کد خبر: 4345

تاریخ بروزرسانی : 1398/02/31

سرفصل های درس طراحی پی پیشرفته

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی: طراحی پی پیشرفته

—————————

فهرست:

بخش اول : پی سطحی

فصل 1 : ظرفیت باربری خاک برای پی های سطحی

فصل 2 : نشست و تغییر شکل خاک زیر پی

فصل 3 : طراحی پی های سطحی

فصل 4 : مسائل اجرای پی های سطحی

بخش دوم : ابنیه نگهبان خاک

فصل 5 : فشار جانبی خاک ها

فصل 6 : ابنیه نگهبان (دیوار حائل)

فصل 7 : سپرها

فصل 8 : خاک مسلح

 بخش سوم : پی های عمیق یا شمع ها

فصل 9 : پي عميق (شمع)

بخشی از بسته درسی طراحی پی پیشرفته  :

جزوه حاضر 9 بار مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گرفته است. اصلاح جزوه شامل بهبود نگارش آن و هم شامل تکمیل مطالب علمی می گردید. هر بار در تکمیل مطالب فنی سعی شد که حجم مطالب زیاد نشود. به مرور که مولف با تجربیات خود در می یافت که برخی مطالب، کاربرد مناسبی در عمل ندارند. این نوع مطالب حذف می گردید و با مطالب مفید تر جایگزین می شد. طراحی پی درسی کاربردی است و هدف آن آموزش طراحی و اجرای پی می باشد. در این جزوه اصول طراحی ذکر می شود. لیکن خواننده باید توجه داشته باشد که طراح دارای مسئولیت های حقوقی نیز  می باشد و باید از آیین نامه ها و مقررات خاصی با توجه کشور و پروژه مربوطه تبعیت کند. این جزوه موجب می شود که خواننده با اصول و مبانی آیین نامه ها و دستور العمل های طراحی و اجرا آشنا گردد.مطالب طراحی پی پیشرفته در ادامه مطالب مهندسی پی مقدماتی در دوره کارشناسی است. به متقاضیان آزمون دکتری توصیه می گردد که کتاب یا جزوه خود در دوره کارشناسی را قبل از شروع هر فصل مرور کنند. در فرآیند طراحی پی علاوه بر اطلاعات طراحی و اجرای پی ها لازم است،مهندسی پی با روش های شناسایی زمین و استخراج متغییر های طراحی آشنایی کامل داشته باشد. ضمناً در برخی پروژه ها نیاز به روش های اصلاح زمین می باشد. از آنجا که دروس مستقل به “روش های شناسایی زمین” و “روش های بهبود خاک” اختصاصی دارد، این کتاب تمرکز خود را بر مباحث مهندسی پی قرار داده است.

بخش اول : پی سطحی

فصل اول:   ظرفیت باربری زمین برای پی های سطحی

ظرفیت باربری زمین برای پی های سطحی یکی از قدیمی ترین مباحث مطرح در خاک و پی بوده است.

در اینجا فرض می شود که خواننده آشنایی ابتدایی با مبحث ظرفیت باربری دارد و روابط متداول ظرفیت باربری را در دوره کارشناسی و کتب مقدماتی مهندسی پی مطالعه کرده است. این روابط ضمن تحلیل های تئوریک و بررسی های تجربی بدست آمده اند و نیمه تجربی – نیمه تحلیلی هستند.

تحلیل متداول ظرفیت باربری

فرض می کنیم مقاومت برشی خاک از معیار ((موهر-کولمب)) تبعیت می کند. وقتی که دایره موهرتنش های وارد شده در هر نقطه از خاک، زیر خط گسیختگی موهر-کولمب است، خاک در حالت تعادل الاستیک یا کشسانی فرض می شود.

ولی اگر دایره موهر بر منحنی مشخصه مماس شود می گویند خاک در حالت تعادل حدی است لذا تعادل حدی وضعیت یک لحظه گسیختگی می باشد. هر گونه در حالت تعادل حدی، ممکن است گسیختگی خمیری به دنبال داشته باشد.

منحنی “تنش-کرنش” یا رفتار خاک خیلی پیچیده است ولی در روش متداول تعادل حدی توجهی با رفتار خاک قبل از رسیدن به حالت گسیختگی نمی شود. در این روش فرض می گردد که کرنش کافی برای بروز حالت حدی یا گسیختگی در خاک بوجود آمده است. آنگاه تعادل توده خاکی فقط در حالت حدی مطالعه می شود. تعادل در یک نقطه ممکن است تعادل کشسانی یا تعادل حدی باشد. لذا در یک توده خاک می توان مناطقی را مشخص کردکه تمام نقاط آن در حال تعادل کشسانی هستند، یعنی نقاط آن به حالت حدی یا گسیختگی نرسیده اند.

حالتهاي گسیختگی پی هاي سطحی

در صورتیکه بار وارد بر پی شکل زیر را افزایش دهیم ممکن است یکی از حالات نشان داده شده در شکل زیر بوجود بیاید:

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x