کد خبر: 3630

تاریخ بروزرسانی : 1397/10/24

سرفصل های درس آب های زیرزمینی تکمیلی

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : آب های زیرزمینی تکمیلی

—————————————————————————–

فهرست:

فصل اول : مقدمه

فصل دوم : خواص سنگ ها و خاک ها

فصل سوم : سازندهای آبدار

فصل چهارم: اصول حرکت آبهای زیرزمینی

فصل پنجم : هیدرولیک‌ آبهای زیرزمینی

فصل ششم : هیدرولیک چاهها

فصل هفتم : هیدرولیک جریان ناپایدار در چاهها

فصل هشتم: افت در چاهها

منابع

بخش هایی از بسته درسی آب های زیرزمینی تکمیلی

 فصل اول : مقدمه

1-۱ تعریف

آبهای زیرزمینی بسیار با ارزش و بیشترین منابع آب توزیع شده در روی زمین محسوب می‌شود و برخلاف دیگر منابع زمینی هر ساله توسط بارشهای جوی تغذیه می‌شود.

بدلیل نیاز فیزیولوژیکی بشر٬ حیوانات و گیاهان به آب٬ منابع آبی در جهان بااهمیت‌ترین منبع طبیعی است. بطوریکه بقاء کلیه موجودات زنده از پیدایش تا پایان جهان به آب وابسته است و عدم وجود آن به معنای نابودی حیات امری حتمی است. آب نه تنها پشتیبان زندگی در زمین است بلکه رشد اقتصادی٬ صنعتی و کشاورزی ملتها را هدایت می‌کند. ازدیاد جمعیت٬ توسعه صنعت و کشاورزی وابستگی بیش از پیش انسان متمدن به آب٬ ارزش منابع آبی را در زمین دو چندان می‌کند از این رو ضرورت چاره‌اندیشی تامین آب بسیار ملموس‌تر گشته است.

مقدار آب ذخیره شده در زیرزمین بیش از ۳۰ برابر تمام آبهای موجود در دریاچه‌ها٬ رودخانه‌ و مخازن آبی است و سه هزار برابر مقدار آب موجود در رودخانه‌ها و کانالهای آب می‌باشد .

این موضوع نشان دهنده اهمیت آبهای زیرزمینی برای دنیای امروز است. در واقع این منبع ذخیره شده در زیرزمینی حتی در گذشته موجب برپائی تمدن‌ها در عرصه دشتها و اراضی دور از رودخانه‌ها گشته است و امروز نیز به سهم خود کمک موثری در رشد اقتصادی جوامع بشری می‌نماید.

آبهای زیرزمینی به آبی گفته می‌شود که در فشاری بیش از فشار اتمسفر در منطقه اشباع و بین سنگها و خاکها در زیرزمین قرار گرفته است. اکثر آبها وقتی تحت جریان نفوذ به داخل زمین هدایت می‌شوند به منابع آبی زیرزمینی می‌پیوندند. بعبارتی باعث تجدید حیات و تغذیه منابع آبی در زیرزمین می‌شوند (شکل ۱-۱)

آبهای نفوذی زمانی که به سطح ایستایی منابع آب زیرزمینی می‌رسند باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شوند. معمولا سطح ایستایی مرز بالایی منابع آب زیرزمینی است که همیشه در نوسان بوده و در فشاری برابر فشار اتمسفر است. تغذیه منابع آب زیرزمینی همچنین می‌تواند از طریق نشت افقی یا عمودی بستر رودخانه و یا منابع سطحی آب انجام پذیرد.

در شرایط طبیعی منابع آب زیرزمینی به دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها و حتی به اقیانوسها تخلیه شده و بخشی از آن در محیط سنگها و در داخل سازنده‌های زمینی محبوس می‌باشند. منابع آب زمینی حتی توسط حرکت عمودی بطرف بالا٬ از سطح ایستایی به سطح زمین می‌رسد.

اصولا چون مقدار آب در کره زمین ثابت است و میزان آنرا نمی‌توان افزایش داد به مرور به شکل یک کالای کمیاب در می‌آید و این نه تنها از مسائل مهم کشورهایی نظیر ایران است که میزان بارش سالانه کمی را دارد بلکه کشورهای صنعتی را نیز در برگرفته زیرا با توسعه تکنولوژی و وابستگی بشر با تکنیک به آب افزایش یافته است.  آبهای مورد استفاده از منابع زیرزمینی تهیه می‌گردد کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب است که قریب به ۸۰ درصد آب مصرفی را تشکیل می‌دهد.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x