کد خبر: 3671

تاریخ بروزرسانی : 1400/04/06

تفاوت نشریات علمی ترویجی و علمی پژوهشی

منابع آزمون دکتری

تفاوت نشریات علمی ترویجی و علمی پژوهشی

تفاوت نشریات علمی ترویجی و علمی پژوهشی

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، بسیاری از افراد تفاوت نشریات علمی ترویجی و علمی پژوهشی را نمیدانند. مرجع تعیین اعتبار علمی مجله‌های علمی ، کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور است. به طور کلی بر اساس آیین نامه­ های این کمیسیون دو نوع نشریه علمی تعریف شده است:

1-نشریات علمی _ پژوهشی

2-نشریات علمی _ ترویجی

 الف-علمی- پژوهشی: هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در  میان مردم و به قصد حل مشکلی یا بیان اندیشه ای در موضوعی از موضوعات علمی، از طریق مطالعه ای نظام مند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده های طبیعی به دست آید و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی _ پژوهشی قلمداد می شود.

مخاطبین اصلی این گونه مجلات پژوهشی، اساتید دانشگاهها، دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد، پژوهشگران شاغل در مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی هستند.

ب-علمی – ترویجیاین گونه مقالات به مقالاتی گفته می شود که به ترویج یکی از رشته های علوم می پردازد و سطح آگاهیها و دانش خواننده را ارتقاء می بخشند و او را با مفاهیم جدید علمی آشنا می سازد. این گونه مقالات می توانند به صورت تألیف و یا ترجمه باشند . اصولاً مقالات ترویجی فقط برای اشاعه دانش بشری و عالمانه کردن آن و جهان پیرامونی آن است و هدف دیگری ندارد.

اینگونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین و افراد دارای تحصیلات غیرکلاستیک ارائه میدهند.

آنچه که مشخص است این است که رغبت افراد پژوهشگر برای چاپ مقالاتشان در نشریات علمی پژوهشی بیشتر است از نشریات علمی ترویجی است. یکی از دلایل آن امتیاز تشویقی نگارش مقاله در نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی است. همچنین امتیاز ارتقاء و ترفیع سالیانه اساتید هیات علمی نیز برای مقالات پژوهشی بیش از ترویجی است.

وزارت علوم در پایان سال90برای حفظ نشریات علمی-ترویجی آیین نامه‌ای را مبنی بر ممنوعیت تبدیل اعتبار ترویجی به پژوهشی تدوین کرد. متقاضیان نشریات علمی ترویجی برای فراهم کردن شرایط ایجاد یک نشریه علمی پژوهشی به سراغ اعتبار ترویجی می‌آمدند که این آیین نامه مانع از این درخواست‌ها شده است. از این پس نشریات علمی ترویجی رسالت خود را انجام می‌دهند و تبدیل آنها به نشریات علمی پژوهشی صورت نخواهد گرفت.

 www.phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x