کد خبر: 3548

تاریخ بروزرسانی : 1397/10/26

سرفصل های درس آبیاری بارانی و قطره ای

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : آبیاری بارانی و قطره ای

———————————————————————–

فهرست:

فصل اول: مقدمه

فصل دوم:خاک

فصل سوم:تبخیر و تعرق

فصل چهارم:عملکرد سیستم های آبیاری

فصل پنجم:آبیاری سطحی

فصل ششم:آبیاری بارانی

فصل هفتم: آبیاری قطره ای

 بخش هایی از بسته درسی آبیاری بارانی و قطره ای

 بخش اول: آبیاری

فصل اول: مقدمه

آبیاری کوششی است که انسان به عمل می آورد تا چرخه هیدرولوژی را در مزرعه تغییر داده و شرایط را از نظر آب به گونه ای فراهم سازد که رشد مطلوب گیاه و در نتیجه تولید بیش تر محصول کشاورزی امکان پذیر گردد.

تا به حال دو عامل در گسترش وسعت اراضی تحت آبیاری در دنیا مؤثر بوده اند که یکی اقلیم و کمبود آب برای رشد طبیعی زراعت ها ودیگری بالا بودن جمعیت و نیاز فراوان به غذا می باشد.

تبخیر آب از سطح خاک باعث تجمع نمک در لابه لای خاک شده ممکن است مقدار نمک در این لایه به حدی افزایش یابد که امکان رشد برای گیاه وجود نداشته باشد در چنین وضعیتی باید نمک ها را از منطقه توسعه ریشه ها خارج ساخت.

ساده ترین وعملی ترین روش برای خارج کردن نمک ها این است که زمین را آبیاری کنیم تا نمک در آب حل شده و به اعماق زمین که خارج از دسترس گیاه باشد انتقال پیدا کند.

اگر بخواهیم از شور شدن تدریجی خاک در اثر آبیاری جلوگیری شود لازم است همواره در هنگام آبیاری علاوه بر نیاز آبی گیاه مقداری آب اضافی به زمین داده شود تا نمک ها را شسته و از محیط رشد خارج بسازد این مقدار آب که مازاد بر احتیاج آبی گیاه است نیاز آبشوئی نام دارد و مقدار آن بستگی به شوری آب و خاک ونوع گیاه دارد.

  • توابع تولید نسبت به آب

رابطه ای که بین مقدار آبی که به زراعت داده می شودو مقدار محصول تولیدی با فرمول های ریاضی و یا منحنی توصیف می شوند که این توابع ،توابع تولید نسبت به آب نامیده می شوند.شیب توابع تولید نسبت به آب در ابتدا زیاد بوده سپس به تدریج کاهش پیدا می کند ،با افزایش مقدار آبیاری سرانجام منحنی به یک منطقه اوج می رسد و از آن به بعد اگر باز هم به زمین آب داده شود مقدار محصول نه تنها تغییر نمی کند بلکه ممکن است تقلیل نیز پیدا کند ،منحنی های توابع تولید نسبت به آب غالباً از مبدأ مختصات شروع نمی شوند.از دیگر روش های توصیف توابع تولید نسبت به آب ،تفسیر آن ها بر حسب نسبت کاهش مقدار محصول است که با علامت اختصاری YRR نشان داده می شود.

ETMAXحداکثر تبخیر و تعرق                         YLDMAXماکزیمم محصول

ETACT تبخیر و تعرق واقعی                                                            YLDACTمحصول واقعی

ETDEEکمبود تبخیر و تعرق              YLDDEFکاهش محصول

سخت شدن گیاه

اگر گیاه در مرحله رویشی و رشد شاخ وبرگی با کمبود آب مواجه شود قسمت هوایی آن کوچک باقی می ماند ولی گسترش ریشه نسبت به گیاهی که آبیاری کامل شده بیشتر خواهد بود زیرا ریشه گیاه برای دریافت آب نیاز به منطقه وسیعتری دارد .کوچک شدن

قسمت هوائی و به خصوص سطح برگ ها و گسترش زیادتر منطقه ریشه ها را اصطلاحاً سخت شدن گیاه گویند که خود نوعی مقابله با کم آبی است.

1-2سیستم های آبیاری

هر سیستم یا شبکه آبیاری از 4قسمت تشکیل شده است.

1)منبع آب                               2)سیستم انتقال آب به مزرعه  

 3)سیستم توزیع آب در مزرعه        4)سیستم کاربرد آب در مزرعه

 منبع آب ممکن است چاه،قنات ورودخانه باشدسیستم انتقال آب از منابع مختلف به مزرعه ممکن است به وسیله کانال روباز یا لوله باشد وسیستم توزیع آب در مزرعه شامل کانال های کوچکتر درجه 3و4و سازه های تقسیم آب و انهاری است که در بالای قطعات اراضی قرار می گیرند سیستم های کاربرد آب در مزرعه که به سیستم های آبیاری معروفند به سه گروه 1)سیستم آبیاری سطحی 2)سیستم آبیاری تحت فشار3)سیستم آبیاری زیرزمینی

روش های آبیاری زیرزمینی شامل عملیاتی است که در آن سطح ایستایی (سطح آب زیرزمینی)در عمق معنی از سطح زمین نگه داشته می شود تا صعود موئینه ای آب بتواند نیاز آبی گیاه را تأمین کند این نوع روش ها در مناطقی کاربرد دارند که لایه های غیر قابل نفوذ در مجاورت سطح زمین وجود داشته باشد و یا اصولاً سطح ایستایی بالا باشد .

آبیاری زیرزمینی را نباید با آبیاری زیرسطحی که برای جلوگیری از تبخیر ،آب مستقیماً دارد منطقه توسعه ریشه ها می شود اشتباه کرد.

فصل دوم:خاک

در طراحی سیستم های آبیاری به دست آوردن و زمان آبیاری بستگی به عوامل متعددی دارد که از جمله آن می توان خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک،نوع گیاه و شرایط اقلیمی را ذکر کرد.

افق خاک تصویر از وضع لایه های تشکیل دهنده خاک است .

بافت خاک نمایه ای است که متوسط ذرات خاک را مشخص می کند و ساختمان خاک نمایه ای است که طرز قرار گرفتن ذرات خاک را نسبت به یکدیگر نشان می دهد.

1-2نفوذ

از خصوصیات فیزیکی آب به داخل خاک می باشد و نفوذ بر حسب تعریف عبارت است از واردشدن آب از سطح زمین به داخل خاک.

سرعت وارد شدن آب به خاک یا به عبارت دیگر سرعت نفوذ از پارامترهای بسیار مهم در طراحی آبیاری است در واقع نوع سیستم آبیاری که برای یک منطقه برگزیده می شود براساس خصوصیات نفوذ آب به داخل خاک است.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x