کد خبر: 2096

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/25

سرفصل های درس مبانی باستان شناسی

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : مبانی باستان شناسی

———————————————————–

فهرست:

🔴 تئوری و عمل در باستان شناسی سنتی و باستان شناسی نو

🔴 تئوری های سه گانه در باستان شناسی

🔴 نظریه های عمده در  باستان شناسی

🔴 تئوری فاجعه Catastrophe Theory

🔴 نظریه اهلی کردن جانوران و گیاهان

🔴 نظریه واحه ای گوردن چایلد Davis Theory

🔴 نظریه هسته ای ( بریدوود) Nuclear Zoe Theory

🔴 نظریه توازن جمعیت ( بینفورد ) Population equilibrium Theory

🔴 نظریه طیف گسترده اقتصادی ( فلانری )

بخش هایی از بسته درسی مبانی باستان شناسی

برای تهیه نسخه کامل این بسته درسی به شماره 09306406058 پیام دهید.

درس مبانی باستان شناسی

تئوری و عمل در باستان شناسی سنتی و باستان شناسی نو

باستان شناسی سنتی بر اساس رویکردهای تاریخ فرهنگ بوده است و معتقد است که بازسازی تاریخی و فرهنگی گذشته می توان تاریخ پیشرفته از دوره به دوره دیگر را نشان داد 3 عامل در تحول فرهنگی این مکتب ، نو آوری ، مهاجرت و انتشار نوآوری از راه مهاجرت می باشند.

دیدگاه های ناقص تاریخ فرهنگی و استفاده از باستان شناسی به منزله ابزار در پیشبرد نظریه های انسان شناختی منجر به جنبشی برای عملی شدن و توسعه باستان شناسی است.

لوئیس بینفورد در آمریکا و کلارک در انگلستان از پیشگامان باستانشناسی نو می باشند آنها با طرح سه رویکرد مهم:

1- تئوری تحول فرهنگی که با گذشت زمان فرهنگ ها دگرگون می شوند.

2- استفاده از تئوری سیستمها

3- استنتاج منطقی

تحولی در باستان شناسی ایجاد کردند. دیگر عقاید به طرف کی و کجا نبود بلکه چون و چرایی مطرح شده بود در باستان شناسی نو پی بردن به مجموعه بزرگی از داده ها بدون فرضیه ناممکن است اینکه چرا و به چه منظور بررسی و یا کاوش صورت گیرد. در باستان شناسی نو توضیح چون و چرایی در مقابل توصیف محض قرار می گیرد. مواد بدست آمده از حفاری چیزی برای گفتن درباره بافتشان ندارند و با توسعه رویکردهای نظری می توان به ساختار بافتی پی برد . در باستان شناسی نو از مدلهای تحول زیستی استفاده می گردد، در باستان شناسی سنتی بیشتر به ویژگی تاریخی یا پیشامد پذیری تاریخی که پیش بینی مسیر تحول جوامع را ناممکن می سازد توجه نمی شد.

آینده شغلی رشته باستان شناسی چگونه خواهد بود؟

تاٌکید باستان شناسی نو بر اقتباس روش تحلیل استنتاجی است . او با طرح مشکل و پیش فرضهای خود ، استنتاج و به نتایج بسیار خوبی خواهد رسید. باستانشناسی نو با مدل سازی که بر اساس بیان ریاضی و قوم نگاری استوار جزئیات مبهم را توضیح می دهد.

تئوری های سه گانه در باستان شناسی

تئوری سطح پائین: که در برگیرنده مراحل طبقه بندی اشیاء ، گونه شناسی ، گاهنگاری و طبقه بندی می باشد.

تئوری سطح متوسط: که متشکل از نظریه هایی است پلی مابین مشاهدات تجربی و نظریه های همگانی برقرار میکند.در این تئوری ، باستان شناسی آثار مادی را با پویایی رفتار انسان هایی است که آنها را بوجود آورده و از آنها استفاده کردند پیوند میدهد و به باستان شناسی رفتاری و قوم باستان شناسی معروف است.

برای تهیه نسخه کامل این بسته درسی به شماره 09306406058 پیام دهید.

تئوری سطح بالا: نظریه همگانی را در بر گرفته و پویایی رفتاری را در چارچوبی وسیع ارائه و توضیح می دهد. در این تئوری با کمک از ریاضی و آمار ، نظریه های زیست بوم شناسی ، انسان شناسی و جغرافیا به توضیح مواد و ارتباط آنها با رفتارهای فرهنگی می پردازند.

بهترین منابع آزمون دکتری چیست؟

نظریه های عمده در  باستان شناسی

نظریه زیست بوم شناسی : نظریه مربوط به گردآوری ، سازمان دهی ، اندازه ، شکل و ساختار گروه های اجتماعی و سیاسی ، تولید مثل ، زیستگاه ها ، رفتار جوامع نسبت به محیط زیست از رویکردهای زیست بوم شناسی هستند که در تفسیر تحول فرهنگی در باستان شناسی استفاده میشوند. برای نمونه هرچه تکنولوژی پیشرفته باشد ، حوزه استفاده از محیط زیست گسترده تر خواهد بود مانند کشاورزی.

تئوری عمومی سیستم: یک مجموعه ( نظام ) از اجزاء گوناگون ( زیر نظام ) تشکیا می گردد ، هنگامیکه این اجزاء با یکدیگر به گونه ای منحصر به فرد کارکنند (Interaction) به پیدایش رفتارهایی می انجامد که خود این اجزاء به تنهایی نداشته و پدیده Emergent بوجود میآید به بیان ساده تر Emergentیک نظام از Interaction اجزاء همان نظام بوجود می آید. در علوم انسانی تئوری عمومی سیستمها برای یافتن به پاسخ پرسشهایی است که هیچ رشته علمی به تنهایی نمی تواند به آن پاسخ دهد برای نمونه چرا زندگی پیچیده می شود؟ چرا بعضی جانوران به سرعت تحول پیدا می کنند برخی به کندی ؟

دانشگاه های برتر رشته باستان شناسی در ایران

طبق مبانی باستان شناسی یکی از خواص Emergent  خود سازماندهی است که از راه مکانیزم feed back انجام می شود. Feed back روندی است که به توازن یا بر هم زدن توازن در یک نظام می انجامد می گویند. اگر مثبت بوده توازن بهم خورده و اگر منفی باشد توازن بوجود می آورد . مثبت از بیرون به نظام تحمیل شده و feed back منفی هم در داخل نظام بوجود آمده و هم از بیرون کمک می کند . برای نمونه نظام جمعیت جانوران و گیاهان که از راه چنین نظامی به اجتماع توازن می بخشند.

برای تهیه نسخه کامل این بسته درسی به شماره 09306406058 پیام دهید.

با الهام از تئوری عمومی باستان شناسی به ماورای داده ها و مواد بدست آمده از عملیات باستان شناسی می رود برای نمونه اگر مفتول مسی یا فیروزه ای از یک مکان باستانی یافت او در وهله اول این مواد را متعلق به فردی ممتاز که توانایی تهیه این کالا را داشته و یا ارتباطات تجاری نسبت می دهد. با این کار نه چیزی را توضیح می دهد و نه باستان شناسی وادار می شود تا شواهد دیگری را بیابد که در اثر پیدایش این کار در لایه ها هم دوره وجود دارد . باستان شناس با شناخت این تئوری با ساختن مدلی ، بازتاب مکانیزم را که سبب پیدایش مفتول مس و یا مهره فیروزه شده است می یابد. او وادار خواهد شد تا با یافتن جزئی ترین تغییر مادی و ساختاری در گونه و پراکندگی دیگر موا باستانی دگرگونی های فرهنگی را در جامعه نشان دهد و عوامل دیگر در پیدایش چنین تحولی را بیابد.

پکیج های آمادگی آزمون زبان موجود شده است که نیازی به تهیه پکیج های جداگانه نخواهید داشت ، مباحث بصورت فیلم آموزشی و نکته محور بوده که توسط مدرس تا یکسال پشتیبانی مستقیم خواهید داشت + سوالات جدیدترین آزمون ها با شما تمرین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیام دهید 09306406058
پکیج MSRT / پکیج EPT / پکیج Tolimo / پکیج UTEPT / …

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر


 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرعلی
میهمان
امیرعلی
3 شهریور ، 1398

کتاب ایان هادر
که توسط سمت منتشر شده است منبع اصلی درس مبانی ست.
نظریه ها در باستان شناسی امروز.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x