کد خبر: 7725

تاریخ بروزرسانی : 1401/10/17

آزمون GMAT برای مصاحبه ازمون دکترا

منابع آزمون دکتری

آزمون GMAT برای مصاحبه ازمون دکترا

آزمون GMAT برای مصاحبه ازمون دکترا

آزمون GMAT همانطور که از اسمش بر میآید: Graduate Management Admission Test ، امتحانیست که برای درخواست پذیرش جهت ورود به مقطع کارشناسی ارشد و یا مقطع دکتری در زمینه رشته‌های مربوط به مدیریت طراحی شده است. یک نکته که در ابتدا لازم است در مورد آزمون‌های GRE General و GMAT ذکر شود این است که در حقیقت می‌توان گفت هر چند تقریبا بیشتر برنامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مدیریت این دو آزمون را به صورت معادل هم می پذیرند، ولی‌ کماکان GMAT برای این رشته‌ها از مقبولیت بیشتری بر خوردار است. در ادامه این مقاله در مورد GMAT توضیحات بیشتری خواهیم داد(آزمون GMAT و کاربردهای آن).

آزمون GMAT دارای ۴ بخش می‌باشد که به ترتیب عبارتند از:

• Quantitative section

• Verbal section

• Integrated reasoning

• Analytical writing assessment

بخش Quantitative از یک سری سوالات نسبتا ساده ریاضی‌ تشکیل شده است، شاید می‌توان گفت که سخت‌ترین سوال میتواند محاسبه میانگین و یا انحراف معیار باشد؛ سوالات این بخش به صورت چند گزینه ای بوده و در مجموع نمره این بخش نیز به صورت معیار بین ۱۱-۵۱ گزارش می شود.

بخش Verbal ، سوالات این بخش که همگی‌ به صورت چند گزینه ای هستند، در یک نگاه کلی‌ به سه زیر بخش قابل تقسیم است:

(۱) درک مطلب

(۲) دلیل آوری انتقادی

(۳) تصحیح جمله

در زیر بخش اول، یک سری مقالات با تعداد کلمه حدود ۳۵۰ کلمه آورده می شود که سپس سوالاتی راجع به هر مقاله آورده می شود؛ زیر بخش دوم، سوالاتی راجع به استدلال سازی و بررسی‌ و تحلیل یک استدلال آورده شده می‌باشد؛ و زیر بخش سوم مشتمل بر یک سری سوال راجع به تصحیح یک عبارت و یا تعیین موثر‌ترین عبارت در بین یک ایده است. نمره نهایی بخش Verbal هم به صورت یک معیار بین ۱۱-۵۱ گزارش می شود.

بخش Integrated reasoning ، جدیدترین و مهمترین بخش این آزمون است. سوالات این بخش به صورت چند گزینه ای بوده و در چهار زیر بخش طراحی شده است: زیر بخش اول تحلیل یک سری جدول داده می‌باشد، سوالاتی در ادامه هر یک از این جداول داده آورده می شود که بایستی با توجه به آن پاسخ داده شوند. زیر بخش دوم تحلیل نمودارهای داده است، سوالات این بخش که بر اساس این نمودار‌ها آورده شده اند شامل تکمیل یک سری جمله توسط واژگان آورده شده در بین گزینهاست. زیر بخش سوم multi-source reasoning نام دارد که شخص امتحان دهنده می بایستی یک سری اطلاعات آورده شده در چند منبع داده مختلف (که میتواند شامل نمودار و یا جدول باشد) را بررسی‌ کند و به یک سری سوال که به مجموع این داده‌های آورده شده بر میگردد پاسخ دهد. زیر بخش چهارم و آخر two-part analysis نام دارد که در حقیقت یک مساله مدیریتی مطرح می شود که سپس شخص امتحان دهنده میبایستی دو راه حل برای آن مساله ارائه دهد، انتخاب این راه حل‌ها از طریق انتخاب بین گزینه‌ها می‌باشد. در نهایت نمره بخش Integrated reasoning به صورت یک معیار بین ۱-۸ ارائه می شود و همانطور که از اسمش بر میاید در حقیقت ترکیبیست از دو بخش Quantitative و Verbal .

مطلب پیشنهادی :  زمان برگزاری آزمون‌ زبان دکتری دانشگاه پیام نور (PNUET) ۱۴۰۳

بخش پایانی و نهایی Analytical writing assessment نام دارد که شامل نوشتن یک مقاله طی‌ مدت محدود سی‌ دقیقه می‌باشد، این مقاله می بایستی برداشت انتقادی شخص امتحان دهنده را از یک تحلیل آورده شده بیان کند؛ اصولاً این تحلیل مربوط به یک چالش مدیریتی است. نمره این بخش نیز به صورت یک معیار ۱-۶ گزارش می شود.

معرفی منابع مناسب برای آزمون GMAT

سایت رسمی آزمون GMAT یک نرم‌افزار رایگان را جهت آمادگی برای شرکت در آزمون، در اختیار متقاضیانی که در سایت آزمون ثبت نام کرده‌اند قرار می‌دهد. در واقع، این نرم‌افزاری است که برای آزمون واقعی از آن استفاده می‌گردد، بنابراین می‌توان آن را نوعی شبیه ساز برای آزمون واقعی در نظر گرفت. شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند از منابع گوناگون موجود در سایت QS LEAP بهره‌مند شود. وب‌سایت رسمی آزمون (www.mba.com) نیز تمرین‌های رایگانی را به صورت هفتگی برای آمادگی هرچه بیشتر متقاضیان شرکت در آزمون ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که نرم‌افزار GMATPrep که به صورت رایگان ارائه می‌گردد نیز، جز منابع مناسب برای آزمون GMAT می‌باشد.
در قسمت ذیل نیز نام ۱۰ مجموعه از بهترین منابع جهت موفقیت در آزمون GMAT آورده شده است:
✅ The Official Guide to the GMAT Review Bundle + Question Bank + Video
✅ Complete GMAT Strategy Guide Set: Manhattan Prep GMAT Strategy Guides
✅ Ace the GMAT: Master the GMAT in 40 Days
✅ GMAT for Dummies
✅ ۱,۱۳۸ GMAT Practice Questions: Princeton Review (Graduate School Test Preparation)
✅ GMAT Test Prep
✅ The GMAT Roadmap: Expert Advice Through Test Day
✅ Franklin GMAT Vocab Builder

www.phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x