کد خبر: 22051

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/06

تدوین آیین نامه پیشگیری از تقلب علمی

منابع آزمون دکتری

آیین نامه پیشگیری از تقلب علمی

تدوین آیین نامه پیشگیری از تقلب علمی

آیین نامه پیشگیری از تقلب علمی مرداد ماه سال جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

برای کسانی که مرتکب تقلب در تهیه آثار علمی شوند، برحسب مورد مجازات هایی را در نظر گرفته است.

 البته بستگی دارد که شخص حقیقی باشد یا حقوقی، در مواردی که موسسه و پایگاه الکترونیکی ایجاد شده باشد.

ثبت پایان نامه  و رساله ها قبل از دفاع در ایرانداک

براساس تبصره ۷ ماده واحده مصوب، پیشگیری در دو محور، قابلیت انجام دارد

یکی ترویج  فرهنگ احترام به حقوق مالکیت فکری و دیگری الزام به نظارت های دقیق از طریق اعمال تبصره ۹.

چرا در کشور تقلب علمی می‌شود؟

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره تدوین آیین نامه پیشگیری از تقلب علمی گفت: حال چرا در شرایط فعلی شاهد تقلب علمی در کشور هستیم؟ بخاطر اینکه دانشجو مثل دوره لیسانس جذب می‌شود و به این موضوع توجه نمی‌شود که آیا استاد مربوطه پروژه تقاضا محور دارد یا خیر؟ دوم اینکه دانشجو چون حقوق نمی‌گیرد، تمام وقتی او معنا دار نیست. یعنی با توجه به فرهنگ جامعه ما یک جوان ۲۷-۲۸ ساله باید تشکیل زندگی بدهد و بعضاً برخی‌ها فرزند هم دارند و باید درآمدزایی کند و زندگی بچرخاند. اینکه این فرد بخواهد به طور تمام وقت به دانشگاه برود آن هم بدون حقوق، دردی از او دوا نمی‌کند و مجبور است کار کند و در این شرایط ماهی دو روز هم در اختیار استاد نیست و استاد هم نمی‌تواند به او حرفی بزند چرا که حقوقی به او نمی‌دهد و اصلاً پروژه‌ای برای تعریف نشده است.

وی ادامه داد: شما انتظار دارید دانشجویی که دو روز در ماه دانشگاه می‌آید، برای رساله و یا پایان نامه خود چه کار کند؟ یا پایان نامه غیرکاربردی سطحی انجام می‌دهد یا اینکه تقلب می‌کند. البته یک گروهی از دانشجویان هم داریم که انگیزه‌های بالایی دارند و پژوهش‌های کاربردی انجام می‌دهند ولی لزوماً همه این‌طور نیستند. یعنی این بستر منجر به این می‌شود که تقلب در آن شکل بگیرد، مساله این نیست که دانشجو ملزم به چاپ مقاله است و تقلب می‌کند بلکه دانشجو وقت کافی و ضمناً مساله واقعی برای حل کردن ندارد به همین دلیل به سمت کپی کاری و تقلب می‌رود. البته پیکره آموزش عالی ما واقعاً سالم است و موارد محدود این چنینی در آن رخ می‌دهد.

 آیین نامه اجرایی قانون پیشگری و مقابله با تقلب علمی

اما درباره اینکه وزارت علوم برای تدوین آیین نامه چه کاری انجام داده است شاید بتوان گفت که بیشترین اهتمام را وزارت علوم تا کنون داشته به محض اینکه قانون ابلاغ شد کمیته هایی در وزارت علوم با همکاری دانشگاه های مختلف، معاونان دانشگاه ها و موسسات ذی ربط تشکیل شد

مطلب پیشنهادی :  ۴ شرط قبولی نهایی داوطلبان دکتری ۱۴۰۳

 معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: ۲۱ شهریور این قانون در روزنامه رسمی کشور چاپ شد و ۱۵ روز بعد انتشار لازم اجرا است ما نیز ۳ ماه فرصت داشتیم و در زمان معین آن را به اتمام رسانده وبه وزارت بهداشت و دادگستری هم ارسال کردیم امیدواریم آنها هم به فوریت نظر خود را بدهند.

سامانه همانندجو چیست؟

 همانندجویی در نوشتار پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و دیگر مدارک علمی، گامی در کمک به نگه‌داشت حقوق پدیدآوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات است. «همانندجو» با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و دیگر مدارک علمی در ایرانداک و همچنین در وب، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه‌ی همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. این سامانه توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده است و به پژوهشگران کمک می نماید تا موضوعات نو و جدید را برای پژوهش خود انتخاب نمایند و از حقوق مالکیت فکری آنان حمایت می کند.
بر اساس مصوبه ۱۳۹۸/۰۵/۲۳ هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت دادگستری و به استناد به تبصره (۱۰) ماده واحده قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی – مصوب ۱۳۹۶ – آیین نامه اجرایی مورد تصویب قرار گرفته و به تمامی دانشگاه ها ابلاغ شده است. لذا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی موظفند از این آیین‌نامه پیروی نموده و بر اساس آن پایان‌نامه و رساله خود را تنظیم و به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد تحویل دهند.

سامانه همانندجو

فرآیند تشخیص چهره در کنکور دکتری معزلی از زمان کرونا

رئیس سازمان سنجش درباره تشخیص چهره در این آزمون و اظهارات برخی داوطلبان که می‌توان با توجه به رعایت فاصله اجتماعی برای تشخیص چهره در کنکورها افراد دیگری جز داوطلب حاضر شود نیز گفت: تشخیص چهره در کنکور دکتری حذف نشده بود و همانند سنوات قبل انجام شد. در این شرایط وقتی مراقبان نزدیک بشوند، داوطلبان می‌گویند شیوه‌نامه رعایت نشد و وقتی به داوطلب نزدیک نشوند شاهد اظهارات اینچنینی هستیم. در کل فضای مجازی حدود ۴ الی ۵ تصویر داوطلب بدون عکس و یک فیلم از بیمارستان طالقانی در حال دست به دست شدن است.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عالمیان
میهمان
عالمیان
7 مهر ، 1402

سرقت ادبی یکی از قدیمی‌‌ترین اعمال ناقض اخلاق، حق و قانون در جوامع انسانی است اما آنچه سرقت ادبی را از مفهوم سابق آن متمایز می‌‌کند مال یا محتوای مورد سرقت واقع شده و حقی است که بواسطه این سرقت نقض شده است.

حسام زارع
میهمان
حسام زارع
7 مهر ، 1402

سلام
بسیار رهگشا و آموزنده بود
با تشکر و آرزوی موفق روزافزون برای شما

مهمان
میهمان
مهمان
6 مهر ، 1402

خب همین که یه دانشجو توی تزش تقلب میکنه که نمیتونه مقاله چاپ شده داشته باشه.بعد هم معترضن که نه زبان جز شروط دکتری باشه نه مقاله چاپ شده.برای همینه که هر کی با پول داره دکتری میگیره

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x