کد خبر: 10058

تاریخ بروزرسانی : 1402/05/12

افزایش یافتن سهمیه مطالعاتی کوتاه‌مدت دانشجویان دکتری

منابع آزمون دکتری

افزایش یافتن سهمیه مطالعاتی کوتاه‌مدت دانشجویان دکتری

افزایش یافتن سهمیه مطالعاتی کوتاه‌مدت دانشجویان دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، دکتر محمد محمدی مسعودی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان با اشاره به جزئیات فرصت مطالعاتی برای دانشجویان ایرانی خارج از ایران گفت: تعدادی از دانشجویان ایرانی در دوره دکتری در بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند که تمام این دانشجویان فرزندان ایران بوده و به کشور خود عرق داشته و علاقمند هستند با کشور خود همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: بنابراین این فرصت ایجاد شده تا ما بتوانیم طی مدت ۶ ماه تحت عنوان «بورس کوتاه مدت» از این دانشجویان حمایت کنیم و این دانشجویان در دانشگاه‌های داخل کشور حضور پیدا کنند، به شرط اینکه دانشجویانی که این کار را می‌خواهند انجام دهند، حتماً باید استاد مشاور یا استاد راهنمای دوم شأن از دانشگاه‌های ایرانی باشد. مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان افزود: درحال حاضر مواردی داریم که دانشجو خارج از کشور بوده، ولی استاد راهنمای دوم وی از دانشگاه‌های داخل کشور است. وی ادامه داد: این دانشجویان می‌توانند به صورت یکپارچه ۶ ماه در دانشگاه‌های داخل کشور حضور پیدا کنند یا اینکه در دو فرایند ۳ ماهه حاضر شوند.

مسعودی افزود: به این دانشجویان به اندازه حقوق استادیار پایه یک مقرری پرداخت می‌کنیم، همچنین کمک هزینه رفت و برگشت آنها نیز پرداخت می‌شود، اگر این اتفاق رخ دهد بحث همکاری مشترک با اساتید خارج از کشور و دیپلماسی علمی مورد تاکید وزیر علوم پر رنگ تر می‌شود. وی افزود: این رفت و آمدها می‌تواند شرایطی را ایجاد کند تا نخبگان ما در خارج از کشور زمینه‌های مساعدی را داخل کشور پیدا کنند تا زمینه بازگشت معکوس هم فراهم شود. مسعودی تاکید کرد: شیوه نامه بورس کوتاه مدت دانشجویان ایرانی خارج از ایران در شورای مرکزی بورس مصوب شده است، این شیوه نامه بر روی سایت سازمان امور دانشجویان قرار خواهد گرفت و دانشجویان می‌توانند درخواست‌های خود را ارائه دهند.

روند تعداد کل دانشجویان آموزش عالی ایران به تفکیک جنسیت در ده سال اخیر

مطابق قانون جدیدی که از سوی سازمان امور دانشجویان اعلام شد، محدودیت در تعداد افرادی که دانشگاه ها برای بورسیه تحصیلی می توانند معرفی کنند برداشته شده و تمامی دانشجویان می توانند برای فرصت مطالعاتی درخواست بدهند و این به شرطی است که پروژه دکتری خارج از کشور در راستای رفع یکی از نیازهای اساسی و میدانی کشور باشد، برای تایید این امر دو استاد تخصصی موضوع پروژه را بررسی و داوری خواهند کرد. و در صورت اعزام علاوه بر هزینه بلیط، 200 میلیون تومان هم متناسب با کشور مقصد در اختیار دانشجو قرار خواهد گرفت.
سازمان امور دانشجویان، برای دانشجویان روزانه و شبانه در فرصت مطالعاتی داخلی امکاناتی را ارائه نموده که بر اساس آن هزینه پژوهانه برای دانشجویان شبانه و هزینه پژوهانه، غذا و خوابگاه برای دانشجویان روزانه پرداخته خواهد شد. از این رو می توان از زمانی که برای تامین نیاز های اولیه گذاشته می شود کاست و صرف کار پژوهشی نمود.رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم درباره سهمیه مطالعاتی کوتاه‌مدت دانشجویان دکتری افزود: به دانشگاه های مقصد بابت پذیرش دانشجویان بورسیه دکتری با همت سازمان امور دانشجویان کمک می شود. همچنین به این دانشجویان حقوق مربی پایه یک تعلق می گیرد، دانشجویانی که به خارج اعزام می شوند نیز ۶ تا ۹ ماه ارز دریافت می کنند. یکی از حمایت های سازمان امور دانشجویان از دانشجویان دکتری، اعزام آنها به دوره های کوتاه مدت تحقیقاتی است، مدت این دوره ها ۶ تا ۹ ماه است که در سه سال اخیر این دوره از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

سامانه تخصصی آزمون دکتری www.phdphd.org

 گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سامانه یکپارچه بورس  https://sib.saorg.ir مراجعه کنند.
به منظور تحول و هدفمند سازی نظام بورس های تحصیلی داخل و خارج از کشور در جهت هدایت علمی مبتنی بر نیازها و اولویت های فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی و فناوری مندرج نقشه جامع علمی کشور، تسهیل و هدفمند کردن فرآیند ادامه تحصیل صاحبان استعدادهای برتر برای تأمین بخشی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و تأمین نیروی انسانی متخصص سایر دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات دولتی، ایجاد ارتباط نزدیک بین دانشگاه و جامعه صنعتی و خدماتی در انجام پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز کشور و ساماندهی مهاجرت دانشجویی و بازنگری، اصلاح، یکپارچه‌سازی، ساده‌سازی و روزآمد کردن قوانین و مقررات نظام علم و فناوری کشور و توسعه همکاری های علمی و بین المللی «آیین‌نامه جامع اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی» بر اساس اسناد فرادستی نقشه جامع علمی کشور، راهبرد 13 سند اسلامی شدن دانشگاه ها مصوبه 1392/04/25، سند راهبردی کشور در امور نخبگان مورخ 1391/07/11، سند اسلامی شدن دانشگاه ها، سند جامع روابط علمی بین المللی مصوب 15/12/ 1396 شورای عالی انقلاب فرهنگی، بند ب و د ماده 1 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب مورخ 1383/06/08، قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور مصوب 1364/01/25 مجلس شورای اسلامی و مصوبه هیأت وزیران مورخ 19/5/ 1401 در خصوص توانمندسازی بخش غیردولتی در نظام علم و فناوری و کاهش تصدی‌گری دولت همزمان با تقویت ابعاد نظارتی آن، برای تمامی مقاطع تحصیلی و دوره های تحقیقاتی تدوین می شود.
مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان افزود: دانشجو طی این ۹ ماه می‌تواند بسته به اینکه به کدام دانشگاه اعزام می‌شود، تا سقف ۶ میلیون تومان ماهانه مقرری دریافت کند. همچنین علاوه بر مقرری مذکور، تا سقف ۱۵ میلیون تومان نیز با توجه به خدماتی که دانشگاه مقصد ارائه می‌دهد، به حساب دانشگاه مذکور واریز می‌شود.
دکتر مسعودی افزود: همچنین مبلغ ۳ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان هم به حساب استاد میزبان پرداخت می‌شود و علاوه بر آن هزینه خوابگاه و تغذیه دانشجوی بورسیه نیز به صورت جداگانه پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: بنابراین تقریباً تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای فرصت مطالعاتی داخل کشور هزینه می‌شود تا همکاری‌های بین دانشگاهی افزایش یابد.
مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری
مطلب پیشنهادی :  مردان بیشترین آمار پذیرفته شدگان اولیه آزمون دکتری 1403
 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داوطلب کنکور دکتری
میهمان
داوطلب کنکور دکتری
12 مرداد ، 1402

سلام
آرزوی موفقیت براتون دارم خیلی سایت خوبیه

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x