کد خبر: 15688

تاریخ بروزرسانی : 1401/09/17

ایران در رتبه 18 علمی جهان

منابع آزمون دکتری

ایران در رتبه 18 علمی جهان

مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر علوم اعلام کرد : اکنون ایران در رتبه 18 علمی جهان رسیده است و در حال حاضر بیش از ۲۳۵ پروژه مشترک از سوی شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در قالب قرارداد همکاری مشترک با کشورهای خارجی به انجام رسیده است.

فعالیت علمی پژوهشی دانشجویان و اعضای هیئت علمی به خصوص در شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری یک ضرورت است و در حال حاضر ۳۹ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که این پارک ها تا اخر سال قبل در حدود ۲۱۵ میلیون دلار صادرات انجام داده اند.

وی افزود : تا کنون 2500000 متر مربع پروژه عمرانی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شروع شده و تا کنون دو میلیون مترمربع از این مقدار به بهره برداری رسیده است.

اگر بخواهیم آمارهایی از تولید علم ایران در سال‌های گذشته ارائه دهیم، می‌توان گفت: در سال ۲۰۰۵، تعداد تولیدات علمی ایران ۶ هزار و ۹۰۸ مدرک بود. این تعداد در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به ترتیب به ۹ هزار و ۱۹۹ مدرک، ۱۳ هزار و ۳۷۷ مدرک و ۱۷ هزار و ۳۸۱ مدرک رشد پیدا کرده است.
در حالیکه آمارهای مختلف به خصوص در پایگاه ISI نشان از کاهش شتاب تولیدات علمی ایران دارد، سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام از رشد تولیدات علمی سخن می‌گوید.
البته خود سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در خبری که در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است، گفت: سهم تولید علم ایران از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ مرتبا افزایش یافته و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ این رشد از نرخ ثابتی برخوردار بوده و از سال ۲۰۱۴ سهم کشور دوباره افزایش یافته است.

آمار نشان دهنده رکود توسعه علمی کشور است که با فرمایش مقام معظم رهبری که رکود شتاب علمی غیرقابل قبول است، مغایرت کامل دارد.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال 1403

همچنین طبق آمارهایی که وزیر علوم دولت یازدهم ارائه داده تعداد دانشجویان کشور از ۴.۴ میلیون دانشجو به ۴.۶ میلیون دانشجو افزایش یافته است.

می‌دانیم که این افزایش در دوره‌های کارشناسی صورت نگرفته زیرا تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور دانشجو نداشته و این دانشگاه‌ها در صدد تجمیع واحدهای دانشگاه‌های مربوط به خود هستند. حتی این مورد درباره مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی نیز صادق است.

پس افزایش ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری که در واقع تولید علم کشور به این دوره‌ها بستگی دارد صورت گرفته و جامعه انتظار افزایش تولیدات علمی را از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دارد.

از یک طرف عملکرد دانشجویان و اساتید موجود و شاغل به تدریس و تحصیل در دانشگاه‌ها طبق آمار ارائه شده با رکود مواجه است و از طرفی دیگر افزایش ظرفیت مقاطع تحصیلات تکمیلی هیچ نوع تاثیر مثبتی بر میزان تولیدات علمی کشور را نشان نمی‌دهد.

شکل گیری دانشگاه های صنعتی باعث می شود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با تلاشی بیشتر، چرخه علمی را به ثروت تبدیل نمایند.

مهم ترین برنامه وزارت علوم سرعت دادن به رشد و توسعه کیفی مراکز آموزش عالی است. در حال حاضر بدون ارتباط صنعت و دانشگاه در بخش های علمی نمی توان موفقیتی را کسب کرد به همین دلیل باید صنعت و دانشگاه در عرصه های علمی با همدیگر رقابت نمایند و ارتباط این دو بخش باید بیشتر از قبل تقویت شود.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x