کد خبر: 1686

تاریخ بروزرسانی : 1401/04/20

چرا بعضي داوطلبان آزمون دکتری خوش‌شانس‌ترند؟

منابع آزمون دکتری

چرا بعضي داوطلبان آزمون دکتری خوش‌شانس‌ترند؟

بعضي داوطلبان آزمون دکتری خوش‌شانس‌ترند

 “نتایج علمی از یک پژوهش توسط ريچارد وايزمن، روان‌شناس دانشگاه هاتفورد شاير

مي‌خواستم بدانم چرا بخت و اقبال هميشه درِ خانه‌ي بعضي‌ها را مي‌زند، اما سايرين از آن محروم مي‌مانند. به عبارت ديگر چرا بعضي از داوطلبان آزمون دکتری ، خوش‌شانس و عده‌ي ديگر بدشانس هستند؟ آگهي‌هايي در روزنامه‌هاي سراسري چاپ کردم و از افرادي که احساس مي‌کردند خوش‌شانس يا بدشانس هستند، خواستم با من تماس بگيرند.

صدها نفر براي شرکت در تحقيق من داوطلب شدند و در طول سال‌هاي گذشته با آن‌ها مصاحبه کردم، زندگي‌شان را زير نظر گرفتم و از آن‌ها خواستم در آزمايش‌هاي من شرکت کنند تا بفهمم چرا بعضي داوطلبان آزمون دکتری خوش‌شانس‌ترند ؟ نتايج نشان داد هرچند اين افراد به کلي از اين موضوع غافل‌اند، کليد خوش‌شانسي يا بدشانسي آن‌ها در افکار ، کردارشان و تلاش برای موفقیت در ازمون دکترا نهفته است.
با ترتيب دادن يک آزمايش ساده سعي کردم بفهمم آيا اين مسئله ناشي از توانايي آن‌ها در شناسايي چنين فرصت‌هايي است يا خير.
به هر دو گروه – افراد خوش‌شانس و بدشانس- روزنامه‌اي دادم و از آن‌ها خواستم آن را ورق بزنند و بگويند چند عکس در آن هست. به طور مخفيانه يک آگهي بزرگ را وسط روزنامه قرار دادم که مي‌گفت: اگر به سرپرست اين مطالعه بگوييد که اين آگهي را ديده‌ايد، 250 پوند پاداش خواهيد گرفت. اين آگهي نيمي از صفحه را پر کرده بود و با حروف بسيار درشت چاپ شده بود.
با اين‌که اين آگهي کاملاً خيره‌کننده بود، افرادي که احساس بدشانسي مي‌کردند عمدتاً آن را نديدند، در حالي که اغلب افراد خوش‌شانس متوجه آن شدند.
مطالعه‌ي من نشان داد که افراد بدشانس عموماً عصبي‌تر از افراد خوش‌شانس هستند.در نتيجه، آن‌ها فرصت‌هاي غير منتظره را به دليل تمرکز بيش از حد بر ساير امور از دست مي‌دهند. براي مثال آن‌ها به قصد يافتن مشاغل خاصي روزنامه را ورق مي‌زنند و از ديدن ساير فرصت‌هاي شغلي بازمي‌مانند.  بر اساس پاسخی که برای سوال ( بعضي داوطلبان آزمون دکتری خوش‌شانس‌ترند ؟ ) یافتم : افراد خوش‌شانس، آدم‌هاي راحت‌تر و رهاتری هستند؛ در نتيجه نه فقط آن‌چه در جستجوي آن‌ هستند بلکه آن‌چه را در اطرافشان وجود دارد نيز مي‌بينند.
تحقيقات من در مجموع نشان داد که داوطلبین موفق در ازمون دکترا بر اساس چهار اصل براي خود فرصت ايجاد مي‌کنند:

– آن‌ها در ايجاد و يافتن فرصت‌هاي مناسب برای موفق در آزمون دکتری مهارت دارند.
– آن ها با انتخاب درست منابع به سمت موفقیت در ازمون حرکت می کنند. 
– آن ها از قبل برنامه ریزی می کنند.
– فرصت هایی را می بینند و پیدا می کنند که دیگران آنها را نمی بینند.

 

شما از خوش شانس ترین داوطلبان کنکور دکتری هستید.امتحان کنید.

برنامه ریزی تخصصی آزمون دکتری توسط اساتید و رتبه های برتر

دوره جامع فنون موفقیت در آزمون دکتری

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانیه اسد زاده
میهمان
هانیه اسد زاده
13 مرداد ، 1401

به هر حال باید پذیرفت که اساتید دانشجوها رو در مقطع دکتری انتخاب میکنند و اینکه اعتراض بشه مبنی بر اینکه چرا منو انتخاب نکردی نتیجه ای نخواهد داشت و به نظرم برای سالهای اتی هم مشکل ساز خواهد شد با توجه به اینکه اساتید دانشگاههای مختلف با هم دیگه در ارتباط هستند.

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

مصاحبه خیلی پر استرسی داشتم ولی بعد از مصاحبه اتفاقی مامانم از اساتید که داشتن حرف میزدن شنیده بودن که داشتن میگفتن فلانی (یعنی من) مصاحبه اش خیلی خوب بوده و با اینکه استرس زیادی داشتم خداروشکر انتخاب اولم تهران قبول شدم برای همه آرزوی موفقیت دارم و ممنون از سایت خوبتون خودم رو خیلی آماده کرده بودم با توجه به تجربیاتتون ممنونم

داوطلب کنکور دکتری
میهمان
داوطلب کنکور دکتری
13 مرداد ، 1401

چرا باید اینقدر در مصاحبه ی دکترا بی عدالتی وجود داشته باشه که چندین سال، با وجود مصاحبه های عالی و رتبه های بسیار خوبم، منو در مصاحبه رد کنن؟ حتی امسال که آخرین باری بود که دکترا شرکت کردم، منو با رتبه ی ۴ ( رتبه ی چهار ) رد کردن.

مسلمان
میهمان
مسلمان
13 مرداد ، 1401

شکرخدا من علوم وتحقیقات تهران قبول شدم و خوبم هست حتی مردیس ها سراسری رو نرفتم فقط زبان بخونین..چون خوبی علوم تحقیقات بین النللی بودنشه و پژوهش قوی و دارای بزرگترین کتابخانه ملی کشور بنام دکتر حبیبی هست واقعا دانشگاه با کلاس و استادا باسوادی و دنیا دیده داره روزمصاحبه همه توانتون رو نشون بدید وفقط کنکوری نباشید کیفیت مهمتر از کنکوره

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

بستگی به واحد دانشگاهی و اینکه آزاد هستید یا دولتی ارتباط داره. بنده در مورد دانشگاه آزاد میدونم یک روز هست مگر اینکه مدیر گروه چیدمان کلاس ها رو نتونن درست چینش کنن نهایتا دو روز
اگر آزاد باشید بدون هیچ استثنا شما باید ۱۰ واحد جبرانی پاس کنید . دلیلش هم همه بزرگواران واقف هستند به چه دلیل.رتبه ۱ هم که باشید باز باید جبرانی پاس کنید . موفق باشید.

Saber
میهمان
Saber
13 مرداد ، 1401

اطلاعاتی که سنجش در اختیار دانشگاه ها قرار میده شامل مشخصات شناسنامه ای، اطلاعات تحصیلی، اطلاعات آزمونی، کد رشته محل یا کدرشته محل هایی که داوطلب برای مصاحبه معرفی شده. در ضمن تطبیق شرایط عمومی و اختصاصی صفحات ۱۷ الی ۱۹ دفترچه ثبت نام هم با دانشگاه هاست. معدل قسمتی از نمره مصاحبه است. دانشگاه ها تا ۲۶ تیرماه فرصت دارند نمرات مصاحبه رو در سایت سنجش ثبت نمایند.

داوطلب کنکور دکتری
میهمان
داوطلب کنکور دکتری
13 مرداد ، 1401

من از میزان دسترسیشون مطمئن نیستم. رتبه و تراز و معدل رو می دونن قاعدتا، ولی مطمئن نیستم از جزئیات کارنامه ی اول مثل درصدها باخبر باشن یا به کارنامه ی انتخاب رشته دسترسی داشته باشن.( چون بهشون ربطی هم نداره این مورد دوم و همین که به امکان جابه جایی اولویت ها اعتراض کردن نشون می داد که ضربه خورده بودن ازش.)
البته با اطلاعاتی که از خود ما میخوان می تونن به عنوان داوطلب وارد بشن و ببینن. ولی این کار رو برای همه انجام نمیدن. اگر کسی رو بخوان قبول کنن و به درستی اطلاعاتش شک داشته باشن ممکنه کارشناس چک کنه.
معدل رو باید تطبیق بدن چون سایت سنجش براساس خوداظهاری ما معدل رو ثبت کرده، و حالا توی این مرحله مدرک می خوان.
ولی کارنامه ها که اصلش دست سنجشه لزومی نداره با پرینتی که دست ماست تطبیق داده بشه. از این نظر مسئولیتی متوجه دانشگاه نیست. اگر واقعا دسترسی داشته باشن و بپرسن انگیزه شون بیشتر می تونه راستی آزمایی داوطلب باشه.

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

دانشگاه هنر برگه انتخاب رشته رو ازَمون خواسته بود یعنی اون مرحله‌ای که هنوز فقط انتخاب کردیم نه برگه‌ی نتیجه‌ی انتخاب رشته!
توی مصاحبه هم به نتیجه‌ش نگاه نکردن فقط همون اولی رو نگاه کردن و منم اصلا حواسم نبود که بگم تربیت مدرس یه کد رشته‌شو دعوت نشدم و درواقع به جای اینکه بگن ما انتخاب مثلا سومت بودیم باید میگفتن انتخاب دومت بودیم از نظر کد رشته! منم انگار زبونم بند اومده نشستم نگاه میکنم نگفتم آقا این یکیش حذف شده!
خیلی هم گیر این بودن که نتیجه مصاحبت اونجا چی میشه! خیلی ناراحتم که نگفتم حداقل فقط یکی از رشته‌هاشو دعوت شدم:(

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x