کد خبر: 4026

تاریخ بروزرسانی : 1402/04/14

سر فصل های درس اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب

منابع آزمون دکتری

اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب

نام بسته درسی: اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب

————————–

فهرست:

✔️ آلودگی آب

✔️ طبقه بندی آلوده کننده های آب

✔️ زباله های متقاضی اکسیژن ( اکسیژن خواه )

✔️ عوامل بیماری زا

✔️ کیفیت آب های زیرزمینی ، میکروبی

✔️ مواد آلی مصنوعی

✔️ نفت                                                                     

✔️ مواد شیمیایی معدنی و کانی ها

✔️ رسوبات

✔️ مواد رادیواکتیو ( پرتوزا )

✔️ تولید انرژی هسته ای

✔️ منابع آلودگی نفت

✔️ اثرات تخلیه مواد شیمیایی در دریا

✔️ تصفیه فاضلاب

✔️ درجه تصفیه فاضلاب

✔️ نحوه دفع فاضلاب

✔️ آفت کش های آلی مصنوعی

✔️ تصفیه آب

✔️ تصفیه فاضلاب

 

بخشی از بسته درسی آّب و فاضلاب :

آلودگی آب :

آلودگی انحراف از پاکیزگی است . وقتی موضوع آلودگی محیط زیست مطرح می شود ، بیش از آنکه منظورمان انحراف از یک حالت پاکیزه باشد ، منظور انحراف از یک حالت معمولی است . این ماده که به طور وسیعی در همه جا گسترده ، حلال خوبی و به طور طبیعی هرگز به صورت کاملاً خالص یافت نمی گردد . حتی در غیر آلوده ترین نواحی جغرافیایی ، آب باران شامل گازهای  محلول در آن است و همچنین گرد و غبار یا دیگر ذرات معلق در اتمسفر به صورت تعلیق در آب حمل می شوند  آب چشمه ها و آبهای طبیعی سطحی معمولاً شامل ترکیبات حل شده از فلزاتی نظیر Fe , Ca , Mg , Na می باشند . آب سخت شامل مقدار قابل توجهی از ترکیبات فلزات مربوط است . حتی آبهای نوشیدنی هم از نظر شیمیایی خالص نیستند . با وجودی که ذرات معلق از بین برده شده و باکتریهای مضر نابود شده اند اما خیلی از مواد در محلول باقی مانده اند . در واقع آب به صورت کاملاً خالص برای نوشیدن مطبوع نیست بلکه ناخالصی ها طعم آب را مشخص می نمایند . لفظ « خالص » ، به معنی حالتی از آب ، که هیچ ماده ای با غلظت کافی برای آنکه از مورد استفاده قرار گرفتن آب برای منظورهای طبیعی جلوگیری کند ، وجود نداشته باشد .

استفاده های طبیعی عبارتند از :

1 ـ زیبایی و تفریحی

2 ـ ذخیره آب مصرفی عموم مردم

3 ـ محیط زیست آبی جانوران ( ماهی ها )

4 ـ کشاورزی

5 ـ صنعتی

هر ماده و جسمی که مانع استفاده طبیعی از آب شود ، به عنوان آلوده کننده آب تلقی می گردد . مسئله آلودگی آب به صور مختلف و پیچیده ای ایجاد می شود زیرا استفاده طبیعی از آب گوناگون است . آبی که برای بعضی استفاده های خاص مناسب است باید آلوده نباشد .

وسعت آلودگی آب :

انجمن حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا برآورد کرده که تقریباً یک سوم جریان آب جهان به طور مشخص آلوده و اصل حفظ کیفیت آب برهم زده شده است . در این برآورد آلودگی به عنوان یک زبان مطرح شده که بر خواص شیمیایی و فیزیکی آب لطمه وارد می کند.

برای دریافت بانک تست کنکور دکتری ادوار گذشته + تست های تالیفی
به همراه پاسخ / به شماره 09306406058 پیام دهید.

طبقه بندی آلوده کننده های آب :

نشانه های آلودگی آب حتی با سطحی ترین توجه مشخص می شوند . برای مثال نوشیدن آب طعم بد می دهد ، توده های علف های هرز آبی در حجم زیادی از آب رشد می کنند . آب کنار دریاها و اقیانوسها و رودخانه ها و دریاچه ها بوی ناخوشایندی منتشر می سازند . مقدار ماهیهای تجاری کاهش می یابند و گوشت بعضی از آنها فاسد شده روغن آنها را می توان روی سطح آب به صورت جاری یا کف در کنار دریا دید . اختلافات این نشانه ها و اثرات اشاره شده بر پیچیدگی مسئله دلالت می کند .طبق منابع مختلف اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب ، منشأ این مشکلات باید به منابع و انواع بسیاری از آلوده کننده ها نسبت داده شود . آلوده کننده های آب به نه دسته طبقه بندی شده اند ، که در این فصل مورد بررسی قرار گرفته فقط چند آلوده کننده به خصوص در فصل های بعد با جزئیات بیشتری مطالعه شده اند :

1 ـ مواد متقاضی اکسیژن

2 ـ عوامل بیماری زا

3 ـ مواد غذایی

4 ـ ترکیبات آلی سنتز شده ( مصنوعی )

5 ـ نفت

6 ـ مواد شیمیایی معدنی و کانی ها

7 ـ رسوبات

8 ـ مواد رادیواکتیو ( پرتوزا )

9 ـ گرما

بعضی تداخل ها بین این مقوله ها اجتناب ناپذیرند . زیرا بعضی از زباله ها شامل بیش از یک آلوده کننده می باشند . برای مثال فاضلاب خام دارای مواد متقاضی اکسیژن ، عوامل بیماری زا، مواد غذائی، گیاهان و مواد مختلف دیگر می باشد .

مواد متقاضی اکسیژن ( اکسیژن خواه ) :

اکسیژن حل شده در هر نوع آبی لازمه زندگی برای اجتماع گیاهی و حیوانی می باشد و بقاء آنها بستگی به توانایی آب در نگهداری کمترین غلظت معین از این ماده حیاتی دارد . ماهی به سطح بالاتری از اکسیژن ، بی مهرگان به سطح کمتر و باکتریها به پایین ترین سطح اکسیژن نیاز دارند . برای محیط زندگی گیاهان و جانوران در آب گرم شامل ، ماهی ، غلظت اکسیژن محلول ( که با DO نشان می دهند ) باید حداقل mg/l5 یعنی ( ppm5 ) باشد . باری زندگی گیاهان و جانوران در آب سرد غلظت DO در حجم نزدیک به اشباع مطلوب می باشد . حداقل سطح آن نباید از ppm 6 کمتر باشد. مقدار DO در محلول اشباع با درجه حرارت آب و ارتفاع محل تغییر می نماید . در سطح دریا در 20 ، ppm 1/9 است ، در همین درجه حرارت در ارتفاع 3000 پا ( فوت ) به ppm 2/8 و در ارتفاع 6000 پا به 4/7 کاهش می یابد .

آب زمانی به عنوان آلوده شده طبقه بندی می گردد که غلظت DO به زیر سطح مورد نیاز برای بقاء زیست طبیعی در آن در بیاید . علت اول برای کم شدن اکسیژن آب ، موادی هستند که به طور کلی مواد متقاضی اکسیژن ( اکسیژن خواه ) نامیده می شوند.

معرفی جامع سایر گرایش های مهندسی عمران

🔵 مهندسی عمران سازه

🔵 مهندسی عمران زلزله

🔵 مهندسی عمران خاک و پی(ژئوتکنیک)

🔵 مهندسی عمران مهندسی آب وسازه های هیدرولیکی

🔵 مهندسی عمران راه و ترابری

🔵 مهندسی عمران سواحل،بنادر وسازه های دریایی

🔵 مهندسی عمران مدیریت منابع آب

🔵 مهندسی عمران حمل و نقل

🔵 مهندسی عمران مدیریت ساخت

🔵 مهندسی عمران محیط زیست

 

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x