کد خبر: 1768

تاریخ بروزرسانی : 1400/09/15

سرفصل های درس جرم شناسی

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی:جرم شناسی

———————————————————————-

فهرست:

فصل اول : تعریف جرم شناسی و موضوعات آن

فصل دوم: رابطه جرم شناسی و سایر علم کیفری

فصل سوم: هدف و فایده جرم شناسی

فصل چهارم: سیر تحول جرم شناسی

فصل پنجم: تقسیمات جرم شناسی

فصل ششم: روش تحقیق در جرم شناسی

فصل هفتم: مفهوم بزهکاری و انواع آن

فصل هشتم: انگیزه شناسی جنایی

 فصل نهم: عوامل ایجاد جرم

————————————————————————————————

درس جرم شناسی

بخش هایی از بسته درسی جرم شناسی :

فصل اول : تعریف جرم شناسی و موضوعات آن

معنای لغوی کلمه جرم شناسی را باید در دو کلمه لاتین و یونانی “”crimen  به معنی « اتهام » و یا « جرم » و کلمه Logos « به معنای علم » جستجو نمود. بنابراین تعریف لغوی این علم بررسی و شناخت پدیده بزهکاری می باشد .

در حقیقت ارائه یک تعریف جامع و مانع از جرم شناسی که دربرگیرنده تمام زوایا و مسائل مربوط به جرم و مجرم ، طریقه معالجه و پیشگیری آن باشد از یک طرف به دلیل تعدد و اختلاف دید متخصصین رشته های مختلف جرم شناسی و از جهتی به علت توجه خاص محققین به یک عنصر از عناصر و عدم توجه به کل مفاهیم تشکیل دهنده این علم ، تاکنون جامه عمل به خود نپوشیده است .

درس جرم شناسی : امروزه تعاریف متعدد و مختلفی از جرم شناسی وجود دارد که طبقه بندی آنان در طبقات همگون و کاملاٌ مشابه امیری تقریباً محال است ، ولی می توان با توجه به وجوه اشتراک و اختلاف موجود ، آنان را به دسته هایی چند تقسیم نمود:

1 – شناخت از جرم

درس جرم شناسی علم بررسی و مطاعه پیده جرم است . به عبارت دیگر مدافعان این تعریف جرم شناسی را علم جرم می نامند. و این تعریف بیشتر بر محور لغت جرم شناسی استوار است . امیل دورکیم (E . Durkheim ) پایه گذار علم جامعه شناسی در قرن نوزدهم در فرانسه ، در کتاب « قواعد و ریشه های جامعه شناسی »

 می نویسد : « اعمالی در جامعه وجود دارد که ارتکاب آنها در خارج ، وجدان  جمعی را آزرده می نماید و اجتماع علیه آنها واکنش و عکس العمل ویژه ای به صورت « مجازات » از خود بروز می دهد ، ما این اعمال و رفتارها را در گروه و طبقاتی واحد قرار داده و به آنها عنوان مشترکی به نام « جرم » می دهیم که بررسی و مطالعه آن را موضوع  دانش خاصی به نام جرم شناسی می دانیم . تعریف و برداشت فوق از جرم شناسی کاملاٌ متأثر از بینش جامعه شناسی دانشمند مذکور است که متخصصین بعد از وی را نیز تحت تأثیر قرار داده است . « زلینگ » استاد دانشگاه « سار » کشور اتریش با بیانی ساده ، جرم شناسی را چنین تعریف می کند : «  « جرم شناسی » همانطوری که از عنوانش پیداست ، علم جرم می باشد ».

در همین رابطه « انریکوفری » جامعه شناس ایتالیایی در قرن نوزدهم معتقد است که « جرم شناسی علم مطالعه و بررسی جرم به مثابه عمل طبیعی و اجتماعی یک انسان و نه به منزله یک عمل قضایی مجرد می باشد» .

2 – شناخت مجرم در درس جرم شناسی

گروه دیگری از اساتید معاصر تقریباً در حالتی مخالف با نظریات دانشمندان دسته اول ، جرم شناسی راعلم بررسی و مطالعه جرم ندانسته بلکه دانشی مبتنی بر بررسی مجرم یا بزهکار می دانند . « هویر » جرم شناس و روان پزشک فرانسوی که دیدی کاملاً روانشناسانه بر پدیده بزهکاری دارد ، به صراحت می گوید : « موضوع جرم شناسی مطالعه فرد بزهکار است و نه جرم که خود موضوع علم دیگری به نام جامعه شناسی است ».

این گروه بیشتر فرد بزهکار را به عنوان موجودی ناسالم و ناسازگار و بیمار مورد مطالعه قرار داده ، و به پدیده بزهکاری توجه چندان ندارند. این دید عمدتاً متأثر از دیدگاه علمی متخصصین و مدافعان آن است و اساساً تحت تأثیر علم روان شناسی چنین برداشتی دارند. لنیل ، لاواستین و استانسیو که به دلیل ارائه تعریف شیوا و بلیغ از جرم شناسی در میان این گروه از دانشمندان متمایزند، ضمن یادآوری این نکته که جرم شناسی در حال تحول و تکامل است می گویند : « جرم شناسی مطالعه کامل و جامع انسان است و با توجه و دقت مستمر جهت شناسایی هرچه بهتر علل بزهکاری و راه های درمان آنها می کوشد »، و اضافه می نمایند که « جرم شناسی علم کامل انسان است. »

3 – شناخت علل جرم

در این میان جماعتی از اساتید فن ، نگرش دیگری دارند و تعریف جرم شناسی را نه بر محور جرم و یا مجرم ، بلکه بر محور انگیزه و علل بزهکاری متمرکز نموده اند. به نظر این دانشمندن جرم به مثابه یک پدیدده اجتماعی معلول عللی است که بررسی و شناسایی آنان موضوع علم جرم شناسی است.

« ساترلند » جامعه شناس امریکایی و از بزرگان علم جرم شناسی آن کشور در اثر خود تحت عنوان « اصول جرم شناسی » جرم شناسی را چون « دورکیم » از نگاه جامعه شناسی تعریف می کند و می نویسد :

« جرم شناسی علمی است که بزه را به عنوان یک پدیده اجتماعی مطالعه می نماید. »

4 – شناخت پدیده بزهکاری به معنای عام آن در درس جرم شناسی

گروه دیگری از جرم شناسان با دیدی وسیعتر و عام تر علم جرم شناسی را تعریف و با توسعه حدود جرم شناسی بر مجموعه ای از پدیده ها ، حوزه فراگیری این  علم را به نحو چشمگیری گسترش داده اند . بررسی آثار و تئوری های ارائه شده این دانشمندان برخورد جامعه شناسانه آنان را آشکارتر می سازد. به نظر اینی متفکران ، جرم شناسی صرفاً بررسی جرم ، مجرم یا علل و انگیزه های بزهکاری نیست بلکه مجموعه ای از تمام یا از اکثریت آنهاست که مطالعه و کاوش در آنها شرط ضروری تکامل این علم و جامه عمل پوشاندن به رسالت آن است . جرم شناسی بزعم این گروه وقتی می تواند جهت دار و هدفمند باشد که در مقام بررسی تمام مفاهیم مربوط به آن از عمل بزهکارانه تا خود جرم از علل جرایم تا پیشگیری برآید.

« پیناتل » جرم شناس معروف کشور فرانسه ضمن تأثیرپذیری آشکار از دورکیم ، از زاویه جامعه شناسی مطلب را نگریسته و می نویسد : « جرم شناسی عبارت از مجموعه علومی است که با پدیده جرم مربوط است » . او در ضمن جرم شناسی را علم مطالعه جرم و بزهکار دانسته و همآهنگ با انریکوفری ایتالیایی معتقد است که جرم را نباید صرفاً به عنوان یک پدیده قضایی مجرد در نظر گرفت بلکه باید آن را به مثابه عمل ناشی از انسان و یک واقعه طبیعی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x