کد خبر: 3352

تاریخ بروزرسانی : 1402/01/19

سرفصل های درس سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

منابع آزمون دکتری

درس سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

نام بسته درسی: درس سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

—————————————————————————————————–

فهرست:

سیستم های اطلاعاتی کسب و کار در حرفه شما

نقش سیستم های اطلاعاتی در کسب و کارهای امروزی

دورنمای سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

آشنایی با سیستم های اطلاعاتی: راهکار حل مساله کسب و کار

سیستم های اطلاعاتی و حرفه شما

خلاصه

کسب و کار الکترونیکی: طرز استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی توسط بنگاه‌ها

مولفه‌های کسب و کار

انواع سیستم‌های اطلاعاتی کسب و کار

سیستم هایی که در کل شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند

عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی در کسب و کار

خلاصه                                                                 

کسب مزیت رقابتی با سیستم‌های اطلاعاتی

استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی برای کسب مزیت رقابتی

رقابت در سطح جهانی

رقابت در کیفیت و طرح

رقابت در مورد فرآیندهای کسب و کار

خلاصه

زیرساخت فناوری اطلاعات (IT)

زیرساخت IT: سخت افزار کامپیوتر

زیرساخت IT: نرم افزار کامپیوتر

مدیریت فناوری سخت افزار و نرم افزار

خلاصه

نکات کلیدی

کسب و کار الکترونیک

حرکت به سوی کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک

شناخت سیستمها از منظر مدیریت

مدل سازی فرآیندهای کسب و کار

مشخصات و سنجش عملکرد فرآیندها

اطلاعات و پایگاه‌های داده

انواع پایگاه­های داده

انواع سیستم­های اطلاعات مدیریت(1)

انواع سیستم­های اطلاعات مدیریت(2)

انواع سیستمهای اطلاعات مدیریت(3)

مشتری، محصول و تجارتالکترونیک

منابع و ماخذ

سیستم های اطلاعاتی کسب و کار در حرفه شما

نمونه حل مسائل کسب و کار: آیا Second life برای ورود به رونق کسب و کار آماده است؟

تیم های NBA با استفاده از فناوری اطلاعات ضربه آبشاری می زنند.

بسکتبال ورزشی پرسرعت و با انرژی است. اما در عین حال به کسب و کاری پررونق نیز تبدیل شده است. تیم های تخصصی که متعلق به NBA : National Basketball Association هستند، سالانه به طور میانگین پنج میلیون دلار به هر یک از بازیکنان خود پرداخت می کنند. در قبال چنین مبلغی، انتظار بالایی از اعضای تیم ها می رود و دائماً در پی روش هایی برای بهبود عملکرد خود هستند. در هر فصل که متشکل از هشتاد و دو بازی است، هر نکته ظریفی که مربی از نقطه ضعف مهاجم تیم مقابل یا از ضربه پرشی یکی از بازیکنان تیم خود دریابد، به معنای امتیازات بیشتر در بورد امتیازات، پیروزی های بیشتر و در نهایت پول بیشتر برای تیم است.

آمار بازی بسکتبال سنتی نمی توانست تمام جزئیات مربوط به هر بازی را بگیرد و با نوارهای ویدیویی بازی ارتباط زیادی نداشت. در نتیجه تصمیم گیری در مورد تغییر تاکتیک ها یا طریقه بهره گیری از نقاط ضعف تیم حریف عمدتاً براساس تنه زدن ها و غرایز طبیعی صورت می گرفتند. مربیان نمی توانستند به سادگی به سوالاتی نظیر این پاسخ دهند: کدام نوع بازی ها به ما صدمه می زنند؟ در حال حاضر مربیان و مدیران بسکتبال حرفه ای از روش های دیگری استفاده می کنند و می آموزند چگونه براساس داده سخت تصمیم گیری کنند.

شرکتی به نام Synergy sports technology روشی برای گردآوری و سازمان دهی داده آماری و مرتبط ساختن این داده با کلیپ های ویدیویی مربوطه یافته است. Synergy بیش از سی نفر استخدام کرده است تا تصاویر ویدیویی هر بازی را با اطلاعات آماری مربوط به هر بازیکن صاحب توپ تطبیق داده و بررسی کنند از کدام نوع بازی استفاده شده و در نهایت نتیجه گیری کنند. هر گیم بازی به بازی تشریح شده و با برچسب مربوطه مشخص می شود. برای این منظور از صدها گروه بندی توضیحی استفاده می شود و در نهایت این داده با ویدیویی با درجه وضوح بالا لینک می شود.

سپس مربیان می توانند از ایندکس برای یافتن کلیپ ویدیویی مورد نظر خود استفاده کرده و در وب سایت محافظت شده ای به آن دسترسی یابند. ظرف چند ثانیه آنان می توانند ویدیویی پخش شده را در سایتی ایمن تماشا کرده با آن را در لپ تاپ و یا حتی در Apple ipod خود دانلود کنند. یکی از تیم های NBA برای تمام بازیکنان خود iPOD خریده تا بتوانند تصاویر ویدیویی را بررسی کرده و برای گیم بعدی آماده شوند.

برای مثال اگر دالاس ماوریکس به فونیکس سانز باخته و امتیازات خوبی را هنگام ضد حمله از دست دهد، مربیان ماوریکس می توانند از خدمات Synergy کلیپ های ویدیویی هر یک از ضد حملات فونتیکس را در گیم مورد نظر مشاهده کنند. آنها حتی می توانند تمام موقعیت های انتقالی دالاس در کل فصل را مشاهده کرده و گیم آن شب را با گیم های دیگر فصل مقایسه کنند به عقیده مارک کوبان، صاحب تیم دالاس ماوریکس، این سیستم به ما امکان می دهد تا به تمام نکات زیر هر باری نگاه کرده و آنها را با اطلاعات آماری مرتبط کنیم. بنابراین می توانیم ببینیم در هر توپ گیری و چرخش چگونه بازی کرده ایم. میزان موفقیت خود را اندازه گیری کرده و ببینیم چگونه تیم های دیگر همین کار را انجام داده اند.

این خدمات به مربیان کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت هر یک از بازیکنان را تحلیل کنند. برای مثال سیستم Synergy تمام گام های تهاجمی درک نویترگی بازیکن تیم ماوریکس را از سال 1998 که به NBA پیوسته است به ثبت رسانیده. این سیستم می تواند نشان دهد چگونه وی با موفقیت در تمام بازی های خانگی یا خارجی در چپ و راست جایگیری می کند. ضمناً سیستم می تواند گیم ها را تفکیک کرده و عملکرد بازیکن را به صورت گروه بندی های دقیق نشان دهد. اگر کاربر روی یکی از آمار کلیک کند، کلیپ های ویدیویی مربوط به سه فصل آخر بیست، پنجاه یا حتی دو هزار بازی را خواهد دید که نشان می دهد نویتزکی در آنها همان حرکت را انجام داده است.

در حال حاضر تقریباً چهارده تیم NBA از خدمات Synergy استفاده می کنند و از آن برای ارزیابی حریفان آینده در میان بازیکنان دبیرستانی و بین المللی بهره می گیرند. گرچه هیچ چیز نمی تواند جایگزین نیاز به آموزش فرد به فرد بازیکنان شود. اما این خدمات باعث شده تا هزینه های مسافرتی اعضای تیم NBA را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

چالش های پیش روی تیم های NBA نشان می دهد سیستم های اطلاعاتی امروزه تا چه حد حیاتی هستند، مانند سایر کسب و کارها، بسکتبال حرفه ای نیز با فشارهای هزینه ای بالا، به خصوص برای حقوق اعضای تیم و سفر برای جستجوی استعدادهای نوپا روبه رو است. تیم ها سعی دارند درآمد خود را با بهبود عملکرد بازیکنان، به خصوص عملکرد اعضای تیم بسکتبال افزایش دهند.

نمودار ابتدایی فصل توجه شما را به سوی نکات مهم مثال فوق جلب می کند. مربیان NBA برای بهبود عملکرد تیم خود یا باید زمان بیشتری را صرف تشریح تصاویر ویدیویی موجود از بازی ها کرده و یا مدیریت باید هزینه بیشتری برای استخدام بازیکنان رتبه بالای NBA می کرد. آنها در عوض راه حل سیستم اطلاعاتی جدید را انتخاب کردند که اطلاعات بهتری را برای آنان فراهم می کرد تا بتوانند از منابع بازیکنان موجود بهره ببرند.

این راه حل مبتنی بر خدمات سیستم اطلاعاتی است که توسط Synergy sports technology فراهم شده است. کارکنان Synergy هر گیم را به مجموعه بازی ها تفکیک کرده و سپس هر یک از بازی ها را از روی بازیکنان، نوع بازی و نتیجه نهایی دسته بندی می کنند. این داده ها به صورت برچسب به تصاویر ویدیویی لینک شده و به این ترتیب جستجوی تصاویر را ساده تر می کنند. مربیان و مدیران NBA می توانند داده را تحلیل کرده و ببیننند کدام یک از حرکات تهاجمی و تدافعی برای هر یک از بازیکنان تیم ها موثرتر واقع شده اند. خود اعضای تیم با استفاده از iPOD می توانند تصاویر ویدیویی را دانلود کرده و از آنها برای آماده سازی برای گیم بعدی کمک بگیرند. این راه حل ابتکاری به مدیران بسکتبال امکان می دهد تا از داده سخت آماری در مورد بازیکنان، بازی ها و نتایج بازی ها برای بهبود تصمیم گیری های خود استفاده کرده و ببینند کدام بازیکنان باید و یا نباید در مقابل هر یک از حریفان به بازی وارد شوند.

نقش سیستم های اطلاعاتی در کسب و کارهای امروزی

امروزه در آمریکا، یادر سایر اقتصادهای جهانی، کسب و کار به شکل مرسوم وجود ندارد.

سیستم های اطلاعاتی چگونه کسب و کار را تغییر می دهند

می توانند نتایج این سرمایه گذاری های عظیم را همه روزه در کنار خود ببینید، فقط کافی است ببینید مردم چگونه به کسب و کار می پردازند. در سال 2007 تعداد حساب های بی سیم تلفن همراه در مقایسه با خطوط تلفن ثابت نصب شده افزایش چشمگیری داشته است. تلفن های همراه، Black berry ها، ابزارهای بی سیم، پست الکترونیکی و کنفرانس های online در اینترنت به ابزارهای حیاتی کسب و کار تبدیل شده اند. در سال 2007، بیش از چهل میلیون بنگاه از وب سایت های ثبت شده در اینترنت برخودار بوده اند. شش میلیون آمریکایی همه روزه چیزی را از اینترنت خریداری می کنند. نوزده میلیون نفر محصولی را در اینترنت جستجو کرده و سی و هشت میلیون نفر از موتورهای جستجو استفاده می کنند. تمام این ها بدان معنا است که اگر شما و کسب و کار شما به اینترنت و شبکه های بی سیم متصل نیستند، فرصت های زیادی را برای تأثیرگذاری در امر تجارت از دست خواهید داد.

در سال 2006، FedEx بیش از دویست میلیون بسته را در ایالات متحده جا به جا کرده است که بیشتر آنها شبانه ارسال شده اند. United Parcel Services (UPS) بیش از پانصد و هفتاد میلیون بسته را ارسال کرده است. زیرا بنگاه ها در پی آنند تا از تقاضای در حال تغییر مشتریان مطلع شده و به سرعت نسبت به آن عکس العمل نشان دهند. انبارداری را حتی المقدور کاهش داده و به سطوح بالاتر بهره وری عملیاتی دست یابند. زنجیره های تأمین با سرعت بیشتری رو به تغییر هستند و شرکت هایی با اندازه های مختلف برای رقابت به تحویل به موقع موجودی انبار وابسته هستند. شرکت ها در حال حاضر موجودی انبار خود را تقریباً به صورت بلادرنگ مدیریت می کنند تا بتوانند از هزینه های سربار کاسته و زمان عرضه به بازار را تسریع کنند اگر شما بخشی از این اقتصاد مدیریت زنجیره تأمین جدید نیستید، احتمالاً کسب و کار شما به اندازه کافی مفید واقع نمی شود.

با وجود این که خوانندگان روزنامه همچنان کاهش می یابند، نود و چهار میلیون نفر دست کم قسمتی از اخبار را به صورت online می خوانند. شصت میلیون بانک به صورت online عمل می کنند و پنجاه و پنج میلیون نفر وبلاگ ها را می خوانند و این فرصتی است تا نویسندگان، خوانندگان و انواع بازخوردهای مشتریان به روش های جدیدی ایجاد شوند که قبلاً وجود نداشتند. این بدان معناست که مشتریان از قدرت بیشتری برخوردار شده و با یکدیگر در مورد محصولات و خدمات کسب و کار شما به صحبت می پردازند. آیا در نظر داریم از برنامه منسجمی برای برقراری ارتباط با مشتریان به صورت online استفاده کنید؟ آیا بخش بازاریابی شما به نظرات مشتریان گوش می دهد؟

تجارت الکترونیکی و تبلیغات اینترنتی گسترش فراوانی یافته اند: درآمدهای تبلیغات online در Google از مرز ده میلیارد دلار در سال 2006 گذشته است. تبلیغات اینترنتی هنوز هم سالانه به رشد پانزده درصدی در مقایسه با رسانه سنتی ادامه داده و درآمد آن در سال 2007 به بیش از هجده میلیارد دلار رسیده است. آیا بخش تبلیغات شما به این مجموعه از مشتریان مبتنی بر وب دست یافته است؟

قوانین جدید امنیتی و حسابداری فدرال ایجاب می کند که بسیاری از کسب و کارها پست الکترونیکی را به مدت پنج سال حفظ کنند. این قوانین به همراه قوانین موجود برای مشاغل و بهداشت و سلامتی ایجاب می کند که شرکتها باید داده شخصی کارمندان را تا شصت سال نگهداری کنند. این قوانین باعث رشد اطلاعات دیجیتالی شده اند که در حال حاضر به پنج اکسابایت یعنی معادل سی و هفت هزار برابر کتابخانه ملی رسیده برخوردار است؟ اگر چنین نباشد، کل کسب و کار شما ممکن است با خطر روبه رو شود.

خلاصه اینکه، دنیای جدیدی پیش روی کسب و کارها است، دنیایی که تأثیر شگرفی بر آینده حرفه و کسب و کار شما دارد. به همراه تغییرات در کسب و کار، تغییراتی نیز در مشاغل و حرفه ها ایجاد می شود. فرقی نمی کند شما در بخش مالی، حسابداری، مدیریت، بازاریابی، مدیریت عملکرد یا سیستم های اطلاعاتی فعالیت داشته باشید، چگونه و کجا کار کنید، در هر صورت، تحت تأثیر سیستم های اطلاعاتی کسب و کار قرار خواهید گرفت. هدف این کتاب این است که به شما کمک کند تا با حقایق جدید کسب و کار آشنا شده و بتوانید از مزایای آن برخوردار شوید.

برای تهیه نسخه کامل بسته درس سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

به شماره 09306406058 پیام دهید

فرصت ها و چالش های جهانی سازی: دنیای مسطح

در سال 1492، کریستف کلمب بر گفته های ستاره شناسان صحه گذاشت: زمین گرد بود و با امنیت خاطر می شد در دریاها کشتیرانی کرد. با کشف این حقیقت، دنیا پر از مردم با زبان های مختلف شد که در کنار هم و به صورتی مجزا از هم زندگی می کردند و به این ترتیب اقتصاد و علوم مختلف به صورت مجزا از هم رشد می کردند. تجارت جهانی که از پی سفرهای کریستف کلمب به وجود آمد باعث شد تا این مردم و فرهنگ های آنان به هم نزدیک تر شوند. انقلاب صنعتی، پدیده ای واقعاً جهانی بود که دلیل اصلی آن توسعه بازرگانی در میان ملت های مختلف بوده است.

امریکا و کشورهای اروپایی برای اقتصاد با یکدیگر به مقابله پرداخته و برای مشاغل، بازارها، منابع و حتی استفاده از افراد تحصیل کرده و مشتاق در مناطقی با دستمزدهای پایین تر در کشورهای در حال توسعه نیز به رقابت می پردازند. این جهانی سازی برای شما و کسب و کار شما هم چالش ها و هم فرصت های جدیدی را به دنبال خواهد داشت.

درصد رو به رشدی از اقتصاد در ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی پیشرفته در اروپا و آسیا وابسته به واردات و صادرات است. در سال 2007، بیش از سی و سه درصد اقتصاد ایالات متحده ناشی از تجارت خارجی هم در زمینه واردات و هم در زمینه صادرات بوده است. در اروپا و آسیا، این میزان به پنجاه درصد می رسد. بیشتر شرکت های Fortune 500 در ایالات متحده نیمی از درآمد خود را از عملکردهای خارجی به دست می آورند. برای مثال بیش از نیمی از درآمدهای Intel در سال 2006 از فروش برون مرزی ریزپردازنده ها تأمین شده است. هشتاد درصد اسباب بازی های فروخته شده در ایالات متحده toys for chips در چین تولید شده اند، در حالی که نود درصد از کامپیوترهای شخصی تولید شده در چین از تراشه های Intel یا Advanced Micro Design (AMD) استفاده می کنند که ساخت آمریکا است.

فقط کالاها نیستند که از مرزها خارج می شوند. این امر در مورد مشاغل نیز صدق می کند برخی از آنها مشاغلی سطح بالا هستند که درآمدهای بالایی داشته و نیازمند تحصیلات آکادمیک هستند. در دهه گذشته ایالات متحده چندین میلیون از مشاغل تولیدی خود را از دست داده، زیرا تولیدکنندگان برون مرزی با دستمزدهای پایین جایگزین آنها شده اند. اما مشاغل تولیدی امروزه سهم اندکی از استخدام را در ایالات متحده دربرمی گیرد (کمتر از دوازده درصد) در سالی معمولی، در حدود سیصد هزار شغل خدماتی به کشورهای برون مرزی با دستمزد پایین تر منتقل می شود که بیشتر آنها از سیستم های اطلاعاتی استفاده می کنند که نیاز به مهارت های کمتری دارند. البته مشاغلی با نام خدمات قابل فروش را نیز شامل می شوند که در معماری، امور مالی، مراکز تلفنی خدمات رسانی به مشتریان، مشاوره، مهندسی و حتی رادیولوژی کاربرد دارند.

از نقطه نظر مثبت، اقتصاد ایالات متحده بیش از سه و نیم میلیون شغل جدید در سال در سیستم های اطلاعاتی تولید می کند و مشاغل خدماتی دیگر که قبلاً فهرست بندی کردیم از نظر تعداد، دستمزد، بهره وری و کیفیت کار رو به افزایش هستند. برونسپاری عملاً به تولید سیستم های جدید در ایالات متحده و سراسر دنیا سرعت بخشیده است. در چندین سال اخیر سیستم های اطلاعاتی اندکی بوده اند که توانسته اند تقاضا برای کارمندان در ایالات متحده را برطرف سازند.

چالشی که شما به عنوان دانشجوی کسب و کار با آن مواجه هستید، ایجاد مهارت های سطح بالا از طریق آموزش و تجربه حین کار است که نمی توان آن را برونسپاری کرد. چالشی که کسب و کار شما با آن روبه رو است. این است که از ورود محصولات و خدماتی که به صورت ارزان تر در خارج از کشور قابل تولید است، خودداری کنید. فرصت های ایجاد شده البته بسیار زیاد هستند می توانید از هزینه های پایین تر در بازارهای جهانی بهره مند شده و از بازاری استفاده کنید که دارای میلیاردها مشتری است. شما فرصت تا محصولات و خدماتی سطح بالاتر و سودآورتر را تولید کنید. در سرتاسر این کتاب با نمونه هایی از شرکت ها و افرادی آشنا خواهید شد که در استفاده از سیستم های اطلاعاتی برای تطبیق با این محیط جدید جهانی موفق و با ناموفق بوده اند.

جهانی سازی چه ارتباطی با سیستم های اطلاعات مدیریت دارد؟ بسیار ساده است: ارتباطی همه جانبه. حضور اینترنت در سیستم ارتباطات بین المللی به میزان چشمگیری هزینه های عملکرد و تراکنش هایی در مقیاس جهانی را کاهش داده است. ارتباط بین کارخانه را شانگهای و مرکز توزیع در Rapid Falls در جنوب داکاتا امروزه بلادرنگ و تقریباً رایگان است. در حال حاضر مشتریان می توانند در بازاری جهانی خرید کرده و از قیمت ها و اطلاعات مربوط به کیفیت کالاها به صورت شبانه روزی مطلع شوند. شرکت های تولید کننده کالاها و خدمات در مقیاس جهانی می توانند به میزان قابل توجهی هزینه های خود را کاهش دهند، زیرا می توانند تأمین کنندگانی با هزینه های پایین را یافته و تجهیزات تولیدی خود را در کشورهای دیگر مدیریت کنند. شرکت های خدمات اینترنتی مانند ebay , Google قادرند مدل های کسب و کار و خدمات خود را در چندین کشور پیاده سازی کنند. بدون این که مجبور باشند زیرساخت سیستم های اطلاعاتی گران قیمت خود را از نو طراحی کنند. بیش از نیمی از درآمد ebay در سال 2007 مربوط به خارج از ایالات متحده بوده است. به عبارت خلاصه تر، سیستم های اطلاعاتی هستند که جهانی سازی را به همراه می آورند.

جنبه های کسب و کار در سیستم های اطلاعاتی

مهارت عملیاتی

Wal- Mart بزرگترین خرده فروشی در دنیا، نمادی از قدرت سیستم های اطلاعاتی است که با شیوه های کسب و کار عالی و مدیریت حامی همراه شده تا به کارآیی عملیاتی در سطح جهانی دست یابد.Wal- Mart در سال 2007 فروشی بیش از سیصد و چهل و هشت میلیارد دلار داشته است (تقریباً یک دهم میزان خرده فروشی در کل ایالات متحده) که قسمت اعظم آن به دلیل سیستم Retail Link است. این سیستم به صورت دیجیتال تأمین کنندگان این شرکت را با هر یک از پنج هزار و دویست و هشتاد و نه فروشگاه Wal-Mart در سراسر دنیا مرتبط می سازد. به محض این که مشتری کالایی را خریداری می کند، تأمین کننده باخبر شده و درمی یابد که باید جایگزینی را ارسال کند. Wal-mart در مقایسه با سرسخت ترین رقیب خود، Target با فروشی به میزان 23 دلار در هر فوت مربع و سایر شرکت های خرده فروشی با کمتر از 12 دلار درآمد از هر فوت مربع، فروشی بیش از 28 دلار از هر فوت مربع داشته و کارآمدترین فروشگاه خرده فروشی موجود در صنعت است.

محصولات، خدمات و مدل های کسب و کار جدید

صنعت موسیقی امروزه بسیار متفاوت از صنعت موسیقی در سال 2000 است. Apple Inc مدل کسب و کار قدیمی برای توزیع موسیقی (که براساس رکوردهای وینیل، نوار و CD بود) را به مدل توزیع قانونی و Online تبدیل کرده است که مبتنی بر فناوری iPOD منحصر به فرد است. Apple از ابداعات زنجیره وار خود بهره های زیادی برده است که عبارتند از: IPOD اولیه، iPOD خدمات موسیقی iTUnes پخش ویدیویی iPOD , iPhone

روابط مشتری و تأمین کننده

به این ترتیب هم درآمد افزایش می یابد و هم سود. در مورد تأمین کنندگان نیز وضع به همین منوال است. هرچه بنگاه تأمین کنندگان خود را در امور مختلف بیشتر دخیل کند، آنان بهتر می توانند مواد اولیه مورد نیاز را فراهم کنند. به این ترتیب هزینه ها کاهش می یابد. اما این نکته که چگونه می توانید مشتریان یا تأمین کنندگان خود را بشناسید، از مشکلات اصلی بنگاه هایی است که میلیون ها مشتری Online, Offline دارند.

Manhattan, Mandarin Oriental و چند هتل مجلل دیگر، نمونه بارزی از کاربرد سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی برای جلب و حفظ مشتریان است. این هتل ها از کامپیوتر برای پیگیری ارجحیت های مشتریان خود استفاده می کنند، مانند دمای مورد علاقه برای اتاق، زمان Check in شماره تلفن هایی که معمولاً می گیرند و برنامه های مورد علاقه تلویزیونی. سپس این داده را در مخزن داده عظیمی ذخیره می کند. هریک از اتاق های هتل از طریق شبکه به کامپیوتر سرور شبکه متصل شده است و به این ترتیب از راه دور قابل کنترل و نظارت می باشد. هنگامی که مشتری وارد یکی از این هتل ها می شود، سیستم به صورت خودکار شرایط اتاق را تغییر می دهد، مثلاً نورها را ضعیف کرده، دمای اتاق را تنظیم کرده یا موسیقی مناسب را براساس پروفایل دیجیتال مشتری انتخاب می کند. ضمناً این هتل ها داده مشتریان را تحلیل کرده و بهترین مشتریان خود را شناسایی کرده و حتی می توانند براساس ارجحیت های مشتریان بازاریابی کنند.

JCPenney نمونه دیگری است که از سیستم های اطلاعاتی برای برقراری ارتباط با تأمین کنندگان خود استفاده می کند. هر بار که پیراهنی در یکی از فروشگاه های JCPenny در ایالات متحده به فروش می رسد، رکورد فروش بلافاصله در کامپیوترهای موجود در نزد Tal Apparel Ltd. تأمین کننده در هنک کنگ نمایش داده می شود. Tal یکی از برجسته ترین پیمانکاران تولیدی است که تولیدکننده یکی از هر هشت پیراهنی است که در ایالات متحده فروخته می شوند.Tal اعداد ارسال شده را در مدل کامپیوتری خود اعمال کرده و تعیین می کند چند پیراهن، با چه مدلی، چه رنگ و چه سایزی باید ارسال شوند. سپس TAL پیراهن ها را برای هر یک از فروشگاه های ICPenny ارسال می کند. به این ترتیب نیاز به انبارداری برای خرده فروش به کلی برطرف می شود. به عبارت دیگر، موجودی پیراهن در انبار JCPenny و هزینه انبارداری آن تقریباً صفر است.

تصمیم گیری های بهتر

این نتیجه گیری های ضعیف می تواند هزینه ها را افزایش داده یا باعث از دست دادن مشتریان شود. در طول ده سال گذشته، سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی به مدیران امکان داده اند تا از داده بلادرنگ بازار برای تصمیم گیری های بهینه استفاده کنند.

برای مثال، Verizon corporation یکی از بزرگترین شرکت های عامل منطقه ای Bell در ایالات متحده است که از داشبورد دیجیتال مبتنی بر وب استفاده کرده و اطلاعات بلادرنگ دقیقی را در مورد شکایات مشتریان، عملکرد شبکه برای هر یک از مشتریان ملی و خطوط فرسوده یا خطوط آسیب دیده به دلیل طوفان در اختیار مدیران قرار می دهد. مدیران با استفاده از این اطلاعات می توانند منابع تعمیر را بلافاصله به منطقه آسیب دیده اعزام کرده، در مورد وضعیت به مشتریان اطلاع داده و منابع را بلافاصله احیا کنند.

شاید هیچ شرکت دیگری نتواند به خوبی شرکت Toyota Motor دارنده تمام این خصوصیات باشد که منجر به مزیت رقابتی می شوند. در مورد این شرکت در فصل بعدی بیشتر شرح خواهیم داد. تویوتا بزرگترین خودروساز دنیاست، زیرا از سطح بالای بهره وری و کیفیت برخوردار است. رقبا همچنان در تلاشند تا خود را به این سطح برسانند. سیستم افسانه ای Toyota Production System (TPS) بر سازمان دهی کارها تمرکز دارد تا از به هدررفتن منابع جلوگیری کرده، بهبودهای مستمری را به وجود آورده و ارزش مشتری را به حد کمال می رساند، سیستم های اطلاعاتی به تویوتا کمک می کنند تا TPS را پیاده سازی کرده و خودروها را دقیقاً براساس سفارش مشتریان بسازند.

ادامه حیات

شرکت های تجاری نیز برای سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی سرمایه گذاری می کنند، زیرا از جمله ملزومات انجام کسب و کار هستند. گاهی اوقات این ملزومات به دلیل تغییراتی در سطح صنعت رخ می دهند. برای مثال پس از این که Citibank به رقابت بپردازند. در حال حاضر تقریباً تمام بانک ها در ایالات متحده از ATM های منطقه ای استفاده می کنند و شبکه های ATM های داخلی و بین المللی مانند Cirrus لینک شده اند. ارایه خدمات خودپرداز برای مشتریان بانکی در حقیقت لازمه باقی ماندن در محیط کسب و کار بانکی ادامه حیات در آن است.

بیشتر قوانین و مقررات فدرال و ایالتی، شرکت ها و کارمندان آنان را از لحاظ قانونی موظف می کنند تا رکوردها از جمله رکوردهای دیجیتال را نگهداری کنند. برای مثال Toxic substances control art (1976) که مربوط به تماس کارگران ایالات متحده با بیش از هفتاد و پنج هزار ماده شیمیایی سمی است، از شرکت ها می خواهد تا رکوردهای مربوط به مدت سی سال نگهداری کنند. قانون Sarbance – Oxley Act (2002) که به منظور بهبود ذیحسابی شرکت های عام و حسابرسان آنان تدوین شده است، از شرکت ها عام می خواهد تا رکوردها و اسناد کاغذی حسابرسی از جمله تمام پست های الکترونیکی را به مدت پنج سال نگهداری کنند. شرکتها مایلند از سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی کمک بگیرند تا بتوانند نگهداری از اطلاعات و گزارش گیری از آنان را به خوبی انجام دهند.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x