کد خبر: 2150

تاریخ بروزرسانی : 1401/06/28

سرفصل های درس مبانی نظری معماری

منابع آزمون دکتری

درس مبانی نظری معماری

نام بسته درسی : درس مبانی نظری معماری

——————————————————————-

فهرست:

✅ فصل اول: مبانی تشکیل دهنده نظریه در معماری

✅ فصل دوم: هنر اسلامی

✅ فصل سوم: مبانی نظری معماری اسلامی

✅ فصل چهارم: مبانی نظری معماری ایرانی

✅ فصل پنجم: دياگرام

✅ فصل ششم: معماري وفلسفه

✅ فصل هفتم: معماري جهان وهويت

✅ فصل هشتم: نوستالژي

✅ فصل نهم: اهميت گرافيك در طراحي و معماري

✅ فصل دهم: آموزش معماري

✅ فصل یازدهم: مباني نظري و بررسي عوامل تأثيرگذاردرطراحي

✅ فصل دوازدهم: الگوي مسكن

✅ آزمون خودسنجی با پاسخ

✅ منابع این بسته درسی

 

 بخش هایی از بسته درسی : درس مبانی نظری معماری

 

فصل اول درس مبانی نظری معماری : مبانی تشکیل دهنده نظریه در معماری

منظور از مبانی نظری طراحی، مفاهیم و اصولی است که حاکم بر خطوط اصلی طرح و سازنده ایده های آن می باشد، این مفاهیم و اصول به همراه ضوابط فیزیکی طرح، نهایتا” تعیین کننده کالبد اثر هنری می گردد.

در هر اثر هنری منطقا” دو سیمای قابل تفکیک وجود دارد:

جنبه عینی اثر – جنبه ذهنی اثر

سیمای عینی هنر، همان جنبه صوری آن است . جنبه صوری هنر با ماده به عنوان ابزار، سر و کار دارد که از طبیعت فیزیکی است . پس می توان گفت این سیما به طبیعت تعلق دارد و از قوانین عینی طبیعت پیروی می کند.

جنبه قوانین ذهنی هنر محتوای هنر است . محتوا عبارت است از تأثیر هنر بر ذهن انسان . پس محتوای هنر، ذهنی است و به انسان تعلق دارد (به عنوان متضادی برای طبیعت ). سیمای ذهنی هنر از جنبه های عینی آن مشتق و از طریق آن تعیین می گردد.
اصل: محتوا از صورت تبعیت می کند (محتوی در صورت متجلی می گردد.) 

معماری هنری است که بیانش از طریق فضا است، پس جنبه صوری و عینی معماری، صفتهای ویژه فضا می باشد. همه صفتهای ویژه فضا به طبیعت تعلق دارد و از قوانین عینی طبیعی و فیزیکی تبعیت می کند. محتوی در معماری، عملکرد  فضا است . عملکرد ، تأثیر فضا بر انسان است

این جنبه عملکرد ذهنی بوده و به انسان تعلق دارد. به عبارتی فرم صفتهای فضا و عملکرد ها  بیانگر و معرف فضا هستند.

طبیعت —————— انسان 
عین —————— ذهن 
صورت —————— محتوی 
ضوابط —————— اصول 
کل —————— جزء 
وحدت —————— کثرت 
فرم ——————–  عملکرد

یک فضا در معماری وقتی زیباست که صفتهای ویژه فضا با عملکردهای فضا هماهنگی داشته باشد (هماهنگی فرم وعملکرد ) و این اصلی است که در بررسی معماری سنتی و قدیمی کاملا” مشهود است . معنی هماهنگی و همخوانی فرم و عملکرد در معماری، منطبق بر برداشت کلی فلسفی از هماهنگی «صورت و محتوی » در عمل شناخت و در هر بیان هنری می باشد.
برای درک مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی، باید دیدگاه خاص فرهنگی را نیک دریافت که این مفاهیم در درون آن به وجود آمده است .

یک اثر معماری پیش از آن که به عنوان یک کالبد ساختمانی مطرح باشد منعکس کننده یک سلسله تفکرات و بازگوکننده راه و رسم زندگانی مردمان دوره خود است . بررسی معماری گذشته چه آثاری که به صورت  سمبول  مطرح می باشند و چه آثاری که به عنوان معماری بومی از آنها نام می بریم، نشان می دهد که این آثار گذشته از این که فرهنگ معماری سرزمین ما را عرضه می کنند، پایه لازم برای تدوین هر نظریه ای هستند که مبنای خلق معماری جدید است . البته این بدان معنی نیست که آنها را بدون قید و شرط تأیید کنیم و تکرار مجدد آنها نیز مورد نظر نمی باشد، بلکه منظور تنظیم و تدوین و هماهنگ کردن اندیشه هایی است که پایه و اساس هر طراحی نو بشمار می آیند.

هر فضایی در معماری بدون در نظر گرفتن شکل و اندازه اش قابلیت انتقال و انعکاس مفاهیمی را دارد. این مسئله زمانی غلیظ تر می شود که فرهنگی غنی پشتوانه خلق فضاها باشد. چنین فضایی چه در روابط کاربردی فضا و چه در زمینه ایجاد روحیه و برداشت روانی، چه در انتخاب مصالح و شالوده و تطابق آن با نیازهای روحی و روانی غنی می شود.
جستجو و شناخت مظاهر و علایم فرهنگی موجود در کالبد معماری ایرانی، می تواند به شناخت و تعیین ارزشها و مفاهیم خاص فرهنگی که بین مردم رواج داشته کمک کند. پاره ای از مفاهیم موجود در زندگی روزمره مردم از راه عناصر کالبدی، قابل انتقال به دیگران هستند، که خود پیوندهای اجتماعی – فرهنگی تعیین کننده ای به شمار می آیند و از راه ذهنیت افراد، فضای فکری همگانی را شکل می دهند. به عبارتی دیگر عناصر کالبدی نمایانگر ارزشها و مفاهیم فرهنگی – اجتماعی، به صورت یک وسیله تبادل فکر بین ساکنان شهر کار می کنند.

استفاده از علایم و مظاهر مربوط به فرهنگهای گذشته، در فضاهای جدیدساز معماری، دانشی جدید در زمینه معماری است . در این بررسی با پیگیری چنین روشی سعی بر توجه به مجموعه عناصر کالبدی فضا و تمیز آنها از یکدیگر و تعیین رابطه متقابلشان به همراه رده بندی عملکردهای خاص آنها می باشد.

بررسی فضا در معماری

فضای معماری را می توان از نظر فرم به سه دسته تقسیم کرد: 

– فضای باز – فضای نیمه باز – فضای بسته .

✔️ فضای باز

فضای باز در معماری سنتی ایران در دو مقیاس مطرح می شود. اول فضاهای باز بزرگ که بیشتر جوابگوی تجمع های بزرگ، تشریفات مذهبی و نظامی …. بوده است و دوم فضای باز کوچک، که بیشتر در رابطه با کاربردهای روزمره در بناهای کوچک و غالبا مسکونی متداول بوده و معمولا” مکمل فضای زندگی در بخش سرپوشیده محسوب می شده و هماهنگی خاصی را در فضا پدید می آورده است .

با بررسی چند مثال از بررسی معماری ایرانی در می یابیم که فضاهای باز از مدلها و تناسب خاصی تبعیت می کنند که درالقاء احساس محصور بودن فضا یا عکس آن مؤثر است .

✔️ فضای نیمه باز

حد فاصل بین فضاهای بسته و باز محاط بر آن در یک بررسی تحلیلی می تواند به عنوان فضای ارتباط دهنده این دو شناخته شود. مجموعه عناصری که کاربرد اصلیشان جدا نگه داشتن فضای باز از فضای سرپوشیده بنا محسوب می شود، تحرک فضایی قابل ملاحظه ای را در کار تلفیق فضای داخلی و خارجی به عهده دارند. بهترین مثال اینگونه فضاها در معماری سنتی «ایران » است .

✔️ ایوان

یکی از عناصر شاخص معماری ایرانی ایوان است و از آن جهت که در محدوده آن و جایگزینی اش در بنا، امکانات تغییر شکلهای گوناگونی وجود دارد عضو قابل توجهی است . دلیل اصلی و اولیه خلق ایوان را می توان در نیاز و جوابگویی به یک فضای واسطه با فراهم آوردن امکان مکث و توقف در حین گذشته از فضایی باز به فضای بسته و یا بالعکس تصور کرد. البته ایوان به پاره ای عملکردهای جنبی نیز جواب می دهد.

به خصوص با توجه به شرایط اقلیمی، مانع از تبادل سریع حرارت از داخل به خارج (در فصول سرد) و از خارج به داخل (در فصول گرم ) می گردد. ایوان در کاربردهای مختلف شکل و ابعاد متفاوتی به خود می گیرد و به عنوان حد فاصل نیازهای کاربردی فضا و تزیین و تقویت غنای شکلی فضا ترسیم می گردد.

معرفی جامع و تخصصی رشته معماری

آزمون خودسنجی :

  1. برای مکان یابی حمام های قدیمی روستایی، معمولا کدام یک از موارد زیر، رعایت می شده است؟

💠1)نزدیکی به مناطق مسکونی، پیداکردن زمین سخت و مقاوم، جهت مناسب باد

💠2)سوار شدن آب جاری، امکان دفع مناسب فاضلاب، زمین مناسب برای گودبرداری

💠3)جهت مناسب باد، نزدیکی به زمین های کشاورزی، نزدیکی به مناطق مسکونی

💠4)سوار شدن آب جاری، زمین یخت و مقاوم،دوری از زمین های کشاورزی

پاسخ تشریحی :

  1. گزینه 4 صحیح است.

مهم ترین نکته در طراحی یک حمام عمومی این است که نزدیک به آب مورد نیاز باشد.در صورتی که زمین سخت و مقاوم باشد از ریزش جداره های چاه به داخل آن جلوگیری می  شود. هر چه یک حمام عمومی از زمین های زراعتی روستاها فاصله بیشتری داشته باشد بهتر است زیرا آب های حاصل از حمام به زمین های زراعتی صدمه ای وارد نمی کنند.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sobhan
میهمان
Sobhan
13 دی ، 1398

با سلام لطفا نحوه تهیه این بسته اموزشی رو به ایمیلم ارسال بفرمایید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x