کد خبر: 15226

تاریخ بروزرسانی : 1401/07/30

ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای در دوره دکتری آزاد یک ضرورت است

منابع آزمون دکتری

دوره دکتری آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرد : بازبینی در دوره دکتری برای ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای در دانشگاه آزاد به عنوان یک ضرورت است. توجه به کیفیت در تمام واحدهای دانشگاه آزاد لازم است. افزایش کیفیت در واحدهای دانشگاه ازاد باعث افزایش جذب دانشجو میگردد، پس لازم است برنامه ریزی برای افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی در واحدها انجام گیرد.

وی ادامه داد : دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد دارای صندلیهای خالی در رشته‌های مهندسی و انسانی هستند. در حال حاضر تنها رشته‌ای که ظرفیت خالی ندارد، رشته‌های علوم تجربی و رشته‌های علوم پزشکی دوره دکتری آزاد است. پس باید در دانشگاه آزاد برای توسعه این رشته‌ها برنامه‌ریزی جدی و طولانی مدت داشته باشیم و زیرساختهای لازم برای جذب دانشجوی رشته پزشکی ایجاد نماییم. دانشگاه ازاد یک دانشگاه مردمی است و باید ارتباط خود را با عموم جامعه بیشتر نماید. اگر مردم از خیر و برکت این دانشگاه بهره‌مند شوند، بدون شک به دانشگاه آزاد کمک خواهند کرد. پس توجه به خیرین در دانشگاه آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین با توجه به نیاز جامعه به تربیت تکنسین در دانشگاه‌ها باید یک بازبینی در رشته‌ها انجام گیرد.

راه‌اندازی رشته “سیاست‌گذاری کارآفرینی” نیز در حال تصویب و مراحل نهایی قرار دارد اما رشته “کارآفرینی در مالکیت فکری” مراحل ابتدایی تصویب را می‌گذراند. همچنین مراحل تصویب رشته “کارآفرینی فناورانه” که بر رشته‌های فنی‌ومهندسی متمرکز است نیز در دست اقدام است.

مطلب پیشنهادی :  حقوق دانشجویان فرهنگیان چقدر است؟

وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد رشته‌های “کارآفرینی در بایوفناوری“، “کارآفرینی در نانوفناوری” و “نوآوری تکنولوژیک در سازمان‌ها” به عنوان طرح‌های آینده بین رشته ای نام برد و گفت: برخی از این رشته‌ها، مباحث و رشته‌هایی است که در سایر دانشگاه‌های جهان وجود دارد و برخی نیز مانند “کارآفرینی در حوزه انرژی” کاملاً یک رشته بر اساس نیازهای بومی و داخلی است.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به اینکه این رشته‌های بین‌رشته‌ای بیشتر با همکاری کدام دانشکده‌ها طراحی می‌شود، اظهار کرد: در تصویب این بین‌رشته‌ای‌ها به طور مشخص چند حوزه هدف داریم که دانشکدگان فنی و دانشکدگان علوم در حوزه بایو فناوری مدنظر هستند، البته با سایر دانشکدگان نیز همکاری‌هایی داریم.

وی تصویب رشته‌های بین‌رشته‌ای را ناظر به حل مسائل کشور دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های تصویب بین‌رشته‌ای‌ها همان اثربخشی در جامعه است و این در تصویب رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای‌ها تحت عنوان کارآمدسازی بیان می‌شود که قطعاً باید منطبق بر نتایج علمی جدید هم باشد. به عنوان مثال در رشته کارآفرینی فناورانه، کاربردهای نانو و بایو و روش تجاری‌سازی نانو و بایو را پیگیری می‌کنیم.

 www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
adellkhann
میهمان
adellkhann
23 شهریور ، 1397

با سلام کسی که سطح 3 حوزه گرفته می تونه سیاست گذاری فرهنگی شرکت کنه ؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x