کد خبر: 8474

تاریخ بروزرسانی : 1402/03/17

گفتگوی رتبه برتر :به نظر شما تفاوتهای اصلی آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری در چیست؟ رزومه چه تاثیری در موفقیت داوطلبان آزمون دکتری دارد؟

منابع آزمون دکتری

گفتگوی رتبه برتر

گفتگوی رتبه برتر :به نظر شما تفاوتهای اصلی آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری در چیست؟ رزومه چه تاثیری در موفقیت داوطلبان آزمون دکتری دارد؟

تفاوت از زمین تا آسمان است چون در کنکور ارشد مباحث معلوم و کتاب های تست فراوان ولی در دکتری نه منابع خیلی واضح است و نه تست به اندازه کافی فقط باید دانشجویان تا می توانند رزومه تدریسی و مقاله جمع آوری کنند و همین طور مدرک زبان.

آزمون دکتری احتیاج به مطالعه بیشتر و مداوم تر دارد و تا حد زیادی به نحوه امتحان دادن و استفاده از مطالب مطالعه شده در سر جلسه آزمون دارد. رزومه مناسب بسیار کمک کننده و تا حدی سرنوشت ساز است.

در آزمون کارشناسی ارشد اطلاعاتی مورد آزمون قرار می گیرند که نسبت به کنکور دکتری جنبه عام یا به عبارت بهتر شکل عمومی رشته فرد را شامل می شود؛ در حالی که در آزمون دکتری سؤالات باید اختصاصی تر و هدفمند تر باشند. شاید به همین دلیل است که به عقیده شخصی آزمون دکتری باید تشریحی باشد تا قدرت استدلال داوطلب را بسنجد، چون آنچه که دکترای یک رشته باید بر آن مسلط باشد قدرت تجزیه و تحلیل موضوع می باشد.

درباره رزومه باید گفت در حال حاضر و با سیاست های فعلی سازمان سنجش تأثیر چندانی ندارد، چرا که تقریبا همانند آزمون های دیگر به رتبه فرد بستگی دارد یعنی رتبه های برتر به دانشگاه ها معرفی می شوند و دانشگاه چاره ای جز پذیرش داوطلب ندارد حتی اگر رزومه خوبی نداشته باشد. در غیر این صورت با مؤاخذه سازمان روبرو خواهد شد. اتفاقی که امسال افتاد.اما به هر حال برای کسانی که جزو رتبه های قطعی دعوت به مصاحبه هستند می تواند در انتخاب دانشگاه بسیار مهم باشد. 

کنکور دکتری خیلی مفهومی است. رزومه کاری تاثیر دارد ولی وقتی رتبه یک شرکت کننده بالا باشد و همچنین اگر پایان نامه قوی و پر محتوا باشد تا حدود زیادی در نتیجه مصاحبه موثر است

با نحوه جدید آزمون دکتری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، فقط اثر آزمون زبان نسبت به کارشناسی ارشد بیشتر است. و با توجه به نحوه دعوت شدن داوطلبان توسط سازمان سنجش به مصاحبه تأثیر رزومه هم بسیار کم شده و کنکور تعیین کننده می باشد و حداقل در مورد بعضی رشته ها می توان گفت رزومه بی تأثیر شده است.

از نظر دروس تخصصی برای آزمون سازمان سنجش تفاوتی وجود ندارد ولی در این مرحله باید توجه بیشتری به زبان شود چرا که بسیاری از دانشجویان در مرحله آزمون کارشناسی ارشد به زبان اهمیت نمی دهند. رزومه نیز اهمیت بسزایی دارد، البته بسته به رشته تفاوت هایی وجود دارد. در مورد رشته های کشاورزی اگر داوطلب حداقل سه مقاله ISI داشته باشد دیگر نباید نگران مسئله رزومه باشد. در نهایت به نظر من مهمتر از مصاحبه امتحان نیمه متمرکز است.

تفاوت اصلی با توجه به شیوه حاضر همان مصاحبه می باشدو رزومه قطعا تاثیر گذار است لیکن موردی امسال در دانشگاه تهران و علامه بود که علی رغم داشتن رزومه قوی پذیرفته نشدند. اینکه دانشگاه شما را بخواهد بسیار مهم است. تجربه به من نشان داد که دانشگاه آزادی بودن نیز بر قبولی فرد تاثیر دارد.

چون شیوه برگزاری آزمون دکتری تغییر کرده و به صورت تستی برگزار می­شود، تفاوت چندانی با آزمون کارشناسی ارشد ندارد. فقط حجم دروسی که باید مطالعه شود، بیشتر شده­است. رزومه در بخش مصاحبه تاثیر بسیار زیادی دارد و حتی می­تواند رتبه قبولی را جابجا کند.

من دوره ارشد کنکور نداده بودم و با سهمیه استعداد درخشان ادامه دادم. رزومه خیلی تاثیر دارد.

سطح سوالات ازمون دکترای بالاتر است و در عین حال تخصصی تر می باشد. رزومه مطمئناً خیلی تاثیرگذار است چون اگر فردی دارای رزومه قوی باشد با توجه به تعداد مقالات و آثار پژوهشی که در اختیار دارد امتیازاتی که روز مصاحبه برای وی در نظر می گیرند بیشتراست و جزء معرفی شدگان دانشگاه مزبور قرار می گیرد.

تفاوت اصلی در مصاحبه است. بنده شبانه دانشگاه تهران را نیز قبول شده بودم که در مصاحبه رد شدم. علت هم به اعتقاد خودم رزومه نسبتا متوسطم بود. البته در مصاحبه چون تجربه اولم بود استرس داشتم و چند سوال را دیر جواب دادم. واضح است که رزومه در قبولی نهایی تاثیر بسزایی دارد. کسی که در رزومه اش تالیف کتاب و چند مقاله و طرح پژوهشی و معدل بالا دارد هر جایی می تواند قبول شود.

قبولی در آزمون زبان و داشتن رزومه پژوهشی خوب، معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد.

همانگونه که مستحضر می باشید آزمون دکتری شامل 2 بخش آزمون کتبی و مصاحبه است و آزمون کارشناسی ارشد عمدتا به غیر از چند رشته فقط در بخش آزمون کتبی برگزار می گردد. لیکن در آزمون دکتری فرد می بایست تسلط بیشتری بر امور درسی خود داشته باشد و به قول معروف می بایست بر مفاهیم بسیار مسلط باشد. از اینرو مطالعه گستره بیشتری از منابع مورد نیاز می باشد. همچنین در درس زبان نیز یک داوطلب دکتری می بایست حتما” از درجه آمادگی مطلوب (در حد آزمونهای بین المللی مانند TOFFEL&IELTS)  برخوردار باشد که این موضوع شاید در آزمون کارشناسی ارشد چندان حایز اهمیت نباشد.

در خصوص بخش دوم سوال نیز می بایست این نکته ذکر شود که رزومه خوب جهت موفقیت داوطلب در آزمون دکتری تنها یک شرط لازم است اما به هیچ عنوان شرط کافی نمی باشد. بلکه ملاک اصلی، موفقیت در مصاحبه با اتکا به رزومه است.

سوالات آزمون دکتری از عمق و سختی بمراتب بالاتری نسبت به آزمون ارشد برخوردار است. رزومه نیز حدود 50% در نتیجه نهایی موثر است. البته باید خاطرنشان کرد این تاثیر رزومه که حدود 50% است را دانشگاه مصاحبه کننده و اساتید مربوطه لحاظ می کنند. به عبارت دیگر نظر و خواست اساتید مصاحبه کننده بمراتب مهمتر از خود رزومه است.

رزومه به ویژه در مصاحبه بسیار تاثیر گذار است. درضمن شاید بتوان گفت تفاوت اصلی آزمون کارشناسی ارشدو دکترا هم همین مصاحبه است، چون آزمون فقط یک سوم راه است و بقیه (دو سوم) مصاحبه می باشد.

در رشته ما تفاوت فقط بر روی دروس عمومی است. دروس تخصصی کاملا مشابه می باشد.

(رشته ی مدیریت پروژه و ساخت)

در سوالات آزمون کارشناسی ارشد دانستن کلیات و مهارت در تست زنی مهم است ولی در دکتری سوالات در ظاهرخیلی ساده به نظر می رسیدند ولی مفهومی بود وکسی موفق می شد که مفاهیم را میدانست و دو فاکتور زبان و معدل مهم است.

 www.phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهمان
میهمان
مهمان
14 فروردین ، 1403

سلام وقت شما بخیر
برای رساله ی دکتری هم شما خدمات دارید؟ میشه شرایط رو بفرمایید.

مریم خاتمی
میهمان
مریم خاتمی
14 فروردین ، 1403

عالی هستید

دکتری حقوق بین الملل
میهمان
دکتری حقوق بین الملل
14 فروردین ، 1403

باسلام واحترام محضرشما خانم‌دکتر بزرگوار،بنده سه سال پیش موضوع پایان نامه ام را دادم خدمت شما وزحمت کشید ‌تبدیلش کردیدبه کتاب،الان سال سوم دکتری هستم،ضمن تقدیر وتشکر از زحمات شما،سئوالی داشتم،میخواستم بدانم آیا مجموعه خوب شما اگر بنده موضوعی در خصوص رشته ام بدهم امکان تهیه و چاپ کتاب از سوی شما را برای بنده دارد؟اگر امکانش را دارد هزینه اش را اعلام بفرمایید،ممنونم

طناز
میهمان
طناز
14 فروردین ، 1403

سلام
من کتاب ندارم ، چگونه میتوانید کمک کنید ؟؟

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x