کد خبر: 2871

تاریخ بروزرسانی : 1402/09/28

سرفصل های درس اندیشه های سیاسی،غرب و ایران

منابع آزمون دکتری

سرفصل های درس اندیشه های سیاسی،غرب و ایران

نام بسته : سرفصل های درس اندیشه های سیاسی،غرب و ایران

—————————————————————————————-

فهرست 

🟩 اندیشه های سیاسی غرب

🟩 برگزیدگان

🟩 تئوری جدیدنخبگان

🟩 بحران ، تکوین و رشد دموکراسی

🟩 مکتب شیکاکو

🟩 تعامل نخبه گرایان با کثرت گرایان

🟩 مارکسیسم در قرن بیستم

🟩 فاشیسم و ناسیونال سوسیالیسم

🟩 تئوریهای انتقادی – دیالکتیکی

🟩 آنارشیسم

🟩 نیهیلیسم

🟩 نظریه های نظام های سیاسی در اسلام

🟩 خلافت

🟩 امامت:‌نظام سیاسی تشیع

🟩 آموزه های کلامی –سیاسی زیدیه و اسماعیلیه

🟩 خوارج و مرجئه

🟩 اندیشه سیاسی علمای اهل سنت

🟩 نظریه پردازی در غیاب خلافت

🟩 ملکداری و اندرزنامه نویسی سیاسی

🟩 فلسفه سیاسی –اجتماعی

🟩 فلسفه سیاسی در اسپانیای اسلامی

🟩 سیاست مدرن

🟩 تأملاتی در باب انحطاط داخلی و ارتباط سنت و تجدد

🟩 ایران و عثمانی:‌بحث تطبیقی

🟩 تلاش برای احیا و مشکله استبداد

🟩 حکومت در غیاب امام معصوم:‌ایران و مشروطیت

🟩 منابع برای مطالعه بیشتر

 بخش هایی از بسته درسی سرفصل های درس اندیشه های سیاسی،غرب و ایران

برای دریافت نسخه کامل بسته درسی سرفصل های درس اندیشه های سیاسی،غرب و ایران

به شماره 09306406058 پیام دهید.

اندیشه های سیاسی غرب

یکی از مهمترین مسایلی که همواره ذهن متخصصین و تحلیگران مهم سیاست را به خود مشغول داشته ، مسأله قدرت و نحوه استفاده از آن است . قدرت هسته اصلی و مرکزی رهبری ،برنامه ریزی ، نظم و پیشرفت در جامعه انسانی است .

اعمال نظم و نحوه کاربرد قدرت در طول تاریخ برای اجتماعات انسانی که به دنبال سعادت و آرامش بوده اند ، همیشه مشکلاتی به همراه داشته است و به همین جهت این سئوال مهم مطرح می شود که رهبری و اعمال قدرت در جامعه چه منافع و چه ضررهایی برای توده ها دارد ؟ آیا جامعه باید توسط همگان و یا اکثریت اداره شود ، یعنی همگی به نحوی در قدرت و نحوه استفاده از آن مشارکت داشته باشند و یا اینکه گروهی برگزیده و نخبه توسط توده انتخاب و به رهبری جامعه بپردازند . در قرون وسطی منشأ قدرت را از خدا می دانستند که بوسیله کلیسا می بایستی به اجرا در آید . لیکن این امر باعث درگیریهای بسیاری بین کلیسا و طرفداران قدرت زمینی شد ( اگر چه همچنان این عقیده که قدرت از آن خداست وجود داشت با یان تفاوت که خداوند قدرت را به امپراتور واگذار نموده است ). جنگ های مذهبی در قرن هفدهم به مدت سی سال یعنی از سال 1618 تا 1648 ادامه داشت . در سال 1648 که  به سال شکست کلیسا معروف شد ، با انعقاد قرارداد و ستفالیا تولد کشورهای ملی به معنای واقعی شروع شد . کشورهای ملی که بر اساس ناسیونالیسم بوجود آمده بودند ، مشروعیت خود را غیر از مشروعیتی که در قرون وسطی توسط کلیسا القاء شده بود جستجو می کردند . روند این تحولات بالاخره در قرن هجدهم پس از قبول « نظریۀ حقوق الهی پادشاهان منتهی به حقوق طبیعی و منشأ مردمی قدرت شد .

انقلاب صنعتی و پیشرفت علوم و فنون باعث از بین رفتن بسیاری از امراض شد ، با جهل و خرافات مبارزه شد و بشر توانست بیش از تصور خود تولید کرده و در برابر بلایای طبیعی مقاومت کند . تعلیم و تربیت و توسعه یافت ، ارتباطات بین جوامع هر چه بیشتر گسترش پیدا کرد ،امیدها به واقعیت نزدیک تر شد . انقلاب صنعتی تغییر اساسی در طرز فکر انسانها بوجود آورد .

معرفی جامع و تخصصی رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل

 الف امپریالیسم

اصولاً امپریالیسم یک پدیده قدیمی است که به گسترش نفوذ و تسلط یک کشور در خارج از مرزهای سیاسی اش گفته می شود . ( امپراتوری روم )

ولی این کلمه در قرن نوزدهم یعنی از سال 1840 با گسترش سیاست خارجی فرانسه ، در فرهنگ سیاسی معنای جدید گرفت و از سال 1870 تقریباً همه کشورهای اروپایی با مستعمره سازی برای جزء کشور های امپریالیسم قرار گرفتند .

در حقیقت گسترش و تکامل سرمایه داری با انقلاب صنعتی و افزایش تولید و انباشت کالا در انبارها و نیاز به مواد اولیه ارزان ، اروپائیان را مجبور به هجوم به آفریقا و آسیا کرد .

ابتدا امپریالیسم خشونت زیادی از خود نشان نمی داد ،زیرا فقط به معاوضه کالای صنعتی (گران ) و خرید مواد اولیه (ارزان ) راضی بود . ولی از سال 1780 چند اتفاق در جوامع اروپایی رُخ داد که به یک باره استعمارگران اروپایی با شدت و خشونت هر چه بیشتر سعی در مستعمره سازی به شکل نوین خود در هر نقطه  ای از جهان که باقی مانده بود، کردند.

مهمترین اتفاقاتی که در این زمان پدید آمد ، عبارت بودند از :

🔵 جنگ های استقلال آمریکا که بعد از خونریزیهای بسیار در سال 1775 شروع و نهایتاً در جولای 1776 استقلال خود را از امپراتوری بریتانیا (مادر ) بدست آورد

🔵 در سال پیروزی و تولد ایالات متحده آمریکا ( 1776 ) ( ابتدا 13 ایالت ) کتاب مشهور آدام اسمیت « ثروت ملل » نیز انتشار یافت . اسمیت در این کتاب که در حقیقت شاهکار او نیز محسوب می شود ، استدلال کرده بود که ثروت یک کشور و ملت از تولید افزایش پیدا می کند و نه فقط تجارت و بدین وسیله به رد عقاید مرکانتیلیسم ها پرداخته بود ؛ پس تجارت و قدرت که دو بال پرنده بورژوازی محسوب می شد به حفظ و تأکید مستعمره اصرار می ورزید .

🔵 و بالاخره همانطور که گفتیم انقلاب صنعتی بود که تغییرات زیادی در فلسفه امپریالیسم اروپایی ایجاد کرد .

کشورهای تازه به استقلال رسیده بر این باور بودند که با رهایی از دست استعمارگران ، راه پیشرفت و توسعه برای آنها کاملاً باز بوده و با داشتن منابع اولیه و اطلاعات صنعتی به جا مانده از استعمار گران به آسانی بتوانند به رفع تمامی مشکلات خود بپردازند . اگر چه کشورهای تازه به استقلال رسیده به استقلال سیاسی ظاهری و ضعیفی دست یافته بودند ، ولی تأثیرات فرهنگی و وابستگی اقتصادی آنها به کشور مادر به سادگی قابل رفع نبود . به همین جهت وابستگی غیر مستقیم آنها به کشورهای مادر ( و یا بهتر بگوئیم کشورهای صنعتی پیشرفته ) در بعضی مواقع حتی بیشتر از قبل شد .

ب لیبرالیسم 

لیبرالیسم در زبان ایتالیایی از کلمه لیبرو به معنای ” انسان آزاد ” و لیبرتاس که ریشه در زبان لاتین دارد به معنای ” آزاد ” گرفته شده است .

لیبرالیسم به عنوان فلسفه سیاسی

از دیدگاه سیاسی ،لیبرالیسم نوعی آزادی را تداعی می نماید که فرد و گروه به عنوان بالاترین هنجارها در روابط اجتماعی و سازمانهای سیاسی مطرح باشند . ریشه های معنوی آن در « انسان مداری »، « عقل گرایی »  ، «تجربه گرایی »، و «روشنگری »قرون هفدهم و هجدهم مستحکم شده است .

قاعدۀ کلی لیبرالیسم ، خوش بینی به ذات انسان است از نظر لیبرالها ،انسان موجودی است ذی شعور که نیازی به قیم ندارد و چنانچه راه برای پیشرفت او باز باشد ، که فرد از بندهای افکار اواخر قرون وسطی یعنی « مکتب تفسیر ومدرسه » رهایی می یابد و برای آزادیهای شخصی و سیاسی خود تصمیم می گیرد .

بازیگر اصلی لیبرالیسم سیاسی ، عقل عملی است که در قلمرو و کشاکش قدرت و عقل انتقادی ، صلحی همه جانبه برای فرد و گروه به ارمغان می آورد .

لیبرالیسم به عنوان نظم اقتصادی

به گفته ماکس و بر اساس لیبرالیسم اقتصادی ناشی از انتقادی عقلانی بود که در شروع جامعه بورژاوزی در قرن هجدهم به مکتب مرکانتلیسم و نظام استبداد وارد شد . آدام اسمیت عقیده داشت که یک هماهنگی طبیعی بر نظام اقتصادی حکمفرماست . اگر چه بنیاد لیبرالیسم اقتصادی بر آزادی اقتصادی گذارده شده است ، بطوریکه دولت در آن هیچ گونه دخالتی نداشته و فقط زمینه و شرایط لازم را برای آزادی تولید ،توزیع و مصرف بوجود آورده و محیط را برای رقابت آزاد حفظ نماید ، ولی در عمل ابتدا تولیدات صنعتی که توسط افراد و گروههای خصوصی تولید و توزیع می شد ،کم کم به از بین رفتن صنعت گران کوچک دستی انجامید . و با وجود آمدن صنایع بزرگ ، سرمایه های تجاری توسط سرمایه های صنعتی ایجاد شد ، بطوریکه نظام سرمایه داری امروزی را تکامل و گسترش داد .

لیبرالیسم به عنوان طرح اجتماعی

از درون لیبرالیسم قرن هجدهم و نوزدهم نظامهای پارلمانی نمایندگی به شکل نوین خود شکل گرفت . این نوع دموکراسی می بایستی جامعه ای بر اساس استقلال اقتصادی و آزادیهای فردی و گروهی بصورتی تدوین نماید که در عین حال اتفاق نظر را در بین شهروندان و بویژه روشنفکران در چارچوب و معنای دائره المعارف نگاران اواخر قرن نوزدهم ایجاد نماید بر همین اساس لیبرالیسم موفق شد تا قوانین انتخابات را به نفع عامه تغییر داده بطوری که دیگر ثروت و یا در آمد در حق رأی افراد تأثیری نداشته باشد ، آزادی حقوقی و سیاسی تضمین شود و روش تعلیم و تربیت اصلاح گردد بطوریکه آموزش همگانی گسترش یابد همچنان که مبارزه با تعلیمات خشک و نظارت کلیسا را مد نظر داشته باشند .

لیبرالیسم فلسفه خود را به رقابت آزاد و رفع موانع رقابت آزاد توسط دولت گذارده بود ، از آن گذشته فرد را مقدم بر جمع می دانست . این مطلب اینطور استدلال می شد که چنانچه فرد آزاد باشد ،بطوری که دسترنج خود را تماماً به میل خود به تملک در آورد و مورد استفاده قرار دهد ، از تمامی ابتکارات و استعدادهای خود استفاده کرده و نهایتاً جامعه را ( طبق دستور العمل دست نامرئی اسمیت ) از آن بهره مند خواهد کرد . در همین رابطه است که « دولت حداقل » پیشنهاد می شود یعنی دولت به هیچ وجه نباید در کارهای اقتصادی دخالت کند ، بلکه اصلی دولت به دفاع از مرزها و حفظ نظم در داخل کشور محدود می شود ، تا بدین ترتیب محیطی بوجود آید تا فردا از تمامی نبوغ خود استفاده کرده و به خود و جامعه سود برساند .

ج روند تکامل لیبرالیسم

شعار اصلی لیبرالیسم در رابطه با حقوق طبیعی همانا «آزادی و برابری » بود . در حالیکه آزادی محض ابتدا به نابرابری اقتصادی و نهایتاً به نابرابری اجتماعی منتهی می شود ، زیرا کسانیکه در شرایط بهتری از نظر اقتصادی قرار گیرند ، شرایط را برای دیگران دشوارتر می کنند و این قانون رقابت آزاد است که سود در انحصار می باشد و نه رقابت . به عبارت دیگر رقابت کنندگان کم کم به انحصارگران تبدیل می شوند پس برابری به نابرابری منجر می شود و این در طبیعت لیبرالیسم است .

افزون بر آن ، پارلمان که از احزاب ،گروه ها و حتی افراد متفاوت با علایق و سرمایه های گوناگون تشکیل می شود ، الزاماً منافع خاصی را دنبال می کنند که با هم تجانس ندارند ، پس همبستگی و وحدت در سطح ملی در جامعه و حکومت تقلیل پیدا می کند و نوعی تضاد بین گروه ها و احزاب سرمایه دار و کمتر طرفدار سرمایه پدید می آید و اجباراً نابرابری را در جامعه تشدید می کند . از آن گذشته وظیفه دولت در نظامهای لیبرال ،حفظ اموال و آزادی اشخاص است ولی این آزادی در شرایط نامحدود فقط به سود ثروتمندان تمام می شود ، زیرا کسانی که ثروت و دارایی ندارند با دولت هم کاری ندارند ، نه مالیات می پردازند و نه رفاهی را بدست می آورند . پس بدین ترتیب دولت هم فقط در خدمت سرمایه داران  قرار می گیرد .

توسعه طلبی سیاسی و اقتصادی سرمایه داری لیبرال در چارچوب هومانیسم ( انسان گرایی ) و مسیحیت زیر نام استعمار به معنی معماری و عمران و آبادی شکل گرفت . خوش بینی آنان به طبیعت انسان به بدبینی گرائید و برای توجیه تناقضی که به تشدید اختلاف طبقاتی منجر شده بود ، عقب ماندگی افراد یا کشورها را به دو دلیل تفسیر می کردند : یا از تنبلی آنان بود و یا اینکه فطرتاً کم هوش ترند . به عبارت دیگر ذی شعوری فطری و یکسانی در خرد را که رواقیان بنیاد گذارده بودند و لیبرالها ابتدا عَلَم آنرا برافراشته بودند ، منکر شدند .

از درون نظام دموکراتیک لیبرال در اوایل دو فلسفه سیاسی جدید به شکل خاص خود ظهور کرد :

🟩 سوسیالیسم با هدف برابری در همه ارکانها برای انسانها

🟩 فاشیسم با ایده نخبه گرایی بعنوان راه حل مشکلات موجود

آگوست کنت که روش تفکر اثباتی را پایه ریزی کرد و مهمترین رساله او نیز تحت همین نام یعنی « دروس فلسفه اثباتی »بین سالهای (1842- 1830) به رشته تحریر در آمد ، عقیده دارد که معرفت و دانش بشر در راه تکامل سه مرحله یا منزل را پیمودند است . مرحله نخست ، مرحله زندگی مذهبی است که انسان ذهنی محدود و تجربیاتی اندک داشته است ، لذا پدیده ها ، نمودها ، اتفاقات طبیعی و حتی مشکلات روابط اجتماعی را حاصل عمر نیروهای ماوراء طبیعی و نیروهایی منسوب می کرد که با خود و ذات او همراه و قابل قیاس باشد .

مرحله دوم ، مرحله فلسفس است ، در این مرحله انسان از قدرت های مابعد الطبیعه و فلسفه کمک می گرفت . یعنی ذهن بشر به جای موجودات طبیعی ، از مجردات که نتیجه مشاهدات سطحی بود نتیجه گیری می کرد . کنت عقیده دارد که در مرحله سوم است که بشر از تجربیات خود سود جسته و از نتیجه گیری بیهوده تصورات مطلق و علل اولیه خام پدیده ها چشم پوشی کرده و در پی کسب قوانین حاکم بر پدیده ها است نه علت آن .

سازمانهای اجتماعی باید همراه با اهداف مشترک جامعه بوجود آیند . ولی چون فعالیت های اجتماعی در وحله نخست بر مسائل مادی و طبیعی بنیاد گذارده شده است ،

درجه ای از تمدن در جامعه باید وجود داشته باشد . این تمدن بر اساس ذهنیات و تجربیات بشر بوجود می آیند .

برگزیدگان

الف مفهوم برگزیده یا نخبه

نخبه یا الیت از کلمه لاتینی الیگره به معنای برگزیده گرفته شده است . برای اینکه مفهوم این واژه بهتر روشن شود ، بایستی به طور خلاصه به سابقۀ تاریخی آن مراجعه نمود . در زبان عام قدیم « الیت » به گروه انک که جایگاه ویژه ای از نظر آداب و سنن ، مقام روحانی و رفاه اجتماعی کسب کرده بود ، معنا می شد و در همین رابطه نیز مقصود از « ارزش نخبگی » تمام امتیازاتی بود که طبقۀرهبرب و حاکمه قبل و در شروع جامعۀ بورژوازی از آن بهره مند بودند .

امروزه نخبگان سیاسی به عناون گروههای موظفی که انتخاب شده و بدین ترتیب بطور قانونی مشروعیت پذیرفته و به این امر برگزیده می شوند ،تعریف و تفسیر می شوند .

ب تئوریهای کلاسیک نخبگان

اگر مکتب طبقاتی (2)مارکسیسم را مدلی انتقادی در برابر تئوریهای لیبرالیسم گروهی قرار دهیم ، باید نظریه پردازان نخبه گرایی را بنا کنندۀ مدلی انتقادی – تسهیمی (3)بدانیم که گروه های سیاسی دست راستی از لیبرال قدیمی تر و اشرافی گرفته تا ایدئولوژی های فاشیستی را بنیاد گذارند .

گائتانو موسکا

همانطور که گفته شد ، یکی از مشهورترین منتقدین و مخالفین جدی دموکراسی ، گائتانو موسکا جامعه شناس و عالم علم سیاست ایتالیایی است .

عنوان اصلی مهمترین کتاب او « عناصر سیاست » است که در سال 1895 به رشته تحریر در آمد و در زبانهای دیگر به « طبقۀ حاکمه » و یا « طبقات سیاسی » ترجمه شد . موضوع اصلی این رساله همانطور که از عنوان آن دیده می شود ، طبقات اصلی و عمدۀ جامعه است . موسکا عقیده دارد که کلیۀ اجتماعات انسانی و جوامع سیاسی ، چه آنهایی که به درجاتی از تمدن رسیده و از پیشرذفته ترین جوامع محسوب می شوند و یا جوامع عقب مانده ، کلاً از دو طبقه تشکیل شده اند : طبقۀ حاکمه و طبقه ای که بر آنها حکم رانده می شود . طبقۀ اول از نظر کمیت و تعداد معمولاً کم ولی قدرت سیاسی را در اختیار داشته و از تمامی مزایای آن ( رفاه ، احترام و قدرت … ) بهره مند می شوند ، در حالیکه طبقۀ دوم که از نظر تعداد و کمیت نسبت به طبقۀ اول بسیار بیشتر می باشند و به آن توده گفته می شود  ، خود از طبقات گوناگونی تشکیل شده اند که بطور قانونی یا غیر قانونی ، اختیاری یا اجباری به حکومت تن در می دهند . براساس سرفصل های درس اندیشه های سیاسی،غرب و ایران لازمه ظهور تاریخ ، وجود دو طبقۀ حاکمه و فرمانبردار است . سیاست ، مجمع اشراف است و دموکراسی وهم و خیالی بیش نیست.

برای دریافت نسخه کامل بسته درسی سرفصل های درس اندیشه های سیاسی،غرب و ایران

به شماره 09306406058 پیام دهید.

 

ویلفردوپاره تو 

دومین نظریه پرداز مهم که بر حکومت اقلیت تأکید دارد ، ویلفردو پاره تو جامعه شناس و اقتصاد دان ایتالیایی از بنیان گذاران « مکتب لوزان » در کنار استاد خود « والراس » از پیروان اقتصاد ریاضی است .

او به عنوان یک جامعه شناس ، واقع بین و عملگرا بود .

پاره تو در مهمترین اثر خود یعنی « جامعه شناسی عمومی » دو نوع رفتار را تشخیص می دهد : رفتار منطقی و رفتار غیر منطقی . اگر چه او عقیده دارد که بین این دو رفتار مرز جامدی وجود ندارد ، بلکه مرز بین این دو رفتار شناور بوده و هر گونه مرزبندی بین این دو بسیار مشکل می باشد .

رفتار منطقی ، رفتاری است که هم از نظر عینی و هم از نظر ذهنی به یک نتیجه برسد . مثلاً برزگری را تصور کنید که گندم می کارد تا در امدی از نتیجه کار خویش در پایان کار بدست آورد . این عمل هم ذهنی و هم عینی به یک نتیجه خواهد رسید چنانچه مشکل در روند تولید پیش نیاید مثلاً ملخ به آن حمله نکند . پاره تو رفتارهای غیر از این روند را ، رفتار غیر منطقی می نامد . به عبارت بهتر چنانچه رفتار ، پیوندی غیر منطقی از نظر ذهنی و عینی با هم داشته باشد ، آن رفتار غیر منطقی خواهد بود . پاره تو نوع دوم را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتیجه گیری می کند . به عقیده او رفتارهای 

غیر منطقی او توسط باقی مانده هاو مشتقات هدایت می شوند . پاره تو باقی مانده ها را به عنوان غریزه ای اساسی که تأثیر دائم بر رفتار شخصی دارد . تعریف می کند . در حالیکه مقصود او از مشتقات ، تفسیر باقی مانده  ها است . به کلام دیگر اگر باقی مانده ها را اصول فرض کنیم ، مشتقات را باید تئوری ان در نظر بگیریم .

او باقی مانده ها را به شش طبقه تقسیم می کند :

🔴 غریزه تدابیر یا ترکیب 

🔴 بقاء مجموعه ها 

🔴 نیاز به ابراز احساس های عاطفی متأثر از افعال خارجی

🔴 بازمانده های مربوط به جامعه پذیری

🔴 یکپارچگی فرد و تملکاتش

🔴 بازمانده های جنسی

اصولاً از نظر پاره تو تحولات شدید ، زمانی منجر به انقلاب می شود که زوال فرهنگی در طبقات بالا شروع شود ، بطوریکه دیگر باقی مانده ای مفید جهت حفظ قدرت باقی نمانده باشد . در همین حال در طبقات پائین جامعه ،کیفیت عناصر تشکیل قدرت شکل می گیرد . کوتاه سخن ، نتیجه ای که پاره تو از این بحث می گیرد است که فقط گروه برگزیدگانی که بتوانند یک نسبت مطلوب و لازم از روبهان و شیران در خود جمع داشته باشند ،می توانند در قدرت باقی بمانند.

پکیج های آمادگی آزمون زبان موجود شده است که نیازی به تهیه پکیج های جداگانه نخواهید داشت ، مباحث بصورت فیلم آموزشی و نکته محور بوده که توسط مدرس تا یکسال پشتیبانی مستقیم خواهید داشت + سوالات جدیدترین آزمون ها با شما تمرین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیام دهید 09306406058
پکیج MSRT / پکیج EPT / پکیج Tolimo / پکیج UTEPT / …

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناهید
میهمان
ناهید
28 آذر ، 1402

از آموزش عالی شما نهایت تشکر را دارم
عالیییییییییییییییییییییییی

کاربر ناشناس
میهمان
کاربر ناشناس
28 آذر ، 1402

تدریس بسیار خوب بود. مختصر و مفید بود. سپاس

پروین
میهمان
پروین
28 آذر ، 1402

عاااااااالی بود. سپاس

کاشانی
میهمان
کاشانی
28 آذر ، 1402

بسیار عالی و مفید

مهتاب
میهمان
مهتاب
28 آذر ، 1402

سلام
من میخوام امسال هرجور شده در کنکور دکتری قبول بشم
چیکار باید بکنم؟
میشه راهنماییم کنید

علی رضا
میهمان
علی رضا
28 آذر ، 1402

با سلام و احترام

ممنون از بابت ایجاد فایل آموزشی بسیار خوب

خیلی عالیه.

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x