کد خبر: 9639

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/06

نکات کلیدی قبل از دفاع پایان نامه

منابع آزمون دکتری

نکات کلیدی قبل از دفاع پایان نامه

نکات کلیدی قبل از دفاع پایان نامه

بعد از تائید پایان نامه باید برای تشکیل جلسه دفاع و تعیین اساتید داور با قسمت تحصیلات تکمیلی و مدیریت گروه هماهنگ شود.
تحویل نسخه های  پایان نامه(جهت کسب اطلاع از ارائه پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد کلیک کنید) و مقاله پژوهشی ،تخصصی استخراج شده از آن به اساتید، حداقل باید یک هفته تا 10 روز  قبل از جلسه دفاع باشد. بعد از تعیین روز و ساعت دفاع توسط تحصیلات تکمیلی دانشجو باید یک ساعت قبل از دفاع حداقل از طریق پیامک ساعت دفاع را به اساتید یادآوری کرده و جهت مهیا ساختن سالن دفاع در محل دفاع حاضر باشد.
درواقع با توجه به وقت محدود و حجم بالای مطالب ضروری است که برای هر دقیقه از جلسه دفاع برنامه ریزی شود تا تمامی بخش های تلاش شما بیان شود.

نکات کلیدی قبل از دفاع پایان نامه

همانطور که در نمودار بالا کاملاً مشخص است، به طور معمول سطح توجه حاضرین در جلسات و سخنرانی‌ها در لحظه شروع بسیار بالا و قابل توجه است. اما معمولاً بلافاصله بعد از شروع، با بکار بردن جملات و متن‌های کلیشه‌ای همچون تشکرها،‌مقدمه، رزومه، متن معرفی و… (که اغلب در سخنرانی‌ها و ارائه‌ها وجود داشته و کاملاٌ مورد انتظار حضار است)، میزان توجه افت پیدا می‌کند به طوری که توجه اغلب حاضرین در جلسه، به موارد دیگری غیر از صحبت سخنران، معطوف می‌شود. مواردی که در آن لحظه جذابتر به نظر می‌رسند مانند تلفن همراه و افکار دیگر…

شروع با یک سوال یا آمار غافل گیر کننده

برای بیان اهمیت موضوع ارائه خود هرچه نوآوری بیشتری در روش شروع خود داشته باشید موثرتر خواهید بود. البته در انتخاب روش باید دقت داشته باشید که در جلسه دفاع نمی توانید خیلی کارهای خارج از ساختار انجام دهید. یکی از کارهایی که برای شروع می تواند نظر مخاطب را جلب کند، بیان اهمیت پایان نامه شما با طرح سوالات و یا بیان آمارهای خاص است.
برای مثال فرض کنید پایان نامه شما درباره بهره وری شبکه آبرسانی باشد. مخاطب انتظار دارد که در شروع، شما خود را معرفی کنید، عنوان پایان نامه را اعلام کنید، فهرست مطالب را خوانده و ارائه را شروع کنید. اما پرسیدن یک سوال قبل از همه این کارها می تواند بسیار جذاب تر باشد.
فرض کنید با این سوال شروع می کنید: می دانید در کشور ما چند درصد آب ها در شبکه آبرسانی به هدر می رود؟ احتمالاً بسیاری از حضار جواب سوال شما را بدانند که حدود 60 درصد از آبها هدر می رود. این موضوع را با مقایسه و ملموس کردن آن نشان دهید. مثلا یک سد بزرگ را نشان دهید و بگویید به اندازه 3 برابر این سد، آبهای کشور سالیانه در شبکه آبرسانی به هدر می رود. این روش ذهن مخاطب را کاملاً درگیر ادامه موضوع خواهد کرد.
یا به عنوان مثال دیگر فرض کنید پایان نامه شما پژوهش بر روی آثار یک نویسنده خاص است، می توانید بخشی از شاهکار او را که مرتبط با موضوع پایان نامه شماست با لحن ادبی بخوانید. در حد چند جمله، بعد از آن استفاده کنید و در واقع یک پل بسازید که مخاطب را از فضای ادبی به پایان نامه شما منتقل کند.
همین طور می توانید با یک عکس یا فیلم اهمیت موضوع را نشان بدهید. اما دقت داشته باشید که این بخش به هیچ عنوان نباید طولانی شود، در نهایت یک تا دو دقیقه برای این کار زمان بگذارید.

مطلب پیشنهادی :  آغاز ثبت نام دکتری بدون آزمون سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی

برای نوشتن سوابق تحقیق از چه منابعی استفاده کنیم؟

 www.phdphd.org

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x