کد خبر: 5084

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/23

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری

منابع آزمون دکتری

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ،  شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری برای دانشجویان دکتری اهمیت دارد. دانشجویان مقطع دکترای تخصصی جهت شرکت در امتحان جامع باید دارای شرایط ذیل باشند:

۱- کلیه دروس مرحله آموزشی را برابر سرفصل رشته مربوط گذرانده باشند.

۲- میانگین کل نمرات آنها حداقل 16 باشد.

۳- قبولی آزمون زبان آنها تحویل مسئول آموزش رشته شده ودر پرونده تحصیلی درج شده باشد.

۴- دروس احتمالی جبرانی را برابر نظر وتایید مدیر گروه گذرانده باشند.

۵- در صورتی که دروس وصایای حضرت امام (ره)وآشنایی با کامپیوتر را در مقاطع قبلی نگذرانده اند،الزاماً باید همراه با دروس مرحله آموزشی اخذ وگذرانده باشند.

۶- اصل مدرک – ریزنمرات وتاییدیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد تحویل مسئول آموزش شده ودر پرونده موجود باشد

۷- امتحان جامع دکتری دانشگاه آزاد را در زمان ثبت نام نیمسال مربوط انتخاب نموده باشند (شرط معاف شدن دانشجویان دکتری از آزمون جامع)

کلیه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی توصیه می شود قبل از انتخاب امتحان جامع با مراجعه به مسئول آموزش رشته از دارا بودن شرایط فوق مطمئن شوند، بدیهی است در صورت نقص هر کدام از موارد کارت شرکت در امتحان جامع صادر نشده وهیچگونه تعهدی نیز پذیرفته نمی شود.

تغییر سهم مصاحبه و نمره کتبی آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

در بازنگری این آیین نامه موضوع میزان تاثیر آزمون کتبی و مصاحبه در دست بررسی است که پیش بینی می شود میزان تاثیر آزمون کتبی 50 درصد و مصاحبه نیز 50 درصد است. در گذشته میزان تاثیر آزمون کتبی در آزمون جامع دکتری تخصصی دانشجویان این دانشگاه 70 درصد و میزان تاثیر مصاحبه 30 درصد بوده است.طبق بازنگری صورت گرفته و موافقت هیات رئیسه درصورتی که دانشجو بتواند 80 درصد حد نصاب نمره قبولی زبان یکی از آزمون های مورد قبول دانشگاه را برای امتحان جامع کسب کند اجازه حضور در این امتحان به صورت مشروط به وی داده می شود.بنابراین دانشجو باید قبل از دفاع پایان نامه خود نمره قبولی زبان را در یکی از آزمون های مورد قبول دانشگاه کسب و به دانشگاه ارائه کند.این روند به عنوان کمکی به تمامی دانشجویان دوره دکتری این دانشگاه بشمار می رود.در بازنگری این آیین نامه موضوع حق الزحمه اساتید راهنما و داوران نیز بررسی مجدد شده است. 

جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد

در ادامه به توضیح دقیق شرایط برای آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد می پردازیم….

– دانشجویی که برای دوره دکتری ثبت نام می کند، بسته به میزان دروس مورد نیاز رشته موظف است بین 18 تا 22 واحد درسی را با نظر استاد راهنما و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی گروه مطابق برنامه مصوب شورای برنامه ریزی دانشگاه در مدت مجاز، دوره را با موفقیت بگذراند.

– اگر دانشجویی، تعدادی از واحد های درسی لازم را در دوره کارشناسی ارشد نگذرانده باشد، موظف است، به تشخیص گروه ذیربط کمبود واحد های درسی خود را در مرحله آموزشی جبران کند.

– سقف واحدهای دروس جبرانی برای دانشجویان دوره دکتری تخصصی 10 واحد درسی و حداقل نمره آن بدون احتساب در میانگین کل دانشجو در هر درس 14 از 20 است. به ازاء هر 10 واحد جبرانی یک نیمسال تحصیلی به مدت مجاز مرحله آموزشی دانشجو افزوده می شود.

– دانشجو در مرحله آموزشی، موظف است در هر نیمسال تحصیلی بین 6 تا 12 واحد درسی از دروس مرحله آموزشی را انتخاب و ثبت نام کند، مگر آنکه کمتر از 6 واحد درسی باقی داشته باشد.

– حد اکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری 9 نیمسال است. چنانچه دانشجو در این مدت نتواند رساله خود را تکمیل و از آن دفاع نماید، از ادامه تحصیل در رشته محروم می شود.

– چنانچه میانگین کل نمره های دانشجو در مدت مجاز تحصیل در مرحله آموزشی به 16 نرسد از ادامه تحصیل محروم می شود.

– سقف مرخصی در دوره دکتری 2 نیمسال است.

شرکت مجدد در آزمون جامع دکتری

یکی از فرصت‌هایی که دانشگاه‌های سراسری و آزاد برای دانشجویان در صورت رد شدن در امتحان جامع برای مرتبه اول در نظر گرفته‌اند این است که مجدد دانشجو بتواند در آزمون جامع دکتری برای مرتبه دوم شرکت کند. لازمه دفاع از پروپوزال رساله دکتری، شرکت در آزمون جامع دکتری و کسب نمره قبولی است.
قبول نشدن در آزمون جامع دکتری منوط به این است که میانگین نمرات دروس مورد ارزیابی دانشجو در آزمون جامع بالای ۱۶ نباشد.
دانشجو در صورت عدم کسب نمره قبولی در مرتبه اول آزمون جامع، ملزم است درخواست شرکت مجدد در آزمون را با تایید استاد راهنما به مدیر گروه آموزشی ارائه کند. در صورت تایید مراتب توسط شورای گروه آموزشی و معاون آموزشی، ارزیابی دانشجو در نیمسال صورت می‌گیرد.
نحوه درخواست برای شرکت مجدد در آزمون جامع دکتری وابسته به شرایط و تصمیمات شورای گروه آموزشی است در برخی از دانشگاه‌ها در صورت رد شدن در امتحان جامع، نحوه درخواست برای شرکت مجدد به صورت حضوری از طریق گروه آموزشی انجام می شود و در برخی دانشگاه‌ها براساس درخواست در سامانه آموزشی دانشگاه اقدامات لازم برای شرکت مجدد در آزمون جامع دکتری صورت می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی :  آغاز ثبت نام دکتری بدون آزمون سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی

امتحان جامع آزمون دکتری دانشگاه آزاد

– گذراندن امتحان جامع در دوره دکتری (ph.d) دانشگاه آزاد اسلامی در همه رشته ها برای تمام دانشجویان بعد از گذراندن دوره آموزشی، الزامی است.

– نمره امتحان دانشجو در امتحان جامع نباید از 15 ( در مقیاس نمره دهی بین صفر تا بیست ) کمتر باشد در غیر اینصورت دانشجو مردود است و به وی اجازه داده می شود که فقط برای یک نوبت دیگر در آزمون جامع  شرکت کند.

– شورای آموزشی دانشکده/ واحد دانشگاهی در هر رشته موظف است منابع لازم برای امتحان جامع را تعیین و قبلا” به اطلاع دانشجو برساند.

– امتحان جامع در دوره دکتری فقط یک نمره دارد و این نمره قابل تفکیک نیست و نتیجه آن رد یا قبول است(دوره جامع فنون موفقیت در آزمون دکتری).

اعتراض به نمره آزمون جامع دکتری

مفاد آزمون جامع شامل دو تا سه درس تخصصی است که توسط اساتید هر رشته مشخص می‌شود. پس از اتمام فرآیند برگزاری آزمون جامع، دانشجویان باید منتظر اعلام نتایج آزمون باشند و در صورت قبولی مجوز رساله دکتری را کسب می‌کند. نتایج آزمون توسط مدیر گروه آموزشی به معاون آموزشی دانشکده اعلام می شود. معاون آموزشی دانشکده نیز در مدت زمان حداکثر یک هفته باید نتایج را به دانشجو اعلام کنند.
اگر نمره کسب شده با توجه به عملکردی که دانشجو در آزمون جامع داشته است مورد قبول نباشد و باعث رد شدن در امتحان جامع شود در این صورت لازم است دانشجو مراتب اعتراض به نمره آزمون جامع دکتری را اعلام کند تا مجددا نمره آزمون جامع در کمیته بررسی اعتراضات مورد بازبینی قرار گیرد. معمولا روال ثبت اعتراض به صورت حضوری است.
دانشجو می تواند یک هفته بعد از اعلام نتایج نهایی به صورت کتبی مراتب اعتراض به نمره آزمون را به معاون آموزشی دانشکده ارائه کند. معاون آموزشی دانشکده لازم است با تشکیل کمیته مربوطه، اعتراض دانشجو را بررسی کند . صورتجلسه ارزیابی جامع بررسی اعتراض دانشجو پس از بررسی و تایید اعضای جلسه باید ظرف مدت ۱۵ روز به معاون آموزشی دانشکده اعلام شود تا نتیجه اعتراض از طریق معاون دانشکده به دانشجو اعلام شود.

🔴 سوال: شرایط قبول نشدن در آزمون جامع دکتری چیست؟
پاسخ: قبول نشدن در آزمون جامع دکتری در صورت کسب نمره کمتر از ۱۶ در آزمون است.
🔴 سوال: آیا در صورت رد شدن در امتحان جامع، دانشجو می‌تواند تقاضای شرکت مجدد در آزمون جامع را داشته باشد؟
پاسخ: در صورت رد شدن در امتحان جامع دانشجو می‌تواند درخواست خود را بعد از تایید استاد راهنما به معاون دانشکده ارائه کند.
🔴 سوال : نحوه اعتراض به قبول نشدن در آزمون جامع دکتری به چه صورتی است؟
پاسخ: نحوه اعتراض به قبول نشدن در آزمون جامع دکتری پس از ارائه درخواست کتبی به معاون آموزشی دانشکده صورت می‌گیرد.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
62 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
درنا
میهمان
درنا
9 مرداد ، 1400

باسلام وقتتون بخیر
آیا در مقطع دکترای تخصصی در دوران کرونا برای دروسی که نمره آن بالای ۱۴ شده امکان ترمیم معدل وجود دارد
با تشکر

درنا
میهمان
درنا
9 مرداد ، 1400

با سلام وقتتون بخیر
آیا در ایام کرونا دز مقطع دکترای تخصصی دروسی را که نمره آن بالای ۱۴ شده است می توان از طریق ترمیم معدل جبران کرد
با تشکر

سحر
میهمان
سحر
22 اسفند ، 1399

ایا امکان دارد تابستان اجازه بدهند 4 واحد جبرانی بگیریم

سحر
میهمان
سحر
22 اسفند ، 1399

سلام
من برای ترمی که ازمون جامع دارم 4 واحد جبرانی برایم می ماند. آیا می توانم هم 4 واحد جبرانی را بگیرم و هم آزمون جامع بدهم

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
12 اسفند ، 1399

سلام
امتحان جامع برای رشته های علوم انسانی چند واحد است؟ شهریه آن مثل شهریه دروس نظری است؟ نمره اش با معدل ترنهای قبل جمع نمیشه؟

شیوا
میهمان
شیوا
20 آبان ، 1399

سلام. شهریه ثابت هرسال افزایش داره یا فقط شهریه متغییر ؟

شیوا
میهمان
شیوا
20 آبان ، 1399

سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم برای ترمی که آزمون جامع داریم شهریه ای باید پرداخت کنیم؟

سعید
میهمان
سعید
18 مرداد ، 1399

سلام
برای قبولی در رشته دکتری روابط بین الملل ضریب چه درسهایی در آزمون مهم تر است.
ممنون

سارا
میهمان
سارا
11 تیر ، 1399

سلام اگر دانشجویی ۴ واحد تخصصی داشته باشه و پاس بشه و واحد نداشته باشه میتونه با تری جاری که واحد پاس کرده ازمون جامع دانشگاه ازاد بده؟

دانشجو دکتری
میهمان
دانشجو دکتری
19 خرداد ، 1399

جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس

https://www.farsnews.ir/my/c/23571
اینجانبان جمعی از دانشجویان مقطع دکترای رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد با توجه به شرایط سخت بحران و تضعیف همه دانشجویان از لحاظ وضعیت روحی، روانی و معیشتی و درآمدی و نظر به بازخوردهای مثبت و روحیه ی هم افزایی و همدلی اجتماعی و تسهیلگری بی نظیر از سوی جنابعالی و سایر مسئولان دانشگاه نسبت به اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بدین وسیله و صمیمانه از حضرتعالی تقاضا می‌نماییم تا نسبت به بازنگری و طرح موضوع مهم آزمون جامع و سرنوشت دانشجویان در این اوضاع بحرانی و بغرنج، در خصوص حذف فیزیکی و حضوری آزمون جامع و جایگزینی میانگین نمرات ترم گذشته همان دروس منابع مورد نظر به جای نمره آزمون جامع و ثبت در اردیبهشت ماه و امکان تسهیل‌گری و ادامه فعالیت دانشجویان جهت پرداختن به امور دفاع از رساله، هرگونه دستور مساعدت و همدلی الزم مبذول بفرمایید.

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
12 خرداد ، 1399

نمره قبولی آزمون جامع دانشگاه آزاد 16 هستش ها شما 15 درج کردید

سیروس
میهمان
سیروس
23 اردیبهشت ، 1399

با سلام
اگه یک دانشجو دوره دکتری دانشگاه آزاد نمرات درسهاش تو یک ترم بالای 14 باشه ولی معدل کل اون ترمش کمتر از 16 باشه آیا اون دانشجو مشروط هستش؟
یا اینکه شرط معدل کمتر از 16 فقط برای شرکت در آزمون جامع؟ یعنی اگه معدل کلش 16 باشه ولی معدل یک ترمش در دوره دکتری کمتر از 16 باشه هیچ مشکلی براش پیش نمیاد؟

دانشجو
میهمان
دانشجو
28 فروردین ، 1399

گویا برای دانشگاه آزاد 15 است و ای کاش برای دانگاههای سراسری هم به جای 16 همین 15 میشد. واقعا آیا درست است گاهی دانشجویی تنها برای فقط چند دهم و یا حتی چند صدم اختلاف تا حد مجاز این همه از کار و زندگی عقب بیافتد؟ خب فرق ایشان با آن کسی که 14 شده چیست؟ با هر دو که به یک صورت رفتار میشود.

همایون
میهمان
همایون
26 فروردین ، 1399

با سلام…بنده 15 واحد درسی موثر گذرانده ام…ایا مجاز به دادن آزمون جامع هستم؟

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
9 فروردین ، 1399

سلام.

ببخشید امکانش هست که در دانشگاهی که مهمان هستیم، آزمون جامع رو بدیم؟؟؟؟

ممنونم.

مریم
میهمان
مریم
10 بهمن ، 1398

با سلام من یکی از دروس اصلی ام هنوز معادلسازی نشده است . و تا الان معدلم 17 است ایا می تونم با ازمون جامع همین درسم را بردارم ؟ دانشگاه ازاد علوم تحقیقات تهران

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
6 بهمن ، 1398

حدنصاب نمره قبولی ۱۶ هست.

سلام
میهمان
سلام
30 دی ، 1398

سلام اگر کسی معدلش کمتر از ۱۶ باشه هیچ راهی وجود ندارد

علیرضا
میهمان
علیرضا
8 تیر ، 1398

باسلام، در مجموع چندبار میشه آزمون جامع امتحان داد، و آیا غیبت جزو این دفعات محسوب میشه؟

Ha
میهمان
Ha
13 اردیبهشت ، 1398

با سلام فرصت ۹ ماه هست که بعداز آزمون جامع مدرک زبان را ارائه کنیم

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
19 اسفند ، 1397

باسلام مجدد،
من از آموزش دانشگاه پرسیدم گفتند از تهران به ما ابلاغ میکنند.

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
18 اسفند ، 1397

سلام
زمان ازمون جامع این ترم کی اعلام میشه؟ تیرماه هست یا شهریور؟ منابع چی؟

حامد پور
میهمان
حامد پور
14 اسفند ، 1397

من یکی از درسامو افتادم میخام بدونم میشه تو دانشگاه ازاد درسی ک افتادمو با امتحان جامع باهم بردارم ,یعنی هم نیاز میتونم بردارم یاخیر ؟

فرانک ش
میهمان
فرانک ش
29 بهمن ، 1397

ایا گذراندن واحد وصایا در دوره دکتری برای دانشجویان ورودی 96 که قبلا این واحد رو نگذرانده اند الزامی است؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
22 بهمن ، 1397

باسلام، زمان برگزاري ازمون جامع ترم دوم سال ٩٧-٩٨ ارديبهشت٩٨ هست يا تيرماه؟

نسیم
میهمان
نسیم
21 آذر ، 1397

اگر در آزمون جامع غیبت کنیم امکان امتحان دوباره هست؟

رامبد
میهمان
رامبد
8 آذر ، 1397

سلام چیزی به امتحان جامع نمونده ولی هنوز زمان دقیق و مکان امتحان برای دانشجویان واحد قشم مشخص نشده ؟

نرگس
میهمان
نرگس
7 آذر ، 1397

سلام. خسته نباشید. نمره آزمون جامع در کارنامه دوره دکتری ثبت میشه؟ یا فقط نتیجه قبولی میاد؟ ممنون

داود
میهمان
داود
17 آبان ، 1397

با سلام مجدد، خوشبختانه دیشب زمان آزمون جامع دانشگاه آزاد توی کل کشور نیمه اول دی ماه اعلام شد و علت به عقب افتادن زمان آزمون رو هم ، همان دیر اعلام شدن منابع اعلام کردند،
در مورد جواب شما، ما اولین گروه دکتری در واحد دانشگاهی خودمان هستیم که منابع سال قبلی نداشتیم، ۲۵ روز فاصله بین اعلام رفرنس ها و آزمون بود

داود
میهمان
داود
16 آبان ، 1397

با سلام
همانطور که گفته آید شورای آموزشی ، میبایست منابع آزمون رو به اطلاع دانشجویان برسانند، حال سوال این است: بین زمان اعلام منابع به دانشجو و تاریخ برگزاری آزمون ، قانونا چقدر فاصله و زمان باید باشد؟ چون زمان اعلامی آزمون در واحد دانشگاهی ما بسیار نزدیک به زمان اعلام منابع هست و فرصت خیلی کم هست، در رشته ما در واحد‌های دانشگاهی دیگر آزمون یک ماه دیرتر از ما است.

دکتری مدیریت تهران شمال
میهمان
دکتری مدیریت تهران شمال
13 آبان ، 1397

سلاممممم دوستان از زمان و رفرنس ها آزمون جامع اطلاع دارید ؟
این ترم قرار آزمون به صورت کلی برگزار بشه ؟
چرا هیچ اطلاع رسانی نمیشه ؟
اگر الان داخلی برگزار می شد تا الان همه چیز معلوم بود ولی الان وضعیت نا معلوم داره دیونه میکنه

عباس
میهمان
عباس
8 آبان ، 1397

با سلام،
تا چه مدت بعد از قبولی مشروط در آزمون زبان، می بایست نمره قبولی را به دانشگاه تسلیم نمود؟
مثلا در دانشگاه آزاد میگویند شش ماه پس از آزمون جامع ولی در متن فوق نوشته شده تا قبل از دفاع از پایان نامه خود، تکلیف چیه؟

حسين
میهمان
حسين
5 آبان ، 1397

سلام
حد نصاب نمره قبولي آزمون جامع دانشگاه آزاد چنده؟
متشكرم

شيدا معيني
میهمان
شيدا معيني
2 آبان ، 1397

تاريخ امتحان جامع دكتراي تخصصي دانشگاه آزاد كي ميباشد؟؟

زهرا
میهمان
زهرا
1 آبان ، 1397

سلام در دانشگاه صحبت از یکی شدن آزمون جامع سراسری با آزاد هست آیا صحت داره با توجه به اینکه هردانشگاه داره از روی یه منبعی تدریس میکنه آیا اصلا امکان پذیره؟

محمد حسين
میهمان
محمد حسين
1 آبان ، 1397

سلام
دانشگاه آزاد واحد علوم دارويي
رشته مهندسي علوم و صنايع غذايي

محمدحسين
میهمان
محمدحسين
30 مهر ، 1397

سلام
اينجا نوشته شده حد نصاب نمره قبولي در آزمون جامع ١٥هست

بنده تير ماه ١٥.٠٦شدم واسم مردود اعلام كردن لطفاً اگر خبر شما مطمئن هست با مدرك به بنده اعلام كنين متشكرم

محمدحسين
میهمان
محمدحسين
30 مهر ، 1397

سلام
در خصوص خد حنصاب نمره قبولي نوشته شده حداقل ١٥
ولي بنده ١٥.٠٦شدم بهم مردودي اعلام كردن
لطفاً اگر واقعاً ١٥هست با مدرك به بنده اعلام بفرماييد
متشكرم

62
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x