کد خبر: 2086

تاریخ بروزرسانی : 1396/12/22

سرفصل های درس دوران تاریخی ایران(ایلام)

منابع آزمون دکتری

در سرفصل های درس دوران تاریخی ایران(ایلام)میخوانیم :

 

نام بسته درسی : دوران تاریخی ایران(ایلام)
————————————————————————————————-
فهرست:
موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی
وضعیت معیشت انسان در ایلام قدیم ( دشت خوزستان /شوش )
زبان و خط
دین
قانون
هنر و فرهنگ
اطلاعات راجع به وجود مادها در ایران
وجه تسمیه ماد
غرب ایران قبل از مادها
گوتی ها
لولوبی ها
کاسی ها
کودورو (سنگ های تعیین مرز)
اسب
معماری و بازیافته ها
هوری ها
دولت زاموا
الیپی

 

بخش هایی از بسته درسی دوران تاریخی ایران(ایلام) در سرفصل های درس دوران تاریخی ایران(ایلام)

تمدن ایلام
وجه تسمیه ایلام
ایلام ساختی تصنعی است نامی که کاتبان بین النهرینی که از آبرفت به فلات ایران مینگریستند ان را ساختند و این نام را درباره مناطق متفاوت جنوب غرب ایران و مردمان ان به کار بردند . در منابع سومری از نیمه هزاره سوم ق . م نام ایلام با صومر نگار NIM به معنی ساده ( بلند ) نوشته شده است که اغلب با معرف KI به نشانه سرزمین مملکت همراه بود . شکل اکدی به کار رفته معمولا Kurelammatumیا سرزمین ایلام بود .
درباره ریشه شناسی نام ایلام بحثهای فروانی شده است . به نظر دامرو و انگلاند ایلام شکل اکدی شده ی واژگان سومری و ایلامی متاثر از elum( بلند بودن ) است .
ظاهرا نخستین نام بومی برای ایلام تا پیش از هزاره دوم ق . م پدیدار نمیشود و معلوم نیست که ساکنان منطقه جنوب ایران را سرزمین یا ملیت واحد یکپارچه ای به شمار می آورده اند . مردمان نواحی مرتفع ایران در هزاره سوم ، مجموعه متفاوتی از گروههای قومی و زبانی گوناگون بودند که هرگز خودشان را با استفاده از عناوین ایلام یا ایلامی معرفی نمیکردند . این نام را کاتبان سومری به سرزمین های بلند شرق بین النهرین داده بودند که هرگز خودشان را با استفاده از عناوین ایلام یا ایلامی معرفی نمیکردند . این نام را کاتبان سومری به سرزمین های بلند شرق بین النهرین داده بودند که با شیوه منطقی آنجا را « سرزمین بلند »میخواندند . همان طور که زادوک تاکید داره ، پیش از اواخر هزاره سوم ق . م نام سومری (ELMA)به کوه نشینان فلات ایران و دامنه آن اطلاق میشد . با این حال جالب این است که کاتبان ایلامی هنگام نوشتن به ایلامی هرگز از سومر نگار NIM استفاده نمیکردند و استو چند موردی را که ادعا شده در این متون وجود دارد را رد کرده و آنها را « غیر واقعی » خوانده است .
با این حال بیشتر مردم ، اگر درباره نام ایلام چیزی شنیده باشند ، آن را از روی اشاره های …….. در کتاب مقدس میشناسند نه از منابع به خط میخی هزاره سوم یا دوم ق . م نام ایلام در فهرست ملل کتاب عهد عتیق به کار رفته است و نیز از پادشاهی ایلامی که نام او به شکل کدور – لائومر به ما رسیده است ، در فصل دیگری از کتاب سفر تکوین (1.14 ) نام برده شده است ایلام در چهل و نه فصل از کتاب ارجای نبی به نهر بارزی ظاهر میشود . همچنین صحنه های رخدادهای مهم در کتاب استر شرح داده شده است و از یهودیان ایلامی ساکن در بیت المقدس در عید پنجاهه در کتاب عهد جدید نام برده شده است .

 

ورود به بخش بازار کار و آینده شغلی رشته های مختلف

ظهور دیگر هنگام نامی « بومی » برای ایلام در منابع ایلامی و این احتمال که حتی ممکن است ایلام ، وام واژه ای از زبان دیگر باشد منطقی نمی نماید ، اما در سرتا سر تاریخ مردم مناطق با نامهایی شناخته شده اند که خودشان و ساکنانشان به کار نمیبرند ، و نمونه های مشابهی از آنچه میتوان « قومیت تحمیلی » نام نهاد در گذشته نزدیک تر فراوان است .
در هر حال یک چیز قطعی است منابع مکتوب موجود که به پیش از سده هجدهم ق . م تعلق دارند هیچ سر نخی به دست نمیدهند که گروههای گوناگون ساکن در محدوده زاگرس ایران و مناطق فلات هرگز خود را با واژه ای عامی به فراگیری ایلام معرفی کرده باشند . بسیاری از نامهای مناطق و گروههای جمعیتی که در منابع اواخر هزاره سوم ( به ویژه در دوره اور III2100 – 2000 ق. م ) گواهی داده شده اند تصویر خوبی از ناهمگونی مردمات بومی غرب ایران به دست میدهند که همگی به سادگی ذیل عنوان سومری NIMو عبارت اکدی KUR elammatumگنجانده شده بودند . مردم ساکن این مناطق گوناگون همه به زبان مشترکی سخن نمی گفتند که ، به دلیل نبودن واژه ای بومی ، آن را ایلامی می نامیم . بر اساس نامهای شخصی مندرج در منابع به خط میخی ساختار زبانی جنوب غرب ایران ناهمگون بوده و زبانی که ایلامی میخوانیم چیزی به جز یکی از چند زبان محاوره ای در مناطق مرتفع شرق بین النهرین نبود .
« موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی »
در بررسی مناطق باستان شناختی یا تاریخی ، ارزیابی چگونگی شرایط اقلیمی و زیست محیطی ، امکان استفاده از زمین و منابع طبیعی منطقه مورد مطالعه در حدود آغاز دوره مورد نظر ، اهمیت دارد .

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x