کد خبر: 6712

تاریخ بروزرسانی : 1401/12/05

اینده شغلی دکتری رشته حقوق جزا و جرم شناسی چیست ؟

منابع آزمون دکتری

اینده شغلی دکتری رشته حقوق جزا و جرم شناسی

اینده شغلی دکتری رشته حقوق جزا و جرم شناسی

جرم شناسی علمی است که به مطالعه علمی پدیده ی مجرمانه می پردازد. امروزه با فنی شدن مرتکبان جرم و پیچیده شدن نوع جرایم، سیستم عدالت کیفری به سمت تخصصی شدن می رود. تشکیل دادگاه های ویژه جرایم اقتصادی، جرایم اطفال بزهکار و … نشان از نیاز به رسیدگی تخصصی و کارشناسان مرتبط است. حقوق جزا به دو بخش ماهوی (حقوق جزای عمومی و اختصاصی) و شکلی (آیین دادرسی کیفری) تقسیم می شود.
حقوق جزااصل بر رسیدگی سریع وبدون اطاله دادرسی می باشداما در حقوق خصوصی ممکن است پرونده ای سالیان سال طول بکشد و حتی دعوا به دلیل نبود ادله از دور خارج شود وحق کسی ضایع شود چون دردعاوی حقوقی قاضی ازتحصیل دلیل منع شده است وفقط می بایست به ادله موجود در پرونده استدلال کند حتی نمیتواند به طرفین تلقین دلیل نماید در حالی که در حقوق جزا قاضی دادسرا دنبال کسب دلیل می باشد چه دلایلی که به نفع متهم است چه دلایلی که به ضرر متهم است و حق افرادی که ادله کافی ندارند کمتر ضایع میشود.

رشته جرم شناسی یک علم اجتماعی است که بر درک اینکه کجا ، چگونه و چرا جنایت اتفاق می افتد و چه سیاست هایی مجرمان احتمالی را از صدمه زدن به دیگران باز می دارد ، متمرکز است. این مطالعه علل و آثار جنایت ، چگونگی جلوگیری از آن ، چه کسی این کار را انجام می دهد ، چرا افراد در فعالیت های جنایی شرکت می کنند تمرکز میکند.

تحقیقات در زمینه جرم شناسی اغلب سوالات مربوط به آنچه بعد از وقوع جرم باید انجام شود را مورد بررسی قرار می دهد ، بنابراین دانشمندان این رشته اغلب در مورد نوع مجازات های کیفری مناسب ترین بحث می کنند. جرم شناسان در مورد نحوه برخورد با قربانیان جنایت و خانواده های آنها ، نحوه محاسبه و جبران صدمه افراد قربانی توسط قوانین جنایی و توازن مناسب بین عدالت و رحمت بحث می کنند.

در اینده شغلی دکتری رشته حقوق جزا و جرم شناسی کار اصلی جرم شناس بررسی همه جنبه های جرم و یافتن راه هایی برای جلوگیری از رفتار مجرمانه و کاهش تکرار جرم است. جرم شناسان آمار را جمع آوری کرده و الگوها را شناسایی می کنند. آنها انواع جنایات و همچنین جمعیت شناسی و مکان ها را بررسی می کنند. شغل یک جرم شناس بیشتر بر اساس تحقیقات انجام می شود و تحقیقات آنها ممکن است در یک محیط اداری یا منطقه ای عقیم انجام شود.

جرم شناسان ممکن است با جنایتکاران مصاحبه کنند تا با طرز فکر و انگیزه آنها برای ارتکاب جنایت بیشتر آشنا شوند. آنها همچنین ممکن است با شرکای اجرای قانون ، رهبران جامعه و سیاستمداران همکاری نزدیکی داشته باشند تا سیاست هایی را برای کمک به کاهش جنایات تدوین کنند و اطمینان حاصل کنند که جنایتکاران متهم و محکوم به طور عادلانه و انسانی رفتار می شوند.

رشته جرم شناسی گاهی شامل بحث در مورد نحوه هدایت افرادی است که ممکن است وسوسه شوند مرتکب جنایت شوند و شامل تحقیق درباره این است که کدام راهبردهای توانبخشی ممکن است با زندانیان و افراد مشروط بهتر کار کند.

برای برخی که در رشته جرم شناسی تحصیل می کنند ، علاقه به این رشته ناشی از کنجکاوی در مورد سیستم عدالت کیفری و تمایل به بهبود آن است. ممکن است دانشجویان جنایی شناسی آینده نیز بخواهند با ذهنیت جنایتکاران آشنا شوند تا بتوانند از بینش برای برخورد همدلانه و مناسب با جنایت استفاده کنند.

آستین هندل ، افسر سابق پلیس که دارای مدرک لیسانس در رشته جرم شناسی است ، می گوید درسهایی که از مدرک خود آموخته است به او کمک کرد تا در گفتگو با اعضای جامعه جورجیا که در آن به عنوان افسر اجرای قانون خدمت می کرد ، “فقط با مردم در منطقه صحبت کند”. روشی که نشان می دهد سیستم ممکن است سیاه و سفید باشد اما ما به داستان آنها اهمیت می دهیم. “

 www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x