کد خبر: 2033

تاریخ بروزرسانی : 1401/09/17

سرفصل های درس تکنیک های آب و هواشناسی

منابع آزمون دکتری

درس تکنیک های آب و هواشناسی

نام بسته درسی : درس تکنیک های آب و هواشناسی

————————————————————————————

فهرست:

فصل اول : مفاهیم پایه

فصل دوم : روشهای اخذ داده ها و آماده سازی آنها

فصل سوم : روشهای نمایش و تفسیر داده های اقلیم شناسی

فصل چهارم : روش های آماری و ریاضی در اقلیم شناسی

فصل پنجم : روشهای مطالعه سینوپتیک در اقلیم شناسی

فصل ششم : تکنیک سنجش از دور در اقلیم شناسی

فصل هفتم : كابرد سيستم اطلاعات جغرافيايي در اقليم شناسي                                                                                                               

بخش هایی از بسته درسی تکنیک های آب و هواشناسی

معرفی جامع و تخصصی رشته آب و هواشناسی (کلیک کنید)

فصل اول : مفاهیم پایه

مقدمه

نگاهی به جنبه های مختلف زندگی انسان در کره زمین نشان می­دهد که همه آن­ها به نوعی متاثر از هوا و اقلیم­اند و هنگام برنامه­ریزی برای حیات انسانی شناخت این ابعاد و توجه به آن­ها از ضرورتهای اولیه محسوب می­شود. به همین منظور لازم است مفاهیم هوا و اقلیم به طور صحیح درک شوند تا بتوان بر پایه آن روش شناسی مشخصی را پیگیری و اجرا کرد. در فصل حاضر، مفاهیم اصلی ای که همواره در فصلهای مختلف از آنها استفاده شده و به آنها استناد می شود، بحث و بررسی شده است؛ تا بتوان با رسیدن به فهم مشترک، روشها، مفاهیم و فنون مورد نظر تبیین و تشریح شود.

انواع روش های تحقیق

✅ تحقيق و پژوهشي براي آگاهي و شناخت مجهولات و پي‌بردن به مسائل ناشناخته صورت مي‌گيرد در انسان ميل به داشتن و كشف حقايق حالت فطري داشته و همين امر يكي از عوامل مؤثر در پيشرفت امر تحقيق و ايجاد روشهاي مختلف بوده است انسان همواره براي رسيدن به مقصود و حل مشكلات, راههاي مختلف را تجربه مي‌نمايد و مناسب‌ترين راه و روش را انتخاب مي‌كند بنابراين روش تحقيق عبارت از بكارگيري راه و روش خاصي است كه اطلاعات مناسبتر و بيشتر را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل و علل مرتبط بدان را مشخص نمايد.

✅ در علوم مختلف از روشهاي مخصوص و متفاوت براي مطالعه و بررسي استفاده مي‌شود تا شناخت موضوع تحت بررسي را ممكن گرداند درعلوم انساني نيز روشهاي تحقيق بصورتهاي گوناگون تقسيم‌بندي شده‌اند كه رايج‌ترين آنها به قرار زير است.

✅ تحقيق تاريخي فعاليتي است براي شناخت واقعيت‌هاي گذشته و يك از دشوارترين انواع پژوهش است اين تحقيق وقايع مربوط به گذشته را مورد تعبير و تفسير و ارزيابي قرار مي‌دهد. هنگامی که در مطالعات اقلیم شناسی بررسی سری زمانی داده ها و متغیرهای اقلیمی صورت می گیرد، از روش تاریخی استفاده می شود و در نتیجه آن ارائه تحلیلی از وضعیت اقلیمی یا عناصر بارش و دما در عرصه مورد مطالعه خواهد بود.

✅ در روش توصیفی چگونگی موضوع، مورد نظر است و در واقع وضع موجود بررسی می شود و ویژگیهای آن مطالعه و در صورت نیاز ارتباط بین متغیرها نیز توصیف و تبیین می شود. مطالعه وضع اقلیمی یک منطقه ممکن است در گروه تحقیقات توصیفی قرار گیرد. نکته مهمی که در این نوع شیوه وجود دارد این است که محقق هیچ گونه دخل و تصرفی در داده ها ندارد وصرفا داده های موجود را تبیین می­کند.

✅ برای تبیین ارتباط و کشف رابطه بین دو یا چند گروه از داده ها و اطلاعات از روش همبستگی استفاده می شود. همبستگی گاه مثبت و گاه منفی است و برای تبیین ارتباط از ضریب همبستگی استفاده می شود. برای مثال هنگامی که رابطه بارش یا دما به ازای ارتفاع مورد بررسی قرار می گیرد از این شیوه تحقیق استفاده می شود.

✅ در تحقیقات علی، کشف علتها یا عوامل بروز یک رویدائ یا حادثه یا پدیده مورد نظر است. برای مثال هنگامی که طوفان بسیار شدید یا بارش سنگینی در یک منطقه اتفاق می افتد، محقق برای یافتن علت این امر، به مطالعه عوامل تشکیل دهنده آن می پردازد که در این حالت گفته می شود از روش علی استفاده کرده است.

✅ در تحقیقات تجربی، محقق بر اساس فرضیه های خود آزمایشهایی را انجام می دهد تا صحت و سقم فرضیه ارائه شده را آزمون کند. برای مثال اگر در مطالعه اقلیمی، هدف بررسی میزان سازگاری بافتهای مختلف شهری با اصول معماری همساز با شرایط اقلیمی باشد، لازم است محقق تک تک بافتهای شهری یا نمونه ای از آنها را مشاهده کند و اندازه گیریهای مورد نظر را در مورد بازشوها، مصالح استفاده شده در بنا و سایر موارد انجام دهد تا در نهایت مشخص نماید که آیا بافتهای مذکور سازگاری لازمک با شرایط اقلیمی را دارند یا خیر. این نوع روش در علوم تجربی کاربرد زیادی دارد و در علوم انسانی نیز می تواند ملاک عمل قرار گیرد.

فرایند تحقیق عملی و جایگاه روشهای تحقیق در آن

اهميت بنيادي روش شناسي آماري وقتي به بهترين وجه درك مي شود كه در پرتو فرآيند عمومي كسب آگاهي، كه گاهي روش علمي ناميده مي شود، به آن بنگريم. هر تحقیق علمی طی فرایندهای مشخصی صورت می گیرد که هر یک از آنها چهارچوب و ضوابط علمی مربوط به خود را دارند. این مراحل سلسله مراتب اجرایی دارند و  برای ارائه یک تحقیق علمی خوب، باید به طور منظم به آنها توجه کرد. در مطالب زیر مراحل بررسی اجمالی و ویژگیهای هر یک از آنها تبیین می شود.

معرفی جامع و تخصصی رشته آب و هواشناسی (کلیک کنید)

مشخص كردن هدف

هر گاه دانش فعلي دربارة موضوع مورد نظر كافي نباشد، روشهاي تحقيق براي افزايش آگاهي از موضوع مورد توجه قرار مي گيرند. امر تحقيق ممكن است بيشتر معطوف به هدفهاي مشخصي باشد. از قبيل اثبات يك نظرية جديد يا بررسي دقيق نظرية موجود، از اين لحاظ كه تا چه ميزاني نتايج منطقي حاصل از آن به وسيلة يافته هاي واقعي تأييد مي شود. در بعضي موارد ممكن است هدف تحقيق فقط اين باشد كه پايه اي براي اطلاعات به دست آيد كه به طور دقيق منعكس كنندة وضع جاري امور باشد. مثلاً، مي توان ارقام مربوط به مقادير پولي را كه دانشجويان بابت مسكن مي پردازند، براي مطالعة اين قسمت از مخارج دانشجويان گردآوري كرد و در بعضي ديگر از موارد، هدف تحقيق ممكن است بسيار جامعتر باشد و نه تنها شامل كسب ادراكي از عوامل عمل كننده در محيط، بلكه همچنين شامل تعيين امكانات كاربرد آنها در كنترل يا اصلاح بعضي جوانب يك پديده باشد. مثالي از اين گونه اهداف عبارتست از كسب اطلاع از جنبة شيميايي ضايعات يك كارخانه، براي تصفية آب رودخانه اي كه در كنار كارخانه واقع است و آغشته به اين ضايعات است.

جمع آوري اطلاعات

در هر تحقيقي، تهية اطلاعات واقعي با توجه به منظوري كه از تحقيق داريم، اهميت اساسي دارد. فرآيند گردآوري اطلاعات، ممكن است فعاليتهاي بسيار متنوعي از قبيل آزمايشهاي پيچيده در شرايط كنترل شده، بررسيهاي اجتماعي، اقتصادي، نظرخواهي، يا حتي بررسي تاريخي را در بر گيرد. امروزه كه وسايل نگهداري اطلاعات بسيار پيشرفت كرده و مكانيزه شده است، زياد شدن كميت مشاهدات، واقعيتي در زندگي است. اطلاعات، نوعاً به صورت داده­هايي جمع آوري مي شوند كه اندازه هاي عددي بعضي از مشخصه ها يا شرحي از صفات كيفي افراد يا عناصر تحت مطالعه، و يا هر دو هستند.

 

.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x