کد خبر: 3970

تاریخ بروزرسانی : 1400/08/14

سرفصل های درس بیومتری جنگل

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : بیومتری جنگل

——————————————————-

فهرست:

کلیات و تعاریف

طبقه بندی آماربرداری از جنگل

انواع آماربرداری

رگرسیون

آزمون­های آماری

آزمون خودسنجی

منابع و ماخذ

 بخش هایی از بسته درسی بیومتری جنگل

1-1 کلیات و تعاریف

بطورکلی بیومتری یا زیست سنجی جنگل، مطالعه آماری داده های زیستی یا زیست داده ها در جنگل می باشد. پس بیومتری جنگل شامل روش ها و راهکارهای جمع آوری، تجزیه و تحلیل، ارزیابی داده ها و ارائه نتایج در مورد توده جنگلی است.

قبل از توضیح روش ها یا راهکارهای جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها یعنی آماربرداری جنگل می باید سه موضوع اساسی مورد بحث قرار گیرد:

الف- ضرورت یا لزوم آماربرداری از جنگل: جهت اطلاع از وضعیت فعلی جنگل برای اداره صحیح آن بر اساس اصول علمی، باید برنامه مدونی تهیه گردد. برای چنین برنامه ریزی لازم است دانسته شود که گذشته جنگل چگونه بوده، اکنون چیست و در آینده چه وضعیتی را با توجه به هدف تعیین شده می باید داشته باشد. اگر بررسی وضعیت های گذشته جنگل امکان پذیر نباشد، با مطالعه وضعیت فعلی و به کمک آماربرداری که نقش اساسی را دارد این برنامه ریزی انجام و در نتیجه، لزوم آماربردای مورد تایید قرار می گیرد.

ب- هدف از آماربرداری: می بایست کاملا مشخص شود که منظور از آماربرداری چیست. به عنوان مثال هدف از آماربرداری می تواند اطلاع از وضعیت کمی و کیفی موجودی سرپای جنگل  یا برآورد خسارات وارده در اثر بلایای طبیعی و آسمانی نظیر طوفان، سیل و … یا صدمات وارده در بهره برداری از جنگل و سرانجام هدف می تواند بررسی وضعیت سلامت جنگل باشد.

نکته مهم اینست که نتایج آماربرداری در چه محدوده ای و با چه دقتی باید جوابگو باشد. این محدوده می تواند سطح یک بخش، حوزه آبخیز، سرجنگلداری، استان، منطقه، و در آخر کشور و جهان باشد. باید توجه داشت که اگر موضوع دقت در آماربرداری به طریقی برنامه ریزی شده که برای سطح یک حوزه آبخیز دارای دقت مورد نظر باشد، طبیعتا در سطح بخش (سری) دقت مذکور را نخواهد داشت. در بحث آماربرداری شفاف بودن هدف و به کارگیری نتایج پیرامون آن هدف یا اهداف از پیش تعیین یا تعریف شده، از اصول اساسی آن است.

ج- بازدید از منطقه مورد آماربرداری قبل از انتخاب روش آماربرداری: بازدید و شناسایی منطقه یا بعبارت دیگر توده جنگلی از نکات بسیار مهم در اتخاذ تصمیم برای روش آماربرداری است که باید مدنظر قرار گیرد.

د- روش های آماربرداری: شایان ذکر است که روش یا روش های آماربرداری دقیقا باتوجه به هدف آماربرداری و امکانات موجود انتخاب می گردد. باتوجه به امکانات اجرایی موجود مانند افراد که گروههای آماربرداری را تشکیل می دهند و وسائل مربوط، روشی مناسب است که باتوجه به هدف تعیین شده با حداقل هزینه به دقت مورد نظر می توان دست یافت یا با هزینه تأمین شده یا پیش بینی شده برای این منظور، حداکثر دقت را کسب کرد. روش آماربرداری می تواند در بعضی موارد آماربرداری صددرصد باشد یعنی تمام درختان عرصه جنگل مورد آماربرداری قرار گیرند. البته این در مواردی است که عرصه، مساحت کمی را دارا بوده و ناهمگنی بسیار داشته باشد، به طوری که روش های دیگر مناسب تشخیص داده نشوند. به عبارت دیگر روش نمونه برداری با شرایط جنگل و حداقل اشتباه آماربرداری مورد قبول، قابل توجیه نباشد.

آماربرداری صددرصد در مواردیکه عرصه یا سطح جنگل وسیع باشد از نظر هزینه، نیروی کار و زمان لازم برای این کار امکان پذیر نیست و علاوه بر آن در صورت لزوم امکان کنترل آماربرداری صددرصد عملا غیر ممکن است. در بسیاری از موارد آماربرداری صددرصد دارای دقتی که از آن انتظار می رود نمی باشد. در این گونه موارد آماربرداری به روش نمونه برداری مد نظر قرار می گیرد.

تاریخچه نمونه برداری جنگل در دنیا

تاریخچه نمونه برداری در جنگل به اواخر قرن هجدهم میلادی یعنی حدود 200 سال قبل بر می گردد. (SCHULTHEISS) در کتاب دستورالعمل تعیین میزان برداشت جنگل که در سال 1783 میلادی در آلمان چاپ شد، برای برآورد چوب های استحصالی از درختان با قطر برابر سینه 60 سانتیمتر به بالا، بررسی درخت به درخت را پیشنهاد نموده و برای درختان قطر برابر سینه کمتر از 60 سانتیمتر، به منظور کاهش هزینه ها و صرفه جویی زمانی در جنگل گردشی برای انتخاب این درختان، در قسمت های مختلف جنگل قطعات نمونه ای به مساحت 079/0 هکتار، (یعنی بسته به نقاط مختلف مقدار مساحتی که در یک روز کاری قابل آماربرداری است) را انتخاب و تمام درختان را برآورد کرده و نتیجه را برای تمام جنگل در نظر گرفته است. در سال 1790 میلادی روش مذکور در ناحیه ای از کشور آلمان اجرا گردیده است . شایان ذکر است که در این نوع نمونه برداری، اشتباه آماربرداری قابل محاسبه نبوده زیرا فقط یک قطعه نمونه اندازه گیری می شده است.

در طول قرن 19 میلادی تغییرات عمده ای در مورد نمونه برداری صورت نگرفت ولی در قرن بیستم با پیشرفت هایی که در علم آمار ریاضی حاصل شد بتدریج به کارگیری این علم در آماربرداری جنگل معمول گردید. در قاره اروپا و در کشورهای اسکاندیناوی در قرن 19 فکر آماربرداری در سطوح وسیع (منطقه ای) پدید آمد.

تاریخچه آماربرداری جنگل در ایران

در سال 1297 هجری شمسی از سوی وزارت فلاحت و تجارت و فوائد عامه، شخصی به نام احمدی به اتفاق دوتن دیگر مأموریت یافتند تا از جنگل های شمال کشور نقشه برداری و جنگل های دولتی را از جنگل های خصوصی تفکیک کنند. هیئت مذکور تصمیم گرفت تاکار خود را از جنگل هایی که شرکت ها و بازرگانان مشغول بهره برداری بودند آغاز نمایند، ولی فعالیت آنها با قیام میرزا کوچک خان جنگلی مصادف گردید و عملیات نقشه برداری متوقف گشت.

در سال 1299 هجری شمسی وزارت فلاحت، در جنگل های شمال سازمانی ابتدایی برای نقشه برداری از جنگل ها، تفکیک جنگل های خالصه از شخصی و تعیین جنگل های بکر قابل استفاده و بوته زار تشکیل داد .

زنده یاد مهندس کریم ساعی در زمان تصدی خود در وزارت کشاورزی (1318-1331) اقدامات مفید و موثر در آماربرداری جنگل انجام دادند. در سال 1321 هجری شمسی، ایشان اولین نشریه فارسی را تحت عنوان ” شمه ای درباره جنگل های ایران ” منتشر کردند. طبق آمار این نشریه مساحت جنگل های ایران برابر با 19،500،000 هکتار است که شامل جنگل های کرانه شمال و سواحل دریای خزر به مساحت 3،600،000 هکتار، جنگل های بلوط غرب که از کوههای سردشت واقع در آذربایجان غربی تا فارس به مساحت 11،300،000 هکتار را در بر می گیرد، جنگل های کوهستانی خشک واقع در کوههای شمال شرقی استان خراسان و دامنه های جنوبی البرز به مساحت 1،300،000 هکتار، جنگل های پست واقع در شرق و جنوب ایران و همچنین در سیاه کوه واقع در قلب کویر نمک و در اطراف انارک و یزد به مساحت 2،800،000 هکتار و سرانجام جنگلهای گرمسیری در کناره های دریای جنوبی (خلیج فارس و دریای عمان) به مساحت 500،000 هکتار. تخمین مساحت جنگلها از روی گزارش های موجود در بایگانی اداره جنگلبانی بعمل آمده و بررسی های آقای اردینر مدیر سابق کارخانه چوب بری تمیشان که در 8 فروردین ماه 1309 هجری شمسی گزارش داده مدرک قرار گرفته است .

مساحت جنگلهای ایران بر طبق گزارش پروژه ملی تهیه نقشه پوشش گیاهی دفتر فنی و مهندسی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال 1383 بقرار ذیل می باشد .

جنگل های شمال به تفکیک استان های شمالی بر اساس نقشه های 1:25000 سال 1373

گیلان                                                            511306 هکتار

گلستان                                                          421905 هکتار

ساری                                                 590678 هکتار

نوشهر                                                            323997 هکتار

مجموع                                                           1847886 هکتار

جنگل های خارج از شمال

جنگل انبوه (تاج پوشش بیش از 50درصد)                                                    755777 هکتار

جنگل نیمه انبوه (تاج پوشش 25-50درصد)                                                 2806846 هکتار

جنگل تنک (تاج پوشش 5-25درصد)                                                         7842183 هکتار

جنگلهای ماندابی (مانگرو)                                                                                    30400 هکتار

بیشه زار و درختچه زار (باتراکم پوشش بیش از 10 درصد)                                 2552682 هکتار

جنگلهای دست کاشت                                                                          919468 هکتار

جمع                                                                                               14907355 هکتار

جمع بدون درختچه زار و بیشه زار                                                              12354673 هکتار

کل با درختچه زار و بیشه زار                                                                    16755241 هکتار

کل بدون درختچه زار و بیشه زار                                                                14202559 هکتار

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x