کد خبر: 5126

تاریخ بروزرسانی : 1402/03/17

شرایط قبولی در آزمون دکتری نیمه متمرکز

منابع آزمون دکتری

شرایط قبولی در آزمون دکتری نیمه متمرکز

شرایط قبولی در آزمون دکتری نیمه متمرکز

در حالی که تا همین چند سال پیش قبولی در مقطع دکترا برای بسیاری از دانشجویان کار سختی بود و به این راحتی ها پذیرش در این مقطع تحصیلی ممکن نبود اما در حال حاضر برخی اسناد منتشر شده نشان می دهد، دیگر قبولی دکترا کار سختی نیست. اسنادی که برخی مسئولین نیز ضمن تأیید آنها می گویند به دلیل برخی فشارها و محدودیت ها ناگزیر از چنین کاری هستند.

همزمان با بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از چند کارنامه آزمون سال جاری دکتری منتشر شد که محتوای آنها نشان می دهد صاحبانشان علی رغم نمرات بسیار پایین و بعضاً منفی در دانشگاه های معتبر پذیرفته شده اند. «تابناک» برای بررسی صحت و سقم این کارنامه ها به سراغ مسئولین دانشگاهی رفت و توضیحات آنها را در این باره شنید.
تصور اینکه در فضای دانشگاهی کشور و در حالی که بسیاری از دانشجویان برای رسیدن به مقاطع تحصیلی عالی مرارت ها و آزمون های متعدد را سپری می کنند اما از آن سو برخی دانشگاه ها با آسان کردن شرایط قبولی و یا اعمال برخی امتیازات انحصاری زمینه ای را فراهم می کنند تا افرادی وارد دانشگاه های  کشور شوند که از کم ترین شایستگی های علمی نیز بی بهره هستند، شاید به کلی ارزش مدرک دکترا را زیر سئوال ببرد. 

کارنامه داوطلبان آزمون دکتری

 در یکی از کارنامه های منتشر شده که مربوط به رشته اقتصاد در مقطع دکتری است، صاحب کارنامه علی رغم دادن پاسخ منفی به دو درس زبان تخصصی و ریاضی و نیز نمرات به دست آمده کمتر از 10 درصد در سه درس دیگرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد واحد الیگودرز قبول شده است.

دیگر کارنامه ی منتشر شده نشان می دهد، داوطلبی با بی پاسخ گذاشتن همه دروس به استثنای درس مهندسی پزشکی که البته نمره او در این درس نیز منفی است، در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات پذیرفته شده و در حال حاضر نیز دانشجوی مقطع دکترا است.

کارنامه یک دیگر از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد نجف آباد نیز نشان می دهد این دانشجو با وجود اینکه در جلسه آزمون دو درس روش تحقیق و زبان تخصصی را بی پاسخ گذاشته و از مجموع سه درس تخصصی دیگر نیز از 300 درصد نمره ممکن حتی 20 درصد نمره کسب نکرده است، در دانشگاه آزاد نجف آباد پذیرفته شده است.

جدا از کارنامه های مورد اشاره یک کارنامه دیگر از گروه درسی مهندسی عمران وجود دارد. اگرچه در این کارنامه به صورت دقیق رشته و دانشگاه پذیرش صاحب کارنامه مشخص نیست ولی با وجود نمرات بسیار پایین داوطلب در اکثر دروس آزمون، در نهایت صاحب این کارنامه نیز در یکی از دانشگاه های کشور قبول شده است.

داوطلبان لازم است دارای شرایط قبولی در آزمون دکتری به شرح ذیل بوده و از لحاظ مقررات وظیفه عمومی منعی نداشته باشند.

شرایط عمومی:

الف) اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ب) عدم احراز ملتزم نبودن نسبت به احکام عملی اسلام (انجام دادن واجبات و پرهیز کردن از محرمات).

تبصره: اقلیت های دینی (ادیان رسمی) مندرج در قانون اساسی از این شرط مستثنی هستند، به شرط آنکه متجاهر به نقض احکام اسلامی نباشند.

ج) عدم احراز عناد نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران.

تبصره: در صورتی که داوطلب سابقه عناد با نظام جمهوری اسلامی داشته باشد، باید تغییر نظر او احراز شود.

د) نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فراماسونری و اعقاب آنها.

ه) عدم احراز فساد اخلاقی.

و) عدم اشتهار به ارتکاب اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال.

شرایط اختصاصی:

الف) داشتن کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی (با فارغ التحصیلی حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲) که مدرک مذکور مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

در صورت قبولی در رشته هایی که پذیرش آنان از نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ آغاز می شود به شرط دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ثبت نام و ادامه تحصیل آنان بلامانع است.

تبصره ۱: فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های گروه پزشکی داوطلب شرکت در این آزمون، قبل از اقدام به ثبت نام باید توجه داشته باشند که از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت خود را مشخص و از نظر وزارت بهداشت منعی برای ثبت نام و شرکت در آزمون و در صورت قبولی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. در غیر این صورت عواقب بعدی آن، به عهده شخص داوطلب خواهد بود.

تبصره ۲: با توجه به اینکه ادامه تحصیل در مقطع دکتری به صورت تمام وقت است، داوطلبان شاغل در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی باید قبل از ثبت نام موافقت محل کار خود را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند.

تبصره ۳: مجموعه امتحانی انتخابی داوطلبان در مقطع دکتری باید متناسب با رشته تحصیلی مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی آنها و مطابق ستون مربوط به رشته های مرتبط، جدول رشته ها و مواد امتحانی آزمون باشد.

در هر مرحله ای مشخص شود که رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی با مجموعه انتخابی در آزمون دکتری بر اساس مندرجات دفترچه ثبت نام دکتری 1402 تناسب ندارد از از ادامه پذیرش (در مراحل بررسی و مصاحبه) این دسته از داوطلبان خودداری شده و حتی در صورت قبولی، از ادامه تحصیل آنان جلوگیری بعمل می آید.

تبصره ۴: دارندگان مدارک تحصیلی معادل باید حائز شرایط «آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیررسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر» مصوبه جلسه ۸۴۵ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که طی بخشنامه شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ توسط معاونت آموزشی وزارت علوم به تمامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده، باشند.

ضمناً آن دسته از دارندگان مدارک معادل که قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه جلسه شماره ۴۳۲ مورخ ۳ آذر ۱۳۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی (مبنی بر ممنوعیت برگزاری دوره های معادل) در دوره های معادل پذیرفته شده اند، در شمول این مصوبه قرار می گیرند.

همچنین براساس مصوبه جلسه ۷۷۱ مورخ ۲۶ آبان ۱۳۹۴ و نامه شماره /۹۹/۵۷۱۴دش مورخ ۳۰ تیر ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه دارندگان مدرک معادل که طی سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ به دوره های مذکور راه یافته اند، حسب مورد از تسهیلات مصوبه شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ برای ادامه تحصیل در مقاطع رسمی بالاتر برخوردار می شوند.

تبصره ۵: ادامه تحصیل افرادی که دارای مدارک استخدامی، داخلی و یا با عنوان «معادل» هستند، ضمن رعایت بخشنامه ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ منوط به تأیید سازمان امور دانشجویان (اداره کل امور دانش آموختگان) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و صرفاً تأییدیه تحصیلی و یا قبولی در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل، مجوز ثبت نام در دانشگاه نیست.

ب) بر اساس مصوبه جلسه ۵۴۸ مورخ ۲۸ مهر ۱۳۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مدارک تحصیلی صادر شده توسط مدیریت یکی از حوزه های علمیه قم و خراسان، فضلا و طلاب حوزه های علمیه که بر اساس مدرک صادر شده توسط مدیریت یکی از حوزه های علمیه قم و خراسان دوره سطح ۳ را گذرانده اند و یا تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ فارغ التحصیل می شوند، منحصراً می توانند در یکی از مجموعه های امتحانی مرتبط در گروه علوم انسانی ثبت نام و در آزمون آن شرکت کنند.

این دسته در صورت پذیرفته شدن مشروط به گذراندن دروس پیش نیاز به تشخیص گروه آموزشی، ادامه تحصیل دهند. این دسته از داوطلبان باید تصویر مدرک فراغت از تحصیل خود را که توسط مدیریت حوزه های علمیه صادر شده است در اختیار داشته باشند.

ج) پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ می توانند در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ ثبت نام و شرکت کنند(تاریخ برگزاری کنکور دکتری 1403).

دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره های روزانه و غیرروزانه دکتری (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) می توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ ثبت نام و شرکت کنند. این داوطلبان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

ثبت نام و شرکت مجدد در این آزمون برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری تخصصی، به شرط فراغت از تحصیل در آن مقطع تا پایان نیمسال اول سال تحصیلی جاری(۱۴۰۲-۱۴۰۱) بلامانع است.

د) داوطلبانی که فارغ التحصیل شده اند، لازم است معدل مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی خود را در ردیف های مربوطه تقاضانامه درج کنند.

همچنین داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ فارغ التحصیل خواهند شد لازم است علاوه بر درج معدل مقاطع کاردانی و کارشناسی، میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی خود را حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در تقاضانامه درج کرده و نسبت به تکمیل و تأیید فرم معدل مندرج در انتهای دفترچه راهنما از سوی دانشگاه محل تحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی خود اقدام کرده و آن را نزد خود نگهداری کنند، تا در صورت قبولی به مؤسسه محل قبولی ارائه شود.

تبصره ۱: آن دسته از دانشجویان سال آخر که حداکثر تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ و یا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی فارغ التحصیل می شوند، در مرحله دریافت کارت ورود به جلسه، می توانند نسبت به ویرایش و یا درج معدل فارغ التحصیلی (برای فارغ التحصیلان ۳۰ بهمن ۱۴۰۱) و یا میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده (برای فارغ التحصیلان تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲) خود تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ اقدام کنند.

تبصره ۲: دانشجویان سال آخر و یا فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای (به جز فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری عمومی دامپزشکی و دکتری پزشکی)، که معدل آنان کمتر از ۱۴ است، حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را ندارند.

تذکر مهم: داوطلب باید در زمان مراجعه به دانشگاه، معدل خود را با مدرک معتبر به دانشگاه ها ارائه دهد.

هـ) پذیرفته شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل مقطع دکتری، در موقع ثبت نام تعهد بسپارند تا در صورت نیاز در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین می کند به خدمت اشتغال ورزند.

و) بهره مندان از مزایای صندوق های رفاه دانشجویان چنانچه قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند، می توانند با سپردن تضمین کافی (به تشخیص صندوق های رفاه دانشجویان) به صندوق های مذکور، انجام تعهد خود را به بعد از خاتمه مقطع تحصیلی جدید موکول کنند.

تبصره: چنانچه هر یک از فارغ التحصیلان پس از اشتغال و کسب درآمد نسبت به پرداخت اقساط وام خود اقدام نکرده باشند، مشمول تسهیلات موضوع این بند نخواهند شد و لازم است قبل از ثبت نام در مقطع تحصیلی جدید با صندوق های رفاه دانشجویان تسویه حساب کنند.

ز) استفاده از مأموریت آموزشی تابع مقررات مربوطه است و شرکت و پذیرش در آزمون برای داوطلب به منزله موافقت با مأموریت آموزشی نخواهد بود.

 www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x