- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی رشته مهندسی هوافضا

منابع آزمون دکتری

 

 

رشته مهندسی هوافضا [2]

مهندسی هوافضا شاخه‌ای است از مهندسی [3] مکانیک که به بررسی اجسامی که در هوا حرکت می‌کنند می پردازد مانند طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و موضوعات وابسته، طراحی خودروهای کم مصرف و تجهیزات خاص نفت و گاز و سیستم‌های تولید توان و نیروگاهی.

مهندسی هوافضا آئرودینامیک [4]

مهندسی هوافضاجلوبرندگی (زمینه پیشرانش) [5]

مهندسی هوافضا سازه های هوایی [6]

مهندسی هوافضادینامیک پروازوکنترل [7]

رشته مهندسی هوافضا می تواند در صنایعی که به طراحی و تولید هواپیماها، موشک ها، سیستم های دفاعی، ماهواره ها و یا فضاپیماها می پردازند، کار کند. کاربرد زمینه‌های مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکت‌های هوایی و هواپیمایی، در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصتهای شغلی خوبی دارد. با داشتن تجربه و دانش لازم، مهندس هوافضا می تواند در بخش تحقیق و توسعه این نوع شرکت ها مشغول به کار شود.

نمونه سوالات مصاحبه استخدامی و شغلی + دانلود pdf [8]

به بیان دیگر مهندس هوا فضا [9] می تواند در صنایع و مؤسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشکی و ماهواره فعالیت کنند. همچنین در کلیه  مؤسسات و سازمان هایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می کنند، به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری فعالیت نماید. از سوی دیگر چون سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و توربین های گاز یک نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می گردد، یک مهندس هوا فضا علاوه بر شرکت های هوایی در نیروگاه ها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصت های شغلی خوبی دارد. علاوه بر ساخت هواپیما فارغ التحصیلان رشته مهندسی هوافضا می توانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما و همچنین در صنایع دفاع روی طراحی موشک و جنگ افزارها فعالیت کنند یا می توانند روی آئرودینامیک خودروها، سازه های خودروسازی و تولید توربین های بخار برای تولید برق کار کنند.

برخی از شرکت های خصوصی در ایران در حوزه محدود، کار سفارشی انجام می دهند مثل طراحی اولیه و مشاوره پروژه های دانشگاهی و اختراعی، ساخت پرنده های تصویر بردار و …. مهندس هوافضا می تواند در این شرکت ها نیز مشغول به کار شود.

برخی از متخصصان مهمترین مشکل رشته مهندسی هوافضا را جدید بودن آن می دانند و این که هنوز برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت نگرفته و در نتیجه پراکنده‌کاری در این رشته زیاد است و در کل جذب نیروی انسانی رشته مهندسی هوافضا [10]  از کانال صحیحی انجام نمی‌گیرد. اگر این نوع مشکلات رفع شود، مهندسی هوافضا از بازارکار بسیار مناسبی برخوردار می شود.

مهمترین شرکت ها و سازمان های فعال در صنعت هوافضا که مهندسان هوافضا می توانند در آنها مشغول کار شوند به شرح زیر است :

⭐ سازمان صنایع هوایی

⭐ شرکت صنایع هواپیماسازی ایران

⭐ شرکت پنها (بزرگترین پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای کشور)

⭐  صنایع هوایی قدس (طراحی، ساخت، ارائه‌ی خدمات گسترده پس از فروش انواع پهپاد و پرنده‌های بدون سرنشین، تولید و بهسازی انواع ملخ، چترهای نجات و چترهای فرود خودکار و غیر خودکار، طراحی و ساخت ایستگاه‌های کنترل زمینی (G.C.S)، سیستم‌های الکترونیک پروازی، تصویربرداری هوایی، هدف‌یابی، ردگیری و رهیابی اپتیکی، اویونیکی و غیره

www.phdphd.org [11]

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری [12]

برای مشاوره اینجا بزنید [12]

خدمات کنکور دکتری [13] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [14]