کد خبر: 8041

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/21

چگونگی نگارش مقاله علمی

منابع آزمون دکتری

چگونگی نگارش مقاله علمی

چگونگی نگارش مقاله علمی

چگونگی نگارش مقاله علمی اهمیت بسیاری دارد به همین منظور کافیست به آماری که سردبیران اجرایی مجلات ارائه می‌دهند نگاهی بیندازیم. بیش از 75 درصد از مقالات به دلیل عدم رعایت اسلوب مقاله‌نویسی، اشکالات نگارشی در مقاله نویسی و اشتباهات ناشی از عدم تسلط به زبان انگلیسی در مقاله نویسی ، قبل از اینکه داوری علمی از طرف مجله صورت گیرد به نویسندگان مقالات برگردانده می‌شود و همه اینها به دلیل عدم آشنایی با نحوه نگارش مقاله، بوجود می آید.

چگونگی نگارش مقالات علمی-پژوهشی (ویژه داوطلبان آزمون دکتری و متقاضیان بورسیه خارج از کشور)

یکی از مهم ‌ترین مراحل در مقاله نویسی، هنر اخذ پذیرش از ژورنال‌های معتبر در حوزه رشته و مقاله نگارش شده می‌باشد. یافتن ژورنال معتبر و تخصصی بسیار زمان‌بر بوده و نویسنده می بایست با فرآیند پذیرش ژورنال‌ها در رتبه علمی ISI، علمی پژوهشی و ISC و نحوه گرفتن ضریب تاثیر (Impact Factor) و همچنین دسترسی به ژورنال‌های معتبر اعم از ژورنال های ایندکس شده در تامسون روترز می‌باشد. گام بعدی ارسال مقاله و مکاتبه از طریق ایمیل با ژورنال مربوطه و پیگیری انجام مراحل داوری و رفع ایرادات وارده به مقاله و نهایتا اخذ گواهی پذیرش (acceptancee) از ژورنال و در مرحله آخر پیگیری چاپ مقاله است.

Plagiarism یا سرقت ادبی چیست؟

🔴 ساختار محتوای علمی‌تان را حفظ کنید: هر سند علمی ساختار و بخش‌های مشخص و تعریف‌شده‌ای دارد که نویسنده باید به رعایت اصول نگارش آن‌ها پایبند باشد و چارچوب استانداردشان را حفظ کند؛ مثلا ساختار مقاله، پروپوزال، رساله دکتری یا پایان‌نامه کارشناسی ارشد با هم فرق دارند.
🔴 مختصر و مفید بنویسید: سعی کنید از تکرار بی‌دلیل مطالب و اطلاعات محتوای‌تان پرهیز کنید. همچنین از مطول‌نویسی خودداری کنید؛ یعنی کلمات زائد یا عبارات اضافی را حذف کنید؛ مثلا به جای ترکیب فعلی «مورد پذیرش قرار گرفت» بنویسید: «پذیرفته شد».
🔴 از زبان رسمی استفاده کنید: به کار بردن زبان محاوره در نگارش متون علمی نادرست است. بر همین مبنا استفاده از کلمات اختصاری و مخفف نیز کاملا اشتباه است.
🔴 از زبان تخصصی مناسب استفاده کنید: هر شاخه علمی و گرایش‌های آن، زبانی تخصصی دارد که شامل اصطلاحات، واژگان و عبارات خاصی با مفاهیم تخصصی است که نویسنده محتوای علمی باید بر آن‌ها تسلط داشته باشد و درست و بجا از آن‌ها استفاده کند تا بتواند معنای مورد نظرش را به‌درستی و به طور کامل به خوانندگانش منتقل کند.
🔴 از زبان سوم شخص حرف بزنید: روش استاندارد و رایج در نگارش علمی استفاده از زبان سوم شخص در بیان توضیحات محتواست و نویسنده نباید در متن علمی فاعل اول شخص مفرد یا جمع به کار ببرد. البته باید دقت کنید که جملات خود را چنان جذاب و خلاقانه بنویسید که خوانندگان را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کنید.
🔴 از زبان قطعیت استفاده نکنید: بسیاری از یافته‌های علوم مختلف در طول زمان ممکن است با یافته‌های جدید و به‌روزرسانی‌های گوناگون نقض و رد شوند، بنابراین نباید دچار هیجانات مقطعی شوید و با قطعیت و یقین صد درصدی یافته‌های‌تان را ارائه دهید.
🔴 شفاف و مستند بنویسید: از جملات مبهم و مجهول استفاده نکنید تا خوانندگان‌تان به‌راحتی و سریع‌تر منظور و مفهوم مطلب شما را درک کنند و دچار سوء‌برداشت یا اشتباه نشوند. همچنین برای مطالب‌تان منبع معتبر معرفی کنید تا از اتهام سرقت علمی دور بمانید.

لیست مجلات مورد تایید دانشگاه آزاد

www.phdphd.org

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x