کد خبر: 17722

تاریخ بروزرسانی : 1402/05/11

عادت های نادرست مطالعه برای آزمون دکتری

منابع آزمون دکتری

مطالعه برای آزمون دکتری

عادت های نادرست مطالعه برای آزمون دکتری

مطالعه  آزمون دکتری مهارتی است که باید بتوانیم این مهارت را برای موفقیت در دکتری در خود تقویت کنیم.

یک سری عادت های نادرست در مطالعه آزمون دکتری وجود دارد که با شناخت این عادت ها و برطرف کردن آنها به راحتی میتوانیم پله های موفقیت خود را برای آزمون دکتری طی کنیم.

در ادامه به تعدادی از این عادت های نادرست و اشتباه می پردازیم.

*راه رفتن هنگام مطالعه برای آزمون دکتری :

این کار باعث کاهش تمرکز بر روی دروس شده و علاوه بران خستگی را به همراه دارد. اگر چه پارک محیطی طبیعی و مناسب برای مطالعه به نظر می‌رسد و خیلی از داوطلبان کنکور از آن به عنوان مکان مطالعه استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که پارک برای مطالعه محیطی کاملا نامناسب است. پارک عوامل حواس پرتی فراوان دارد؛ رفت و آمد، بازی و سر و صدا، مناظر زیبا و… همه و همه هنگام مطالعه به سراغ شما می‌آیند و حواس شما را پرت می‌کنند. ضمن آن که شما در کودکی شرطی شده اید که پارک جای بازی یا استراحت است و همین زمینه ذهنی قبلی مانع تمرکز حواس کافی برای مطالعه می‌شود. شاید این که شما در پارک هنگام مطالعه خیلی زود خوابتان می‌گیرد یا غرق بازی کودکان می‌شوید همین زمینه ذهنی باشد. نکته دیگر این که طبیعت همیشه تفکر برانگیز است و شما در پارک با مناظر طبیعی زیادی روبه رو هستید که ذهن شما به سرعت درگیر آن‌ها شده و در نتیجه حواستان از موضوع مطالعه پرت می‌شود.

*مطالعه در مکان های پر سر و صدا :

این مکان ها باعث حواس پرتی شده و تمرکز را کاهش میدهد.

*مطالعه بیش از اندازه :

این کار برای آزمون دکتری نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث فشار فراوان به داوطلب شده و ایجاد استرس مینماید.

*شروع مطالعه از دروس ساده :

این یکی از اشتباهات رایج در مطالعه برای آزمون دکتری است بهتر است زمانی که انرژی کافی برای مطالعه دارید شروع به خواندن منابع کنید و از منابع سخت شروع نمایید.

*حفظ کردن مطالب :

برای دکتری باید دروس را یاد گرفت نه حفظ کرد .

*تکرار خواندن یک مطلب :

این کار یعنی وسواس فکری داشتن که بارها و بارها مطلب توسط داوطلب خوانده میشود .

*تاثیر درس ضعیف بر باقی دروس :

در این بخش داوطلب آزمون دکتری در درسی ضعف داشته و این ضعف خود را به همه دروس تعمیم میدهد و اختلال در یادگیری باقی دروس که ضعفی در ان ها ندارد، ایجاد میکند.

*زمان نامناسب مطالعه :

این کار یکی از سخت ترین کارهای داوطلبان آزمون دکتری است چون هر شخص با توجه به شرایط کاری و زندگی خود بهترین زمان مطالعه را بر اساس انرژی خود میتواند انتخاب کرده و در زمانی که بهره وری بالایی دارد شروع به مطالعه نماید.

*بلند بلند و بدون توقف درس خواندن :

بلند خواندن باعث کاهش سرعت مطالعه برای کنکور دکتری میگردد و اگر پشت سر هم مطالعه کنیم و مابین دروس استراحت نداشته باشیم کارایی مطالعه کاهش می یابد. تحقیقات نشان داده است که موسیقی ملایم و آرام بخش و بدون کلام توانایی یادگیری را افزایش می‌دهد و خیلی از داوطلبان آزمون دکتری به خاطر برداشت نادرستی که از این موضوع داشته اند هنگام مطالعه به موسیقی گوش می‌دهند. باید تاکید کرد که گوش کردن به موسیقی همزمان با مطالعه یعنی یک عامل حواس پرتی بسیار کارا و موثر را در اختیار ذهن گذاشتن؛ اما پیش از آن لازم است متذکر شد که موسیقی زمانی چنین تاثیری دارد که شما با تمرکز حواس به آن گوش فرا دهید. هنگام مطالعه شما باید بر مطالب متمرکز باشید و ذهن نمی‌تواند در یک آن بر دو موضوع تمرکز داشته باشد؛ در نتیجه وقتی شما هنگام مطالعه برای خود موسیقی پخش می‌کنید یا توجه شما به موسیقی معطوف است در این صورت کلا حواستان از مطالعه پرت شده یا توجه شما معطوف به مطالب درسی است که در این صورت متوجه موسیقی نیستید و در نتیجه موسیقی، آن تاثیرات را روی شما نخواهد داشت و به این ترتیب یک عامل حواس پرتی قوی خواهد شد.

موسیقی آرام و بدون کلام پیش از مطالعه به آرامش ذهنی شما کمک می‌کند و توان یادگیری شما را افزایش می‌دهد؛ چرا که موجب ایجاد خلاء ذهنی می‌شود. نکته دیگر آن که گوش کردن به موسیقی پس از مطالعه هم خوب است، اما به هیچ عنوان همزمان با مطالعه موسیقی گوش نکنید و از گوش دادن به موسیقی‌های تند خودداری کنید.

 چگونه برای آزمون دکتری صحیح درس بخوانیم ؟ 

بهترین روش های مطالعه کنکور دکتری 

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطلبی
میهمان
مطلبی
8 آذر ، 1402

سلام
هم شاغلم هم بچه دارم.به خاطر این فک کنم نمیتونم بر اساس برنامه پیش برممیشه راهنمایی کنید

مروارید
میهمان
مروارید
6 آذر ، 1402

وای من عادت دارم راه بروم موقع درس خواندن
چیکار کنم ؟

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x