کد خبر: 3712

تاریخ بروزرسانی : 1402/03/12

نکات کلیدی در روز مصاحبه دکتری

منابع آزمون دکتری

نکات کلیدی در روز مصاحبه دکتری

نکات کلیدی در روز مصاحبه دکتری

1- حضور به موقع: حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ساعت شروع مصاحبه در محل حضور داشته باشید. خلوت کردن  با خداوند قبل از مصاحبه بسیار آرامش بخش است.

2 – همراه نامناسب:  قبل از حضور در جلسه مصاحبه حتما گوشی همراه خود را خاموش کنید. برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از حواس پرتی، چند نفر مانده به نوبت شما این کار را انجام دهید.

3- سؤالات عمومی:  معمولاً از داوطلب خواسته می شود یکی از موارد زیر را به زبان انگلیسی بیان کند. سعی کنید برای هر یک از موضوعات زیر (و ترجیحاً مواردی شبیه اینها ) یک پاراگراف را تمرین و حفظ نمایید. اگر بخت با شما یار باشد به کارتان خواهد آمد.

🟩 – معرفی کوتاهی از خود

🟩 – چرا ما باید تو را از بین بقیه انتخاب کنیم؟ ( نقاط قوت خود را در چه میدانی؟ )

🟩 – انگیزه خود را از ادامه تحصیل بیان کن!

4– لحظه ها: مصاحبه مانند یک برنامه پخش زنده است. شما فقط یک بار فرصت دارید ، قدر فرصت خود را  بدانید!

5- شروع متفاوت: اگر وارد جلسه شدید و با سؤالات انگلیسی مواجه شدید، مضطرب نشوید. اساتید بعدی  سؤالات فارسی خواهند پرسید.

6- ظاهر آراسته: سعی کنید لوازم زیادی در دست نداشته باشید. لباس مناسب و رسمی بر تن نموده و با  روی و مویی به اندازه ، آراسته در محل حاضر شوید.

7- برخورد محکم: هنگام سلام در چشمان طرف مقابل نگاه کنید و در صورت دست دادن محکم و با اعتماد به  نفس دست دهید.

8- تکنیک چشمان براق: باید در صحبت های شما چهار چیز باشد: نشاط، سر زندگی، امید به پیشرفت و  جستجوگری. و همین احساسات باید در لبخند و چشمان شما برق بزند.

9- تا دقیقه نود بازی کنید. این که شما یک قسمت مصاحبه را بد گذرانده اید نباید باعث شود ناامید شوید. چه بسا رقبایتان همین قدر هم بلد نباشند.

10- صبر و حوصله: عجله نکنید. قبل از جواب به سؤالات فکر کنید. در طی مصاحبه به ساعت خود نگاه نکنید.

11– تمام وقت بودن دانشجو:  توجه داشته باشید که برای یک استاد خیلی مهم است که دانشجوی دکتری  به صورت تمام وقت روی پایان نامه خود کار کند و اشتغال به کار می تواند تأثیر منفی بر روی نظر اساتید داشته باشد، البته در صورتی که کار فعلی شما در زمینه ای غیر از تدریس است. داشتن سابقه تدریس، نوشتن و یا ترجمه کتاب و از این قبیل کارهای تحصیلی می تواند به روند مصاحبه شما کمک کند.

12– تأمین هزینه تحصیل: یکی از سؤالاتی که حتما مطرح می شود، تأمین هزینه تحصیل شما خواهد بود.
آیا خودتان سر کار می روید؟ شخص یا اشخاص دیگری هزینه زندگی شما را تأمین می کنند؟ معمولا در مورد آقایانی که متأهل هستند یا سن نسبتا بالایی دارند طفره رفتن از این سؤال ساده نیست و گفتن اینکه شاغل نیستید و دانشجوی تمام وقت خواهید بود با لبخند معنادار اساتید همراه می گردد!

13 معرفی داوطلب و سوابق تحصیلی:  در ابتدا از دانشجو خواسته می شود که خود را معرفی کرده و به  طور مختصر در مورد گذشته تحصیلی خود توضیح دهد.

سعی نکنید چهره ای غیر واقعی از خود نشان دهید، نمرات و کارنامه پژوهشی شما بیانگر همه چیز است. می توانید یک پرونده مختصر از اطلاعات مقاطع مختلف تحصیلیتان، سوابق کاری و توانایی های خود تهیه کنید تا در صورت لزوم ارائه نمایید.

14– انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل، اهداف علمی و شغلی آینده:  سعی کنید نشان دهید که دارای  برنامه، رسالت شخصی، چشم انداز فردی و برنامه مشخص هستید.در مصاحبه دکترا مستقیم و غیر مستقیم بگویید که کاملاً هدفدار این مسیر را انتخاب کرده اید و این یکی از گام های آینده شما است. البته این باید واقعیت داشته باشد و گرنه کلامی که واقعیت نداشته باشد نه باور می شود و نه تاثیرگذار است! پس راستگو باشید.

به خاطر داشته باشید که داشتن انگیزه، کلید اصلی موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری می باشد. شما توانایی عوض کردن عقیده اساتید را دارید و این امر میسر نمی شود، مگر در صورتی که شما علاقه مندی و پیگیر بودن خود را نشان دهید و در پاسخ به سؤالات صادق باشید.

15- نگاه مثبت: اگر ترم چهارمی هستید و از زمانبندی شما برای دفاع پرسیدند، اکیداً از بیان اینکه من درس  داشتم و نرسیدم و…  خودداری کنید و بگویید خودتان را می رسانید ان شاء الله. چون اگر قبول بشوید هم واقعاً خود را خواهید رساند.

16– تعداد مقالات ثبت شده در پایگاه های استنادی:  روی مقالات علمی پژوهشی خود مانور دهید. پژوهش ها و مقالات شخصی که در حوزه تحقیق شما می باشند در پذیرش شما نقش بسزایی دارند. مقالاتی دارای ارزش در ارزیابی می باشند که در نشریات معتبر منتشر شده باشند. هرکاری هر جایی داشته اید (تدریس، مقاله، همایش، ترجمه، مجله…)، فهرست کنید و از آنها تأییدیه فراهم کنید، یا خودشان را همراه داشته باشید.

17– موضوع مورد علاقه برای رساله دکتری:  یکی از سؤالاتی که روز مصاحبه از شما پرسیده می شود،  زمینه کاری مورد علاقه شماست. طوری پاسخ ندهید که گویی برایتان مهم نیست روی چه موضوعی کار کنید. بهتر است با پاسخ خود نشان دهید که هر چند روی چند زمینه کاری مسلط هستید ولی توانایی کار کردن روی موضوعات دیگر را هم دارید (یعنی انعطاف پذیر هستید).

18 پذیرش دانشجو در سایر دانشگاه ها: گاهی در مورد دیگر انتخاب های شما برای دکتری نیز سؤال می  شود. در دانشگاهی که اولین انتخاب معرفی شده تان است تا حدی بر روی مسئله تأکید کنند و بحث را کمی کش دهید و نشان دهید که با مزایای آن دانشگاه آشنا هستید. در مورد دیگر دانشگاه ها هم هیچ گاه اختلاف سطح علمی را دلیل خود قرار ندهید. سعی کنید از مواردی نظیر فاصله تا محل سکونت، الزامات کاری و … استفاده کنید.

19- جواب های متنوع: برخی اساتید تا وقتی آن لفظی که در ذهنشان است گفته نشود، پاسخ را نمی  پذیرند. سعی کنید طور دیگری جوابتان را تکرار کنید شاید موفق شوید!

20- اهمیت آغاز: بدانید که ۵ دقیقه اول مصاحبه آزمون دکترا بسیار مهم است. پس اقتدار، متانت و اعتماد به نفس خود را در این ۵ دقیقه به رخ بکشید.

21- اثبات خود: در تمام طول مصاحبه تنها یک هدف داشته باشید: باید اثبات کنید که کاندیدای با ارزشی برای  دوره دکتری هستید. اسیر پاسخگویی صرف به پرسش ها نشوید، بلکه در هر پاسخی سعی کنید که حداقل یک دلیل به مصاحبه گر بدهید که شما را برای دکتری انتخاب کند.

www.phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رزاقپور
میهمان
رزاقپور
8 شهریور ، 1399

نکات بسیار مفیدی بود.

اکرم حیدری
میهمان
اکرم حیدری
2 شهریور ، 1398

بی تهایت سپاسگزارم از نکات ومطالب کامل و سازنده ای که سخاوتمندانه به اشتراک گذاشتید.باآرزوی بهترینها

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x