کد خبر: 15459

تاریخ بروزرسانی : 1401/12/02

نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی اعلام خواهد شد

منابع آزمون دکتری

رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی

نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی اعلام خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ،  معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که امروز به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در وزارت علوم برگزار شد با تاکید بر این که امسال ۷۴۰ هزار دانشجوی در دانشگاه‌های کشور پذیرفته می شوند،گفت: حدود ۳۷۰ هزار نفر از دانشجویان در مقطع کارشناسی، ۳۲۵ هزار نفر در دوره کارشناسی ارشد و ۲۴۴۰۰ نفر در دورده دکتری دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند.

وی در ادامه اجرای طرح آمایش آموزش عالی را از مهمترین برنامه وزارت علوم در حوزه آموزشی توصیف کرد و گفت: بر اساس این طرح که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی  رسید تکلیف نهاد آموزش عالی کشور رقم خورده شد و امیدواریم در سال جاری بتوانیم اجرای آن را پیگیری و قدم‌های موثری در این راستا برداریم . اگر چه در سال‌های گذشته نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: بر اساس طرح آمایش آموزش عالی وزارت علوم ، آموزش عالی کشور به مناطق دهگانه تقسیم شده و به جز منطقه ۱۰ که شامل  استان خوزستان می‌شود سایر مناطق به چند استان تقسیم بندی شده‌اند.

تصویب طرح مدیریتی منطقه ای در سال جاری

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین از تصویب طرح مدیریت منطقه آموزش عالی در سال جاری خبر داد و گفت: تدوین این طرح در دست بررسی است و در حال حاضر کار ویرایش آن انجام شده . در صورت تصویب آن به دانشگاه‌ها امتیازات و اختیارات بیشتری داده می‌شود و مناطق در چارچوب آموزش عالی امتیاز خواهند داد تا برای رشد آموزش عالی منطقه خود اقدام کنند ضمن اینکه از همپوشانی در حوزه آموزش عالی نیز پرهیز شود.

وی توجه به کیفیت را از دیگر برنامه ‌های وزارت علوم در سال جاری عنوان کرد و گفت:‌بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم امسال بیش از سال‌ های گذشته بحث کیفیت آموزش عالی را مورد توجه قرار دهیم و عملکرد بخش‌های نظارتی آموزش عالی به طور جدی در این زمینه فعال و ساختار مند می‌شوند چرا که تجربه سال گذشته نشان داد برخی مراکز آموزش عالی که به کیفیت توجه داشتند در پرتوی نظارت‌های انجام گرفته ارتقای یافتند و در کنار آن برخی از مراکزی که کیفیت‌ انها تنزل داشتند ظرفیت آنها به صفر رسید.

وی همچین ساماندهی موسسات آموزش عالی را یکی دیگر از برنامه عنوان کرد وگفت:‌ درقالب این برنامه تعداد قابل توجهی از مراکز آموزش عالی دولتی که از استاندارد پایین برخوردار بودند برای افزایش سرعت رشد خود در کنار حمایت دانشگاه‌های بزرگ  منطقه تحت عنوان دانشگاه‌های معین قرار گرفتند تا این مراکز در حال توسعه ضمن حفظ استقلال خود با کمک دانشگاه‌های توسعه یافته و استفاده از پتاسینل‌ دانشگاه‌های بزرگ در جهت بهره برداری قرار گیرند.

اعلام نتایج نهایی سطح بندی دانشگاه‌های دولتی تا دو هفته آینده

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین به سطح بندی مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت:‌ ما از دو سال پیش کار سطح بندی و رتبه بندی این مراکز را آغاز کردیم که این اقدام در بخش غیر دولتی فاز آزمایشی و نهایی خود را پشت سر گذاشته و در بخش دولتی فاز آزمایشی آن انجام شده است و نتایج حاصل شده در مرحله نهایی نیز تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس طرح سطح بندی مراکز دولتی و غیر دولتی ما متناسب با سطح هر دانشگاه در نظام و رتبه بندی داخلی امتیاز را به دانشگاه‌ها خواهیم داد و متناسب با سطح هر دانشگاه محدویت‌ها و همچنین مشوق‌هایی را در نظر می‌گیریم به طوری که مراکزی که در سطوح پایین ترین قرار بگیرند موظف هستند سطح خود را ارتقا داده و دانشگاه‌هایی که در سطوح بالاتری قرار بگیرند علاوه بر امکان توسعه از سیاست‌های تشویقی نیز بهره مند می‌شوند.

تخصیص ردیف بودجه ای برای ارتقای علوم پایه

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه بر ضرورت تحقق مفاد برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش عالی تاکید کرد و گفت: بر اساس این برنامه ما موظف هستیم به برخی محورها نظیر علوم  پایه توجه جدی داشته باشیم چراکه متاسفانه در حال حاضر این علوم کمتر مورد توجه قرار گرفته و در برنامه ششم توسعه از حمایت خاصی بهره مند شده‌اند در نتیجه ردیف اعتباری و بودجه‌ای برای ارتقا سطح علوم پایه تعریف شده است.

به گفته وی با همکاری فرهنگستان علوم طرحی آماده کردیم که بر اساس آن حوزه علوم پایه از شاخص‌های تشویقی برخوردار شود و توسعه دوره‌های پیوسته در علوم پایه مورد توجه قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه تبریز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴

در واقع کمک‌های اعتباری به این صورت است که ما زمینه مناسبی را برای اعزام آنها به خارج از کشور و یا اعطای فرصت‌های مطالعاتی فراهم کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم حمایت های مادی، تجهیزاتی و رفاهی را  از دانشجویان دکتری را از مهمترین برنامه های وزارت علوم برای سال جاری عنوان کرد و گفت: حمایت مادی و یا حقوقی از این جهت مهم است که زمینه اشتغال در مراکز دانشگاهی را برای دانشجویان دکتری ایجاد کنیم.

در واقع ما باید توسعه آموزش عالی در دوره دکتری را مورد توجه قرار دهیم و متناسب با ظرفیت دانشگاه‌ها دانشجویان وارد دانشگاه شوند. که البته حمایت از دانشگاه های ماموریت گرا نیز در این راستا صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه حمایت از تجهیزاتی که باید در اختیار دانشجویان دوره دکتری قرار بگیرد نیز باید امکانات و اعتبارات خوبی برای استفاده از پتانسیل مراکز پژوهشی قرار داد تا آنها بتوانند از این امکانات استفاده کنند که البته ما طرحی را با مراکز پژوهشی شروع کردیم که بر اساس این مراکز می تواند به ترتیب دانشجو پذیرش کنند و به جای مراکز دانشگاهی با حمایت مراکز تحقیقاتی دانشجو جذب ‌کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین اعطای وام ویژه دکتری به دانشجویان را از دیگر اقدامات موثر وزارت علوم در حوزه حمایت از این دانشجویان دانست و گفت:‌ تا چند سال پیش اعتباری که به دانشجویان دوره دکتری  پرداخت می‌شد در قالب طرحی با عنوان پژوهانه بود و مبلغ ۵ میلیون تومان به برخی از دانشجویان در قالب وام پرداخت می‌شد اما از سال گذشته ۶۰ میلیارد اعتبار برای دانشجویان دوره دکتری به عنوان وام پرداخت شود امسال نیز بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافته است و برآورد ما این است که تمامی متقاضیان واجد شرایط بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: وام ویژه دکتری نیز ماهیانه به مبلغ حدود ۷۰۰ هزار تومان به دانشجویان متقاضی پرداخت می‌شود و آنها دو سال پس از فارغ التحصیلی می‌توانند آن را پرداخت کنند.

وی همچنین به ماموریت گرایی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ یکی ازمحورهای مهم طرح آمایش آموزش عالی ماموریت گرایی دانشگاه‌ها است که در این زمینه ما کاملا جدی وارد شده‌ایم و این طرح در سال جاری نیز با قوت اجرایی می‌شود. بر اساس آن پژوهش‌ها و طرح‌های انجام گرفته در دانشگاه‌ها تقاضا محور می‌شود و نوعی پیوستگی جریان تحقیق صورت خواهد گرفت که دانشگاه‌های نظامی در حال حاضر یکی از بهترین نمونه های دانشگاه‌های ماموریت گرا در کشور هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: ما باید در دوره جدید آموزش عالی کاری کنیم که وضعیت مدرک گرایی کاهش یابد و یکی از راهکارهای آن تحصیل در دوره‌های کاردانی و توجه به آموزش‌های مهارتی در کشور است چرا که ما معتقد هستیم رمز موفقیت بسیاری از کشورها نظیر کره جنوبی توجه به این آموزش‌ها است و اگر این اموزش‌ها در جامعه ما فرهنگ سازی شود قطعا در راستای توسعه حرکت می‌کنیم.

بازنگری بیش از ۷۰۰ سرفصل درسی

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به بازنگری بیش از ۷۰۰ سرفصل درسی با عمر بیش از ۱۰ سال در وزارت علوم افزود: طی دوسال گذشته بازنگری سرفصل دورس آغاز شده است و تقریبا ۷۰۰ سرفصل درسی که بیش از ۱۰ سال و حتی ۳۰ سال داشتند را با رویکرد کاربردی مورد بازنگری قرار دادیم و بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی که ۱۵ مورد است در اختیار شورای تحول قرار دارد در صورت انجام این بازنگری، بلافاصله موضوعات را در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم مطرح می‌کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های علمی کاربردی بیشترین واحدهای دانشگاهی را در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 1000 واحد علمی کاربردی در کشور وجود دارد که به دلایل مختلف و در دوره‌های شکل گرفته‌اند. اما امسال هدف‌مندی خاصی درباره واحدهای علمی کاربردی شکل گرفت. بر اساس آن ظرفیت تعداد قابل توجهی از این مراکز صفر شده است و جهت گیری دانشگاه علمی کاربردی این است که به سمت آموزش‌های کاربردی و ماموریت مدار حرکت کند.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x