کد خبر: 16239

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/19

بهترین روش برای تقویت حافظه

منابع آزمون دکتری

 

 

بهترین روش برای تقویت حافظه

بهترین روش برای تقویت حافظه

به‌نظر می‌رسد یادگیری در سنین بالا کمی سخت‌تر باشد، اما وقتی پای مغز به‌میان می‌آید، دانشمندان حرف‌های دیگری برای گفتن دارند. واقعیت این است که مغز انسان ظرفیتی باورنکردنی برای تطابق و تغییر دارد و این ویژگی سن‌وسال نمی‌شناسد. این توانایی را «ویژگی نوروپلاستی» مغز می‌گویند. وقتی مغز با محرک‌های مناسب روبه‌رو می‌شود، می‌تواند مسیرهای عصبی جدیدی پیدا کند. در این حالت، ارتباطات فعلی مغز تغییر می‌کند و نسبت‌به مسیرهای تازه واکنش نشان می‌دهد.در زیر راه کارهایی برای تقویت ذهن و حافظه آورده شده است:

توصیه‌‌هایی برای تقویت حافظه و ذهن

تکرار

تکرارکردن روشی بسیار مفید برای یادگیری و تقویت حافظه است. مغز به روش‌ها و مطالب تازه نیز واکنش‌های مثبتی نشان می‌دهد. بنابراین می‌توانید برای تکرار مطالب و یادگیری بهتر آنها، از روش‌های متنوع استفاده کنید. برخی روش‌های تکرار ازاین‌قرارند:

🔴 یادداشت‌برداری(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های یادداشت برداری در مطالعه کلیک کنید)

🔴 تکرار واژه‌ای که تازه آموخته‌اید

🔴 تکرار مطالبی که تازه آموخته‌اید

نظم

نظم به یادگیری بهتر داوطلبین کمک شایانی می‌کند. می‌توانید به کمک امکانات برنامه‌ریزی، فعالیت‌ها خود را سازمان‌دهی کنید و ضمنا با قیدکردن فعالیت‌های مختلف در تقویم و برنامه، از فراموش‌کردن آنها جلوگیری کنید.

🔵 گفت‌وگوها، افکار و تجربه‌های‌تان را بنویسید.

🔵 برنامه‌های قبلی خود را هنگام شام یا صبحانه مرور کنید.

🔵 اگر به‌جای تقویمِ تلفن همراه از نسخه‌ی کاغدی استفاده می‌کنید، سعی کنید آن را جلوی چشم بگذارید و همراه‌تان داشته باشید.

تجسم‌کردن

برای اینکه اسم‌ها و اشخاص را در خاطر خود حفظ کنید، می‌توانید با اختصاص‌دادن تصویری از آنها، در حافظه‌ی خود تصویرسازی کنید.(در تحقیقات قبلی در مورد یادگیری تصویری کامل توضیح داده شده است کلیک نمایید)

نشانه‌گذاری

اگر در به‌ خاطرسپردن کارها و فعالیت‌های لازم فراموش‌کارید، باید از روش نشانه‌گذاری کمک بگیرید.

علامت گذاری یا نشانه گذاری سرآغاز خوبی برای مطالعه دقیق و فعال میباشد. فراموشی نکنید که این کار را با مداد انجام دهید چرا که ممکن است با پیشروی در مطالعه تان متوجه شوید علامت قبلی اشتباه بوده و نیاز به تغییر داشته باشد. دقت داشته باشید که شلوغ کاری نکنید در استفاده از علامت ها و انتخاب جملاتی که خط کشی می شوند زیاده روی نکنید چرا که در مطالعه های آتی حوصله تان سر میرود .

 تفکیک کردن

در این روش شما میتوانید دروسی که از بخش های متعددی تشکیل شده و اصولا بخش های غیر هم جنس و نا مشابه از لحاظ یادگیری در کنار یکدیگر قرار دارند را به خوبی مطالعه کرده و فرا بگیرید، مثال درس ادبیات فارسی که از بخش هایی چون؛ تاریخ ادبیات، قرابت معنایی و لغت، درک مطلب، شعر و نثر، آرایه های ادبی، حکایات، خودآزمایی تشکیل شده است را میتوان به این روش به خوبی فرا گرفت، روش اجرا بدین ترتیب است که زمان مطالعه چند درس ادبیات بخش های مشابه را به صورت سری مطالعه کنید یعنی تاریخ ادبیاتها پشت سرهم، لغات و واژگان پشت سر هم، شعر و نثر و …همه و همه پشت سر هم بدین شکل ذهن شما مرتب و به صورت متناوب مطالب غیر هم جنس نمی خواند بلکه مطالب چون از یک جنس هستند ذهن را در یادگیری بهتر و بیشتر یاری میکنند.

 

www.phdphd.org

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x