کد خبر: 9734

تاریخ بروزرسانی : 1402/06/22

کاهش مالیات حق التدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه در دست تصویب

منابع آزمون دکتری

کاهش مالیات حق التدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه در دست تصویب

کاهش مالیات حق التدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه در دست تصویب

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم بیان کرد: در صورت تصویب لایحه اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم در صحن علنی مجلس، کاهش مالیات حق التدریس اعضای هیئت علمی را شاهد خواهیم بود.

محمد روشن  گفت: لایحه اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار است وانتظار می رود با تصویب این لایحه مالیات حق التدریس اعضای هیات علمی دانشگاه ها به ۱۰ درصد و پژوهشی به ۵ درصد برسد.(مالیات حق التدریس اساتید 10% کاهش یافت)

وی افزود: با تصویب این لایحه اعضای هیات علمی از رفاه بالاتری برخوردار می شوند و این مساله باعث ترغیب آنها به امر پژوهش می شود.

۳۲ هزار استاد حق التدریس دانشگاه آزاد «عضو هیات‌ علمی» شدند

معاون حقوقی و پارلمانی وزیرعلوم افزود: این اقدام باعث می شود اعضای هیات علمی به وظایف اصلی خود که آموزش و پژوهش است بیشتر اهتمام کنند.

پایان همکاری دانشگاه آزاد با اساتید حق التدریس

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برنامه اول دانشگاه آزاد اسلامی برای سال ۱۴۰۲ گفتمان تحول به عنوان یک گفتمان نجات‌بخش است، تأکید کرد: همانطور که دشمن تغییر در ارکان فکری مردم را هدف قرار داده است، ما تغییر را باید با تحول پاسخ دهیم چرا که تغییر را نمی‌توان با سکون پاسخ داد. دشمن می‌خواهد رفتار اجتماعی و سبک زندگی ما تغییر کند و سرمایه سنگینی برای آن گذاشته است به طوری که به راحتی یک خطای کوچک در یک شهرستان را ضریب رسانه‌ای می‌دهد و به متن اجتماع می‌آورد چرا که می‌خواهد تغییرات خود را به مردم دیکته کند. بنابراین تغییر را باید با تحول پاسخ گفت و ما باید به دنبال تحول باشیم.
 
طهرانچی با بیان اینکه برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول، تبدیل دانشگاه مدرک‌پرداز به دانشگاه جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز است، گفت: تمرکز صرف بر h-index و مقالات و بازار فرعی که برای مقاله‌پردازی به وجود آمده، نوعی مدرک‌پردازی است. البته این سخن، نقد مقاله نیست بلکه ضریب دادن به این حوزه اشکال است. در دانشگاهی که استاد آن به دنبال استاد شدن باشد و نه استاد بودن، دانشجوی آن هم به دنبال دکتر شدن خواهد بود و نه دکتر بودن. اما این مسیر چگونه می‌تواند رخ دهد؟ رابطه ارتقای اعضای هیأت علمی با ارتقای توانایی کشور کجاست؟
 
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال گذشته به اندازه ۱۷ سال ارتقای اعضای هیأت علمی داشته است. پس به اندازه ۱۷ سال دانشگاه باید ارتقا پیدا کند و به همین میزان باید جامعه توانمند شده باشد. واقعیت این است که باید «دانایی فردی به دانایی سازمانی»، «دانایی سازمانی به توانایی سازمانی» و «توانایی سازمانی به توانایی اجتماعی» ختم شود. سوال اصلی این است که آیا دانشگاه آزاد اسلامی برای این سیر دانایی فردی به توانایی اجتماعی برنامه دارد؟ بله. برنامه ما همان برنامه تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است که در آن «دانشجو و استاد» دارای یک محور به عنوان پرورشگر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی، «استاد و دانشگاه» دارای محور دانشگاه کارآمد و پایدار و «دانشگاه و جامعه» دارای محور دانشگاه سرآمد و پاسخگو است.
 
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: هرکدام از محورهای یادشده دارای بسته‌هایی است که باید به آن ملزم باشیم. اجرای این بسته‌ها در ابتدا منجر به انتقال دانایی و توانمند شدن دانشجویان و در ادامه، دانا و توانمند شدن دانشگاه و درنهایت دانا و توانمند شدن جامعه خواهد شد. پس سه محور برنامه تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، سه محور اساسی است و ۱۰ بسته با عنایت انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: استاد وقتی نقش ویژه‌ای دارد که در فعل خود مستقر باشد ولواینکه در هیأت علمی وابسته، کار اصلی استاد جای دیگری است اما بخشی از زندگی او به عنوان هیأت علمی وابسته دانشگاه خواهد بود. این منطق امسال دانشگاه آزاد اسلامی است که تا خردادماه همه مقدمات آن باید حاصل شود تا دیگر کسی به عنوان حق‌التدریس با دانشگاه همکاری نکند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اکنون در فضای مجازی مفهومی تحت عنوان Coursera مطرح است که در آن ۵۴۰۰ کورس تحصیلی، بسته آموزشی و مهارت‌محور از سوی ۲۷۰ دانشگاه و شرکت معتبر دنیا به مردم آموزش مجازی می‌دهد. یعنی به زودی دانشگاه‌ها تحت تأثیر این فرآیند، جایگاه خود را از دست خواهند داد؛ چون مهارت‌هایی در جامعه لازم است که در دانشگاه‌ها نیست و آنها خودشان را تنظیم می‌کنند. اکنون کسی که دانش برنامه نویسی دارد، نیازی به مدرک دانشگاهی ندارد چرا که با مهارت خود به راحتی می‌تواند در فریلنسر حقوق‌های خوب بگیرد. توانایی از سیستم Coursera تزریق می‌شود و این تحولات هشداری به دانشگاه است.

مطلب پیشنهادی :  ۴ شرط قبولی نهایی داوطلبان دکتری ۱۴۰۳

لیست دانشگاه های آزاد اسلامی تهران و آدرس آن ها

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سؤالی مطرح می‌شود که دانشگاه آزاد اسلامی چطور می‌خواهد با این سیستم و تحولات به وجودآمده رقابت کند. واقعیت این است که در این سیستم که جدا از جامعه است، امکان رقابت وجود ندارد و به همین دلیل تحول در دانشگاه یک باید است. اولین موضوع بحث فرهنگی است. نباید مقوله تعلیم و تربیت اجتماعی را فراموش کنیم و این مهم از طریق آموزش مجازی حاصل نمی‌شود. دوره همراهی و تربیت اجتماعی در دانشگاه اتفاق می‌افتد؛ پس باید نسبت به آن آماده باشیم. رؤسای واحدهای دانشگاهی و مدیران و مسئولان باید بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی را بازخوانی کنند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد تغییر حالت بدهد، گفت: این تغییر حالت یعنی دانشگاه که معدن دانایی است، باید به جامعه توانایی بدهد و به یکدیگر متصل شوند. دانایی یعنی دانش، توان درک و حل مسئله، ایده‌آرایی و خلق فناوری. توانایی یعنی معرفت، مهارت در عمل و منافع مردم با نوآوری. دانشگاه باید با تربیت نیروی انسانی، حل مسئله، تعالی فردی اجتماعی و تولید فناوری؛ فرد و جامعه را به رشد برساند.

راهنمای پذیرفته شدگان دکتری سال ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اسلامی

طهرانچی با بیان اینکه بین دانشگاه و جامعه مفهومی تحت عنوان پلتفرم مطرح می‌شود، تصریح کرد: علت اینکه coursera نتوانست آموزش پزشکی را هدف قرار دهد، این است که در آموزش پزشکی یک محیط ضریب تبدیل دانایی به توانایی به نام بیمارستان وجود دارد و یک محیط واسط است که با آموزش مجازی نمی‌شود آن را تجربه کرد. پس دانشگاه آزاد اسلامی نیز به محیط‌های تبدیل دانایی به توانایی نیاز دارد که چندی است این محیط تحت عنوان «سرا» در این دانشگاه به وجود آمده که محیط بین دانشگاه و جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یاددهی در دانشگاه ارائه می‌شود و یادگیری در جامعه اتفاق می‌افتد که منجر به حل چالش‌ها و پاسخگویی به مشاغل و افزایش معرفت و مهارت و نوآوری می‌شود. یادهی نیز به افزایش دانش، حل مسئله و ایده‌آرایی می‌انجامد و سرا باید این دو بخش را به یکدیگر متصل و تبدیل کند و این مفهومی است که غربی‌ها به آن پلتفرم می‌گویند که با مفهوم بازار یکی است.

وی با اشاره به وجوه مشترک مفهوم پلتفرم و بازار گفت: بازار دارای کلیت منسجم کالبدی- اجتماعی و محل اجتماع تعاملی خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا یا خدمات، مبتنی بر ایجاد یک شبکه ارتباطی و تعاملی با تکیه بر ارتباطات چهره به چهره و انتقال اخبار و اطلاعات در سطوح گوناگون بود و پلتفرم نیز فضایی برای اجتماع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با هدف برقراری تعامل بین آنها به نحوی که برای هر دو طرف ارزش‌آفرین باشد، ایجاد می‌کند.(نمره قابل قبول زبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی)

طهرانچی افزود: دانشگاه قصد دارد در دوره جدید و پیش رو، جایگاه استاد را از مدرس و ممتحن به هدایتگر و ارزش‌آفرین تغییر دهد و اگر این اتفاق نیفتد، coursera جای دانشگاه را خواهد گرفت. بنابراین دانشگاه باید در شناخت پدیده‌های خلقت، شناخت نیازهای جامعه، در مخاطب القای پرسش و تحریک یادگیری داشته باشد و یاددهی، مداومت در یاددهی، درک مسئله، حل مسئله و تأمین منافع اقتصادی و اجتماعی در دانشگاه صورت گیرد و این مسیر جدیدی است که با coursera قابل جایگزینی نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نظام آموزش، نظام پژوهش و نظام نوآوری دانشگاه باید تحول یابد و به طور مشخص در سال پیش رو باید سرای تعلیم و تربیت شکل بگیرد که در آن دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی در یک سو و مدارس سما (کودکستان و مدارس) در سوی دیگر و صنایع فرهنگی پشتیبان، مدل‌های تربیتی و نظریه‌های تربیتی قرار دارد. در آموزش صنعتی نیز مأموریت داریم که سرای تولید و تأمین (پلتفرم قطعی سازی) را ایجاد کنیم تا دانشگاه بین صنعت و کارگاه‌های کوچک نقش‌آفرین باشد.

سامانه مشاوره تخصصی ازمون دکتریwww.phdphd.org

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mina
میهمان
Mina
22 شهریور ، 1402

سلام ای کاش مجلس وسایر عزیزانی که با تصویب این قانون اساتید حق التدریس را ملزم به پرداخت مالیات کردند فیش حقوقی اساتید حق التدریس را در طول یک ترم بررسی میکردند ، عموما این مبلغ در طول یک ترم پنج ماهبه اندازه حقوق یک ماه بر اساس قانون کار نمیرسد اساتید حق التدریسی که منحصرا تدریس میکنند و فرصت بیشتری برای مطالعه وتحقیق در زمینه رشته تحصیلی خود دارند متاسفانه با تصویب این قانون غیر منصفانه انگیزه آنها بسیار ضعیف شده و مسلما باعث کاهش پیشرفت سطح علمی دانشجویان میشود

عاطفه
میهمان
عاطفه
22 شهریور ، 1402

سلام موضوعی که بنده با پیگیری از اداره مالیات متوجه شدم،این بودکه اساسا دانشگاهها این مبلغ مالیات کسرشده رو یا اصلا به اداره مالیات نمیریزند ویا کامل نمیریزندو واریزیشون بدون لیست اسامی استادانه

طالب زاده
میهمان
طالب زاده
22 شهریور ، 1402

این کمال بی انصافی هست که از این حقوقی که حتی کفاف هزینه رفت وآمد مارا نمیده مالیات کسر شود

کیمیا عباسی
میهمان
کیمیا عباسی
22 شهریور ، 1402

نبود پوشش بیمه ای، نبود امنیت شغلی، سطح بسیار پایین حق الزحمه ها، پرداخت بسیار با تاخیر حق الزحمه ها و از همه مهمتر جوانی و عمر از کف رفته به پای تدریس… چه کسی پاسخگوی این حجم از فشارهای وارده بر اساتید پرتلاش و فرهیخته حق التدریس است؟ استاد حق التدریسی که با وجود مشکلات فراوان تحصیلات عالیه کسب کرده و مدام در حال یادگیری است تا جوانان این مرز و بوم را آموزش دهد ولی دست یاری به سوی او دراز نمی شود! استاد حق التدریسی که حتی نمی تواند بدیهی ترین و ابتدایی ترین نیازهای زندگی اش را تامین کند و شرمسار است! بخدا روا نیست. سواستفاده از منزلت و جایگاه والای اساتید گرانقدر تا کی؟! بی توجهی به وضعیت معیشت اساتید، عاقبت خوبی را برای علم و فرهنگ کشور به همراه ندارد. اساتید دانشگاه را دریابید!

قطب‌الدین شیرازی
میهمان
قطب‌الدین شیرازی
22 شهریور ، 1402

اساتید حق التدریس دانشگاه فنی حرفه ای یکی از مظلوم ترین ها هستند. قانون برنامه ششم توسعه تاکید بر 30 درصد دانش آموزان به رشته های مهارتی داره و دانشگاه فنی حرفه ای هنوز اساتید حق التدریس را تعیین تکلیف نمیکند. نه یک ساعت بیمه و نه هیچ آینده شغلی و در هر بار مطرح کردن این موضوع ها یا سکوت میکنند و یا توجهی به موضوع نمیکنند. لطفا این موضوع را پیگیر باشید

جلال
میهمان
جلال
22 شهریور ، 1402

از همه بدتر این است که حقوق با تاخیر بسیار زیادی پرداخت می شود مثلا الان که ماه آبان می شود هنوز حقوق بهمن پارسال در دانشگاه امیرکبیر پرداخت نشده است. لازم است که مشخص شود که منظور اساتیدی هستند کهبدلیل عدم وابستگی به جناح خاصی غربگرایی که همیشه بر سر قدرت هستند عضو هیات علمی نیستند

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x