کد خبر: 4888

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/12

فرق دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی چیست ؟

منابع آزمون دکتری

فرق دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی

فرق دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی چیست ؟

دکترای حرفه‌ای

این مدرک در تمام جهان به عنوان مدرک Ph.D در رشته های (پزشکی،دامپزشکی،دندانپزشکی) شناخته می‌شود. رشته های دکترای حرفه ای از ابتدا دکتر هستن سپس تخصص میگیرند ولی بقیه رشته ها باید ابتدا مدرک ارشد بگیرند سپس برای دکترای تخصصی اقدام کنند.(با کنکور یا بدون کنکور)

برای قبولی در این مقطع باید با دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی در آزمون دکتری شرکت کرده و در یکی از این رشته ها قبول شوند.  طول مدت این رشته بجز دندانپزشکی که حدود 6 سال می باشد،7 سال یا 14 نیمسال تحصیلی است. صاحب این مدرک تحصیلی می تواند برای ادامه تحصیل بسته به رشته در دوره برد تخصصی و یا دکترای تخصصی آن رشته شرکت نماید.

برای دریافت مشاوره تخصصی دکتری در منزل روی عبارت “دوره جامع فنون موفقیت در آزمون دکتری” کلیک کنید.

افزایش شانس پذیرش در کنکور دکتری 1403/ خبر مهم برای داوطلبان دکتری

دکترای تخصصی

معمولاً به عنوان بالا ترین درجه تحصیلات دانشگاهی در هر رشته در نظام تحصیلی ایران شناخته می‌شود.برای کسب این مدرک دریافت دکترای حرفه‌ای و یا کارشناسی ارشد الزامی است. اطلاعات بیشتر درباره حذف کنکور دکترای تخصصی از سال آینده ، کلیک کنید.

از دیپلم تا دکترا چند سال است

در محیط های آکادمیک، پی‌اچ‌دی یا دکتری به بالاترین درجه علمی یا مدرک تحصیلی رسمی اشاره دارد. مدرک پی‌اچ‌دی یا دکتری تخصصی بالاترین مدرک آکادمیک و دانشگاهی در جهان است که معمولاً در رشته‌های زیرمجموعه «علوم پایه»، «کشاورزی و منابع طبیعی»، «فنی و مهندسی»، «علوم انسانی» ، «هنر» و «زبان» و پس از گذراندن مدارج لیسانس (به انگلیسی: BSc ) و فوق لیسانس (به انگلیسی: MSc ) و ارائه یک نوآوری در قالب پایان‌نامه کسب می شود.

طول این مدت بسته به نوع رشته بین ۲ تا ۶ سال است. دکترای تخصصی در تمامی رشته ارائه میشود. این مدرک معمولاً به بالاترین مدرک دانشگاهی موجود اطلاق میشود که قطعا این طور نیست. چرا که در حال حاضر دوره های فوق دکتری در حال اجرا است.

ده دقیقه سرنوشت ساز در مصاحبه

طول دوره دکتری در ایران 3 تا 5 سال است ولی در کشورهای مختلف از این نظر تفاوت وجود دارد. دوره دکتری در انگلستان پژوهش‌محور است و می توان آن را به شکل نیمه وقت یا تمام وقت گذراند. مدت زمان دوره دکتری تمام وقت سه تا چهار سال و دوره دکتری نیمه وقت شش تا هفت سال طول می کشد. طول دوره دکتری برای دانشجویان امریکایی در دانشگاه های آمریکا غالبا تا 3 سال طول می کشد و برای دانشجویان بین المللی از سایر کشورها که در حال تحصیل در کشور آمریکا هستند ممکن است تا 6 سال نیز طول بکشد. بر همین اساس طول دوره دکترا در کشورهای فرانسه و دانمارک 3 سال است، در صورتی که این مدت زمان در کشورهای ترکیه و نروژ بیشتر از سه سال و در حدود چهار سال طول می کشد.

مطلب پیشنهادی :  ۴ شرط قبولی نهایی داوطلبان دکتری ۱۴۰۳

(اطلاعات تکمیلی دوره تحقیقاتی فوق دکتری)

فرق دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی چیست ؟

واژه Dr یا Ph.D

پس از بیان فرق دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی می پردازیم به واژه ی Dr و Ph.D : پی‌اچ‌دی یا دکتری (به انگلیسی Ph.D) مخفف واژه لاتین فیلوسوفیای دکتر یا Philosophiae Doctor معادل آن (Doctor of Philosophy) یک واژه فرانسوی است که از لاتین برگرفته شده و به معنای درجه یا مقام اجتهاد است (نجفی، ۱۳۸۴). به باور نجفی ، واژهٔ «دکتری» که از واژهٔ بیگانهٔ «دکتر» گرفته شده و تابع قواعد فارسی شده‌است، بر «دکترا» رجحان دارد. ضمناَ در مورد پزشکان دارای دکتری حرفه‌ای هم کلمه دکتر استفاده می‌شود که اصطلاح عامیانه پزشک محسوب شده و از نظر مقطع تحصیلی برابر با مدرک کارشناسی ارشد در دیگر علوم است.

سایت termiumplus که یکی از بزرگترین بانک اطلاعات اصطلاحات و زبان شناسی در جهان است توضیح می دهد که در انگلیسی دکترا را می توان با نقطه (Ph.D) یا بدون نقطه (PhD) نوشت؛ هر دو فرم نوشتار درست است. با این حال طبق این سایت امروزه گرایش بر حذف نقطه از اختصارات درجات علمی است. این درحالی است که بسیاری از منابع، از جمله Canadian Oxford Dictionary ، هنوز هم توصیه به  استفاده از نقطه (Ph.D) در اختصارات درجات علمی دارند.

www.phdphd.org

هرآنچه درباره دکتری بدون آزمون
( استعداد درخشان )
لازم است بدانید :

اطلاعیه های دکتری بدون آزمون
( استعداد درخشان )

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران

جدیدترین آیین نامه دکتری بدون آزمون ( استعداد درخشان )

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد

پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها در سال تحصیلی 1403 -1402

کسب حداکثر امتیاز مصاحبه دکتری

چگونه در مصاحبه دکتری پذیرفته شویم؟ ؛ کارگاه آموزش و مشاوره

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 2 رای ها
امتیاز بدهید
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیاوش
میهمان
سیاوش
28 آبان ، 1402

واقعا خیلی کمک کننده است، ممنون

لیلا عبدالملکی
میهمان
لیلا عبدالملکی
20 آبان ، 1402

سلام چرا فقط استعداد های درخشان بعضی از دانشجویان تست زنی قوی دارند بعضی در دوراان تخصیل معدل خوبی دارند دلیل برنخبه بودن و پخمه بودن نیست که تمام دانشگاهها فقط استعداد درخشان را پذیرش می نمایند

علیرضا
میهمان
علیرضا
20 فروردین ، 1402

نظام آموزش و پرورش ایران حوصله سر بر ، و طولانی است و نهایتا دانشجویان مال باخته و جانباز میشوند و از صفر باید شروع کنند به همین علت ایران کشوری صنعتی و فوق پیشرفته نیست

salami
میهمان
salami
12 دی ، 1402
پاسخ به  علیرضا

دقیقا همینه 👌👌👌

حسین
میهمان
حسین
11 مهر ، 1397

باید کل بساط مدرک گرایی رو جمع کنیم
دانشگاه آزاد و … هم بهتر از این مسخره بازیها نیستند

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x