کد خبر: 16650

تاریخ بروزرسانی : 1402/04/27

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیولوژی ورزشی

منابع آزمون دکتری

 

آینده شغلی رشته فیزیولوژی ورزشی

 

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیولوژی ورزشی

سلول ها و بافت های بدن موجودات زنده با یکدیگر در ارتباط هستند. فعالیت های بدنی در هنگام ورزش روی این ارتباط اثر می گذارد. این اثر در شرایط زمانی، مکانی، محیطی، سنی، جنسی و نژادی تغییر می کند که این مباحث در حوزه فیزیولوژی ورزشی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

دانشجویان این رشته در طی دوران تحصیل با آمادگی جسمانی، آناتومی، روانشناسی عمومی، تغذیه و بهداشت مواد غذایی، فیزیولوژی، تاسیسات و اماکن ورزشی، آزمون های ورزشی آشنا شده و در تمرینات عملی ورزش های فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا شرکت می کنند.
کسانی که دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی را به پایان می رسانند می توانند علاوه بر تدریس دروس تربیت بدنی در مدارس و مراکز آموزشی بکار کارشناسی تربیت بدنی در سازمانهای دولتی، فدراسیون های ورزشی و نهادهای انقلابی و همچنین خدمت در مراکز ورزشی و درمانی جانبازان و معلولین بپردازند.

اگر به شغلی در زمینه پژوهش و یا تحصیلات در زمینه فیزیولوژی ورزشی علاقه دارید ، تحصیلات در مقطع دکترا را در نظر بگیرید. بدون شک می خواهید بدانید که چه چیزی یاد خواهید گرفت، چه پیش نیازهایی برای تکمیل می خواهید و چه کارهایی را می توانید با مدرک خود انجام دهید. اگر به دنبال پیشرفت در زمینه رشته فیزیولوژی ورزشی هستید ، ادامه تحصیل در مقطع دکترا به شما کمک شایانی خواهد کرد و بدین واسطه علاوه بر افزایش مهارت و توانایی ، موقعیت های شغلی بی نظیر با درآمد های چشمگیر نصیب شما خواهد شد.

شغل های گروه علوم انسانی برای خانم ها

در دوره دکترا در فیزیولوژی ورزشی ، واحدهای تئوری و آزمایشگاهی را در زمینه هایی از جمله فیزیولوژی، فارماکولوژی، بیوشیمی و کینزیولوژی خواهید خواند. البته همانطور که می‌دانید در دوره دکتری بیشتر مباحث آموزش داده شده به صورت پژوهشی هستند و شما برای آنکه دوره دکتری خود را به اتمام برسانید باید زمان خود را در راستای تحقیق و آزمایش بگذرانید. در واقع بیشتر وقت شما صرف انجام تحقیقات در حوزه مورد علاقه شما خواهد شد. بطور مثال  ممکن است در زمینه های تخصصی شامل تغذیه ، فیزیولوژی ورزشی قلبی عروقی، اثرات پیری و سلامت زنان پژوهش نمایید.

در بسیاری از واحدها ، دوره های آموزشی و پژوهشی خود را با آموزش بالینی کامل خواهید کرد. در اینجا ، شما کار با تجهیزات نظارت و تست که اغلب در فیزیولوژی ورزشی استفاده می شود، مانند مخازن آب مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل چربی بدن و تجهیزات آموزش وزن ، تجربه خواهید کرد. دکترای فیزیولوژی ورزشی با نوشتن و دفاع از رساله دکترا به اوج می رسد. در دکتری این رشته شما تبدیل به فردی متخصص و حرفه‌ای می شوید که می تواند به صورت عملی اکثریت کارهایی که یک فیزیولوژیست ورزشی حرفه‌ای انجام می دهد به نحو احسن به اتمام برساند.

برای تحصیل در دکترای رشته فیزیولوژی ورزشی، باید آینده شغلی رشته فیزیولوژی ورزشی را بررسی کرد اما پیش نیازهایی مورد نیاز است از جمله : مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد ، در فیزیولوژی ورزشی یایک رشته مرتبط و گذراندن دوره های دانشگاهی در رشته بیوشیمی ، شیمی آلی و شیمی عمومی.

بازار کار و آینده شغلی سایر رشته ها

پیرامون آینده شغلی رشته فیزیولوژی ورزشی می توان گفت گزینه‌های شغلی موجود برای تحصیل کرده‌های این رشته وجود دارد که در این قسمت این فرصت های شغلی را بررسی می کنیم:

🔴 تدریس در کالج یا دانشگاه

🔴 تحقیقات رسانایی

🔴 کار با بیماران در کلینیک پزشکی ورزشی

🔴 مرکز توان بخشی یا مرکز بهداشت

به عبارت دیگر، فیزیولوژی ورزشی تعامل بین فعالیت های ورزشی، فعالیت های بدنی و پاسخ فیزیولوژیک بدن به آن ها را مورد بررسی قرار می دهد و می کوشد تا با تربیت نیروی انسانی متخصص، نیازهای آموزشی، پژوهشی، اجرایی و برنامه ریزی را در این حوزه مرتفع نماید. درحال حاضر این رشته در مقطع دکتری تدریس می شود و آزمون دکتری و دانشگاه آزاد دکتری هرساله کنکور برگزار میکنند:

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه رازی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ استعداد‌های درخشان

دروس عمومی دکتری فیزیولوژی ورزشی شامل:  

🔶  زبان انگلیسی    

🔶  استعداد تحصیلی

دروس تخصصی دکتری فیزیولوژی ورزشی شامل:  

🔶 آمار، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی

🔶 فیزیولوژی ورزشی و بیوشیمی وتغذیه ورزشی

منابع پیشنهادی رشته فیزیولوژی ورزشی

دروس عمومی:

‏‫ استعداد تحصیلی / هادی مسیح خواه

زبان عمومی (کلیه رشته‌ها و گرایش‌ها): ویژه آزمون دکتری / محمد مغاری اصفهانی

زبان عمومی دکتری زیر ذره بین / الناز یوسف زاده

دروس تخصصی:

سنجش و اندازه‌گیری در تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی/ رسول حمایت‌ طلب.

اندازه‌گیری، سنجش، و ارزشیابی آموزشی / تالیف علی‌اکبر سیف.

فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی/ مولفان دبلیو‌لاری کنی، جک‌اچ. ویلمور، دیویدال. کاستیل؛ مترجمان محمدرضا اسد، فرح حدادی.

فیزیولوژی ورزشی پیشرفته/ [ویراستاران] پیتر فرلی، مایکل جوینر، وینست کاینرو ؛ مترجم شادمهر میردار… [ودیگران] ؛ تحت نظارت و ویراستاری شادمهر میردار .

ب‍ی‍وش‍ی‍م‍ی‌ ف‍ع‍ال‍ی‍ت‌ه‍ای‌ ورزش‍ی‌/ ران‌ م‍ورگ‍ان‌، م‍ی‍ک‍ائ‍ی‍ل‌ گ‍ل‍ی‍س‍ون‌، پ‍ائ‍ول‌ ال‌ گ‍ری‍ن‌ ه‍اف‌؛ م‍ت‍رج‍م‍ان‌ ع‍ب‍اس‍ع‍ل‍ی‌ گ‍ائ‍ی‍ن‍ی‌… [و دی‍گ‍ران‌]؛ وی‍راس‍ت‍ار ع‍ل‍م‍ی‌ ع‍ب‍اس‍ع‍ل‍ی‌ گ‍ائ‍ی‍ن‍ی‌.

مشاغل زیر به طور مستقیم با رشته فیزیولوژی ورزشی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد : 

1- عضویت در هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و تدریس دروس تخصصی نظری و عملی تربیت بدنی در مقاطع کاردانی و کارشناسی (فوق دیپلم و لیسانس)

2- تدریس درس تربیت بدنی و ورزش عمومی (تربیت بدنی 1 و 2 ) دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دانشگاههای دولتی؛ پیام نور؛ غیرانتفاعی؛ جامع علمی کاربردی و آزاد اسلامی؛ آموزشکده سما

3- برنامه ریزی و مدیریت آموزشی در تربیت بدنی دانشگاهها و مراکز آموزش تربیت بدنی

4- تدریس دروس نظری و عملی اختصاص ورزش در دوره های تربیت مربی ورزش

5- برنامه ریزی و مدیریت در تربیت بدنی سازمانهای ورزشی کشور نهادهای انقلابی و بخش خصوصی

6- انجام تحقیق در مسائل تربیت بدنی و ورزش در مراکز تحقیقی و دانشگاه ها

7- تدریس در موسسات آموزش عالی برای تربیت متخصصان و معلمان تربیت بدنی در سطح کارشناسی

8- تدریس درس مدیریت ورزشی در دوره های کاردانی و کارشناسی

9- تدریس در کارگاه های آموزشی مدیران ورزشی

10- اداره امور و کارشناسی سازمانهای ورزشی دولتی – خصوصی

11- اداره امور و کارشناسی فدراسیونها و هیئت ها و انجمن های ورزشی

12- سرپرستی تیم ها و کاروانهای ورزشی

13- اداره و کارشناسی اماکن ورزشی

14- مشاوره و همکاری با موسسات آموزشی، سازمانها و فدراسیونها ، هیئت ها و پایگاه های ورزشی در برنامه ریزی فعالیتهای بدنی کارکنان

15- پژوهش و تحقیق در شاخه های مختلف مدیریت ورزشی

16-تربیت کارشناس تربیت بدنی در حیطه مدیریت

17-راهنمایی و برنامه ریزی برای آشنایی مربیان و ورزشکاران با اصول مدیریت ورزشی

18-استخدام در اداره تربیت بدنی وزارتخانه آموزش و پروش کشور

19-استخدام در وزارتخانه ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استانها و شهرستانها

20-استخدام در سازمان صدا وسیما ؛به عنوان گوینده؛مجری و یا کارشناس برنامه های ورزشی رادیو و تلویزیون کشور

 

www.phdphd.org

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
1 1 رای
امتیاز بدهید
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Zahra Rad
میهمان
Zahra Rad
26 آذر ، 1401

سلام من تازه میخام کنکور بدم و فقط هم ب رشته ی تربیت بدنی علاقه دارم و میخاستم بدونم اگه خدا بخواد تو یکی از دانشگاه های بین المللی ایران قبول بشم آیا با مدرک اون میشه در خارج از ایران هم تدریس و کار کرد اگه کسی میدونه میشه راهنماییم کنین ممنون

مهدی
میهمان
مهدی
22 مرداد ، 1399

نخیر شماره نظام نمیدن به هیچ گرایش تربیت بدنی اصلا وزارت بهداشت در خیلی مسایل اجازه ورود به ما نمیده من دانشجویه دکترای فیزیولوژی ورزشی هستم استاد در دانشگاها زیاده چند سال حق التدریس تدریس میکنم که کرایه ماشین برایه رفتن به دانشگاه هم نمیشه،آخرش مجبورشدم در باغ کار کنم که در آمد کمی داره وحالا زنبورداری میکنم که هرچند یکبار دوست یا فامیل 1-2کیلو عسل میگیرند ودلالان هم با قیمت پایینی میخرند وعسل سالهای پیش رو دستم مونده وپیش خانواده شرمنده موندم-

علی
میهمان
علی
21 مرداد ، 1399

سلام میگن با دکترای فیزیولوژی قلب و عروق شماره نظام میدن درسته؟

نرگس موسوی
میهمان
نرگس موسوی
20 بهمن ، 1398

سلام بنده شنیدم با دکتری رشته فیزیولوژی ورزشی گرایش تغذیه شماره نظام ورزشی میدن ومیشه مجوز کلینیک یا باشگاه میشه بگین این قضیه صحت داره یانه؟ممنون میشم

غزال
میهمان
غزال
15 دی ، 1402
پاسخ به  نرگس موسوی

من تلاش کردم خیلی سخته ،، و در نهایت اگه از دانشکاه علوم پزشکی فارق التحصیل نشده باشی ، نمیدن💁🏻‍♀️

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x