کد خبر: 8940

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/06

سرقت ادبی به چه معنی است؟

منابع آزمون دکتری

 

سرقت ادبی

سرقت ادبی به چه معنی است؟

سرقت ادبی یعنی استفاده از ایده ها و عبارات دیگران، به عنوان نظریه و ایده خود به حساب آید.
این عمل در حقیقت نوعی دستبرد فکری است. سرقت علمی- ادبی دستبردهای آگاهانه یا کپی کردن های اتفاقی مطالب دیگران را شامل می شود. اصطلاحات دزدی یا سرقت علمی و ادبی یا فکری در زبان فارسی، در برابر واژه Plagiarism استفاده می شوند.

در گذشته سیستم های جستجوی الکترونیکی برای شناسایی موارد تخلف علمی در دنیا وجود نداشت. علی رغم اینکه این تخلف علمی در جاهای مختلف دنیا انجام می شد، اما موارد آن خیلی به دشواری کشف می شد.

جزئیات نرم افزار iThenticate در حوزه سرقت ادبی

نمونه هایی از سرقت علمی

1- کپی کردن مطالب از سایر منابع بدون ذکر منبع

2- بهره گیری از نظرات سایرین بدون ذکر منبع

3- تفسیر یک مطلب بسیار شبیه به مطلب اصلی

4- دانلود منابع اطلاعاتی رایگان و…. (انواع سرقت ادبی)

به عنوان عضوی از جامعه علمی، باید مسائل اخلاقی را در این جامعه رعایت کنیم . یکی از این مسائل ذکر مفاهیمی است که آگاهانه از دیگران قرض گرفته ایم. رعایت این امور در نگارش مقاله هم لحاظ ادبی و معنوی نکته قابل توجهی به حساب می آید.

مطلب پیشنهادی :  پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی ﺑﺪون آزﻣﻮن داﻧﺸﮕﺎه علامه طباطبائی ﺳﺎل تحصیلی۱۴۰۴_۱۴۰۳

از ترجمه تا چاپ مقاله با خیال راحت

کشف دستبردهای علمی

در سالیان اخیر تعداد موسساتی که به طراحی و تحریر پایان‌نامه و مقالات علمی می‌پردازند، با رشد تصاعدی روبرو بوده‌است. فعالیت این موسسات در قالب شرکت‌های دانشگاهی و دفاتر خدمات دانشجویی سازمان یافته و رسمی و بهره‌گیری آنان از تکنیک‌های ویراستاری یافتن تقلب‌های علمی را در ایران دشوار ساخته‌است. نقطه شروع اقدامات بازدارنده در مقابل این موسسات پدید آمدن جنبش‌های دانشجویی در جهت مخالفت با تداوم فعالیت این موسسات و آگاه‌سازی عموم دانشجویان نسبت به تبعات رجوع بدین موسسات است. دانشگاه‌ها نیز باید با اقدامات حقوقی به مقابله با این موسسات بپردازند و آن‌ها را از حیث درج اسامی اعضای هیئت علمی و خدشه دار نمودن اعتبار دانشگاه تحت پیگرد قرار دهند. در کنار این اقدامات، بروزرسانی و تکمیل پایگاه‌های جامع علمی که حفاظت از حقوق مالکیت فکری را برای دانشجویان فراهم می‌آورد می‌تواند راهکار مناسبی در برابر اقدامات این موسسات به‌شمار آید.

 www.phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 2 رای ها
امتیاز بدهید
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میرزا مرادی
میهمان
میرزا مرادی
2 دی ، 1402

عالی عالی بی نظیر.

سلامی
میهمان
سلامی
7 مهر ، 1402

سلام و عرض ادب.من یه سوال داشتم اینک من میخوام یک کتابو تصویر سازی کنم و چاپ کنم .اگ متنشو از یک نویسنده دیگ بردارم ولی اسمشونو ذکر کنم سرقت محسوب میشه؟متنشو میخوام از رو یک کتاب ک درسال ۸۱ چاپ شده بردارم ولی نمیدونستم ک امکان پذیره یان

خادمی
میهمان
خادمی
7 مهر ، 1402

سلام . مقاله ژورنال ما در یک سایت معتبر چاپ شده حالا الان متوجه شدیم که دقیقا همین کار قبلا در کنفرانس چاپ شده بوده . بنظر شما پلبجریزم محسوب میشه !؟ ما الان باید چیکار کنیم !؟

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x