کد خبر: 2234

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/14

یادداشت برداری برای مطالعه آزمون دکتری

منابع آزمون دکتری

یادداشت برداری برای مطالعه آزمون دکتری

🔷 یادداشت برداری برای مطالعه آزمون دکتری

🔰 یادداشت‌برداری نوعی تکرار مطالب خوانده شده است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب به‌خاطرسپاری بیش‌تر مطالب می‌شود.

🔰 برای یادداشت‌برداری باید هنگام مطالعه فعال باشید. لازمه‌ی فعال بودن داشتن تمرکز حواس است.

🔷 چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم

حاشیه نویسی: یکی شیوه خلاصه نویسی برای کنکور دکتری حاشیه نویسی است ساده ترین روش یادداشت برداری برای کنکور برای ما این است که در حاشیه صفحات منابع درسی خودمان در زمان خواندن آن درس، نکات مهم را بنویسیم. بهتر است که سعی کنیم نوشته هایمان مرتب باشد تا موقع مرور کردن آن ها دچار دردسر نشویم.

استفاده از جدول: کشیدن جدول هم می تواند یک راه خلاصه نویسی برای کنکور باشد. جدول ها باعث مرتب شدن مطالب ما می شوند. شما می توانید اطلاعات یا روش های مربوط به یک مبحث را وارد یک جدول کنید تا فهم آن مطالب در مرورهای بعدی وقت بسیار کمتری از شما بگیرد.

دسته بندی کردن مطالب: یکی دیگر از ترفند های خلاصه برداری برای کنکور دکتری دسته بندی کردن مطالب است. برای این کار اول ما با دسته بندی های کلی تر شروع می کنیم و بعد کم کم تعداد دسته بندی های کوچک تر را در آن ها قرار می دهیم. این کار برای سازماندهی کردن مطالب درسی به ما کمک می کند و همچنین زمانی که می خواهیم مطالب را مرور کنیم، کار راحتی خواهیم داشت. با این که این روش، روش موثری است اما یک مشکل دارد و آن وقت گیر بودن این روش است. برای دسته بندی کردن مطالب می توانید از نمودار درختی استفاده کنید.

هایلایت کردن و علامت زدن: یکی از راهکارهای خلاصه نویسی برای کنکور دکتری و رایج دیگر که معمولا اغلب داوطلبان از آن استفاده می کنند، هایلایت کردن و علامت گذاشتن مطالب مهم است. با این کار ما در هنگام خواندن مطالب می توانیم به راحتی متوجه مطالب مهم شویم.

🔰 برای تمرکز حواس جهت نوشتن هماهنگی چشم و مغز به منزله‌ی نوعی یادگیری تجسمی چندبُعدی با قدرتی بی‌نظیر است که تمرکز حواس را تقویت کرده و فهم مطالب یادگیری را در آزمون دکتری افزایش می‌دهد.

🔰 شما با یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی می‌توانید منابع دکتری را سریع و چندین بار مرور کنید.

🔰 بعد از این‌که فهم کامل از دروس پیدا کردید شروع به یادداشت‌برداری کنید. وقتی یادداشت‌برداری می‌‌کنید، نکات مربوط به یک مطلب را از چندین منبع آزمون دکترا استخراج می‌کنید و به طور فشرده در یک جا جمع می‌کنید و هنگام مرور دیگر نیاز نیست تمام منابع متعدد ازمون دکترا را مطالعه کنید.

🔷 روش ایده آل یادداشت برداری برای مطالعه آزمون دکتری

تغییر لحن متن: یکی از روش های خلاصه نویسی برای کنکور دکتری این است که ما لحن نوشتاری و متن خودمان را عوض کنیم. مثلا به جای نوشتن مطالب به صورت کتابی آن ها را به زبان خودمان بنویسیم. تغییر لحن خلاصه نویسی می تواند به یادگیری بهتر در ما کمک کند و قطعا یادآوری مطالب را برای ما ساده تر می کند.

استفاده از کلمات هم معنی: یکی دیگر از تکنیک های خلاصه نویسی برای کنکور دکتری استفاده از کلماتی است که ساده تر به یاد می آید و آسان تر به یاد سپرده می شوند. بعضی اوقات در هنگام خواندن و یادگیری مطالب ممکن است ما با کلماتی رو به رو شویم که به یاد سپردن آن ها برای ما سخت باشد. در این صورت می توانیم در خلاصه نویسی های خودمان از کلمات ساده تر که همان معنی را می دهند استفاده کنیم.

نوشتن کلمات کلیدی و نکات مهم: یکی دیگر از راه های خلاصه نویسی برای کنکور دکتری استفاده از کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی، کلماتی هستند که نکته اصلی را دربردارند. در این نوع خلاصه نویسی از نوشتن کلمات اضافی دیگر خودداری می شود. مثلا اگر این جمله که “ما در فصل پاییز که فصل برگ ریزان است  به دانشگاه می رویم” جز نکات اصلی درس باشد. کلمات پاییز و دانشگاه و برگ، کلمات کلیدی محسوب می شوند. فرد در خلاصه برداری خود همین سه کلمه را می نویسید و  سایر کلمات را به صورت تصویر ذهنی، در ذهن خود نگه می دارد.

🔰 در خلاصه نویسی واقعا خلاصه بنویسید و حجم خلاصه ها را زیاد نکنید.

🔷 زمان مرور مطالب خلاصه نویسی شده

🔰 روزانه مدتی رو باید برای مرور مطالب خلاصه نویسی شده وقت بگذارید چون هر چه فاصله بین مرورها بیشتر شود مطالب دیرتر یادآوری می شوند.

🔰 مطالب خلاصه نویسی شده را قبل و بعد از تست‌زنی در خانه مرور کنید. فراموش نکنید که بعد از تست‌زنی، نکات جدید و مهم را باید به خلاصه ‏ها اضافه کنید و بعد از هر بار مرور، خلاصه‌‏ ها را باید به‌ روز رسانی کنید. ممکن است بعدا بفهمید بعضی نکاتی که داخل خلاصه ها نوشتید اصلا مهم نبودن یا بعدا بفهمید که یک نکته خیلی مهم بوده ولی جا انداختید و الان این نکته را اضافه می کنید. همیشه در برگه ی خلاصه، جاهایی رو برای روز مبادا خالی بگذارید.

نکته مهم : بهترین زمان برای خلاصه نویسی زمانی هست که کاملا بر مطالب فصل و ریزه کاری ها مسلط شده باشید یعنی زمانی که کل مباحث را خواندید، تست ها را هم کار کردید و توانایی تشخیص نکات مهم و دسته بندی مطالب را دارید.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

www.phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری

دیدگاه بسته شده است.