کد خبر: 4871

تاریخ بروزرسانی : 1402/12/19

دکتری چیست ؟

منابع آزمون دکتری

دکتری چیست ؟

🔴 دکتری چیست ؟

دکترا یا دکتری (به زبان فرانسوی: Doctorat) ، بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در ایران و معادل مدرک PhD در دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی است.کسب مدرک در این مقطع معمولاً نیازمند بین ۲ تا ۶ سال تحصیل و پژوهش در قالب پایان‌نامهٔ دارد.  دکتری تخصصی بالاترین مدرک آکادمیک و دانشگاهی در جهان است که معمولاً در رشته‌های زیرمجموعهٔ “علوم پایه”، “کشاورزی و منابع طبیعی”، “فنی ومهندسی”، “علوم انسانی” و “هنر”  (برای دریافت سرفصلهای آزمون دکتری کلیک کنید) و پس از گذراندن مدارج لیسانس و فوق لیسانس و ارائهٔ یک نوآوری در قالب پایان‌نامهٔ دورهٔ دکتری کسب می‌شود.

🔴 تاریخ های مهم کنکور های دکتری

سال کنکورتاریخ برگزاریتاریخ اعلام نتایج اولیهتاریخ اعلام نتایج مصاحبه ها (نتایج نهایی)

1399

9 مرداد 13991 شهریور 13991 آبان 1399

1400

15 اسفند 139929 فروردین 140124 مرداد 1400

1401

6 اسفند 140023 فروردین 140127 مرداد 1401

1402

11 اسفند 140127 فروردین 14025 شهریور 1402

1403

4 اسفند 1402
(اطلاعات بیشتر)
دهه اول اردیبهشت 1403
(اطلاعات بیشتر)
نیمه اول شهریور 1403

رشته‌های پزشکی و داروسازی و دامپزشکی و دندان‌پزشکی، که دارای دکتری حرفه‌ای‌اند، علاوه بر درجهٔ PhD، دارای مرتبه‌های دیگری با عناوین “دورهٔ تخصصی” در پزشکی “MD”، داروسازی “Pharm.D” دامپزشکی “DVSc”، دندان‌پزشکی “DTT”هستند.

در ایران بخش عمده‌ای از پذیرش در دوره دکتری از طریق برگزاری آزمون دکتری تخصصی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد. البته وزارت علوم علاوه بر پذیرش از طریق آزمون، از طریق آیین‌نامه پذیرش دکتری بدون آزمون که ویژه داوطلبان استعدادهای درخشان است نیز اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید.

گذراندن دوره‌های پس از دکتری تخصصی، که دوره پسادکتری(فوق دکترا در ایران) (Post Doctorat)-پست داک، فرا دکتری، فوق دکتری- نامیده می‌شوند.

دکتری چیست ؟ دکتری یا پی‌اچ‌دی (به انگلیسی: PhD) (مخفف واژهٔ دکترا در فلسفه علم یا Philosophiae Doctor) دورهٔ دکتری در علوم را گویند و در حقیقت «بالاترین درجه علمی» یا مدرک نهایی در علم مورد نظر یا «صاحب فلسفه علمی در دانش موردنظر» می‌باشد. مدرک پی‌اچ‌دی یا دکتری تخصصی بالاترین مدرک آکادمیک و دانشگاهی در جهان است که معمولاً در رشته‌های زیرمجموعه «علوم پایه»، «کشاورزی و منابع طبیعی»، «فنی و مهندس» و «هنر» و پس از گذراندن مدارج لیسانس (به انگلیسی: BSc) و فوق لیسانس (به انگلیسی: MSc) یا دکترای حرفه ای در پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی ارائهٔ یک نوآوری در قالب رساله دورهٔ دکتری تخصصی (.Ph.D) است. به همین دلیل به تز پایانی دوره دکتری تخصصی، رساله گفته می‌شود نه پایان‌نامه.

5 گام تا رسیدن به موفقیت در آزمون دکتری

🔴 تعداد واحدهای دوره دکتری

دوره دکتری به دو بخش آموزشی و پژوهشی تقسیم می شود. در دانشگاه های سراسری و آزاد تعداد واحدهای دوره دکتری 36 واحد است که از این تعداد 15 تا 18 واحد آن، واحدهای آموزشی(کلاسی) و درسی و 18 تا 21 واحد، پژوهشی یا همان گردآوری رساله است که در برنامه مصوب هر رشته لحاظ می شود و بر اساس آیین نامه آموزشی تهیه و تنظیم می شود. هم در دانشگاه سراسری و هم در دانشگاه آزاد مدت مجاز تحصیل در دوره دکترای تخصصی حداقل شش نیم سال تحصیلی و حداکثر هشت نیم سال تحصیلی است. از این رو در صورتی که دانشجو در مدت مقرر فارغ التحصیل نشود واحد دانشگاهی اختیار دارد به پیشنهاد استاد یا اساتید راهنما مدت مجاز تحصیل را حداکثر تا دو نیم سال تحصیلی افزایش دهد. دانشجوی دوره دکتری تخصصی موظف است در هر نیمسال تحصیلی حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحد درسی از دروس مصوب سرفصل رشته (با احتساب دروس جبرانی) را انتخاب و ثبت نام کند، مگر آنکه کمتر از ۶ واحد درسی باقی مانده داشته باشد.(سنوات مجاز تحصیلی مقطع دکتری)

مهمترین تغییرات کنکور دکتری ۱۴۰۳

🔴 از دیپلم تا دکترا چند سال است؟

از زمانی که شما دیپلم میگیرید و وارد دانشگاه می شوید بصورت نرمال 4 سال برای اخذ مدک لیسانس و اگر بلافاصله بعد از آن ارشد پذیرفته بشوید، 2 سال هم برای مقطع ارشد زمان لازم دارید. تا اینجا بصورت نرمال از دیپلم تا کارشناسی 4 سال و از انتهای کارشناسی تا پایان مقطع ارشد 2 سال طول خواهد کشید. در پاسخ به سوال “دکترا چند سال است؟” باید بگیم که خود مقطع دکترا هم مانند کارشناسی 4 سال طول می کشد پس با یک حساب سرانگشتی خواهیم فهمید که از دیپلم تا دکتری دست کم 10 سال زمان می برد.(کدام موسسه برای دکتری بهتر است؟)

🔴 کلاسهای دکترا چند روز در هفته است؟

براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورخه 1384/01/27 دانشکده‌ها موظفند برنامه ارائه دروس 3 و 4 واحدی را حداقل در 2 نوبت و در دو روز هفته برای دوره دکتری تنظیم نمایند .البته بسته به برنامه ریزی دانشگاه های مختلف تعداد روزهای هفته نیز متفاوت است.

دوره جامع فنون موفقیت در آزمون دکتری

🔴 تفاوت دکتری وزارت علوم و وزارت بهداشت

دانشجوی دکتری در طول دوران تحصیل خود در وزارت بهداشت حضور و غیاب دارد و بابت حضورش در دانشگاه و کلینیک، حقوقی نیز دریافت می کند؛ ولی در وزارت علوم دانشجو ملزم است که تمام وقت در دانشگاه باشد و حتی به عنوان دستیار یک استاد هم باشد حقوقی هر چند ناچیز را دریافت می کند. در وزارت علوم دانشجو پس از فراغت از تحصیل تعهدی به دانشگاه ندارد؛ اما در وزارت بهداشت دانشجو پس از فارغ التحصیلی موظف است به مدت دو برابر دوران تحصیل به دانشگاه تعهد خدمت دهد.
دانشجویان وزارت بهداشت دوره ای را تحت عنوان طرح اجباری در بیمارستان کار می کنند و از این بابت حقوقی هم دریافت می کنند ولی در وزارت علوم، دانشگاه ها بسته به امکانات و برنامه هایشان، دانشجویان با رشته ها و گرایش های تحصیلی شان، کارورزی های متفاوتی دارند. البته باید گفت میزان کار پژوهشی در وزارت علوم بیشتر از وزارت بهداشت است.
پذیرش در مقطع دکترا دانشگاه‌های سراسری به سه صورت روزانه، شبانه و یا پردیس خودگردان دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. که دوره روزانه بدون پرداخت شهریه است و فارغ‌التحصیلان دوره دکتری روزانه متعهد هستند که معادل مدت زمان تحصیل در کشور خدمت کنند. پذیرش دوره روزانه از طریق آزمون صورت می‌گیرد، اما دانشگاه‌ها مجاز به پذیرش بدون آزمون از طریق آیین‌نامه دکتری استعداد درخشان نیز هستند. تحصیل دانشجو در دکترای تخصصی دوره شبانه و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها، مستلزم پرداخت شهریه است(شهریه های بالای ۷۰ میلیون تومان مقطع دکتری). پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز از طریق آزمون دکتری دانشگاه آزاد که به صورت یکسان و هماهنگ با آزمون دکتری سراسری و از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود، صورت می گیرد که آن هم مستلزم پرداخت شهریه مصوب دانشگاه آزاد است.

شیوه پذیرش دانشجوی دکتری در سال 1403 چگونه است؟

 www.phdphd.org

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
17 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
میهمان
فاطمه
27 آبان ، 1402

سلام بنظرم مراحل را به خوبی و در کمال ایجاز مطرح کردید ممنون از نویسنده و شما دوستان .

هادی مزینانی
میهمان
هادی مزینانی
27 آبان ، 1402

ممنون از مطالب خوبتون

سحر
میهمان
سحر
27 آبان ، 1402

متن بسیار خوبی بود ممنونم خدا خیرتان بدهد

داوطلب
میهمان
داوطلب
27 آبان ، 1402

سلام و خسته نباشید بسیار و بسیار از همه ی زحمات و همکاری تان برای دانشجویان که داشتید سپاسگزاریم . کاملا واضح روشن بود ولی به شدت نیاز به کمک بیشتر و جواب سؤال هایی که داشتم را ازتون دارم خواهشا به دادم برسید سخت در عذاب و سردرگمی هستم از درک و معرفت تون سپاسگزاریم . تشکر .

سهیلا
میهمان
سهیلا
27 آبان ، 1402

واقعن خلاصه و مفید و به دور از خودنمایی علمی ادبی بیهوده

محمدی
میهمان
محمدی
27 آبان ، 1402

خیلی عالی بود.

کاشف
میهمان
کاشف
27 آبان ، 1402

درود و سپاس. عالی بود ولی من برای قبول شدن به راهنمایی بیشتری نیاز دارم
لطفا راهنماییم کنید

مومن
میهمان
مومن
27 آبان ، 1402

کل زندگیم فقط درس خوندم، بعد ارشد رفتم کارگر شدم، با حقوق دوزاری، مدتیه که دراومدم و همه امیدم به دکتری است

سجاد
میهمان
سجاد
27 آبان ، 1402

هزینه آزمون دکتری نسبت به سال قبل یک بام و دو هوا شد از مسولین سازمان وسنجش تمعنا داریم آنقدر به فکر هزینه ثبت نام آزمون هستند به فکر عواقب آن باشند لااقل درصد نمره کتبی آزمون رو به هفتاد تا هشتاد برساند نه اینکه لحاظ چندتا مقاله کپی بیس در مصاحبه موجب پذیرفته شدن عده ای شود.

شریعتی
میهمان
شریعتی
27 آبان ، 1402

بار علمی و معیار پذیرش دانشجو دکتری با چندتا مقاله کپی از منابع که دانشجو تحقیق و تفحص ننموده جز ضایع کردن حقوق دیگران چیزی بیش نیست و باید رویکرد دیگری در پیش رو باشد آنهم تنها درصد بیشتر آزمون در مصاحبه

معصومه
میهمان
معصومه
26 آبان ، 1402

سلام
درخواست مشاوره تحصیلی دارم
لطفا راهنمایی کنید

ساناز
میهمان
ساناز
26 آبان ، 1402

چرا سهمیه ایثارگران اعمال نمیشه

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
24 مهر ، 1398

سلام در مورد عناوین دوره تخصصی رشته‌های پزشکی و داروسازی و دامپزشکی و دندان‌پزشکی رو که نوشتید مطمئن هستید که درسته؟

17
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x