کد خبر: 9613

تاریخ بروزرسانی : 1402/02/16

ویژگی های یک رزومه کاری چیست؟

منابع آزمون دکتری

ویژگی های یک رزومه کاری چیست؟

 رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی هست (résumé) و در فارسی هم به اسم سی.وی که مخفف واژه انگلیسی Curriculum Vitae هست شناخته می شود(CV).رزومه یک مدرک چند صفحه ای است که خلاصه ای از سوابق کاری و تحصیلات و مشخصات فرد در آن نوشته شده و برای استخدام و گزینش کاربرد دارد.  ویژگی های یک رزومه کاری چیست؟

زمانی که شما متقاضی یک موقعیت شغلی یا تحصیلی هستید، باید رزومه خود رو برای بررسی توسط داور یا مسئول گزینش محل موردنظر تحویل دهید تا آنها با مطالعه رزومه نسبت به جذب شما تصمیم بگیرند. به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

  ۱- اطلاعات شخصی

اکثر رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه باید در این بخش عنوان شود شامل نام ، تاریخ تولد ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک است.

· نام

·نام خانوادگی

·تاریخ تولد

·وضعیت تاهل(همیشه اجباری نیست)

·آدرس دقیق

·شماره تلفن

·آدرس پست الکترونیک

۲- توانایی های علمی و تحصیلات

  این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم تا دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی (سال ورود و فراغت) تحصیلی خواهد بود. در صورت امکان معدل هر مقطع را نیز قید نمایید . حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید یا کارگاههای آموزشی که شرکت نموده اید ، را هم حتماً بنویسید. در مورد رشته های دانشگاهی، غالبا عنوان پایان نامه های تحصیلی را می توان در همین بخش بیان کرد و یا در صورت تمایل می توان در یک سرفصل جداگانه ارائه داد .

 ۳-  مهارت‌ها و توانمندی ها

شامل توانایی های خاص گروهی یا اجتماعی، توانایی های کامپیوتری و نرم افزاری مرتبط و زبان هایی خارجی که شما با آن آشنا هستید و میزان سطح توانایی خود در هر یک از این موارد بیان کنید

۴- سوابق شغلی  

   در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود

·عنوان فعالیت

·سمت

·نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی …)

·محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز)

·دوره زمانی کار

·هنگام فهرست کردن تجارب کاری، همیشه آخرین شغلی که در آن مشغول بوده ایم را اول می نویسیم و به همین ترتیب به گذشته بر می گردیم . این در مورد فهرست کردن سوابق تحصیلی نیز صدق می کند .

 ۵- سوابق علمی و پژوهشی 

   فهرست کارهای تحقیقاتی ، کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر چکیده مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.

الف ) فعالیت های تحقیقاتی

   این بخش شامل فعالیتهای علمی و تحقیقاتی انجام شده توسط شما در قالب تحقیقات و پروژه های علمی است. در اینجا شما موارد زیر را باید ذکر کنید:

·عنوان طرح یا فعالیت ِ علمی

·زمان

·کارفرمای شما (کسی که کار پژوهشی به سفارش یا زیر نظر او انجام شده  )

·نقش شما در پروژه (مسئول پروژه، مدیر پروژه ، مجری ، پژوهشگر، راهنما، مشاور … یا مسئول تدارکات یا خدمات)

ب) تالیفات
   در این قسمت کتابها ، مقاله ها چاپ شده در مجلات علمی و تخصصی ، مقالات ارائه شده در کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و دیگر تالیفات شما نوشته می شود . فرمت صحیح آوردن یک مقاله در رزومه به این صورت هست:
نام نویسنده یا نویسندگان؛ “نام مقاله”، محل چاپ یا ارائه، و سال انتشار .

 ۶- سایر اطلاعات

  در صورتی که لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

 ۷ – عناوین و افتخارات

   در صورتی که در مقاطع مختلف تحصیلی شما موفق به کسب افتخارات علمی شدید ، می توانید آن را در این بخش ذکر نمایید . بطور مثال کسب رتبه های بالا در قبولی دانشگاه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ،انجام اختراع و ثبت آن و ……  .

 ۸ – علائق(Interests)  

   در صورت تمایل می توانید فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها نیز دارید ، حتما ذکر کنید.

 ۸ – معرف ها(References)   

   در رزومه های علمی معمولا افرادی را بعنوان معرف فرد در انتهای رزومه با مشخصات کامل و شماره تماس می آورند. شما هم می توانید این کار را انجام دهید. لذا نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x