کد خبر: 12466

تاریخ بروزرسانی : 1401/09/26

نقش فعال دستگاه های اجرایی در بخش نخبگان

منابع آزمون دکتری

 

نخبگان

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، عباس ابراهیمی؛ معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در برنامه تلویزیونی کنکاش شبکه جام جم با بیان اینکه طی سال‌های اخیر کشور در حوزه‌های علمی مختلف همچون نانو، سلول‌های بنیادی، هوافضا، میکرو الکترونیک و … پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، گفت: پیشرفت بیش از پیش در این حوزه‌ها که حوزه‌های اولویت‌داری هستند از لحاظ علم و فناوری باید در دستور کار قرار بگیرد چراکه بیشترین زمینه جذب و نگهداشت و همچنین بازگشت نخبگان را می‌توانند فراهم کنند و اگر این حوزه‌ها توسعه پیدا نکنند، این مهم محقق نخواهد شد.

 سبک‌سازی ساختار اداری و اجرایی استان تنها در صورتی مفید خواهد بود که طی آن مسیر ورود توان نخبگانی به سیستم تسهیل شود. این روند زمینه‌ساز تزریق تحرک، نوآوری و خلاقیت به سیستم خواهد بود. ارتقاء کیفیت زندگی در استان‌های مرزی و افزایش امکانات و همچنین فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم، از دیگر عواملی است که می‌تواند به ماند نخبگانی در استان محل سکونت کمک کند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: استخدام در دستگاه‌های اجرایی، مسیر دیگری است که آئین‌نامه آن در هیئت دولت به تصویب رسید و با توجه به تخصص نخبگان و رویکرد انقباضی دولت و همچنین نیاز شدید کشور به حضور نخبگان در مدیریت‌های میانی و بالایی کشور، باید در اولویت قرار بگیرد. این جذب البته به معنای اشتغال مؤثر است و افراد نخبه در مناصبی جذب می‌شوند که بتوانند اثرگذاری نخبگانی داشته باشند. بر همین اساس، شیوه‌نامه این مصوبه تدوین شد. در پی آن، در دو نوبت نیز فراخوان اعلام شد و در مجموع ۷۵۰۰ نفر در این فراخوان‌ها شرکت کردند که اکثراً از فارغ‌التحصیلان دوره دکترا از دانشگاه‌های بزرگ کشور هستند. همین موضوع به خوبی نشان داد مسئله اشتغال در مقاطع تحصیلی بالا یک چالش بزرگ است. بعد از بررسی کارنامه افراد تا به امروز نزدیک به 200 نفر به سازمان امور استخدامی کشور معرفی شده اند و امیدواریم که این عدد تا پایان سال به هزار نفر برسد.

مطلب پیشنهادی :  مردان بیشترین آمار پذیرفته شدگان اولیه آزمون دکتری 1403

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: جذب و بکارگیری نخبگان در بخش خصوصی (شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور) مسیر دیگر اشتغال نخبگانی است که این موضوع با همکاری کارگزاران مورد تأیید انجام می‌شود. مسیر آخر کمک به راه‌اندازی و ایجاد شرکت‌ دانش‌بنیان توسط خود نخبگان است. بر همین اساس، بنیاد ملی نخبگان تسهیلات ویژه‌ای برای حضور نخبگان در عرصه کارآفرینی و اشتغالزایی در نظر گرفته که بخشی از این تسهیلات را با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعطا می‌‎کند.(آمار اشتغال دانش آموختگان دکتری دانشگاه های علم و صنعت و خواجه نصیر الدین)

وی با اشاره به موضوع ساخت مسکن برای نخبگان، خاطرنشان کرد: کلیات این طرح در هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان با حضور رئیس جمهور منصوب شد و شخص رئیس جمهور دستور دادند که بنیاد ملی نخبگان با دستگاه‌های مرتبط مانند وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و راه، جزئیات و روش پیاده‌سازی این مصوبه را استخراج و پیشنهاد دهند که این موضوع نیز در حال پیگیری است. توسعه و پیشرفت استان‌های مرزی و توسعۀ منطقه‌ای، علاوه حفظ نیروی‌انسانی متخصص، مهاجرت نخبگانی و جمعیتی را معکوس می‌کند که همین موضوع به تعادل آمایش اقتصاد سرزمین و صدالبته افزایش امنیت کشور کمک شایانی خواهد کرد.
هنگامی که فاصلۀ امکانات بین مرکز کشور و استان‌های مرزی افزایش یابد، جامعۀ نخبگانی بومی طبعاً ترجیح می‌دهد برای برخورداری بیشتر از آنها، به سمت مرکز مهاجرت کند. این موضوع از سویی، مناطق مرزی را از نیروی‌انسانی متخصص خالی می‌کند و از سوی دیگر سبب تراکم جمعیت نخبگانی در مرکز می‌شود که این خود، آسیب‌هایی چون ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و رشد نامتوازن جامعه خواهد شد.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x