کد خبر: 5418

تاریخ بروزرسانی : 1402/11/15

نحوه نگارش مقاله به زبان فارسی

منابع آزمون دکتری

نحوه نگارش مقاله به زبان فارسی

نحوه نگارش مقاله به زبان فارسی

در این مطلب به نحوه نگارش مقاله به زبان فارسی می پردازیم :

چکیده: چکیده باید شامل بخشهای مقدمه، روش، نتایج و بحث باشد. چکیده حداکثر 250 تا300 کلمه باشد (بین250 تا150 کلمه مناسب است). مقدمه در حدود 20%، روش ها 30%، نتایج 25% و بحث 15 % مناسب خواهد بود. از آنجائیکه اکثر خوانندگان مقاله فقط چکیده مقاله را مطالعه و ارزیابی می کنند و یا چکیده مقاله ممکن است توسط مراکز و موسسات اطلاع رسانی علمی منتشر گردد، لذا این قسمت باید دقیق و روان و در برگیرنده کامل مقاله باشد. مقاله حاضر می‌تواند به صورت یک نمونه عملی، برای تهیه مقالات مورد استفاده دانشجویان محترم قرار گیرد. در این مقاله سعی شده تا اساس تهیه یک مقاله علمی توضیح داده شود. البته باید توجه داشت که هر مجله ای که برای ارسال مقاله تان انتخاب نمائید دارای راهنمای تدوین مقاله است که در ابتدا یا انتهای ان مجله آورده شده است که با کمی تغییر می توانید مقاله را به فرمت آن مجله تهیه نمائید. 
واژه های کلیدی: (Keywords) تعداد کلید واژه ها بین 3 تا 10 کلمه (4 تا 8) فارسی پیشنهاد می‌گردد. به عنوان معرف و راهنمای مقالات هستند.
1- مقدمه 
مقدمه باید در برگیرنده مطالبی در خصوص اهمیت و دلیل انتخاب موضوع مورد تحقیق و سابقه علمی کار انجام شده باشد. خصوصیات مورد نظر در تدوین مقدمه عبارتند از: حجم مقدمه مقاله از یک پنجم کل مقاله تجاوز نکند. (حداکثر یک صفحه) اهداف مطالعه که در مقدمه بیان می شود، بایستی همان مواردی باشد که در قسمت نتایج به آنها پرداخته می شود.
اهداف جزیی یا فرضیه ها یا پرسش ها باید به طور کامل در مقدمه آورده شود. در صورتی که کلمات مخفف نا آشنا در مقدمه به کار رفته باشد می بایستی واژه لاتین در کنار آن کلمه نوشته شود. بیان مسأله با ویژگی‌های آن وهمچنین ضرورت انجام مطالعه ذکر شود. سابقه علمی موضوع به طور خلاصه ذکر گردد. بایستی از اطلاعات گسترده و غیراختصاصی و توصیف مفاهیم، همچنین ارائه جدول و تصویر در مقدمه پرهیز شود.

چند مقاله و کتاب برای مصاحبه دکتری نیاز است؟

2-مواد و روش کار
در این قسمت باید شرح دقیق و کامل مواد، تعداد و نوع و مشخصات حیوانات، دستگاه هائی که اختصاصا برای انجام پژوهش به کار رفته با ذکر مشخصات کامل دستگاههای مورد استفاده و طرح کلی آزمایش ارائه شوند. در صورتیکه از روشهای متداول استفاده شده باشد از شرح آنها خودداری و به ذکر ماخذ اکتفا گردد، ولی چنانچه از روش جدیدی استفاده شده باشد. شرح کامل آنها ضروری خواهد بود. در خصوص مواد مصرفی باید اسامی دقیق علمی و تجاری و منابع تهیه آنها ذکر گردد. در مورد روشهای آماری ذکر روشهای انجام شده ضروری می باشد. 
این بخش به ترتیب شامل نوع مطالعه، روش پژوهش، جامعه مورد مطالعه و معیارهای انتخاب نمونه، حجم نمونه و نحوه نمونه‌گیری ابزار و روش گردآوری داده‌ها، اعتبار و اعتماد علمی ابزار تحقیق، زمان و مکان نمونه‌گیری، نحوه انجام آزمایشها، آزمون‌های آماری وسیستم نرم‌افزاری بکارگرفته شده‌ می‌باشد.
ذکر متغیرهای مورد مطالعه، چگونگی کنترل آنها، تعداد گروه های مورد مطالعه و شاهد با توجه به نوع مطالعه، روش و نوع نمونه گیری اندازه و حجم نمونه، چند سویه بودن پژوهش و روش اجرای آن و چگونگی همسان‌ سازی گروه‌ها برحسب نوع پژوهش ذکر شود و میزان دقت و اطمینان مورد نظر در محاسبه حجم نمونه معرفی گردد. مقالات ارسالی باید حاصل تحقیق اصیل نویسنده یا نویسندگان در زمینه‌های مرتبط با مهندسی علوم دامی باشد و قبلا در هیچ یک از مجلات علمی داخلی یا خارجی چاپ نشده باشد.
ضمنا مقالات ارسالی نباید به طور همزمان برای سایر مجلات علمی نیز ارسال شده باشد. در مورد مقالات برگرفته از رساله های دانشجویی، مکاتبات باید صرفا از طریق استاد راهنما انجام گرفته و ذکر نام استاد راهنما به عنوان یکی از نویسندگان مقاله ضروری است. مسئولیت صحت و سقم مطالب و رعایت قالب استاندارد مجله بر عهده نویسندگان خواهد بود. علاوه بر فایل الکترونیکی حاوی اصل مقاله، فایل دیگری که شامل عنوان کامل مقاله به لاتین، نام و وابستگی سازمانی نویسندگان به لاتین، چکیده لاتین(حداکثر 200 کلمه ) و‌ واژه های کلیدی لاتین (حداکثر پنج واژه) خواهد بود باید به صورت جداگانه و در قالبهای Word و PDF تهیه گردد.
نسخه اولیه مقالات می‌تواند به صورت یک ستونی و حداکثر در 15 صفحه ارسال گردد. نسخه نهایی مقاله پس از اعلام پذیرش از سوی سردبیر، به صورت دو ستونی تهیه می گردد.
3-نتایج
نتایج با نظم و ترتیب منطقی و بدون توجیه و تفسیر و براساس اهداف یا سئوالات ذکر شده در مقدمه بیان شود. نتایج حاصل از تحقیق را می توان به صورت جدول، نمودار و یا شکل همراه با توضیحات لازم ارائه نمود. جداول و اشکال باید روشن و به راحتی قابل درک و در عین حال بیانگر واقعی نتایج حاصل از آزمایشات باشند. ابعاد منحنی ها و نمودارها نباید از 12 در 12 سانتی متر بیشتر باشد و بایستی جداگانه روی کاغذ سفید و پررنگ رسم شوند. عکس ها و کلیشه های ارسالی دقیق، روشن و ابعاد آنها نبایستی بزرگتر از 12 در 8 سانتی متر باشد.
از ارسال کپی عکس ها و نمودارها خودداری گردد. محور منحنی ها و نمودارها بایستی کاملا تعریف شده و حاوی هیچگونه تعریف یا جمله اضافه نباشد. هر کدام از جدول ها، نمودارها و عکس ها با شماره در متن مشخص و زیرنویسی هرکدام از آنها با ذکر شماره در صفحه جداگانه ای گنجانده شود. داده های ارائه شده در جدول ها و یا اشکال نباید در این بخش مورد بحث و تفسیر قرار گیرند، بلکه فقط ذکر یافته های اساسی کافی است. نتایج ارائه شده در جدول ها نباید به صورت دیگری مانند منحنی و یا متن نوشتاری و یا برعکس در مقاله تکرار گردد. از ذکر P-value در مواردی که نتایج معنی‌دار نبوده خودداری شود. مقدار P-value همراه سطح اطمینان بیان شود. هر یافته فقط به یک شکل (یا در متن یا جدول و نمودار) ارائه گردد. (هر 1000 کلمه معمولا یک جدول آورده می شود). گزارش‌میانگین‌ها همراه با انحراف معیار ذکر گردد.
قلم قابل استفاده در مقالات فارسی از نوع Nazanin (دانلود فونت) و کلمات انگلیسی به کار رفته در متن فارسی از نوع Times New Roman خواهد بود. اندازه قلم‌ها برای مقالات فارسی عبارتند از: عنوان مقاله20-bold:، نام نویسندگان:13-bold ، وابستگی سازمانی: 10، سرعنوان‌ها: 12-bold، عنوان‌های فرعی: 12-bold، بدنه مقاله و مراجع فارسی :11, زیرنویس و بالانویس شکل‌ها و جدول‌ها: 11-bold و پاورقی‌ها: 10. در خصوص واژه¬های انگلیسی به کار رفته در مقالات فارسی و متن مراجع انگلیسی، اندازه قلم‌ها دو شماره کمتر از معادل فارسی آنها انتخاب شود. حاشیه متن از هر طرف و از بالا 2 سانتیمتر و از پایین 3 سانتیمتر باشد. لطفا موارد زیر به دقت رعایت شود:
الف) عنوان مقاله, سر عنوان‌ها، شکل‌ها، جدول‌ها و غیره باید وسط-چین انتخاب شوند. عنوان‌های فرعی به صورت راست-چین و متن اصلی بصورت خود تنظیم (Justify) خواهد بود.
ب) شماره گذاری سرعنوان‌ها از 1 الی آخر صورت گرفته و مقدمه، شماره 1 را به خود اختصاص می‌دهد. شماره‌گذاری زیر عنوان‌ها فرضا در بخش 2 به صورت 1-2، 2-2، . . . بوده و در سایر بخش‌ها نیز به همین ترتیب است.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال 1403

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

ج) فاصله بین خطوط باید طوری انتخاب شود که در هر صفحه، تقریبا 40 سطر وجود داشته باشد.
مقالات ارسالی باید دارای سازمان استاندارد یک مقاله پژوهشی بوده و موارد زیر باید به دقت مورد توجه قرار گیرد:
الف) عنوان مقالات باید حتی‌المقدور کوتاه و کاملا گویا باشد.
ب) نام نویسندگان در ذیل عنوان مقاله و وابستگی سازمانی و آدرس پست الکترونیکی ایشان باید در زیرنویس صفحه بیاید.
ج) چکیده باید شامل بیان موجز مساله، اصلی‌ترین ایده‌ها و روش‌های به کار گرفته شده و بالاخره اهم نتایج و نوآوریهای حاصله بوده و از 200 کلمه تجاوز نکند. لازم به ذکر است که در بخش چکیده نباید ارجاعی به معادلات و یا مراجع متن مقاله داده شود.
د) مقدمه باید شامل شرح مساله ، مرور کامل کارهای مرتبط گذشته، توصیف اجمالی روش حل، بیان دقیق نوآوری مقاله و بیان نحوه سازماندهی ادامه مقاله باشد.
ه) جدول‌ها به صورت واضح و در اندازه مناسب تهیه شده و به نحو مشخصی باید بالا-نویس شده و به ترتیب شماره‌گذاری گردند. جدول‌های بزرگ بصورت تک ستونی و جدولهای کوچک به صورت دو ستونی آورده شود.
و) نتیجه گیری باید شامل بازگویی اجمالی مسایل مطرح شده در مقاله و توجه مجدد و بحث درباره اهم نتایج حاصله و بالاخره جمع بندی مختصر و مفید باشد. 
ز) در انتهای هر پاراگراف یا عبارت مهم در متن عدد شماره گذاری شده و مربوط به مراجع باید مورد ارجاع قرارگیرند.
کلیه مراجع ذکر شده در بخش مراجع باید در متن مقاله مورد اشاره قرار گرفته باشند. ذکر مشخصات کامل مراجع، مطابق نمونه های ارایه شده در انتهای این مقاله ضروری است.
4-بحث
این بخش مهمترین قسمت هر مقاله است. آثار و اهمیت یافته های به دست آمده و همچنین محدودیتهای آن توضیح داده شود. در این بخش از ذکر تکرار نتایج به شکلی که در قسمت نتایج آمده است، خودداری گردد. نتایج ارائه شده باید مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گیرند و توجه خواننده را به موضوع اصلی تحقیق، فرضیه های مطرح شده در بخش مقدمه و نتایج به دست آمده از تحقیق جلب نماید. در بحث علت تشابه و تفاوت نتایج مقاله با تحقیق های دیگران توضیح داده شود.
در بحث موارد کاربرد علمی و قابلیت تعمیم پذیری نتایج بدست آمده توضیح داده شود. باتوجه به نتایج، بایستی پاسخ قاطعی به سئوالهای مقدمه داده شود. 
در این مقاله، کوشش برآن بود تا با ارائه یک نمونه عملی، مهمترین مقررات حاکم بر مقالات قابل چاپ در مجلات بیان گردد. امید است با رعایت موارد پیش‌گفته، امکان ارایه مقاله ‌ای پربار به مخاطبین فراهم گردد.
5-تشکر و سپاسگزاری
نویسنده یا نویسندگان می توانند از کمک های دیگران در انجام پژوهش و یا تهیه مقاله به نحو مقتضی تشکر و قدردانی نمایند. لازم به ذکر است در صورت برخورداری از حمایت مالی و استفاده از وسائل آزمایشگاهی می توان در صورت لزوم محل تحقیق و نام موسسه و یا افراد مربوط را ذکر نمود. 
6-خلاصه انگلیسی (Abstract ):
عناوین در چکیده انگلیسی مشابه چکیده فارسی است وحجم آن حداکثر 250 کلمه و باید تطابق کامل با متن چکیده فارسی داشته باشد
7-مراجع
نحوه ذکر منابع در داخل متن مقاله باید به ترتیب شامل نام خانوادگی و سال انتشار آن باشد، مثال (سلیمی، 1386). در صورتیکه تعداد نویسندگان دو نفر باشد اینگونه است: (رمضانی و ظهوری، 1386). چنانچه تعداد نویسندگان بیش از دو نفر باشند: ( معصومی و همکاران، 1387). در رابطه با منابع خارجی هم مانند فارسی عمل می شود. (Navidi zadeh, 2006) (Zohoori and Ramezani, 2008) (Omidi et al., 2006) در پایان مقاله ابتدا منابع فارسی و سپس خارجی به ترتیب حروف الفبا ذکر می شوند. 

برای نوشتن سوابق تحقیق از چه منابعی استفاده کنیم؟

ساعدی، هوشنگ شماع، محمود مروارید، عبدالحسن و نیکپور، کریم. (1358). اصول تغذیه دام و طیور، انتشارات دانشگاه تهران، جلد اول، چاپ دوم، شماره 1567، صفحه 25-20.
Herbert, R; Nanney, J. and Spano, J. S. (1989). Erythrocyte distribution in ducks. American Journal of Veterinary Research, 50: 958-965.
نام مجلات فارسی و انگلیسی در قسمت منابع به طور کامل نوشته شود بهتر است. اگر نویسندگان مقاله از 6 نفر بیشتر باشند بعد از نفر ششم et al. گذاشته شود.

ویژگی های یک مقاله برای انتشار در نشریات علمی- پژوهشی برای مصاحبه دکتری

 www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x