کد خبر: 2643

تاریخ بروزرسانی : 1396/08/03

سرفصل های درس فیزیولوژی گیاهان زراعی تکمیلی

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : فیزیولوژی گیاهان زراعی تکمیلی

———————————————————————

فهرست:

مقدمه

ساختمان داخلي گياهان

اجزاء متشکله دیواره

متابولیسم و کاتابولیسم

پروتئین ها

نوكلئوتيدها

قندها

روزنه

مهمترين عوامل موثر در بازو بسته شدن روزنه‌ها

مكانيزم عمل co2

تنفس

تاثير عوامل محيطي بر شدت تنفس

کسر تنفسي  

تنظيم متابوليسم تنفسي

فتوسنتز

سلول‌هاي كلروفيل دار در برگ

رنگيزه‌ها و جذب نور

فسفريله شدن نوري

متابوليسم كربن فتوسنتزي ( مرحله احياي )

توليد ATP

بلوغ فيزيولوژيك: physiological maturity

 بخش هایی از بسته درسی فیزیولوژی گیاهان زراعی تکمیلی

 مقدمه :

اتوتروف، يعني خود غذا ساز: گياهاني هستند كه غذاي مورد نياز خود را مي‌سازند.

درگياهان تك لپه‌اي آوند چوبي و آبكشي به صورت دستجات آوندي در تمام ساقه توزيع شده است مثل ذرت.

اما در تك لپه‌ايها مریستم كامبيوم وجود ندارد و در نتيجه رشد ثانويه نداريم رشد قطري نداريم. و اگر كمي هم رشد وجود دارد از مریستم اوليه است.

در گياهان 2 لپه‌اي و گياهان دائمي آوند چوبي و آبكشي در درون استوانه‌ي مركزي – آوند چوبي در مركز و آوند آبكشي در پيرامون است. و رشد ثانويه وجود دارد. قطر زياد است و در اين لایه زاينده چوب پنبه و پوست وجود دارد.

ساختمان داخلي گياهان

اندامهاي گياهي از گروههاي ويژه‌اي از سلولها و بافت‌ها تشكيل شده كه به تناسب تشكيلات ساختماني آنها وظيفه‌ي محافظت و نگهداري – و انتقال ، ذخيره را عهده دار هستند در گياهان تك لپه‌هايي كه زندگي كوتاه دارند جسم گياه نتيجه  رشد ونمو سلولهاي مریستمی است كه در راس ريشه و ساقه واقع شده است از اين سلولها‌ي راسي است كه بافتهاي اوليه مانند اپيدرم ،‌مغز و پوست ايجاد مي‌گردد.

در گياهاني كه داري زندگي هستند بافتهاي ثانويه از طريق فعاليت v.a تشكيل مي‌گردد. سلولهاي چوب و آبكش ثانويه سلولهاي پاراشيمي وساير سلولها نتيجه‌ي فعاليت همين لایه زاينده است.

يكي از نتايج رشد ثانويه افزايش ضخامت ساقه و ريشه است. اين افزايش همواره با گسيختگي اپيدرم وايجاد و توسعه‌ي لایه زاينده جديد در زير سلولهاي اپيدرمي همراه است. اين لایه زاینده را لایه زاينده‌ي چوب پنبه‌اي را cork مي‌گويند. نتيجه‌ي فعاليت اين لایه چوب پنبه‌ توليد سلولهاي پریدرمی يا چوب پنبه است. جانشين بشره يا روپوست ولايه‌ي محافظ ريشه و ساقه را تشكيل مي‌دهد.

گروههاي سلولي موجود در راس ريشه و ساقه در شرايط جنيني باقي مانده و قابليت تقسيم خود را حفظ مي‌كنند اين گروههاي سلولهاي به مناطق  یا بخشهاي مریستماتیک موسومند. مثل مريستم ساقه و مریستم  ريشه در تمام طول زندگي گياه تا زماني كه شرايط مناسب باشد ساقه وريشه به رشد خود ادامه مي‌دهند. بر خلاف ساقه و ريشه برگ‌ها اندامهايي از گياه هستند. داراي رشد محدودي هستند. سلولهاي برگ‌هاي نخستين در راس ساقه و شاخه به وجود مي‌آيند. اساساً سلولهاي مر يستمي هستند.

برگ شكل نهايي تقسيم پياپي سلولهاي نخستين برگي،‌تفريق يا تمايز و رشد سلولهاي حاصله است. در برگ بر خلاف ريشه و ساقه هيچ گروه سلولي كه شكل جنيني خود را حفظ كرده و به تقسيم خود ادامه داده يافت نمي‌شود. برگ به وسيله‌ي لایه ای از سلولهاي روپوست پوشيده  شده .لايه روپوستي از خارج توسط يك لايه كوتين پوشيده شده است . تبادلات انیدریدكربنيك ،o2 و بخار آب و ساير گازها بین برگ و محيط اطراف از طريق اين روزنه‌ها انجام مي‌شود. سلولهاي مزوفيلي دركلروپلاست هستند در فضاي بين سلولهاي رو پوست فوقاني و تحتاني واقع شده اند .اين سلولها مراكز انجام عمل فتو سنتز هستند. برگ انباشته از بافتهاي‌آوندی است که انتقال آب و املاح مورد نياز برگ از ساير قسمتهاي گياه و انتقال مواد فتوسنتز از برگ به ساير بخشهاي گياهي به سهولت انجام شود.

رشد : تقسيم وتكثير سلولها است.

نمو: بسط و توسعه و بزرگ شدن سلولها است.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x