد. البته باید گفت که شغل استادی دانشگاه با مدرک دکترا در سایر رشته ها نیز از باب درآمد بهتر از مشاغل دیگر برای خانم ها می باشد.

درآمد رشته حقوق در ایران

 
مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهشتی
میهمان
بهشتی
25 مهر ، 1402

سلام وقتتون بخیر

میخواستم در مورد بازار کار دانشگاه آزاد بدونم که اگه مثلا رشته حقوق بخونیم و فارغ التحصیل بشیم اگه هدفم این باشه که قاضی بشم برای پذیرش الویت با داشنگاه دولتی هست یا ابنکه شانس قبولی داریم ؟

ناشناس
میهمان
ناشناس
24 مهر ، 1402

سلام خدمت شما. بنده حقوق دانشگاه آزاد خوراسگان رو آوردم، از اون طرف تو دانشگاه‌های دولتی باستان شناسی شهرکرد رو آوردم. خودم رشته حقوق رو دوست دارم، حالا بنظر شما خوراسگان برم بهتره یا شهرکرد(دولتی)؟!

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x