کد خبر: 2678

تاریخ بروزرسانی : 1396/08/02

سرفصل های درس فیزیولوژی علف کش ها

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : فیزیولوژی علف کش ها

——————————————————–

فهرست:

اکولوژی علف های هرز

تداخل

رقابت

نسبت برابری LER

اللوپاتی(دگر آسیبی)

گیاهان انگلی(پارازیت)

خانوادۀ انگل ها

مبارزۀ زراعی: تناوب

پراکنش علف های هرز

پراکنش در زمان

مکانیسم های علف هرز در توسعۀ مکانی 

انواع پراکنش

بانک بذر خاک

اندام رویشی

مدلینگ

فیزیولوژی علفکش ها

تاریخچه

تقسیم بندی علف کش ها

نحوۀ نامگذاری علفکش ها

فرمولاسین علف کش ها

سرنوشت علفکش ها درمحیط، خاک و آب

تجزیه میکروبی

نقش علفکش در تغییرات جمعیت میکروارگانیسم ها

پایداری علفکش

نیمه عمر علفکش

کاربرد علفکش

جذب علفکش

انتقال و حرکت علفکش در داخل گیاه

تقسیم بندی علفکش ها

علفکشهای بازدارندۀ سنتز اسیدهای آمینه

 بخش هایی از بسته درسی فیزیولوژی علف کش ها

 اکولوژی علف های هرز

در این درس در مورد Population و یا نهایتاً فود و اندام صحبت می شود جنبۀ تعارض علف هرز با گیاه زراعی بررسی می شود.

تعاریف زیادی از علف هرز ارائه شده که هر یک به نکته ای خاص اشاره دارد.مثلاً در مورد چمن جنبۀ زشتی علف هرز اهمیت دارد unsightly (بد منظر).

در مورد بد منظری علف هرز قابل تبدیل به ریال و هزینه نیست. گاهی کمیّ کردن خسارت مقدور نیست مثلاً علف هرز جلو تابلو جاده را گرفته است و باعث تصادف  میشود.

تعاریفی توسط انجمن علف هرز آمریکا و اروپا شده است.

انجمن علف هرز اروپا می گوید: علف هرز گیاهی است که با اهداف انسان تداخل کند.

انجمن آمریکایی می گوید: هر گیاهی که تعارض و تداخل با فعالیتها و رفاه بشر داشته باشد.

اما مشکلی که هست این است که امیال و رفاه بشر ثابت نیست و در افراد مخلتف متفاوت است مثلاً وجود گل شقایق در مزرعۀ گندم برای کشاورز نامطلوب و برای شخص بیننده رضایت بخش است.

تعریف نهایی: هر گیاهی که دریک مکان و زمان خاصی وجود داشته و در این زمان و مکان خاص به عنوان گیاه ناخواسته تلقی شود به دلیل اینکه تداخل می کند با خاصه های بشر و با اهداف صاحب آن مکان بطور اخص.

در آمریکا قانون علف هرزی سمج است که اگر در مزرعه شخصی وجود داشته باشد دیگر صاحب ملک اختیار ندارد که با آن مبارزه نکند بلکه مجبور است با آن مبارزه کند و در مورد علف های هرز غیرسمج این طور نیست.

حدود 250000 گونۀ گیاهی وجود دارد که مثلاً در ایران 1000 تا 1500 گونۀ علف هرز وجود داشته که تنها ممکن است نهایتاً 100 گونه علف هرز بالقوه باشند. بنابراین تعداد کمی از گونه های گیاهی قابلیت علف هرز را دارند.

از وقتی علف هرز شناخته و حس شد که انسان شروع به کشاورزی نمود و قبل از آن به صورت طبیعی این مسئله وجود نداشت. کشاورزی و زراعت و علف هرز با یکدیگر تکامل یافته اند و همزمان با تکامل کشاورزی علف های هرز هم ناخواسته تکامل یافتند. بسته به نوع کشاورزی که انجام می دهیم علف های هرز خاصی را انتخاب کرده و گسترش می دهیم. در مورد علف هرز کشاورز خود انتخاب می کند که چه علف هرزی در مزرعه باشد در کشت و کار ما یکسری فشارهای انتخابی وارد می کنیم. مثلاً وقتی که برنج می کاریم علف های آبدوست را جذب می کنیم مثل سورف و اویارسلام و در مقابل علف های مثل سلمه و تاج خروس را دور می کنیم و یا وقتی گندم کشت می کنیم یک علف هرز را بیشتر جذب کرده و علف های دیگر را دور می کنیم مثل چاودار یولاف و جو وحشی ….. –قیاق نمی بینیم چون این علف ها تابستانه اند بنابراین اگر دائماً در مزرعه گندم بکاریم یولاف کم شده و علف های تابستانه که مشکل زا اند زیاد می شوند.

چون با یولاف مبارزه می کنیم علف های تاکسونومیک علف هایی اند که قرابت نزدیکی از نظر شکل و زمان رسیدگی و مراحل رشد و غیره شبیه گیاه اصلی اند و حذف آن ها به صورت دستی و یا مکانیکی و یا شیمیایی مشکل است.

ورود تکنولوژی باعث کاهش غلبۀ بعضی از علف ها شده است و برعکس مثلاً با وجود بوجاری و دستگاه آن سیاه تخمه از بذر غلات در تمام اروپا حذف شد. مثلاً در مورد چاودار با بوجاری می توانیم آن را به راحتی حذف کنیم . ویا برعکس علف ماتریکاریا تا زمانی که گندم با دست درو می شد مشکل نبود چون همراه با گندم درو و با خرمن شدن بذر آن در خرمنگاه می ریخت ولی با ورود کمباین بذر آن در مزرعه پخش شد. این ها همه فشار انتخابی است یا (selection pressure) است.

کودهی باعث افزایش گیاهان و علف های کوپسند میشود. مثلاً علف ساق ترشک اسید دوست است که اگر با افزودنی ها خاک را اسیدی کنیم افزایش و اگر قلیایی کنیم کاهش می یابد.

عدم شخم باعث افزایش علف های چند ساله شده و اگر شخم بزنیم به سمت علف هرز یکساله انتخاب کرده ایم اگر یک جنگل را شخم بزنیم دیگر جنگل نخواهد شد به نسبتی که شخم را افزایش دهیم از چند ساله ها کم شده و یکساله ها زیاد می شود. بنابراین این نوع شخم و دفعات آن تعیین کنندۀ نوع علف هرز است.

بهترین و خطرناکترین روش کنترل علف کش هااند که بیشترین فشار را به علف وارد می کنند که خود یک فشار انتخابی زیادی را وارد می کنند.2-4-d که پهن برگ را می کشد باعث گسترش باریک برگ می شود ولی با سافیکس و آونج و غیره بر عکس اتفاق می افتد .

فوماریا نسبت به گران استار ضعیف است بنابراین اگر دائماً یک علف کش انتخاب شود مطلوب نیست و باید تناوبی از علف کش ها استفاده شود .

در دهۀ 50 که اولین علف کش ها وارد شد که در فارس باعث کنترل خوب گل زرد در گندم به وسیلۀ 2-4-D ولی یولاف غلبه کرد که با آونج و سافیکس باعث کنترل یولاف شد و بعد از آن مشکل اصلی فالاریس و چچم شد که برای کنترل آنها ایروکسان وارد کردیم و آنها را کنترل کردیم بعد از آن جو وحشی ها (هوریوم ها) مشکل اصلی شده اند که دنبال علف کش هستیم بنابراین چون اکوسیستم دائماً زایا و پویا است همیشه این مبارزه ادامه دارد.

بنابراین اگر فشارهای انتخابی را خیلی زیاد کنیم گاهی علف های هرز تغییر نژاد می دهند یعنی همان گیاه خود را مقاوم به فشار می کند بعضی از طریق ژنتیکی مقاومت پیدا می کنند.

در مکزیک که منطقۀ کشت ذرت است علف هرز Zeameczicana مشکل زیادی ایجاد کرد که کشاورزان تصمیم گرفتند تناوب اعمال کنند و چون فشار شدیدی به آن وارد شد این گیاه نیز inhibitory در خود ایجاد کرد که باعث می شد تا یکسال در میان سبز شود.

مثال دیگر؛ یکی از علف های هرز عدس ، ماشک است و با بوجاری بخاطر تفاوت شکل با بوجاری قابل جداشدن است و چون بذر آن گرد است از دستگاه بوجاری از عدس جدا می شود بعد از مدتی این ماشکها تغییر شکل داده و بذر آن ها به صورت پهن شده و از حالت گرد خارج شده و به راحتی از عدس قابل جداسازی می شوند.

یا مثلاً یولاف به مرور به آترازین مقاوم می شود یعنی یولاف همان یولاف است ولی دارای ژن مقاوم به آن علف کش است.

در واقع در گیاهان تنوع ژنتیکی زیادی وجود دارد و موتاسیون هم تا حدودی وجود دارد که باعث می شود که افراد مقاوم به آن علف کش به مرور توسعه یابند و یا افراد مقاوم به بوجاری یا غیره.

مثلاً یولاف یا چاودار در گندم وجود دارد به قدری شبیه گندم اند و اندام رویشی مشابهی در مراحل اولیه دارند که شخص وجین کار قادر به تشخیص آنها نیست که به این وضعیت تقلید اندام رویشی یا Vegetativm گفته می شود یا سورف و برنج گاهی این علف ها این تقلید را ندارند ولی در آنها ایجاد می شود. مثلاًسوروف تا حدودی ارغوانی رنگ بوده که قابل تشخیص شده و پس از حذف نوع شبیه به برنج ازدیاد یافته است.

تداخل

وقتی دو گیاه به قدری نزدیک هم باشند که در امور هم دخالت کرده و اثر گذارند تداخل گفته می شود که هم مثبت و هم منفی است.

جنبۀ منفی: – رقابت Competition

-اللوپاتی: یک گیاه، گیاه دیگر را مسموم کند(دگر آسیبی)

-پارازیت: گیاه، گیاه دیگر را پارازیت کند.

جنبۀ مثبت

-گیاهی ازت را برای گیاه بعدی تثبیت کند.

-ایجاد Roof graft و انتقال مواد از ریشۀ یک گیاه به گیاه دیگر

-قیم بودن یک گیاه برای گیاه دیگر

-استفاده از سطوح مختلف خاک

-استفاده از سطوح متفاوت نور و اختلاف ارتفاع

رقابت Competition

تلاش دوگیاه برای بدست آوردن بیشتر از منابع مشکوک و محدود موردی که همیشه برای آن رقابت وجود دارد نور است زیرا نمی توان نور را افزایش داد ولی منابع دیگر مثل کود، آب و غیره قابل افزایش اند و می تواند رقابت برای آنها را حذف کرد.

رقابت  Intraplant: رقابت برای منابع در اندامهای داخل گیاه مثل ریشه و ساقه

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x