کد خبر: 5018

تاریخ بروزرسانی : 1402/01/25

حذف کنکور دکتری تخصصی از سال آینده

منابع آزمون دکتری

حذف کنکور دکتری تخصصی از سال آینده

حذف کنکور دکتری تخصصی از سال آینده

هر سال این ابلاغیه را میشونید : حذف دکتری از آزمون های سازمان سنجش.

تا به امروز و این سال هیچ تصمیمی اتخاذ نشد ، اینکه اطلاعیه های متفاوت در این زمینه هر سال نشر پیدا میکند ، اما نتیجه و تصویبی در بر نداشته است .چرا که آن آزمون به صورت متمرکز بوده است ، ولی هم اکنون آزمون عمومی صرفا معرف شاخص و پذیرش دانشجو محسوب می شود و دانشگاهها براساس شاخص های مدنظر خود می توانند آزمونی به صورت جدا از دانشجویان مورد نظر خود بگیرند.
پس تا زمانی که آزمون به صورت جداگانه و بخشی گرفته نمیشود نمیتوان بر این قانون تصمیمی را اتخاذ کرد.

همان طور که گفته شد آزمون دکتری از دو مرحله تشکیل شده و داوطلبان می بایست علاوه بر شرکت در آزمون کتبی از سد مصاحبه دکتری نیز عبور نمایند. به گونه‌ای که اگر داوطلبان در آزمون کتبی رتبه خوبی را کسب کرده باشند، ممکن است در مرحله بعدی یعنی مرحله مصاحبه دانشگاه‌ها که شاید بتوان آن را سخت‌ترین مرحله دانست، مورد پذیرش واقع نشوند. این موضوع باعث شده که پذیرش بدون آزمون دکتری موافقان و مخالفان زیادی داشته باشد.
مخالفان حذف آزمون دکتری معتقدند که دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دوره دکتری عموما سلیقه‌ای عمل می‌ کنند و بیشتر تمایل به جذب دانشجویانی دارند که در دوره ارشد هم در همان دانشگاه تحصیل کرده اند. اعمال سلیقه اساتید، بی عدالتی در احتساب نمره مصاحبه و تمایل به جذب دانشجویان سابق خود باعث می شود که داوطلبان دارای صلاحیت، شانس کمی برای پذیرفته شدن در دانشگاه های خوب داشته باشند.
موافقان این شیوه نیز معتقدند که اساتید برای حفظ اعتبار علمی خود هیچ گاه دانشجویی که صلاحیت لازم را ندارد انتخاب نمی کنند. همچنین با حذف آزمون دکتری بسیاری از پیچیدگی های فرآیند پذیرش دکتری و خطراتی که برگزاری این آزمون در صورت مهار نشدن ویروس کرونا برای سلامت داوطلبان ایجاد خواهد کرد، رفع خواهد شد.

نظر داوطلبان آزمون دکتری :

با حذف کنکور دکترا کاملا موافقم. دکترا به حفظیات نیست. به درک و دریافت تحصیلیه. داوطلبان دکترا باید بتونند طی مدت زمان یک ربع تحلیل و بیان درست و دقیق نسبت مسائل تخصصی داشته باشند. اگر داوطلبی فاقد چنین توانایی باشه، اصلا نباید به مقطع دکترا وارد بشه. قطعا اگر دانشگاه ها از این طریق به جذب دانشجو بپردازند دیگه حتا رزومه سازی های جعلی و لابی های درون سازمانی کم اعتبار خواهند شد.

بعضی سوالات کنکور که انگار تو دعوای طراحان یا تناقض فکری تنظیم کنندگان سوالات کنکور دکتری وزارت علوم طرح شدن ، چون هر طور نگاه و فکر کنی ، ذره ای به سنجش سواد داوطلب دکتری نپرداخته اند . یعنی واقعا حیف از وقت !!! حیف از تفکر !! نه اینکه سوالات خیلی متفکرانه طرح شده باشند ، بلکه اصلا سر و ته ندارند . من پارسال دیدم از یک کتاب بسیار سخت و تحلیلی استنباطی ، که ده تا فصل داره ، دو تا سوال از یک پاراگراف اومده . پاراگراف یک فصل فقط . این یعنی همون عدالت ؟؟؟ این یعنی همون زیرکی طراح ؟؟؟ این یعنی سنجش واقعی قدرت علمی و تفکر داوطلب ؟؟؟ این داستان مهیج برای سوالات سال ۱۳۹۸ رشته مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل است . جناب یا سرکار طراح یا تنظیم کننده سوالات !!! شما چطور برخی فصل را اصلا در نظر نگرفتی و از یک پاراگراف کوتاه در یک صفحه از یک فصل ، دوتا سوال دقیقا پشت سر هم انتخاب کردی ؟؟؟

کنکور دکتری باید حذف بشه- کسانی ک میگن اساتید در جلسه مصاحبه سلیقه ای عمل میکنن، سخت در اشتباهند ومتاسفانه هنوز نفهمیدن استاد بر چ اساسی دانشجوی دکتراشو انتخاب میکنه. لطفا ی کم واقع بین باشید قراره استاد ۴ سال با ی دانشجو کار کنه باید زمینه کاری اون دانشجو با استاد تطبیق داشته باشه یا نه؟ اخه خودت قضاوت کن دانشجو رتبه ۱۵ اومده مصاحبه با زمینه کاری فلان…حالا میخواد با استادی برداره ک زمینه کاریش ۳۶۰ درجه متفاوته…و ای استاد اگه ای دانشجو رو برداره باید کلی منتظر بمونه ک ایا این اقا و یا خانم میتونه خودشو ب استاد برسونه یا نه. لطفا منطقی فکر کنید.

 www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
18 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
zahra
میهمان
zahra
12 خرداد ، 1402

سلام
من چند سال دارم کنکور دکتری میدم و رتبه من توی این چند سال تک رقمی شده ولی توی مصاحبه اساتید من رو رد کردن.
یعنی چند سال عمر من تلف شده به خاطر اینکه سلیقه اساتید افراد دیگه ای بودن. در حق افرادی مثل ما ظلم میشه. کنکور باید باشه.
مصاحبه باید حذف بشه. قدرت انتخاب رو از اساتید بگیرید.
دیگه از این وضعیت خسته شدیم . مصاحبه رو حذف کنید تا عدالت برقرار میشه.

zahra
میهمان
zahra
12 خرداد ، 1402

سلام
مصاحبه دکتری کار بسیار اشتباهیه. در دانشگاهها تمام اساتید سلیقه ای امتیاز میدن و افراد بالیاقت به این شکل از مقطع دکتری محروم میشن. وقتی یه کاری اشتباهه چرا این قدر باید روی این کار پافشاری بشه.
مصاحبه دکتری باید حذف بشه. باید اساتید دانشگاه در ورود دانشجوها به مقطع دکتری قدرتی نداشته باشن. تا عدالت برقرار بشه. من رتبه کنکورم 2 بار 6و 8 شد ولی توی مصاحبه من رو رد کردن.
با تشکر

داوود مومنی
میهمان
داوود مومنی
25 فروردین ، 1402

کنکور معیار درستی برای ارزیابی نیست

مریم عزتی
میهمان
مریم عزتی
25 فروردین ، 1402

اگر تفکر قشر تحصیلکرده اینطوری هست، پس وای به حال مردم عادی

Mojtaba
میهمان
Mojtaba
25 فروردین ، 1402

شاید معدل یکی ۱۴باشه اما از یه نفری که همش با اشنا و دوستی از اساتید نمره گرفتن بیشتره…خوب دکتری هم ۲۰ درصد ظرفیتش بدون کنکوره دیگه ما بقی میمونه برای کنکور

کاربر دانشمند
میهمان
کاربر دانشمند
25 فروردین ، 1402

اینطور دانشجویی که درس خونده برای کنکور، مثلا از یک شهر درجه دو هست نمی تونه قبول شه و آقایون مشکل خدمت رو هم دارن.

… لغو عدالت نیست

نگین امیری پور
میهمان
نگین امیری پور
25 فروردین ، 1402

برا داوطلبای واقعی فرقی نمیکنه برگزاری یا تعویق یا لغو کامل!

نرگس آبیار
میهمان
نرگس آبیار
25 فروردین ، 1402

کنکور دکتری باید حذف بشه ن ارشد. برای ورود ب دکتری بچه ها رزومه دارن و دیگه باید ی پژوهشگر انتخاب بشه ن ی حفظ کن

طالب زاده
میهمان
طالب زاده
25 فروردین ، 1402

حذف کنید
حذف کنید
کنکور برای هیچ کشوری جنبه ی مثبت نداشته.
حذف کنید بره

مسلمان
میهمان
مسلمان
25 فروردین ، 1402

اشتباه میکنید حذف می کنید

حیدری
میهمان
حیدری
25 فروردین ، 1402

البته ناگفته نماند این نامردیه در حق اون عده ای که به دلایلی معدل ارشد و کارشناسی شون پایینه؛ مثلا من تو کارشناسی استادی داشتم که از من خوشش نمی اومد همیشه بهم میداد یازده! نمرات گاهی سلیقه ای داده میشه.

متقاضی دکتری
میهمان
متقاضی دکتری
25 فروردین ، 1402

مملکت معلوم نیست تصمیم گیرش کیه؟؟؟
عزیزان کنکور عادلانه ترین راه واسه ورود به دانشگاهه.
شما لطفا به بررسی قیمت پراید و تیبا بپردازید که یه شبه جابجا نشه. بدون عادل نیستی.

مصطفی تنابنده
میهمان
مصطفی تنابنده
25 فروردین ، 1402

تروخدا اگه هر کار میخواین بکنین زودتر انجام بدین

سادات
میهمان
سادات
25 فروردین ، 1402

فکر می‌کنید فقط خودتون درس خوندید، بقیه نخوندن

حذف کنکور به ضرر ماهایی هست که اینهمه درس خوندم اما توی مقطع ارشد به دلایلی مثل سخت گیری برخی اساتید و…. معدل خوبی نداشتیم، ولی الان تو محیط کارمون خیلی باسوادتر از اونهایی هستیم که با معدل بالا تازه فارغ التحصیل شدند و ادعا دارند اما سواد ندارند

اگر کنکور حذف بشه خیلی از ماها باید برای همیشه قید دکتری را بزنیم علیرغم اینکه چند سال درس خوندیم و آماده کنکور بودیم برای قبولی در یک دانشگاه دولتی

کنکوری
میهمان
کنکوری
25 فروردین ، 1402

فساد و بی عدالتی زیاد میشه،درسته کنکور ملاک ۱۰۰ درصدی برای سنجش نیست اما معدلی که معلوم نیست تو کدوم دانشگاه و با کدوم استاد و چطوری داده شده ملاک زیر صفرِ،برای یک تصمیم اساسی و به این مهمی باید زیر ساختها آماده بشه،حداقل باید امتحانهای دانشگاهها کشوری بشه،ولی از طرفی کشوری شدن مستلزم هزینه خیلی زیادیه،همین کنکور بگیرین راحت کنین خودتونو.

متقاضی دکتری
میهمان
متقاضی دکتری
25 فروردین ، 1402

کمیسیون آموزش طرحی برای لغو کنکور در هیچ مقطعی ندارد

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که هیچ تصمیمی درباره تهیه طرح دو فوریتی برای لغو کنکور در مقاطع ارشد، دکتری و کارشناسی در کمیسیون آموزش گرفته نشده است.
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت که هر گونه تصمیم گیری در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری کنکور به عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است. /ایسنا

کنکوری
میهمان
کنکوری
25 فروردین ، 1402

قراره مث کنکور لیسانس بشه . یعنی ورودی دانشگاه های درپیت بدون آزمون باشه. دانشگاهای متوسط و برتر کنکور بدند.
کلا یه جلسه دور همی بوده. نمیتونن کنکور رو حذف کنن توی هیچ مقطعی!
مگر اینکه ظرفیت پذیرش دانشگاه متناسب با ورودی داوطلبان بشه که همه میدونیم حل بشو نیست، چون عواملی مث اقتصاد و بیکاری فارغ تحصیلا نقش مستقیمی به این موضوع داره.

ناشناس
میهمان
ناشناس
25 فروردین ، 1402

واکنش عضو کمیسیون آموزش به اظهارات رئیس کمیسیون برای لغو کنکور ارشد؛ طرحی برای لغو کنکور در هیچ مقطعی نداریم!

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به انتشار اخباری در خصوص طرح دو فوریتی برای لغو کنکور ارشد گفت: طبق توافقی که در کمیسیون آموزش با وزارت علوم انجام شد، اصل بر برگزاری کنکور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است البته که ما در عین حال تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم. اگر ستاد کرونا تشخیص دهد که برگزاری آزمون مناسب نیست و مشکل ایجاد می کند آن گاه تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.

کمیسیون آموزش و وزارت علوم میل به تغییر زمان برگزاری کنکور در هر سه مقطع ندارد، بر همین اساس هنوز تصمیمی در کمیسیون برای تهیه طرح دو فوریتی برای لغو کنکور ارشد و یا دو مقطع دیگر نگرفته شده .

18
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x