کد خبر: 4771

تاریخ بروزرسانی : 1402/03/17

سرفصل های درس متالوژی در تولید

منابع آزمون دکتری

درس متالوژی در تولید

نام بسته درسی:درس متالوژی در تولید

————————————————–

فهرست:

خزش

شکست خستگی

شکست در فلزات

متالورژی پودر

ساختار تعادل آهن – کربن

پیرساختی

روش‌های افزایش استحکام

فولاد مزیت- مارتنریتی

سیستم‌های دوفازی و افزایش استحکام

خستگی

حد دوام

اصول ریخته‌گری و انواع روش‌های ریخته‌گری

قالب ماسه‌ای

ریخته‌گری مداوم

تصفیه ثانویه و گاززدایی

انواع کوره

نورد

منبع

 بخش هایی از بسته درسی متالورژی در تولید

خزش:

خزش یک پدیده دما بالا می‌باشد که در آن قطعه تحت تنش‌های ثابت و با گذشت زمان، حتی در تنش‌های کمتر از حد تسلیم، دجار تسلیم شده و تغییر شکل می‌دهد.

در این پدیده در اثر رفتار متقابل تنش وارده و دما، نرخ تغییر شکل مشخص می‌شود.

مکانیزم خزش، شامل تأثیر متقابل جریان نفوذی، حرکت نابجایی‌ها و کار سختی در ماده است. در اثر این رفتار متقابل، سه ناحیه یا بازه تغییر کرنش در اثر فرآیند خزش ظاهر می‌شود.

مهندسی مکانیک ساخت و تولید

مهندسی مکانیک طراحی کاربردی(مکانیک جامدات)

مهندسی مکانیک طراحی کاربردی(دینامیک،کنترل و ارتعاشات)

مهندسی مکانیک تبدیل انرژی

در ناحیه اول،به واسطه نفوذ در دمای بالا، که در اثر افزایش انرژی اتم‌ها و نابجایی‌ها صورت می‌گیرد، نرخ کرنش زیاد می‌باشد. با گذشت زمان، کار سختی ایجاد شده در قطعه، باعث کاهش نرخ کرنش می‌شود. اثر کار سختی بر فرآیند‌های تغییر شکل غالب می‌شود. با گذشت زمان، تأثیر دو مکانیزم متقابل کار سختی و نفوذ برابر شده و نرخ کرنش ثابت می‌شود. با گذشت زمان بیشتر و کاهش سطح مقطع حاصل از به هم پیوستن ترک‌ها و حفره‌ها، تنش‌ وارده افزایش می‌یابد و در نتیجه نرخ کرنش تا لحظه شکست افزایش می‌یابد.

مکانیزم‌های ارائه شده تابع نفوذ هستند. اگر فرآیند نفوذ در امتداد مرزدانه‌ها صورت گیرد مکانیزم خزشی Coble Creep بر فرآیند غالب است و اگر نفوذ از طریق عبور از مرزدانه‌ها انجام گیرد. مکانیزم غالب Nabaro Herring است. در هر دو مکانیزم نقش مرزدانه حائز اهمیت است. بدین صورت که با افزایش دانه، طور مرزدانه کاهش پیداکرده و مقاومت خزشی افزایش می‌ِیابد.

از آنجا که نفوذ در دمای بالای 0.4Tm (Tm: دمای ذوب) انجام می‌پذیرد و دمای ذوب نقش زیادی در آن دارد. با افزایش دمای ذوب، مقاومت خزشی افزایش می‌یابد و همچنین با افزایش مدول الاستیک نیز مقاومت خزشی افزایش می‌یابد. به علاوه تنش وارده بر جسم، سرعت خزش را افزایش می‌دهد.

Ashbi با استفاده از روابط ارائه شده در مکانیزم‌های خزش، نمودار تغییر شکلی رسم کرد که در آن با استفاده از تنش‌های وارده بر جسم و دمای مربوطه فرآیند، مکانیزم حاکم بر فرآیند خزش را پیش‌بینی می‌کند.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x