کد خبر: 9289

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/30

استعداد تحصیلی چیست؟

منابع آزمون دکتری

استعداد تحصیلی چیست؟

استعداد تحصیلی چیست؟

استعداد تحصیلی یا GMAT آزمونی جهت سنجش توانایی تجزیه و تحلیل، توانایی تصویرسازی ذهنی، سرعت عمل و تمرکز، قدرت و سرعت انتقال مفاهیم و هوش”  داوطلب است. این آزمون بومی‌سازی شده‌ و ترکیبی از آزمون‌های بین‌المللی GMAT و GRE است و در آزمون دکتری به نام استعداد تحصیلی مشهور است.

پاسخ تشریحی سوالات استعداد تحصیلی دکتری علوم انسانی 

بخش های استعداد تحصیلی

درک مطلب

این بخش شامل دو متن مجزا است که به فارسی ارائه شده است و داوطلب باید دقیق هر متن را خوانده و به سوالات مربوط به آن متن پاسخ دهد.

منطق (استدلالی)

سوالات این قسمت به این صورت است که ابتدا یک گزاره در حد یک پاراگراف مطرح می‌شود و داوطلب باید بر اساس برداشتی که از پاراگراف داشته است یکی از گزینه‌ها را انتخاب کند.

در این قسمت مهارت مورد نیاز، شناخت انواع استدلال، چگونگی تضعیف یا تقویت یک استدلال، ایجاد فرضیه برای استدلال یا نتیجه‌گیری از آن می‌باشد. 

تحلیل 

در این بخش گزاره‌های ساده‌ای بیان می‌شود و باید بر اساس آن‌ها تحلیل درستی از مسئله را انجام داد.

کمیت

این قسمت شامل سوالاتی است که به صورت عددی و پایه ریاضی هستند و تقریبا بخش سخت آزمون محسوب می‌شود.

تجسم

در این بخش اشکالی داده می‌شود و بر اساس تغییراتی که در آن ایجاد می‌شود از داوطلب خواسته می‌شود که شکل نهایی را حدس بزنند.

(این بخش مختص گروه فنی و مهندسی است)

دانلود دفترچه سوالات استعداد تحصیلی کنکور دکتری 1402

سوالات درک مطلب استعداد تحصیلی دکتری

درک مطلب شامل دو متن با ۸ سوال است. بخش درک مطلب در آزمون استعداد تحصیلی مشابه بخش Reading در آزمون‌های زبان انگلیسی است. در این بخش توانایی داوطلبان در درک متن مورد سنجش قرار می‌گیرد. درک مطلب معمولاً جزو بخش‌های نسبتاً ساده آزمون است و می‌تواند تأثیر زیادی در کسب نمره شما داشته باشد، زیرا پاسخگویی به سؤالات این بخش نیاز به دانستن فرمول‌های پیچیده ندارد و تنها با فراگیری برخی مهارت‌ها، تا حد زیادی قادر به پاسخگویی به سؤالات خواهید بود.

این بخش شامل متن‌هایی نسبتاً بلند حاوی چند پاراگراف (معمولاً سه الی شش پاراگراف) است که سؤالاتی از آن‌ها مطرح شده است. از آن‌جا که مبنای بخش درک مطلب جست‌وجو است و نه تحلیل متن، تمامی سؤالات مطرح شده باید با توجه به آن‌چه که در متن آورده شده پاسخ داده شود و برای پاسخگویی به سؤالات نیازی به اطلاعاتی فراتر از متن نیست. در واقع پاسخ‌گویی به سؤالات درک مطلب به دانش شما نیازی ندارد و وابسته به مهارتی است که در اثر تمرین به‌دست خواهد آمد. موضوع متن انتخابی معمولاً با توجه به گروه امتحانی تعیین می‌شود و غالباً متن نسبتاً تخصصی است؛ برای مثال، برای گروه هنر، متنی تخصصی در رابطه با هنر مطرح خواهد شد و برای گروه انسانی، متنی مرتبط با رشته‌های این گروه.

در بخش درک مطلب منتظر روبرو شدن با متن‌هایی با موضوعات آشنا نباشید؛ زیرا همه اطلاعات مورد نیاز جهت پاسخگویی به سؤالات به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در متن گنجانده شده است. طبق آخرین تغییرات، ۲ متن در بخش درک مطلب مطرح شده و از هر یک از این متن‌ها ۴ سؤال طرح می‌شود.

بهترین منابع آزمون دکتری چیست؟

سوالات استدلال منطقی استعداد تحصیلی آزمون دکتری

برخلاف سؤالات درک مطلب، داوطلبان معمولاً از سؤالات استدلال منطقی پیش‌زمینه ذهنی ندارند. در این بخش، متن‌هایی آورده می‌شود و سپس یک سؤال از هر متن مطرح می‌شود. متن سؤالات طولانی نبوده و عموماً حاوی یک پاراگراف است. متن‌های بخش استدلال منطقی، متن‌های عمومی هستند و عموماً ارتباطی به گروه آزمایشی ندارند. برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش از آزمون باید با توجه به واقعیت‌های موجود در متنِ سؤالات و تجزیه وتحلیل آنها، پاسخ صحیح را پیدا کنید.

سؤالات استدلال منطقی معمولاً چندان ساده نبوده و جهت پاسخگویی به آنها، علاوه بر دانستن مهارت‌های لازم، نیازمند دقت و تمرکز بالایی نیز هستید. با این حال، این بخش نیز جزو بخش‌های نمره‌آور در آزمون دکتری است. طبق آخرین تغییرات، ۷ متن در بخش استدلال مطرح شده و از هر کدام از این متن‌ها نیز یک سؤال طرح می‌شود؛ بنابراین در مجموع بخش استدلال منطقی دارای ۷ سؤال است.

برای دریافت بانک تست کنکور دکتری ادوار گذشته + تست های تالیفی
به همراه پاسخ / به شماره ۰۹۳۰۶۴۰۶۰۵۸ پیام دهید.

سوالات تجسمی استعداد تحصیلی دکتری

قسمت دیگری از بخش استعداد تحصیلی کنکور دکتری مربوط به سؤالات تجسمی است که مخصوص داوطلبان گروه فنی و مهندسی است. در حقیقت بخش تجسمی در گروه فنی و مهندسی، جایگزین بخش استدلال منطقی در سایر گروه‌های آزمایشی است. در سؤالات این بخش، قدرت تجسم، دقت در جزئیات و هوش تصویری داوطلبان مورد سنجش قرار می‌گیرد. معمولاً سؤالات این بخش را نمی‌توان به طور کامل آموزش داد، چرا که پاسخ‌گویی به آن‌ها تا حدی به ویژگی‌های خود فرد شامل قدرت تجسم دوبعدی و سه‌بعدی، تمرکز و هوش بستگی دارد، با این حال تعداد زیادی از افراد با تمرین و ممارست قادر به ارتقای سطح پاسخ‌گویی خود به سؤالات تجسمی هستند. طبق آخرین تغییرات، ۷ سؤال در بخش تجسمی مطرح می‌شود.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال 1403

سوالات تحلیلی استعداد تحصیلی دکتری

در بخش تحلیلی، توانایی تحلیل داوطلبان مورد سنجش قرار می‌گیرد. در این بخش برای چند متغیر که در صورت سؤال تعریف شده‌اند، قوانینی وضع شده و داوطلبان باید با توجه به شرایط ذکر شده، حالت‌های مختلف قرارگیری متغیر‌ها را پیدا کنند. گاهی با توجه به قوانین، می‌توان حالت‌های قطعی و نهایی قرارگیری برخی متغیر‌ها را پیدا کرد، اما همواره حالت‌های زیادی باقی می‌ماند که احتمالی بوده و با توجه به صورت هر یک از سؤالات باید یکی از این حالات را انتخاب کرد. طبق آخرین تغییرات، ۲ مدل در بخش تحلیلی مطرح شده و از هر کدام از این مدل‌ها ۴ سؤال طرح می‌شود؛ بنابراین در مجموع بخش تحلیلی دارای ۸ سؤال است.

سوالات کمی استعداد تحصیلی دکتری

آخرین قسمت سؤالات استعداد تحصیلی کنکور دکتری مربوط به سؤالات کمی شامل هوش، مقایسه‌های کمی، استعداد عددی و ریاضیاتی و حل مسئله و … است. برای این قبیل سؤالات، در ابتدای هر سؤال دستورالعمل ویژه‌ای ذکر شده که با به‌کارگیری هوش و دانش ریاضی خود توانایی پاسخ دادن به آن‌ها را خواهید داشت. قابل توجه است که اگر چه تعداد زیادی از سؤالات این بخش با وجود ماهیت ریاضی خود، ساده هستند، اما داوطلبان به این بخش رغبت کمی نشان می‌دهند.

این در حالی است که معمولاً سطح دشواری سؤالات این بخش با توجه به دانش ریاضی گروه‌های مختلف تعریف شده و با یادآوری برخی مباحث ساده ریاضی و البته تمرین کافی می‌توان جهت پاسخ‌گویی به برخی سؤالات آمادگی پیدا کرد. سؤالات این بخش از آزمون در گروه‌های مختلف آزمایشی عموماً شامل چهار دسته سؤالات هوش، حل مسأله، سؤالات کمی مقایسه‌ای و سؤالات محاسباتی است.

طبق آخرین تغییرات، ۷ سؤال در بخش کمی مطرح شده است. انواع سؤالات در همه گروه‌ها بجز گروه فنی و مهندسی به این شرح است: یک سؤال هوش؛ سه سؤال حل مسأله؛ یک سؤال مقایسه کمی؛ دو سؤال محاسبات.

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون و ضرایب دروس آزمون دکتری به شرح زیر خواهد بود:
🔴 الف) آزمون زبان با ضریب (1) (سرفصل درس زبان انگلیسی عمومی آزمون دکتری)
🔴ب) آزمون استعداد تحصیلی با ضریب (1) (سرفصل درس استعداد تحصیلی آزمون دکتری)
🔴 ج) آزمون دروس تخصصی(در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) با ضریب (4)
سنجش و پذیرش برای تمامی دوره ها شامل: روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس های خودگردان، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی و …. بر اساس قانون فوق و آیین نامه اجرایی آن و مصوبات مرتبط شورا انجام خواهد گرفت.(زمان برگزاری آزمون دکتری 1403)

رشته های متجانس دکتری

ردیفعنوانضرایب دروس در کنکور دکتری
1

زبان عمومی دکتری

ضریب 1
2

استعداد تحصیلی

ضریب 1
3

دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد
(برای دیدن خلاصه منابع آزمون دکتری کلیک کنید)

ضریب 4

www.phdphd.org

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتری مهندسی عمران
میهمان
دکتری مهندسی عمران
11 مهر ، 1397

واقیعتش اینه که دروس تخصصی ما اینقدر زیاده که خود من شخصاً حتی نمیرسم شبی 1 ساعت برای درس استعداد وقت بزارم. ولی گویا با این نکاتی که شما دوستان می گین خوندن این درس حتماً واجبه.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x